Jump to content

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

Vieras: u-päivä

Fyysisen rajoittamisen menetelmistä...

Mitä pidät toimivimpana vaihtoehtona rajoittaa väkivaltaisesti käyttäytyvää potilasta?  

69 ääntä

1. 1. Mitä pidät toimivimpana vaihtoehtona rajoittaa väkivaltaisesti käyttäytyvää potilasta?

• "hapetus"
      4
    • "lukottaminen"
      4
    • eristäminen
      60
    • kiinnipitäminen ryhmätyöskentelynä
      25
    • ei rajoiteta
      2

Recommended Posts

Uusi turvallisempi työympäristö :D...aloita jo tänään...huomenna voi olla jo myöhäistä...

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
-VF-

Oma mielipiteeni on se, että paras tapa rajoittaa väkivaltaista potilasta on eristys. Lepareihin vaan ja ovi kiinni + hyvät lääkkeet. Kyllä se kummasti rauhoittaa kun on vähän aikaa koppihoidossa.

Ei ole mitään järkeä vaarantaa omaa tai muiden potilaiden turvallisuutta sillä, että pidetään väkivaltaista potilasta heilumassa osasolla vapaana.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille

Itse olen oikeuspsykiatrisella osastolla töissä ja voin sanoa eristämistä käytettävän aika herkästi ihan vaan sen takia, että yhden potilaan kontrolloimattoman käyttäytymisen vaikutuksella muihin potilaisiin voi olla kohtalokkaat seuraukset. Siinä ei välttämättä enää edes pataljoona hoitajia ehdi estämään vahinkojen syntyminen...

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Vieras: MIRJAM1220

EHDOTTOMASTI MPARAS KEINO LÄÄKEIDEN KANSSA. YHDESSÄ JOS VAAN MAHDOLLISTA.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
rkoskinen

Juu, kyllä väkivaltaisesti käyttäytyvä pt pitää laittaa eristyksiin tai sidontaan tilanteesta riippuen ja pumpata lääkettä kunnolla persuuksiin, ellei suun kautta ota. Joka lääkettä säästää, se potilastaan vihaa.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
psyko

Eristäminen on paras. lisättynä hyvään lääkitykseen. vanha sanonta larkku ja abloy-lukko.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Simppis

Eristäminen rauhoittaa kummasti  :)

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
JKKK

Remmeihin ja lääkettä on myös minun mielipiteeni. Valitettavasti joskus törmää siihen, että tietyt potilaat saavat "hillua" melko kauankin ennenkuin tilanteeseen puututaan. Jopa niin, että jotain ehtii jo sattua. Pienemmän paikkakunnan kirouksia lienevät tällaiset tilanteet...

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Vieras: TheKarhu

Äänestin eristämisen puolesta, koska kysymyksen muotona oli nimenomaan "toimivin vaihtoehto rajoittaa väkivaltaisesti käyttäytyvää potilasta" - ja näillä resursseilla mitä ainakin omalla työpaikallani on käytössä - se on toimivin. Jos henkilökuntaa olisi enemmän, olisi tilanteissa paremmin mahdollisuuksia tarkastella kutakin tilannetta yksilöllisemmin ja yksityiskohtaisemmin. Ja päätyä kiinnipitoihin, aggressiota hoidollisesti halliten.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille

Äänestin eristämisen puolesta, koska kysymyksen muotona oli nimenomaan "toimivin vaihtoehto rajoittaa väkivaltaisesti käyttäytyvää potilasta" - ja näillä resursseilla mitä ainakin omalla työpaikallani on käytössä - se on toimivin. Jos henkilökuntaa olisi enemmän, olisi tilanteissa paremmin mahdollisuuksia tarkastella kutakin tilannetta yksilöllisemmin ja yksityiskohtaisemmin. Ja päätyä kiinnipitoihin, aggressiota hoidollisesti halliten.

