Jump to content
MAINOS

Suturaatio kentällä


dino

Recommended Posts

--- clip --- tämän perushoidon lisäksi yksikkömme liuottaa, ompelee --- clip ---

Kertoisitko tapahtuuko teillä sauraankuljettajien suorittama suturointi rutiinisti ilman konsultaatiota, vai mikä on meininki. Kuinka monta ko. toimenpidettä yksiköllänne on vuositasolla?

Itse en ole kentällä suturoinut potilasta, enkä oikein tiedä olisinko niin kiinnostunutkaan. Suuri osa suturaatiota vaativista haavoista kun tahtoo olla isohkon voiman aiheuttamia ja usein vielä pään/kasvojen alueella. Eli hieman hirvittäisi äksätä ilman seurantaa ja kunnollista neuron statusta tämäntyyppisiä potilaita. Ja lisäksi luulen että potentiaalisten suturaatiopotilaiden määrä jäisi usealla sairaankuljettajalla liian pieneksi vuositasolla jotta "tatsi" hommaan säilyisi hyvänä.

Itse olen vankkumaton Leukostrippien (perhosten) ja haavaliiman kannattaja. Väitän että hyvin suuri osa haavoista jotka nykyään ommellaan, voitaisiin korvata motivoituneella potilaalla teipillä ja/tai liimalla. Vaatii usein hieman enemmän työtä, sidontaa ja jatkohoito-ohjeita, mutta lopputulos usein parempi kuin ompelulla.

Tältä näkökantilta suhtaudun hieman kriittisesti kenttäsuturaatioihin.

Ja mites teillä muilla, minkälainen haavanhoitoprotokolla teillä on kentällä?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 67
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Ainoa mitä olen kentällä käyttänyt on liima. Isommat vien polille paikattavaksi. Toki ymmärrän tämän suturoinnin jossain Lapin perukoilla, missä on polille matkaa kymmeniä ellei satoja kilometrejä. Pienemmissä tälleissä siellä osaavat omaiset varmaan kommootioseurantaa tehdä. Mutta täällä kaapungissa en lähtisi suturoimaan. Ihan senkin takia että minulle ei siitä makseta, lääkärit hoitakoon hommansa. 8)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

vaikeetahan se on mennä semmosta tekeen mitä kukaan ei oo opettanut.eli pidättäydyn tasokkaaseen sidontaan:D  (S/M ja kukkatermi)

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hain tuossa keväällä tabishommia keski-hämeen SK paikasta ja siellä ne suturoi pienimmät haavat sekä sai jotain korvausta siitä hyvästä, meinaan lähimpään päivystävään paikkaan oli n.75km

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllähän meillä haavat suturoidaan jos oma TK ei ole auki, ts. illlat + viikonloput. Haavan koko ei sinänsä ole kriteeri vaan jatkohoitomahdollisuus. Jos asiallinen seuranta kotona onnistuu on paljon helpompi ommella kymmenen knoppia kuin viettää autossa kolme tuntia keskellä yötä. Meillä toki täytyy saada suturaatioon lupa lääkäriltä puhelimitse. Yleensä lupa tulee, jää heillä hommat vähemmälle. Ompeluita sattuu muutama kuukaudessa per ukko. mitään lisäliksaa ei tule, vain hyvä mieli kun asiakas on tyytyväinen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

mitään lisäliksaa ei tule, vain hyvä mieli kun asiakas on tyytyväinen.

Justiinsa, oikea asenne. Lääkärille kuuluvia hommia vaan lisää meille ilman palkkaa, niin hyvä mieli senkun kasvaa 8)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Se mikä minua nyt kiinostaa onko teillä jonkinlainen lupa ommella (sairaanhoitopiiriltä, alueen lääkäriltä) vai olenteko ottaneet itse tälläisen tavan ?? toimia.  huh.gif ja jos lupa niin oletteko saaneet jonkinlaisen työpaikka koulutuksen vai.....

Jos ei lupia niin miksi. Entä jos jotain menee pieleen niin kantaa vastuu. Mikäli on ominpäin ommellut 8) no tietämättäkin tietää kuka.

