Jump to content
MAINOS

Hoitajat pakenevat joukolla (IS 11.10.2005)


-VF-

Recommended Posts

Utelias olen sen verran, että minkä tyyppisiin hommiin meinaatte sitten jatkossa vaihtaa?

Lääninhallituksen sos- ja terv.osastolla olis ihan kiva olla leimaamassa ja allekirjoittamassa papereita ja välillä soitella terveystarkastajille, että "käyppäs siellä yhessä kuppilassa tarkistamassa sitä sun tätä..." Joo, enkä usko, että STM:ssäkään olis hassumpia hommia. Raksalla on kanssa ihan nasta olla töissä - ainakin kesällä.

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Minä voisin ruveta kansanedustajaksi tai toinen vaihtoehto olisi jakkupukuinen kotirouva. Mutta sitten vasta, kun lapset ovat kaikki koulussa.  :nauraa:

"Tietä käyden tien on vanki/ vapaa on vain umpihanki."

- A. Hellaakoski -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minä voisin ruveta kansanedustajaksi tai toinen vaihtoehto olisi jakkupukuinen kotirouva.

Niin joo. Kyllähän minunkin tosiasiallinen tavoite on päästä EVP-tilanteeseen (elää vaimon palkalla) mutta en vain kehdannut tunnustaa...

Tuohonhan ei vaadittais kuin parin tonnin palkankorotus paremmalle puoliskolle; ihan siis mahdollisuuksien rajoissa... :nauraa:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Koen jotenkin itse alan mielekkääksi, joskin moni perusasia, kuten palkkaus, asiakasmateriaali yms. takoo vastaan. Olenkin tietoisesti pyrkinyt etsimään hieman jotain muuta oman alan ja erityisosaamisen tiimoilta.

Aikanaan tämä tärppäsi, joskaan en ihan lopulliseen tavoitteeseeni päässyt. Nykyinen homma poikkeaa normaalihoitsun työnkuvasta aika tavalla, joskin pari visiota tulevaisuuteni suhteen elää vielä. Joko opiskelemalla lisää tai muulla keinoin. Tämä saattaa tarkoittaa myös astumista siitä perinteisestä hoitoalan ammatillisesta koulutuksesta sivuun...

Sama suomeksi. Mikäli on niin häiriintynyt, että jostain kummasta syystä kuitenkin pitää alasta ja haluaa pysyä valitsemallaan polulla, voi aikanaan löytyä mielekkäitä vaihtoehtoja. Se vaatii oikean ajoituksen, oikeat ihmiset ja pirusti omalla ajalla tehtyä palkatonta työtä. Kaikki on kuitenkin mahdollista.

-Pölhö

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Utelias olen sen verran, että minkä tyyppisiin hommiin meinaatte sitten jatkossa vaihtaa?

Jos toista alaa pitäisi ajatella hoitotyön jälkeen jaetulla 2. sijalla voisi olla kansanedustaja  ;D ja media-ala (lehtitoimittaja, tv toimittaja, radio). Valokuvauskin kiinnostaa vähän...ei tarpeeksi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos toista alaa pitäisi ajatella hoitotyön jälkeen jaetulla 2. sijalla voisi olla kansanedustaja  8) ja media-ala (lehtitoimittaja, tv toimittaja, radio). 

-Ainakaan Hesarin Nyt-liitteeseen toimittajaksi päästäkseen nähdäkseni ei tarvitse muuta kuin reipasta mieltä kirjoitella omista ja kavereittensa toilailuista. Olen pitkään näet vuosia ihmetellyt mikä toimittajien apukoulu tai -luokka siellä oikein niitä juttuja kirjoittaa.

Ikävä kyllä sen tulemista ei voi peruuttaakkaan. Olen kyllä kysellyt.

My brain is stuck from shooting glue

I'm not sorry for the things I do

 

Carbona not glue

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minä ehkä lähtisin siitä, keitä sinne kouluun otetaan sisälle. Tietääkseni aikaisemmin on ollut tarkempi seula. Nykyisen tasosta en tiedä... Liekö aloituspaikkoja enemmän ja hakijoita saman verran vai miten.

Aloituspaikkojahan on tällähetkellä aivan liikaa suhteessa koulutuksessa oleviin ikäluokkiin ja muuhun koulutustarjontaan. Mutta kun ajatellaan tätä hoitajapulaa...

Utelias olen sen verran, että minkä tyyppisiin hommiin meinaatte sitten jatkossa vaihtaa?

Hmm... HYKS:iin haettiin just ylihoitajaa.. palkka huononis, mutta jos työ olis helpompaa  8) ...on täällä ainakin yks vs. yh joskus surffaillut, että mitähän hän tähän sanois?

