Jump to content

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

Vieras: C-Vita

Matalan kynnyksen hoitopalvelut

Recommended Posts

Mua rupes nyt pitkästä aikaa oikeastikin kiinnostamaan tämä maamme politiikka ja minne sitä ohjataan. Tässä pohjaa keskustelulle.

http://www.hdl.fi/julkaisut/viesti32004.pdf

http://www.paihdelinkki.fi/tietopankki/400_huumelinja/446.htm

http://www.alli.fi/tieto/nupo-tiedote/ete.html

http://www.infopankki.fi/fi-fi/huumeongelmat/

Eli kuten vinkki  (jakaa mm. ilmaiset ruiskut ja antaa terveysvalistusta) ja sen sellaiset, eri kaupungeissa hieman eri nimillä. En ole koskaan ollut niiden kannalla ja kiinnostaisi tietää, minkälainen on hoitajien noin yleensä mielipide huumausainepolitiikan viemisestä sellaiseen suuntaan joka on hoitopalvelujen suhteen sallivampi. Kun mielestäni se on niin että hyvin helposti vain tuetaan aineenkäyttöä ja todellinen aineenkäytön lopettaminen on vuosien ja taas vuosien päässä. Toisaalta tässä on myös se pointti että se kadulla oleva hoitamaton tapaus maksaa satoja tuhansia. Eniten minua ihmetyttää se, että suuri osa päihdetyöntekijöistäkin on suuntauksen kannalla. Ja minusta se tuntuu siltä, ettei todellista aineenkäytön lopettamista tueta tosissaan vaan halutaan vain tehdä päihdetyötä hienoissa moniammatillisissa ryhmissä. Kommentteja reippaasti.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
staffi

- Ruiskunvaihtopisteet on ok, koska hivin ja hepisten leviäminen voi niiden "avulla" ainakin hieman vähetä. Samoin kontaktin saaminen huumeiden käyttäjiin ja samalla ehkä potentiaalisiin lopettajiin helpottuu. Matala kynnys-helppo tulla.

- Lopettaminen todellakin on useimmiten vuosien ja taas vuosien päässä. Lieveilmiöitä kuten juuri tarttuvia sairauksia kontrolloimalla ja terveysneuvontaa antamalla, hmm, miten sen nyt sanoisi, kuitenkin voidaan vähentää pidemmällä tähtäimellä syntyviä terveysvaikutuksia.

- Todellinen tukeminen olisi mahdollista vain jos yhteiskunnan resurssit riittäisivät maksamaan pitkiä hoitojaksoja. Avohoito ei narkeilla toimi juuri koskaan, harvoin kyllä suljettukaan. Retkahduksia tulee-jaksaako/pitääkö yhteiskunnan tulla uudestaan vastaan-ja montako kertaa?

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille

Todellinen tukeminen olisi mahdollista vain jos yhteiskunnan resurssit riittäisivät maksamaan pitkiä hoitojaksoja. Avohoito ei narkeilla toimi juuri koskaan, harvoin kyllä suljettukaan.

Miksei vaihtoehdoksi enemmänkin tarjota; lopeta nyt !. Minun mielestäni siinä, että sama lafka joka jakaa subutexia, metadonia, rauhoittavat ja masennuslääkkeet sekä antaa terapiaa, jakaa myös ruiskut ja neulat terapia-aikojen väliajoiksi, ei ole järkeä. Olenkohan mää ihan muinaisjäänne mielipiteineni. Kun edelleen ja aina vaan lopettaminen on se ratkaisu ja lopettaa voi aineen kuin aineen ilman korvaushoitoja. Tämän aamun mtv 3:n uutisissa oli subutexkuolemista ja siitä miten ne nyt sitten on Suomessa kaksikymppisten, kun muualla maailmassa narkkarit kuolee vanhempina. Nuori huumausainekulttuuri, jolle vielä olisi tehtävissä jotain, mutta ei. Jaetaan vaan ruiskuja. En minä sitä tule ikinä hyväksymään enkä ajatuksillani tukemaan.