Ja kuten mainittu parikin kertaa mikä on motiivina kun ei saa toimenpidepalkiota eikä toistaiseksi kuulu sh toimenkuvaan lisää tempuja ihan kiva yes, mut kyllä sitten mun mielestä palkka pitäis nousta myös vai...  :)

Sitten kuten mainittu suurin osa haavoista kohdistuu pään alueelle jotka on isoja, joten  seuranta pitäisi myös järjestyä jollakin tavoin potilaalle. Jos taas puhutaan pienistä sormenpään haavoista niin joko liimaus tai kunnolinen sidotta. Sitten ohjata potilas taksilla joukkosidontapaikalle ( aikaa kuusi tuntia ommella haava) Joten mikä kiire ommella kentällä :).

Jsp:a voidaan sitten myös tarkista onko tetanus voimassa ja antaa tarvittaessa.

Vai  huomioidaanko tämä kenttäompelussakin eli tarv annetaan kentällä myös.

Lapissa voisin yrittää ymmärtää, mut et etelässä  huh.gif

Etulinjan mies

Kanyloi varjoaan nopeammin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Se mikä minua nyt kiinostaa onko teillä jonkinlainen lupa ommella (sairaanhoitopiiriltä, alueen lääkäriltä) vai olenteko ottaneet itse tälläisen tavan ?? toimia.  huh.gif ja jos lupa niin oletteko saaneet jonkinlaisen työpaikka koulutuksen vai.....

Lupa on alueen lääkäriltä, toimipaikkakoulutus ja suorituksen valvonta.

Ja kuten mainittu parikin kertaa mikä on motiivina kun ei saa toimenpidepalkiota

Kuten näilläkin sivuilla on mainittu jossain niin hoitajan tulisi toimia aina potilaan etuja huomioiden. Mielestäni on potilaan etu jos voi jäädä kotiin eikä tarvitse lähteä ppkl jonottamaan tosi kipeiden ihmisten joukkoon.

Sitten kuten mainittu suurin osa haavoista kohdistuu pään alueelle jotka on isoja, joten  seuranta pitäisi myös järjestyä jollakin tavoin potilaalle. Jos taas puhutaan pienistä sormenpään haavoista niin joko liimaus tai kunnolinen sidotta. Sitten ohjata potilas taksilla joukkosidontapaikalle ( aikaa kuusi tuntia ommella haava) Joten mikä kiire ommella kentällä 8).

Jsp:a voidaan sitten myös tarkista onko tetanus voimassa ja antaa tarvittaessa.

Vai  huomioidaanko tämä kenttäompelussakin eli tarv annetaan kentällä myös.

Lapissa voisin yrittää ymmärtää, mut et etelässä  huh.gif

Järjen käyttö sallittu. Jos seuranta ei onnistu niin kuljetus jollakin systeemillä (amb, taksi ym.). Tottakai liimataan jos mahdollista. Tetanustiedot saadaan potilaalta tai sairaskertomuksesta (puhelimitse).

[/quote

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En odottanut näin suurta palautetta maininnastani suturaatioista kentällä.

Tässä faktaa kysyjille toiminnastani.

Opin ompelemaan haavoja YK-palveluksessani, missä se lääkintäaliupseerina kuului tehtäviini (en ole rasisti, mutta ählyillä oli hyvä harjoitella ja sen jälkeen ammattitaitoni kelpasi omillekkin miehille. Perustaito/tieto tähän oli hankittu poliklinikkatyössä Suomessa.

YK-palveluksen jälkeen Suomeen saavuttuani ompelin päivystyspoliklinikalla kiireisinä päivinä potilaita päivystäjän puolesta (omasta ehdotuksestani) ja päivystäjä tarkisti tuloksen.

Sen jälkeen suturoin vanhainkodin/tk:n vuodeosaston potilaita päivystyksen ollessa muualla (22km), tottakai konsultoiden ja seurantahan onnistui paikanpäällä.

Tämän jälkeen oma-aloitteisesti suljin haavoja kentällä konsultaation perusteella päivystyksesn ollessa 22km päässä. Tarvittaessa (pään vamma/humalatila) kuljetin potilaan konsultaation perusteella seurantaan oman terveyskeskuksen vuodeosastolle.