+++Kysymyksen asettelun olikin tarkoitus helpottaa henk.kohtaisen valinnan tekemistä. Ed.mainittuun vaikuttaa tietenkin asenne ja/tai olosuhdetekijät. Yhteisesti sovitut toimintamallit, henkilökunnan määrä ja mahdollisesti potilaiden vaikeahoitoisuus. Näkisin että psyk.puolella tämä on kuitenkin keskimääräisesti ottaen helpommin ratkaistavissa erilaisia prosesseja hyödyntäen kun taas somatiikan puolella kysymys olisi taas huomattavasti problemaattisempi. Vastauksestasi päätellen teillä on henkilökunnan systemaattista koulutusta, mikä lisää turvallisuutta ja varmuutta hyödyntää erilaisia joustavia prosesseja ratkaista väkivaltatilanteita niin että hoidollinen kontakti myös säilyy. :D

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Vieras: TheKarhu

Vastauksestasi päätellen teillä on henkilökunnan systemaattista koulutusta, mikä lisää turvallisuutta ja varmuutta hyödyntää erilaisia joustavia prosesseja ratkaista väkivaltatilanteita niin että hoidollinen kontakti myös säilyy. ;)

Itse asiassa tilanne on juuri näin  :D

Ainoat asiat jotka tämän toteutumista estävät ovat henkilökunnan niukkuus sekä "aina tehty näin - uudet näkökulmat ovat uhka" -vinkkelistä asioita tarkastelet nenännyrpistelijät. Ja nyt EN tarkoita kokemuksen myötä hyviksi havaittujen työtapojen puolustajia vaan omista, ahtaista poteroista käsin tapahtuvaa ahdasmielistä huutelua.  angry.png

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Vieras: -jj-

Kysymyksen asettelulla tietysti voidaan hieman leikkiä lisääkin, kyllähän varmasti jokainen ensiksi otaa kiinni, joten voidaan kuvitella tämä parhaaksi tavaksi rajoittaa. Mutta kun rajoittamisen tarve jatkuu kiinni(oton)pitämisen jälkeen, muuttuukin parhaaksi tavaksi lepositeet.

Itse seuraan kovinkin läheltä "hallittua fyysistä rajoittamista", tai "MaPa(= management actual or potentional aggression)" tekniikoita ja niiden soveltamista käytännössä. Osastolla, jolla työskentelen, lähes kaikki ovat käyneet koulutuksen em.  tekniikoihin ja se on kieltämättä vähentänyt jonkin verran eristyksiä. Tietystikkään ei osaston luonteesta johtuen voida pitiä aikoja sitoa henkilökuntaa "sidontatehtäviin", vaan vartin/puolen tunnin kiinnipidon jälkeen on jo enemmän kuin perusteltua käyttää lepositeitä.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille

Kysymyksen asettelulla tietysti voidaan hieman leikkiä lisääkin, kyllähän varmasti jokainen ensiksi otaa kiinni, joten voidaan kuvitella tämä parhaaksi tavaksi rajoittaa. Mutta kun rajoittamisen tarve jatkuu kiinni(oton)pitämisen jälkeen, muuttuukin parhaaksi tavaksi lepositeet.

Itse seuraan kovinkin läheltä "hallittua fyysistä rajoittamista", tai "MaPa(= management actual or potentional aggression)" tekniikoita ja niiden soveltamista käytännössä. Osastolla, jolla työskentelen, lähes kaikki ovat käyneet koulutuksen em.  tekniikoihin ja se on kieltämättä vähentänyt jonkin verran eristyksiä. Tietystikkään ei osaston luonteesta johtuen voida pitiä aikoja sitoa henkilökuntaa "sidontatehtäviin", vaan vartin/puolen tunnin kiinnipidon jälkeen on jo enemmän kuin perusteltua käyttää lepositeitä.

HFR ja MAPA ei ole sama asia...

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille

sen vuoksi ne erikseen laitoinkin tuohon, MAPA on "päivitetty" versio HFR:stä. Siinä menetelmät ovat pehmeämpiä ja niissä on kiinnitetty erityistä huomiota kivuttomuuteen ja ergonomiaan. Itse toimin kouluttajana ja olen siis käynyt molemmat läpi. Sen verran samanlaisia ne ovat, että jos on jomman kumman käynyt, pystyy tiimissä työskentelemään väkivaltatilanteissa.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille

sen vuoksi ne erikseen laitoinkin tuohon, MAPA on "päivitetty" versio HFR:stä. Siinä menetelmät ovat pehmeämpiä ja niissä on kiinnitetty erityistä huomiota kivuttomuuteen ja ergonomiaan. Itse toimin kouluttajana ja olen siis käynyt molemmat läpi. Sen verran samanlaisia ne ovat, että jos on jomman kumman käynyt, pystyy tiimissä työskentelemään väkivaltatilanteissa.