Jos raha-automaattiyhdistys hommaisi vaikkapa pari asiantuntijaa lisää miettimään miksi se antaa juuri matalankynnyksehoitopalveluprojekteihin rahaa, niin voisi moniammatillis-seksikäs-glooriapooria päihdehoitoalallakin vähentyä. Antaisivat rahoja sellaisille yhteisöille jotka toimivat myös lääkkeettömyyden periaatteilla. Mielestäni päihdehoitoa viedään samalla näköalattomuuden periaatteella eteenpäin kuin potilaskanta toimii elämässään.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Fiu

Itse pidän puhtaiden neulojen ja ruiskujen jakamista positiivisena asiana, sillä näin pystytään vähentämään vakavien tartuntatautien (hiv, hepatiitit) määrää. Sillä tosiasiahan on, ettei huumekulttuuria saada koskaan kitkettyä kokonaan. Ihmiset ovat koko olemassa olonsa ajan käyttäneet erilaisia päihteitä ja varmasti näin tulee olemaan myös tulevaisuudessa. Se mihin nyky-yhteiskunta voi puuttua, on ehkäistä tartuntatautien leviäminen ja kenties huumausainerikollisuuden vähentäminen.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille

Sillä tosiasiahan on, ettei huumekulttuuria saada koskaan kitkettyä kokonaan.

Anteeksi vaan pilkun..., mutta tuo huumekulttuuri on se jota me luodaan koko ajan esim.  jakamalla ilmaisia ruiskuja. Saahan niitä apteekista ostamalla.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Jaakko79

Anteeksi vaan pilkun..., mutta tuo huumekulttuuri on se jota me luodaan koko ajan esim.  jakamalla ilmaisia ruiskuja. Saahan niitä apteekista ostamalla.

Ja tuolla perusteella tämä keskustelukin on huumekulttuurin luomista. Ei se silmien sulkeminen ongelmalta ja ruiskujen myynnin/jakamisen lopettaminen lopeta huumeiden käyttöä tai hidasta sitä. Se on vain pienemmän pahan valitsemista. Aika moni apteekki Helsingissä kieltäytyy myymästä ruiskuja nykyisin. Huumeiden käyttäjiin saadaan edes jonkin lainen kontakti, jolloin ehkä ajan myötä joku edes voidaan motivoida hoitoon hakeutumaan. Jos huumeiden käyttäjiin ei olisi minkäänlaista kontaktia, kuormittaisivat he paljon enemmän terveydenhuoltoa, kun tulisivat päivystyksiin ym. paljon huonommassa kunnossa, kuin nykyisin. Kieltolaki tai kovemmat rangaistukset eivät ole tutkimusten perusteella onnistuneet ikinä kitkemään päihdeongelmia tai rikollisuutta.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille

Ja tuolla perusteella tämä keskustelukin on huumekulttuurin luomista. Ei se silmien sulkeminen ongelmalta ja ruiskujen myynnin/jakamisen lopettaminen lopeta huumeiden käyttöä tai hidasta sitä. Se on vain pienemmän pahan valitsemista. Aika moni apteekki Helsingissä kieltäytyy myymästä ruiskuja nykyisin. Huumeiden käyttäjiin saadaan edes jonkin lainen kontakti, jolloin ehkä ajan myötä joku edes voidaan motivoida hoitoon hakeutumaan. Jos huumeiden käyttäjiin ei olisi minkäänlaista kontaktia, kuormittaisivat he paljon enemmän terveydenhuoltoa, kun tulisivat päivystyksiin ym. paljon huonommassa kunnossa, kuin nykyisin. Kieltolaki tai kovemmat rangaistukset eivät ole tutkimusten perusteella onnistuneet ikinä kitkemään päihdeongelmia tai rikollisuutta.