Nyt iltaisin 18-21 päivystykseen on matkaa 50km (keskustasta) , 21-08 75km ja viikonloppuisin 15-21 50km ja 21-08 75km.

Eikö liene järkeenkäypää, että näissä olosuhteissa (seuranta tarvittaessa omassa TK:ssa) 18 vuotta alalla ollut ammattilainen ompelee haavat itse (joitakin haavoja toki liimaamme, tai suljemme perhosilla tai lähetämme potilaan sidottuna taksilla päivystykseen) ja toimii potilaan edun mukaan ja säästää yhteiskunnan varoja. Allekirjoittaneelle toki tuli enempi liksaa pitkästä keikasta, kuin 20min X-8:sta paikanpäällä.

Suturaatioita kentällä henk.koht. on n. 2/kk (usein jopa enemmän kuin keskiverto TK-päivystäjällä paikkakunnalla ja sivusta seuranneena ompelen paremmin kuin useimmat kandit tms:)

En osaa tähän laittaa mitään loppukommenttia provosoimatta ketään, joten hyvää päivänjatkoa kaikille palstan lukijoille...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Terves Fasse. Olen samaa mieltä harjoittelusta.Olitko 9-10 ompelemassa?Itsekin vääntelin jos jonkin näköistä haavaa.

Urani alussa lanssihommissa tosiaan tuli ommeltua reippaan puoleisesti. Syykin selvä: Toimipiste Lapissa ja etäisyydet jumalattomat. Koulutus ja luvat oman paikkakunnan ambulanssin vastuulääkäriltä. Päivystysaikana lähimmälle lääkärille 70 km,joten on kaikkien etu, että haava ommellaan paikan päällä. Nimellistä korvausta saatiin jo silloin (14 v. sitten)

No comments

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

8) PS:

Jäi mainitsematta, että hoitovelvoitteessani on mainittu suturointi tarvittaessa kentällä.

Ja ilman bonuksia, niinhän se oli?

En epäile ammattitaitoasi, mutta palkkaneuvottelutaidoissa kenties olisi hieman parannettavaa...

Jos yhteiskunta maksaisi työntekijälle takaisin esimerkiksi puolet siitä summasta jonka KELA/terveyskeskus/sairaanhoitopiiri yms. säästää sairaankuljettajan tehdessä X-8 kohteessa, niin uskoisin summan kohoavan useisiin kymmeniin euroihin potilasta kohden.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

tehtävien siirtäminen ammattiryhmältä toiselle.tutun kuuloista tarinaa!toimenpidepalkkio suturaatiosta tuskin on sama lääkärillä ja sairaankuljettajalla/ensihoitajalla. nimellisellä palkkiolla kannattaa vaakakuppiin laittaa myös omaetu. töissähän täällä ollaan!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Siis järjetöntä tehdä lääkärille kuuluvia tehtäviä kentällä ja vielä ilman palkkiota. Järki käteen just tollaset laupiaat samarialaiset ovat saaneet alan palkkauksen tähän kuntoon kuin se on, alkaen aina satakielestä.

lisää hommia - lisää palkkaa

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mielestäni jonkun pienen "puhtaan ja siistin" yhden kahden tikin haavan voisi hyvin ommella kentälläkin, jos vaihtoehtona on kuljettaa esim. 50 km ommeltavaksi. 8) [glow=red,2,300]itse en edes tarvitsisi tästä lisää liksaa [/glow] :)

Määrää pirtua, se auttaa aina...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

En oikein käsitä minkä takia toimenpiteistä pitäisi maksaa (tai maksetaan) erillisiä lisiä (en ole varsinaisesti hoitoalalla). Olen kyllä ehdottomasti sitä mieltä että jos hoitajat tekee samoja toimenpiteitä kuin lääkärit, niin tietysti tästä pitää maksaa vastaava palkkio. Mutta miksi alun perinkään lääkäreille maksetaan siitä, kun toimenpidekään ei välttämättä kauhean vaativa ole ja työtunnista kuitenkin jo palkka juoksee.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 viikkoa myöhemmin...
En oikein käsitä minkä takia toimenpiteistä pitäisi maksaa (tai maksetaan) erillisiä lisiä (en ole varsinaisesti hoitoalalla). Olen kyllä ehdottomasti sitä

Niinpä. Terkkarilääkärin työ on tehty erinomaiseksi byrokratiahelvetiksi, jossa nenänkaivamisestakin työpaikalla pitäisi tehdä erillinen merkintä työajanseurantajärjestelmään. Vituttaa tuommonen systeemi jossa ei riitä alkuunkaan että osaa potilaan hoidon; hommasta leijonaosan muodostaa erilaisten naurettavien nippelinappelitilastojärjestelmien kanssa leikkiminen, jotka - vain ja ainoastaan - hidastavat oikeiden asioiden etenemistä.