Kouluja ei kiinnosta karsia hakijoita, muutenhan koulutukseen ei olisi tulijoita ja koulut menettäisivät rahaa. On turha ajatella, että koulut kouluttaisivat hoitajia minkään muun syyn takia kuin rahan.

Koulut itseasiassa menettävät enemmän rahaa näiden keskeyttävien vuoksi kuin saavat valmistuvista. Että säästääkseen ja saadakseen rahaa nettona (=voisi vaikuttaa myös opetusjärjestelyiden laatuun, koska onhan eri asia järjestää koulutusta esim. 40:lle kuin 125:lle), koulujen pitäis nimenomaan pienentää aloituspaikkamääriä.

Pääsykokeissa ei vielä voi ennustaa, että kuka tulee keskeyttämään, mutta ensimmäisen vuoden aikana se jo loistaa naamasta!

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hmm... HYKS:iin haettiin just ylihoitajaa.. palkka huononis, mutta jos työ olis helpompaa  8)

Ylihoitajien palkkataulukko on rajallinen. Nykyään näytetään perustettavan näitä avosairaanhoidon-, laitoshoidon-, yms johtajia joilla on tittelinmuutoksella saatu kohtuullinen palkka aikaiseksi. Esimerkiksi terveyskeskuksissa nuo ylihoitajankorvikkeet näyttävät tienaavan reilusti yli 50 000 euroa

vuodessa 8)

Koulut itseasiassa menettävät enemmän rahaa näiden keskeyttävien vuoksi kuin saavat valmistuvista.

Selitäppäs miten tuo tulopuoli opiskelijasta oikein toimii. Minä kun olen antanut itselleni kertoa että valtion avut olisivat jotenkin porrastettu opiskelutahtiin, eli kyllä koulu sitä rahaa saisi jonkin verran myös keskeyttäneistä opiskelijoista.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hmm... HYKS:iin haettiin just ylihoitajaa.. palkka huononis, mutta jos työ olis helpompaa  8)

Ylihoitajien palkkataulukko on rajallinen. Nykyään näytetään perustettavan näitä avosairaanhoidon-, laitoshoidon-, yms johtajia joilla on tittelinmuutoksella saatu kohtuullinen palkka aikaiseksi. Esimerkiksi terveyskeskuksissa nuo ylihoitajankorvikkeet näyttävät tienaavan reilusti yli 50 000 euroa vuodessa.. 8)

No, enhän mä sit mitään yh:n paikkaa halua, jos johtajan ja ylihoitajan korvikkeen paikkojakin on  ;) ... paitsi, että mun hakeminen taitais tyssätä heti siihen, että ei ole kokemusta avopuolelta tai laitoshoidosta (paitsi yx kesä tk:ssa.., ei se taida kuitenkaan riittää). Mutta kun on jäänyt sellainen käsitys etteivät yh:t tee muuta kuin laittavat nimensä määräyskirjaan ja haastattelevat toimea hakevia, niin olishan se nastaa avartaa omaa näkemystään siitä ammattikunnasta... että jos se onkin oikeasti tosi stressaavaa ja työllistävää, mutta ei vaan näy silloin, kun homma pelaa (vrt. roskakuski).

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

[

Pääsykokeissa ei vielä voi ennustaa, että kuka tulee keskeyttämään, mutta ensimmäisen vuoden aikana se jo loistaa naamasta!

Aikoinaan valtion teknillisissä oppilaitoksissa jaettiin vuosittain pelättyjä "ruskeita kirjekuoria". Niillä raakattiin tiedoiltaan ja/tai asenteeltaan toivottomaksi lasketut tapaukset pois koulusta ja samalla evättiin loppuiäksi (?) oikeus opiskella valtion teknisissä oppilaitoksissa. Touhu oli hieman raa'an oloista, mutta toimivaa. Ei sitä silloin osattu edes ihmetellä.

Työn orjat sorron yöstä nouskaa..maan ääriin kuuluu KUTSUMUS ?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

[

Pääsykokeissa ei vielä voi ennustaa, että kuka tulee keskeyttämään, mutta ensimmäisen vuoden aikana se jo loistaa naamasta!

Aikoinaan valtion teknillisissä oppilaitoksissa jaettiin vuosittain pelättyjä "ruskeita kirjekuoria". Niillä raakattiin tiedoiltaan ja/tai asenteeltaan toivottomaksi lasketut tapaukset pois koulusta ja samalla evättiin loppuiäksi (?) oikeus opiskella valtion teknisissä oppilaitoksissa. Touhu oli hieman raa'an oloista, mutta toimivaa. Ei sitä silloin osattu edes ihmetellä.