Helsingissä ja ympäri suomen noin yleensä apteekeissa myydään ruiskuja. Usein ovat pakattukin ns. päivystyspakkauksiin, joita saattaa olla vielä eri kokoisia. Siis että on pari ruiskua, pari neulaa. Käyttäjiinhän on pidetty sitä kontaktia niin monin eri tavoin. Minä nyt vaan yritän sanoa, että niin kauan kuin paapotaan, niin kauan käyttäjien ikä nuorenee (jos se nyt enää voi nuorentua). Käyttäjät opetetaan siihen, että yhteiskunta eri tuki- ja hoitomuotoineen huolehtii heistä, eikä omaa vastuuta tarvitse elämästään huolehtimiseen. Tuo kirjoituksesi ensimmäinen lause on toivoakseni totta. Muutenhan ei kannattaisi kirjoittaa kuin lämpimikseen. Aika ruohonjuuritasollahan sitä tässä luodaan, mutta minkäs teet. Huolestuttavaa vain on minun mielestäni se, että korvaushoitoja tuetaan ja todellinen raitistuminen tuntuu jäävän taka-alalle. Se koko maan linjanveto tässä minun mielestä mättää. Kyllä mun mielestä alkoholinkäyttö saattaisi hyvinkin lisääntyä entisestään, jos vaikka viinaa alettaisiin jakamaan ilmaiseksi.

Ollaan huolissaan siitä että on hepatiitteja. No, kukaan ei ole huolissaan siitä, mitä meidän lapset ajattelee meistä kun me ollaan niin hulluja että me oikein ilmaiseksi jaamme ne ruiskut. Minkälainen kuva sillä annetaan asiaan suhtautumisesta. Ollaan ikäänkuin luovutettu. Lähestymällä asiaa vähemmän hienostellen, saattaa nähdä että rajaaminen on alkoholisteille ja narkomaaneille oikea ratkaisu. Niinkuin  kaikissa muissakin riippuvuusongelmissa erittäin oleellinen asia.  Ja esille se tulee paremmin silloin, kun ei ajatella asiaa yksilötasolla. Yhtä ihmistähän voidaan hoitaa mun puolesta miten vaan, jos se palvelee päämäärän saavuttamista. Mutta koko ongelmaa minä tässä enemmänkin pohdin.

Ja varsin konservatiivi taidan olla. Mutta en kannata en.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
staffi

Jos ja kun tässä pohditaan koko huumeongelmaa ja -kulttuuria hyvinkin laajasta näkökulmasta, niin eikö asioihin loppujen lopuksi pysty vaikuttamaan vain vaikuttamalla potentiaalisten käyttäjien asenteisiin ja toisaalta lainsäädäntöön? Jo se, että hallussapito on rangaistavaa ja oma käyttö ei, kertoo jotain. Minä kyllä olen hieman ankarampien rangaistusten kannalla, mutta silti sitä mieltä että ns matalan kynnyksen paikat ovat tarpeen juuri käyttäjien kohtaamisen takia.

Millä perusteella apteekki voi kieltäytyä myymästä ruiskuja ;)

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Jaakko79

Jos ja kun tässä pohditaan koko huumeongelmaa ja -kulttuuria hyvinkin laajasta näkökulmasta, niin eikö asioihin loppujen lopuksi pysty vaikuttamaan vain vaikuttamalla potentiaalisten käyttäjien asenteisiin ja toisaalta lainsäädäntöön? Jo se, että hallussapito on rangaistavaa ja oma käyttö ei, kertoo jotain. Minä kyllä olen hieman ankarampien rangaistusten kannalla, mutta silti sitä mieltä että ns matalan kynnyksen paikat ovat tarpeen juuri käyttäjien kohtaamisen takia.

Millä perusteella apteekki voi kieltäytyä myymästä ruiskuja ;)

Perusteita en ole kysynyt, mutta ainakin Itä-helsingissä ei keväällä myynyt, kuin Vuosaaren apteekki. Keskustassakin ei näköjään yliopiston apteekki myynyt yöaikaan, kun yksi asiakas nittä kuulu kysyvän, iltasin ovat kyllä myyneet

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille

eikö asioihin loppujen lopuksi pysty vaikuttamaan vain vaikuttamalla potentiaalisten käyttäjien asenteisiin ja toisaalta lainsäädäntöön?

sitä mieltä että ns matalan kynnyksen paikat ovat tarpeen juuri käyttäjien kohtaamisen takia.