Ylipäätään minun puolestani hoitoalalla voitaisiin mennä siihen, että hoitajat/vaksit/jne. saisivat tehdä "lääkärin hommia" sitä mukaa kuin tehtävät ja roolin omaksuvat, tietysti työmäärän ja vastuun pysyessä kohtuuden rajoissa. (Ja samalla korvauksella kuin lääkäritkin - jos kerran tätä toimenpidekorvaussysteemiä ei saada purettua.) Suturointiahan ei opi lääkiksessä sen paremmin kuin terveydenhuolto-oppilaitoksessakaan, paremman valmennuksen saisi ompeluseurassa. Omituista vinkumista tuommoinen mäenainakaanteemitäänilmankorvausta-mentaliteetti. Kukin kykyjensä mukaan, hittoako joka jumalan asiasta on erikseen saada bonusta. Ei suturointi nyt sen kummempaa ole kuin vaikkapa letkun työntäminen potilaan nokkaan, joka sekin tehdään ilman korvausta ja jostain syystä luokitellaan "hoitajien työksi". Jos suturointitaitoinen hoitaja pystyy tekemään potilaan hoitoa liukkaammaksi, niin mikäs siinä...

BTW: Esimerkiksi tipanlaitto terkkarissa on jotain 7E:n arvoinen "toimenpide"....

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No Karvanalle on herännyt liian aikaisin talviunilta , kun on noin "vihainen".

Olen siitä samaa mieltä kanssasi että hoitoala on tosi byrokratia viidakko ja että toimenpiteitä oppi vain tekemällä, MUTTA jos tehtävät ja sitä myöten vastuu ja myös osaaminen lisääntyy, niin on siitä myös ehdottomasti saatava asian mukainen korvaus. Muutoin hoitajille kyllä lisätään paljon muita"lisätehtäviä" ilman korvausta.

On totta että suturatio on kädentaitoja samoin kuin tipan laitto tai kipsaus yms.  turha niillä on elvistellä ja kertoa läkäreille, että mä osaan ne. Arvatkaa vaan keille lääkärit lykkäävät em. toimenpiteet kohta ? ja tällä menolla työn vaativuus kasvaa ja luuletteko että kuntatyönantaja antaa lisää liksaa. Vertaa realiteetteja läkärin liksa keskimäärin noin 5000 eskoo ja hoitajan lisineen noin 2000 eskoo ajattelitko alkaa tekemään työnantajalle lisätyötä ilmaiseksi?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Omituista vinkumista tuommoinen mäenainakaanteemitäänilmankorvausta-mentaliteetti.

Kyse on periaatteesta. Ottaen huomioon lääkärien palkan (viimevuosien korotuksineen) vrt hoitajaan, niin miksi meidän hoitajien pitäisi mukisematta ottaa jatkuvasti lisää hommia lääkäreiltä ilman korvausta? Vaikka se sitten jouduttaisikin potilaan hoitoa.

Minä en taas ymmärrä tuollaista, joo tehdään vaan mitä vaan, tekemisen ilosta, asennetta. Ja sitten ihmetellään miksi hoitajien palkat ei ikinä nouse. Meilläkin on oikeus saada kohtuullinen korvaus työstämme.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Osku olen täysin samaa mieltä kanssasi. Vanha hyvä sanonta .. jos pirulle antaa pikkusormen niin se vie koko käden .. pitää hyvin paikkansa

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyse on periaatteesta. Ottaen huomioon lääkärien palkan (viimevuosien korotuksineen) vrt hoitajaan, niin miksi meidän hoitajien pitäisi mukisematta ottaa jatkuvasti lisää hommia lääkäreiltä ilman korvausta?

