Jump to content
MAINOS

Perioperatiivisenhoitajan koulutus


Teemu

Recommended Posts

Tuossa kirjastossa käydessäni lueskelin vanhoja Spirium-lehtiä ja siellä ihmeteltiin AMK:n koulutuksen tasoa, niin ajattelin kysellä onko osaamattomuus/osaaminen näkynyt kentällä millä tavalla?

Itse odottelen mielenkiinnolla meidän vastaavia opintoja ja mitä se tulee minulle antamaan, jos joku vois laittaa viestiä mitä teillä opiskeltiin ja kuinka paljon anestesia/instrumentti tai tehohoidosta syventävissä opinnoissa?

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Kannattaa muistaa siellä kentälläkin, että sh-koulutus on muuttunut. AMK-sh:t ei erikoistu vahvasti mihinkään, vaan ovat "yleissairaanhoitajia". Näin ollen vastavalmistuneen leikk.-an.- puolen valmiudet ei varmastikaan ole yhtä hyvät kuin opistoasteisten sairaanhoitajien jotka oli erikoistuneet. Mutta uskon tai ainakin toivon vahvasti että hyvät valmiudet on olemassa, mikäli on oikeita valintoja opiskelun yhteydessä tehnyt, ja hyvällä perehdytyksellä päästäisiin ihan hyviin tuloksiin.

Viime kädessähän tää on koulutuspoliittinen kysymys, syy ei välttämättä ole niissä vastavalmistuneissa hoitajissa.

Mutta kyllähän tosi on, että koulutus sisältää kursseja jotka on melkoisen "kökköä", ainakin mun mielestä, sekin aika voitaisiin käyttää paremmin käytännön työhön liittyviin opintoihin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Määriä en tarkkaan muista, mutta suuntaumisvaiheessa (kestää sen 1-1,5 vuotta) opiskeltiin instrumentti- ja anestesiapuolta puolet ja puolet, aika pintapuolisesti asioita loppujen lopuksi käytiin läpi koska kaikki erikoisalat piti jostain syystä käydä läpi (yleis-,gastro-,silmät, KNK, gyne, verisuoni/thorax-, plastiikka-, lapset jne jne jne kir.), harjoitteluita oli sitten 2 (tutustuminen)+6 (instrumenttipuoli)+6 (anestesiapuoli)+2 (vapaavalintainen puoli) vk. Eli eipä tuolla harjoittelulla suurempia oppinut, ensimmäisessä työpaikassa valmistumisen jälkeen olin perehdytyksessä 3 vk, toisessa 3,5 vk, riippunee paikasta ja kiireestä. Ja joka päivä opitaan lisää, se on ehdottomasti yksi hienoimmista asioista perioperatiivisessa työssä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 kuukautta myöhemmin...

Kouluissa ja opiskelijoissa on varmasti eroja mutta olen huolestunut todella paljon kansainvälisen linjan opiskelijoiden tasosta. Jos opiskelijat eivät osaa suomen kieltä  eivätkä lukea sitä,  sairaanhoidonammattilaisille ei tarvitse edes selittää oppilaan saamaa hyötyä köytännönjaksosta suomenkielisiin verrattuna.

Minkälaisia kokemuksia muilla on asian suhteen ja mitä olette mieltä?

Kannattaako " globaalisuuden tielle " lähteä hinnalla millä hyvänsä?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Eräässä paikassa uuden hoitajan perehdyttäminen puoli vuotta, rutiinisti.

Ainakin Meikussa, en tiedä miten Tölikässä?

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Täällä Lahdessa perehdytysvaihe kestää niin kauan kunnes päivystää yksin eli noin reilu puol vuotta- vuoden....

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jyväskylässä on tällä hetkellä kuusi opiskelijaa suuntautumassa perioperatiiviseen ja ne kaikki menivät kesätöihin heräämöön, ja syksyllä on työn jatkoa luvattu. Kertoo jotain hoitajapulasta. Tippaluvatkin niillä on ja kaikki, vaikka k-sshp yleiskirje opiskelijoilta sellaiset kieltääkin. Kuuden viikon perehdytyksestä ne kertoivat.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jyväskylässä on tällä hetkellä kuusi opiskelijaa suuntautumassa perioperatiiviseen ja ne kaikki menivät kesätöihin heräämöön, ja syksyllä on työn jatkoa luvattu. Kertoo jotain hoitajapulasta. Tippaluvatkin niillä on ja kaikki, vaikka k-sshp yleiskirje opiskelijoilta sellaiset kieltääkin. Kuuden viikon perehdytyksestä ne kertoivat.

Yes, mulla on sittenkin mahdollisuuksia!

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...