Millä perusteella apteekki voi kieltäytyä myymästä ruiskuja

Asenteisiinhan tässä juuri yritetäänkin vaikuttaa.

No johan se tuli todettua, että on kaiken maailman walkkerssit ja kalkkerssit. Siellähän sitä saa kohdata kun vielä on niin että paikat on sitä varten että käyttäjät on siellä selvin päin tai ainakin niin, ettei siellä kyseisissä paikoissa aineita käytetä. Eikä pidä unohtaa aa, na, al-anon ryhmiä. Ei siihen ruiskujenvaihtopistettä tarvita että käyttäjät kohtaa toisensa.

Apteekit on liikelaitoksia. Ne saa valita asiakkaansa niinkuin muutkin kauppaa tekevät putiikit. Mutta linja niidenkin kaupantekoon muotoutuu tätä asiaa ohjaavan politiikan mukaan.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Vieras: u-päivä

Meillä on ainakin niin paljon potilaita joilla on hepatiitti, että vaikea uskoa neulojen ja ruiskujen jakamisella olleen mitään ennaltaehkäisevää vaikutusta. Käyttäjät toimivat muutenkin niin lyhytnäköisen tarpeen tyydyttämisen pohjalta et ruiskuja jakaessa on varmaan aika vaikea saada mitään muuta positiivista kontaktia kuin et käyttäjä on varmaan tosi tyytyväinen saatuaan ilmasen ruiskun l. herää taas kysymys toiminnan "vaikuttavuudesta" ylipäätänsä. Apteekkien tavalliset asiakkaat eivät ruiskuja tavallisesti osta, joten miks niitä pitäisi myydä. Rokotteet mm. Havrix on jo valmiiksi pakattu annostelua varten kuten monet muutkin valmisteet, joita nyt tavallinen kuluttaja vois tarvita apteekista. Ruiskut ja neulat vois olla saatavilla apteekista lääkärin määräyksestä jos lääkeainepakkaukseen ne ei sisälly.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille

vaikea uskoa neulojen ja ruiskujen jakamisella olleen mitään ennaltaehkäisevää vaikutusta. Käyttäjät toimivat muutenkin niin lyhytnäköisen tarpeen tyydyttämisen pohjalta et ruiskuja jakaessa on varmaan aika vaikea saada mitään muuta positiivista kontaktia kuin et käyttäjä on varmaan tosi tyytyväinen saatuaan ilmasen ruiskun

Maa kyllä tiedän ton ennaltaehkäisevävaikutusjutun. Ajattelen asiaa periaatteellisesti. Samasta syystä, miksi en koskaan pystynyt sitoutumaan korvaushoitojen toteuttamiseen. En vain näe siinä, jos ajatellaan aikaa pisempänä janana, mitään järkeä, että ilmaisia ruiskuja jaettaisiin. Mun vinkkelistä se on käytön tukemista. No, ajattelen myös, että työtään kun on tehtävä sydämestään tai sit ei ollenkaan. Asia ei ole tietenkään yksioikoinen. Terveiset vaan vanhoille työkavereille klinikalla ja katkoilla. Sama vanha jääräpää lääkkeettömyyden puolesta. :nauraa:

Tuossa linkki hoitolaitokseen joka toteuttaa lääkkeetöntä katkaisuhoitoa.

http://www.hietalinna.fi/

En ole ollut töissä, mutta puolestapuhuja aina.

Meni ot. Annoin itselleni oikeuden.  :nauraa:  angel.png

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Sini

Itse kai kaipaisin vastauksia kysymyksiin: Miten infektioepidemiat voidaan välttää? Miten huumeiden pariin joutumista voi välttää? Miten huumausaineisiin liittyvää rikollisuutta voidaan välttää? Miten huumausainekuolemia voidaan vähentää? Miten narkomaanin erilaisia "kierteitä" voidaan katkaista? Miten hoitomotivaatiota voidaan kehittää? Millä menetelmillä saadaan pitkäjänteisesti hyviä katkaisutuloksia? Missä tilanteissa jokin muu tulos kuin täysi raittius on "riittävä tulos" ainakin väliaikaisesti?