HUH!  ::shock::  En vois kuvitellakaan niitä seuraamuksia, joita tommosesta tulis nykyään. Tommosen toteuttaja löytäis ensin itsensä koulutusalajohtajan vakavasta puhuttelusta, sen jälkeen sairaslomalta ja sen jälkeen vihattuna ja erittäin epäsopivaksi opettajan toimeen todettuna loppuelämän kadotuksesta... Opettaja ei koskaan saa kyseenalaistaa opiskeljan ammatinvalintaa (vaikka se pielessä oliskin). Pitää odottaa, että opiskelija sen itse oivaltaa. Harjoittelun ohjaaja voi kyllä antaa vähän vink-vinkkiä ammatinvalinnasta.

Oikeasti sen opiskelijan oman ajan ja muidenkin resurssien tuhlausta opiskella 3½-vuotta "väärää" alaa...

Mutta olen kuullut erään opettajan suusta, että "hyvä opettaja tekee sairaanhoitajan kenestä vaan..." Sen kun vielä näkis!

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

20 vuotta sitten saattoi ihan tavalliselle 16 paikkaiselle sh/ph/lvm yms. kurssille olla yli 300 ensisijaista hakijaa. Mikäs nykyään on suhde hakeneilla ja päässeillä?

Katsotaanpas AMK:n hakuoppaasta:

Kevät 2005, ensisijaisesti hakeneet terveysalalle 6687 hakijaa, joista hyväksytty 2311. Eli suurinpiirtein joka kolmas hakija on hyväksytty. Mutta tuota ei voi yleistää siinä mielessä että suurten kaupunkien suosituimpiin koulutusohjelmiin (sh,th,kätilö), hakusuhde on suunnilleen ollut 200/20, kuten minun opinahjossani. Eikä lähärikoulutukseenkaan kaikki pääse, se on myös hyvin pitkälti kiinni siitä, mille paikkakunnalle hakee.

Tiede on mainio kalustus yläkertaan, jos alakerrassa on tervettä järkeä.

- O.W.Holmes-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minä ehkä lähtisin siitä, keitä sinne kouluun otetaan sisälle. Tietääkseni aikaisemmin on ollut tarkempi seula. Nykyisen tasosta en tiedä... Liekö aloituspaikkoja enemmän ja hakijoita saman verran vai miten.

Aloituspaikkojahan on tällähetkellä aivan liikaa suhteessa koulutuksessa oleviin ikäluokkiin ja muuhun koulutustarjontaan. Mutta kun ajatellaan tätä hoitajapulaa...

Utelias olen sen verran, että minkä tyyppisiin hommiin meinaatte sitten jatkossa vaihtaa?

Hmm... HYKS:iin haettiin just ylihoitajaa.. palkka huononis, mutta jos työ olis helpompaa  :shock: ...on täällä ainakin yks vs. yh joskus surffaillut, että mitähän hän tähän sanois?

Kouluja ei kiinnosta karsia hakijoita, muutenhan koulutukseen ei olisi tulijoita ja koulut menettäisivät rahaa. On turha ajatella, että koulut kouluttaisivat hoitajia minkään muun syyn takia kuin rahan.

Koulut itseasiassa menettävät enemmän rahaa näiden keskeyttävien vuoksi kuin saavat valmistuvista. Että säästääkseen ja saadakseen rahaa nettona (=voisi vaikuttaa myös opetusjärjestelyiden laatuun, koska onhan eri asia järjestää koulutusta esim. 40:lle kuin 125:lle), koulujen pitäis nimenomaan pienentää aloituspaikkamääriä.

Pääsykokeissa ei vielä voi ennustaa, että kuka tulee keskeyttämään, mutta ensimmäisen vuoden aikana se jo loistaa naamasta!

Onko aloituspaikkoja liikaa? Eivätkö sairaanhoitajat työllistykään hyvin valmistumisen jälkeen? :o

Omasta puolestani voin sanoa, että yritän valmistua niin pian kuin mahdollista on, juuri sen vuoksi että pääsisi töihin, vaikka edes sitten niitä pätkiä tekemään. Oon vähän tutkaillut tilastoja(sairaanhoitopiirin vuosikertomus), ja minusta ainakin näyttää siltä, että vuosikymmenen vaihteessa mummoja jää roppakaupalla eläkkeelle sairaanhoitajien ja perushoitajien toimesta.

Mutta enhän minä mikään yhteiskuntatieteilijä olekaan, antaa viisaampien kertoa. ;)

Tiede on mainio kalustus yläkertaan, jos alakerrassa on tervettä järkeä.

- O.W.Holmes-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...