MAPA ei voi olla "päivitetty" versio HFR:stä, koska MAPA on ollut olemassa toimintamallina paljon ennen HFR:ää. MAPA kouluttajat ovat käyneet virallisen ohjaajakoulutuksen, mikä kestää 10 opintoviikkoa + joka vuosi pitää "päivittää" tiedot väh. 3 päivää kestävällä koulutuksella, jotta ohjaajalisenssi pysyy voimassa.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille

MAPA ei voi olla "päivitetty" versio HFR:stä, koska MAPA on ollut olemassa toimintamallina paljon ennen HFR:ää. MAPA kouluttajat ovat käyneet virallisen ohjaajakoulutuksen, mikä kestää 10 opintoviikkoa + joka vuosi pitää "päivittää" tiedot väh. 3 päivää kestävällä koulutuksella, jotta ohjaajalisenssi pysyy voimassa.

Niin, olisi pitänyt tarkentaa SUOMESSA

Tarkennetaan vielä, HFR on alunperin englannissa kehitetty, MAPA:sta erotettu yksi menetelmä, siis koko toimintamallista otettu fyysisen rajoittamisen menetelmä fyysisin keinoin. Ihan samoin HFR kouluttajat kävivät virallisen koulutuksen. HFR nimi annettiin siis suomessa, muita vastaavia, saman perustan omaavia "tyylisuuntia" on esim. AHHAA, sekin suomalainen.

Sittemmin englannissa tapahtuneiden tapaturmien ja kuolemantapausten seurauksena menetelmää kehitettiin usean eri alan ammattilaisista koostuvan tutkintakomission toimesta. Tuloksena oli aikaisempaa potilasystävällisemmät, vähemmän voimaa käyttävät sekä hoitajan ergonomiaan huomiota kiinnittävät tekniikat. Lisäksi MAPA:lle toimintamallina ollaan hakemassa eu standardia, joten  HFR nimikkeestä ollaan luovuttu myös täällä suomenmaalla. Tavoitteena on yhtenäinen koulutus koko eu:n alueella. Suomen Ammattikorkeakouluissa suunnitellaan MAPA koulutuksen aloittamista myös.

Oliko tarpeeksi epäselvästi selostettu :(

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille

EI...sä voit kysyä Mark West´iltä onko HFR:llä oikeasti jotain tekemistä MAPA:n kanssa...muuta kuin oikotiellä onneen. HFR on Turun ammattikorkeakoulun rekisteröimä tavaramerkki ja halpa kopio MAPA:sta.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille

EI...sä voit kysyä Mark West´iltä onko HFR:llä oikeasti jotain tekemistä MAPA:n kanssa...muuta kuin oikotiellä onneen. HFR on Turun ammattikorkeakoulun rekisteröimä tavaramerkki ja halpa kopio MAPA:sta.

Kyllä sillä on, "perustuu englantilaiseen MAPA-koulutukseen". Turkulaiset muokkasivat koulutuksen "suomalaiseksi", mutta turkulaiset kouluttajat kävivät nimenomaan englannissa ensin MAPA koulutuksen. Tekniikat ovat täysin samat, kuin MAPA:ssakin oli aikaisemmin, joskin itse ideologiaan ei varsinaisesti kiinnitetty huomiota kovinkaan paljoa. Eli nyt nimenomaan HFR tekniikat ovat päivitetty MAPA:tekniikoiksi, siis meillä. Meillä ei enää HFR nimikkeellä anneta koulutusta, vaan kertauksissa vanhat tekniikat päivitetään nykyisiksi, ja samalla käytetään MAPA nimitystä.