Kysymyksiisi ei minulla ole  vastausta, mutta huumeiden käytön ennaltaehkäisyyn löytyy yksi hyvä keino. Jo lapsesta asti tulee opettaa sanomaan EI. On paljon helpompi välttää se ensimmäinen kokeilukerta kuin katkaista monta vuotta jatkunut kierre.

Mielestäni päihteistä tulisi puhua jo alaluokilla. Tuolloin lapset ovat vielä niin ehdottomia ja luottavat auktoriteetteihin. Tilannetta tulisi hyödyntää.  :nauraa:

-kolmen lapsen äiti-

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
EveK

Taitaa teitä risoa, kun kyseisissä artikkeleissa puhuttiin ensisijaisista NUORISTA HUUMEIDEN KÄYTTÄJISTÄ. Muistetaan kumminkin, että esim. Vinkin toimintaan kuuluu ensisijaisesti Harm Reduction ja sen asiakaskunta on keski-iältään reilusti yli kolmekymppistä. Vinkin ansiosta esim. HIV:in leviäminen saatiin jonkinmoiseen kontrolliin. Jos satutte muistamaan Helsingin pahaa HIV epidemiaa pari-kolme vuotta sitten. Ja Kalkkersin asiakkaat ovat vanhempia kadunmiehiä, joilla ei ole sijaa katon alla. Mulle sano yks "kadunmies" kerran aika osuvasti, että: "Yritä itse elää kuukaudesta toiseen kadulla selvinpäin. Sun pää ei kestäis ees kahta yötä." Mikä on varmaan ihan totta, onneksi on oma pieni lämmin koti.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
EveK

Apteekkien tavalliset asiakkaat eivät ruiskuja tavallisesti osta, joten miks niitä pitäisi myydä.

Ai, että narkkari ei ois samanlainen asiakas apteekissa kuin sinä?  :ruoskii: Loppujen lopuksi hekin ovat samanlaisia ihmisiäö kuin me NORMAALIT ihmiset. Narkkarillakin voi olla leimaantumisen pelko ja sitten mielummin käyttää kaverien kanssa yhteisiä värkkejä ja PAM tuli taas pari HIV:n ja/tai B-/C-hepatiittiin sairastunutta. Sehän on järkevää ja ei ollenkaan kallista yhteiskunnalle. Pitää muistaa, etta yhden ihmisen puolen vuoden interferonihoito maksaa aika monta tuhat lappusta (ja kenen verorahoista ne menee...) kun taas puhtailla neuloilla päästään VÄHÄN halvemmalla

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Vieras: u-päivä

Apteekkien tavalliset asiakkaat eivät ruiskuja tavallisesti osta, joten miks niitä pitäisi myydä.

Ai, että narkkari ei ois samanlainen asiakas apteekissa kuin sinä?  :ruoskii: Loppujen lopuksi hekin ovat samanlaisia ihmisiäö kuin me NORMAALIT ihmiset. Narkkarillakin voi olla leimaantumisen pelko ja sitten mielummin käyttää kaverien kanssa yhteisiä värkkejä ja PAM tuli taas pari HIV:n ja/tai B-/C-hepatiittiin sairastunutta. Sehän on järkevää ja ei ollenkaan kallista yhteiskunnalle. Pitää muistaa, etta yhden ihmisen puolen vuoden interferonihoito maksaa aika monta tuhat lappusta (ja kenen verorahoista ne menee...) kun taas puhtailla neuloilla päästään VÄHÄN halvemmalla

Höpöhöpö...apteekin tavallinen asiakas ei välttämättä ole NORMAALI ihminen tai mitä lie tarkoitatkin. Sä puhut ehkäisystä (siis minkä?), mä puhuin os.n potilaista joista kaikilla joilla on huumeiden käyttöä taustalla on myös joko HIV, B-Hep tai C-Hep. Siis mitä sä idealistisella tasollasi olet muka ehkäisemässä?