Nojuu, periaatteestapa hyvinkin. Eikö sinun mielestäsi ole typerää jaotella sinänsä aika mutkattomia touhuja, toisia ehdottomasti hoitajien, toisia ehdottomasti lääkärien työksi? Tietenkään lopputulos simppelien toimenpiteiden (osittaisesta) siirtämisestä hoitajien käsiin ei pitäisi olla yksittäisen hoitajan työmäärän lisääminen, vaan työn delegointi niin että kokonaisuus toimii mahdollisimman hyvin. Eli tietysti toimenpiteiden siirtyessä hoitajille pitäisi samalla saada myös hoitajaresursseja=virkoja lisää -> yksittäisen hoitajan työmäärä ei lisäänny, lääkäri saa lisää aikaa typeriin paperihommiinsa:)

Toisaalta, kaikkia hoitajia ei voisi laittaa ompeluhommiin, tietty n-luku täytyy olla kuukaudessa jotta homma pysyy näpeissä.

Mutta siis kauniina ajatuksena: olettaen että olisi resursseja huolehtia siitä ettei kokonaistyömäärä hoitajaa kohti lisäänny, minun mielestä olisi ihan asiallista antaa työpaikkakohtaisesti mahdollisuus tarpeen vaatiessa hoitajalle tehdä toimenpiteitä jotka myös hoitajille hyvin sopii. Ei kait sinunkaan mielestä suturointi (tms) sinällään niin vastenmielistä ole, kunhan työmäärä ei lisäänny? 

Korvauksesta olen vähän eri mieltä: lääkäreidenkin kohdalla pitäisi päästä tmp-korvauksista (ja osin nuppikorvauksistakin) eroon.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Heippa karvanalle

tässähän on kyse työn ja vastuun siirrosta toiselle ammattiryhmälle ja samalla vaativuustason kasvusta. Kyllähän se on niin etä joka ammatissa vastuun/osaamisen lisääntymisestä maksetaan paremmin. Menepäs ehdottamaan paperimiehelle tai metallimiehelle vastaavan tapaista niin ihan varmaan saat huomenna katsoa uutisista lakkoilusta, koska ei palkkaa koroteta kun hommat lisääntyy.

Taidat muuten olla kuntatyönantajan asialla kun tuollaisia kirjoittelet .

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

3000 liksaa niin poistelen vaikka umpilisäkkeitä ja kirjottelen sairaslomat ja penis illiiniit :-*

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

tässähän on kyse työn ja vastuun siirrosta toiselle ammattiryhmälle ja samalla vaativuustason kasvusta. Taidat muuten olla kuntatyönantajan asialla kun tuollaisia kirjoittelet .

Heh, en nyt sentään 8)  Monet "lääkäreiden töistähän" on ihan semmosia mitkä ei sen kummempaa vaativuustasoa edusta kuin mitä hoitajat puuhailee päivät pitkät. Ammattiliittojen täytyy tietenkin hehkuttaa miten vaativaa yksi jos toinenkin homma on, mutta käytännössähän kokeneelle hoitajalle ei vaativuustason puolesta ole mitään uutta siinä että arvioi pintahaavoja ja siinä sivussa parsii nahan umpeen.

No - pitäisikö siitä saada lisää korvausta? Ihan yhtä paljon kuin tipanlaitosta tai katetroinnistakin ja muusta sen semmoisesta. Mieluummin näkisin että hoitajien työtä arvostettaisiin kokonaisuutena (eli vaikka parempana kuukausipalkkana) eikä niin että aikaansaataisiin systeemi jossa päästäisiin laskeskelemaan euroja per tikki tai vastaavaa....

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei kait sinunkaan mielestä suturointi (tms) sinällään niin vastenmielistä ole, kunhan työmäärä ei lisäänny? 

Ei ole vastenmielistä ei, kivaa vaihteluahan se olisi. En minä nyt puhu siitä onko suturointi kivaa vai ei, vaan hoitajien työmäärän ja vastuun lisäämisestä ilman asianmukaista palkan tarkastamista. Kyse on nyt siitä että lääkärin hommia hivutetaan jatkuvasti kokonaan lääkäreiltä hoitajien kontolle.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...