Ettemme nyt veli hyvä ihan turhasta kinastele :(

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille

Kyllä sillä on, "perustuu englantilaiseen MAPA-koulutukseen". Turkulaiset muokkasivat koulutuksen "suomalaiseksi", mutta turkulaiset kouluttajat kävivät nimenomaan englannissa ensin MAPA koulutuksen. Tekniikat ovat täysin samat, kuin MAPA:ssakin oli aikaisemmin, joskin itse ideologiaan ei varsinaisesti kiinnitetty huomiota kovinkaan paljoa. Eli nyt nimenomaan HFR tekniikat ovat päivitetty MAPA:tekniikoiksi, siis meillä. Meillä ei enää HFR nimikkeellä anneta koulutusta, vaan kertauksissa vanhat tekniikat päivitetään nykyisiksi, ja samalla käytetään MAPA nimitystä.

Ettemme nyt veli hyvä ihan turhasta kinastele :(

Jos siis käytätte MAPA nimikettä...tarkoittaa kai, että olette silloin käyneet itse MAPA ohjaajakoulutuksen?

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille

Jos siis käytätte MAPA nimikettä...tarkoittaa kai, että olette silloin käyneet itse MAPA ohjaajakoulutuksen?

Aivan, joskin itse olen pelkkä "apuvetäjä" kertauskursseilla.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille

Aivan, joskin itse olen pelkkä "apuvetäjä" kertauskursseilla.

Hmmm...mä tunnen kaikki Suomen MAPA ohjaajalisenssin omaavat henkilöt henkilökohtaisesti. Täytyykin kysyä heiltä miten näitä käsitteitä, periaatteita ja koulutusstandardeja väännellään oman mielen mukaan...ei muuta kuin hyvää jatkoa "apuvetäjälle" :(

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille

Hmmm...mä tunnen kaikki Suomen MAPA ohjaajalisenssin omaavat henkilöt henkilökohtaisesti. Täytyykin kysyä heiltä miten näitä käsitteitä, periaatteita ja koulutusstandardeja väännellään oman mielen mukaan...ei muuta kuin hyvää jatkoa "apuvetäjälle" :(

Näin olinkin ymmärtäväni, että olet myös aika läheisessä tekemisissä aiheen kanssa. Meillä ei siis väännetä mitään muuta kuin sitä, että vanhentunut HFR käytäntö "päivitetään" MAPA käytännöksi. Sanamuoto voi olla tietysti väärä, mutta koska teemme sen kertauskurssien kautta, käytämme sanaa päivitys. Tämä on siis pakko tehdä näin, koska suurin osa klinikan työntekijöistä ehti käydä vanhan HFR koulutuksen. Kertauksia meillä järjestetään henkilöstölle kerran vuodessa 8 tunnin päivä, joka on tuhottoman lyhyt aika, mutta pakko tyytyä siihen, kun aikaisemmin olisi ollut vain 4 tuntia/hlö/vuosi käytössä.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille

Näin olinkin ymmärtäväni, että olet myös aika läheisessä tekemisissä aiheen kanssa. Meillä ei siis väännetä mitään muuta kuin sitä, että vanhentunut HFR käytäntö "päivitetään" MAPA käytännöksi. Sanamuoto voi olla tietysti väärä, mutta koska teemme sen kertauskurssien kautta, käytämme sanaa päivitys. Tämä on siis pakko tehdä näin, koska suurin osa klinikan työntekijöistä ehti käydä vanhan HFR koulutuksen. Kertauksia meillä järjestetään henkilöstölle kerran vuodessa 8 tunnin päivä, joka on tuhottoman lyhyt aika, mutta pakko tyytyä siihen, kun aikaisemmin olisi ollut vain 4 tuntia/hlö/vuosi käytössä.

Juu...ja mikäli nyt olen oikeassa paikassa kartalla niin muistaakseni teillä peruskurssi kesti ainoastaan 3 päivää? Sekin on aika vähän??? 8)

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Pernasoppa

Tittelitopiciks tämäkin meni...

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille

Tittelitopiciks tämäkin meni...

huh.gif Anteeks...kerrankin kun oli tässä topicissa keskustelua... :(

Jaa tämä kirjoitus