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
{BS}

Kuten olette varmaankin huomanneet mm. tupakka-valistuksesta yms. että ihmisten tapoja ei niin helposti muuteta. Huumeiden kanssa kun on vielä se, että fyysinen riippuvuus kasvaa suureksi niin sitä ei niin vaan voikaan lopettaa. Ruiskujen ja neulojen jakaminen on sen takia järkevää, että sillä estetään näiden sekä inhimillisiä kärsimyksiä, että kansantaloudellisesti merkittäviä kustannuksia aiheuttavien sairauksien leviäminen.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Kerde

Mä oon sitä mieltä, että kyllä Vinkin ja vastaavien toimintaa pitäisi rajoittaa. Tartuntatautien ehkäisy on ok, mutta narkkareiden terveysneuvonta on kyllä omaisten ja narkkarin oman tuskan pitkittämistä.

Ja ne puhtaat ruiskutkin on vähän mitä on... Mä en tiedä ketään joka kuitenkaan älyis, ettei kaverille silti niitäkään lainata. (Narkkareista)

Ja tuohon potentiaalisten kuiville pyrkivien kohtaamiseen väitän, että on muitakin keinoja. Sitä paitsi omaisten ohjaus tässäkin asiassa tois ehkä hedelmää.

Mitä vähemmän niitä paapotaan, sitä nopeammin ne kuolee ja sitä nopeammin ovat poissa tarjoamassa huumeita uudelle sukupolvelle. Enkä tarkoita tällä koko ongelman kitkemistä. Vaan sitä, että mitä vähemmän sen parempi.

Myönnän, että vähän höyryy pää tätä kirjoittaessa....  ;D Mutta kun omaisena oon nähny miten se ihminen riippuvuuden takana muuttuu vaan pienemmäksi, niin uskallan väittää, että kuolema on helpotus narkkarillekin. (Tai ehkä ajattelen vähän itsekeskeisestikin.)

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
otto

Mä oon sitä mieltä, että kyllä Vinkin ja vastaavien toimintaa pitäisi rajoittaa. Tartuntatautien ehkäisy on ok, mutta narkkareiden terveysneuvonta on kyllä omaisten ja narkkarin oman tuskan pitkittämistä.

Ja ne puhtaat ruiskutkin on vähän mitä on... Mä en tiedä ketään joka kuitenkaan älyis, ettei kaverille silti niitäkään lainata. (Narkkareista)

Ja tuohon potentiaalisten kuiville pyrkivien kohtaamiseen väitän, että on muitakin keinoja. Sitä paitsi omaisten ohjaus tässäkin asiassa tois ehkä hedelmää.

Mitä vähemmän niitä paapotaan, sitä nopeammin ne kuolee ja sitä nopeammin ovat poissa tarjoamassa huumeita uudelle sukupolvelle. Enkä tarkoita tällä koko ongelman kitkemistä. Vaan sitä, että mitä vähemmän sen parempi.

Myönnän, että vähän höyryy pää tätä kirjoittaessa....  :nauraa: Mutta kun omaisena oon nähny miten se ihminen riippuvuuden takana muuttuu vaan pienemmäksi, niin uskallan väittää, että kuolema on helpotus narkkarillekin. (Tai ehkä ajattelen vähän itsekeskeisestikin.)

Miten niitä tartuntatauteja ehkäistään ilman terveysneuvontaa?

Ja jos narkkarin kuolema on ratkaisu ongelmaan niin eikö ne pitäs tappaa heti tavattaessa. Ongelma poistuisi ja maailma pelastuisi.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Kerde

Ja jos narkkarin kuolema on ratkaisu ongelmaan niin eikö ne pitäs tappaa heti tavattaessa. Ongelma poistuisi ja maailma pelastuisi.

Ei niille pidä kertoa, että suonen kohtaa kannattaa vaihdella jne.  angry.png Eikä mitään muutakaan mikä mukavoittaa päihteidenkäyttöä.

Enkä mä kai käskeny tappamaan suoralta kädeltä. Tarkoitin, että ei pidä neuvoa niitä mukavampaan päihteidenkäyttöön vain siksi, että narkkarit sinnittelis täten pidempään.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
otto

Ei niille pidä kertoa, että suonen kohtaa kannattaa vaihdella jne.  angry.png Eikä mitään muutakaan mikä mukavoittaa päihteidenkäyttöä.

Enkä mä kai käskeny tappamaan suoralta kädeltä. Tarkoitin, että ei pidä neuvoa niitä mukavampaan päihteidenkäyttöön vain siksi, että narkkarit sinnittelis täten pidempään.

Onko joku muukin potilasryhmä jolta pitää salata hoitoonsa liittyviä tietoja että kupsahtavat nopeammin?

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Kerde

Onko joku muukin potilasryhmä jolta pitää salata hoitoonsa liittyviä tietoja että kupsahtavat nopeammin?

Mitä hoitoa toi nyt muka on?  angry.png Eikä se oo salaamista. Kertomatta jättämistä korkeintaan.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
dino

No joo, en minäkään kerro alkoholisteille että kannattaisi siirtyä juomaan alle 10 prosenttista kossu-vichyä; se kun on se vatsaystävällisin drinksu..

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Aatu

Puhtaiden ruiskujen ja neulojen jakaminen ei mukavoita käyttöä, vai tuntuuko se jotenkin mukavammalta käyttää puhdasta kuin likaista neulaa. Tiedä sitten kuinka kustannustehokasta Vinkkien toiminta on. Pitäisi saada tietoa montako läppäleikkausta ja tehohoitopäivää enemmän tai vähemmän on käytetty narkkareilla Vinkkien perustamisen jälkeen.

Sitten pitää vielä laskea huumehörhöjen tekemät rikokset, joita on helpompi tehdä "terveenä". Rapanarkit eivät huumeita myy, sen hoitavat ne joilla kunto kestää tapella vastaan kun joku yrittää viedä myyntiartikkeleita - ns. mopokerhot ovat ilmeisesti tässä kunnostautuneet.

Lähes kaikilla narkeilla, jotka syystä tai toisesta sairaalaan päätyvät, on jonkin sortin hepatiitti. Stafylokokki-infekektiot ja onnettomuudet tuottavat terveystappiota aivan kuten alkoholisteillakin maksa ja immunijärjestelmäongelmat. Ainoa toimiva hoito on pakkohoito varhaisessa vaiheessa eikä sekään paranna, mutta antaa paremman mahdollisuuden kuin vain toivoa vieressä seuraten. 

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Kerde

Puhtaiden ruiskujen ja neulojen jakaminen ei mukavoita käyttöä, vai tuntuuko se jotenkin mukavammalta käyttää puhdasta kuin likaista neulaa. Tiedä sitten kuinka kustannustehokasta Vinkkien toiminta on. Pitäisi saada tietoa montako läppäleikkausta ja tehohoitopäivää enemmän tai vähemmän on käytetty narkkareilla Vinkkien perustamisen jälkeen.

Mä sanoin muistaakseni aiemmissa viesteissäni, että tartuntatautien ehkäisy (ruiskujen/neulojen jakaminen) on musta ok. Tää ei liittyny mukavointiin. Vaikka kieltämättä se mukavoittaa, mutta se mukavoittaa myös muita. Toisin kuin ne niiden muut terveysneuvot.

Lähes kaikilla narkeilla, jotka syystä tai toisesta sairaalaan päätyvät, on jonkin sortin hepatiitti. Stafylokokki-infekektiot ja onnettomuudet tuottavat terveystappiota aivan kuten alkoholisteillakin maksa ja immunijärjestelmäongelmat. Ainoa toimiva hoito on pakkohoito varhaisessa vaiheessa eikä sekään paranna, mutta antaa paremman mahdollisuuden kuin vain toivoa vieressä seuraten. 

Se pakkohoito oiskin ihan käypä, mut aika vaikea saada niitä sinne. Ainakin oikeessa elämässä. Teoriassa toi kai onnistuukin...  :nauraa:

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille