Jump to content
MAINOS

Hoitajat pakenevat joukolla (IS 11.10.2005)

-VF-

Recommended Posts

Posted

"Hoitajat pakenevat joukolla

Työvoimatoimiston internet-sivuilla on avoinna lähes kolmesataa hoitotyöpaikkaa Suomessa, mutta halukkaita sisar hento valkoisia ei ole. Sairaanhoitohenkilökuntaa valmistuu kyllä riittävästi, mutta moni vaihtaa alaa heti, kun paremmin palkattu työ löytyy.

- Työvoimapulasta ei voida puhua, sillä koulutuksen saaneita kyllä riittää, mutta yli 10000 hoitoalan ammattilaista työskentelee muissa ammateissa, kertoo Tehyn edunvalvontayksikön johtaja Marjut Sassi.

Sairaanhoitajaliiton puheenjohtaja Katriina Laaksonen muistuttaa, että lisäksi suomalaisia sairaanhoitajia työskentelee ulkomailla jo 6000.

Sairaanhoitajan koulutuksen saanut Satu Ratia on yksi 10000:sta ammattiaan vaihtaneesta. Hän on nykyisin lääkefirma Bayerin tuotepäällikkö.

- Työskentelin vain vuoden sairaanhoitajana valmistumiseni jälkeen. Halusin kehittää itseäni enemmän, sillä sairaanhoitajana omaan työhön vaikuttaminen on rajallista. Jos ajattelen omaa vuosikurssiani, niin harva vuonna 1995 valmistuneista on enää sairaanhoitajana.

Sairaanhoitajien huonosta palkasta on puhuttu paljon - vähäisin vaikutuksin. Pieniä palkankorotuksia, muun muassa tulokseen perustuvia palkanosia, kokeillaan nyt kunnissakin, mutta varsinaista vaikutusta niillä ei tilipussiin ole."

Eipä tähän ole mulla mitään sanottavaa, pitäisiköhän vähitellen Tehyn ja muiden päättävien elimien herätä?

Failure is always an option

MAINOS
Posted

Eipä tähän ole mulla mitään sanottavaa, pitäisiköhän vähitellen Tehyn ja muiden päättävien elimien herätä?

-Eipä liene pelkoa. Asiahan on tuttu ja selvillä jo ties kuinka pitkään. Miksi siis muuttaa hyvin toimivaa systeemiä? Vaalitkin kun olivat justiinsa.

My brain is stuck from shooting glue

I'm not sorry for the things I do

Carbona not glue

Posted

Hei pojat !!!

Mää tunnetusti olen laiska, mutta tehän voisitte lähtee tähän Tehyn vaaleihin mukaan ja tehdä niitä muutoksia... Lupaan äänestää, jos te lupaatte hoitaa hommat niin kuin foorumilla mielipiteitä tuotte esiin...Uskon vahvasti, että monet muut tulevat mukaan äänestykseen. Pääsette vaikuttamaan ja me muut teidän kautta  8)

la vida es una buena adventure - elämä on kaunis seikkailu

Posted

Lupaan äänestää, jos te lupaatte hoitaa hommat niin kuin foorumilla mielipiteitä tuotte esiin...Uskon vahvasti, että monet muut tulevat mukaan äänestykseen. Pääsette vaikuttamaan ja me muut teidän kautta  :D

17+17 ääntä molempiin vaaleihin ei ole hirveesti, mutta kiitos niille 15 luottamuksesta :D

Kiitos.

Guest HoitajaTyttö
Posted

Minä ehkä lähtisin siitä, keitä sinne kouluun otetaan sisälle. Tietääkseni aikaisemmin on ollut tarkempi seula. Nykyisen tasosta en tiedä... Liekö aloituspaikkoja enemmän ja hakijoita saman verran vai miten.

Posted

Minä ehkä lähtisin siitä, keitä sinne kouluun otetaan sisälle. Tietääkseni aikaisemmin on ollut tarkempi seula. Nykyisen tasosta en tiedä... Liekö aloituspaikkoja enemmän ja hakijoita saman verran vai miten.

-huh.gif

Carbona not glue

Posted

20 vuotta sitten saattoi ihan tavalliselle 16 paikkaiselle sh/ph/lvm yms. kurssille olla yli 300 ensisijaista hakijaa. Mikäs nykyään on suhde hakeneilla ja päässeillä?

Posted

Niin, taitaa olla että aina ei edes kaikki paikat täyty. Noin puolet sh opiskelijoista jo suunnittelee jatkaa uraa tai vaihtaa alaa "kunhan nyt jonkun ammatin sais". Kumma kyllä, ettei porukkaa saada karsittua pääsykokeissa niin, että vain tosissaan alalle ja sairaanhoitajaksi haluavat pääsisivät. Lähihoitajakouluun on vielä helpompi päästä, kenen vain...että kukahan meitä sitten vanhana hoitelee?? Vai hoiteleeko kukaan?

Posted

että kukahan meitä sitten vanhana hoitelee?? Vai hoiteleeko kukaan?

Ei mulla ainakaan ollu tarkotus vanhaks elää... Elintasosairaudet tappaa ennen eläkeikää. Teidät kaikki! Sanokaa minun puhuneen!

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Posted

Niin, taitaa olla että aina ei edes kaikki paikat täyty. Noin puolet sh opiskelijoista jo suunnittelee jatkaa uraa tai vaihtaa alaa "kunhan nyt jonkun ammatin sais".

Eikä heitä voi syyttää. Kyllä AMK-koulutuksella ja tällä työllä tulisi tienata enemmän mitä nyt tienaa.

Kumma kyllä, ettei porukkaa saada karsittua pääsykokeissa niin, että vain tosissaan alalle ja sairaanhoitajaksi haluavat pääsisivät. Lähihoitajakouluun on vielä helpompi päästä, kenen vain...että kukahan meitä sitten vanhana hoitelee?? Vai hoiteleeko kukaan?

Kouluja ei kiinnosta karsia hakijoita, muutenhan koulutukseen ei olisi tulijoita ja koulut menettäisivät rahaa. On turha ajatella, että koulut kouluttaisivat hoitajia minkään muun syyn takia kuin rahan.

Sitten kun me olemme senioreita, niin tod. näk. halvan työvoiman maista on rekrytoitu sairaanhoitajia Suomeen. Viro, Turkki, ex-itäblokin maat, sieltä ne varmasti tulevat...

Failure is always an option

Posted

Ikävää että ammattia ei arvosteta niin että se näkyis palkassa.  :-X

Sinne liittoon pitäis saada miehiä, valitan naiset, puhumaan ja vaatimaan asioita eteenpäin. Näyttää että Tehyssä luvataan Tehyn vaalien alla vaikka mitä mutta Tupo kun lähestyy niin alkaa ääni väristä ja mitään ei saada aikaiseksi.

Säälittävää.. Mutta vielä säälittävämpi oon kai itse kun valitan muuten toimi.

Toivottavasti joku viisas, päämäärätietoinen ja riittävän röyhkeä ihminen saadaan johtaan tän liiton toimia ja vaatimaan meille lisää palkkaa ::hakkaa päätä seinään::

Miks tähän pitää kirjoittaa kaikkea tyhmää?

Posted

Olen itsekin miettinyt että tuskimpa viitsin tehdä hoitohommia eläkeikään asti (n.40 vuotta jäljellä). Vaikka työ onkin palkitsevaa ja kiinnostavaa niin luultavasti pyrin jossain vaiheessa vaihtamaan alaa, elleivät työolot ja palkkaus oleellisesti muutu. Hoitoalalla työyhteisötkin ovat niin turhauttavia kun mitään yhteistä päämäärää (jolla henkilöstöä voitaisiin motivoida) ei ole, eikä ilmeisesti myöskään tule. Niinpä hoitoyksiköt pysyvät esim. uhrautuvien Florencejen, loppuunväsähtäneiden "pakkosuorittajien", omasta asemastaan holestuneiden veteraanien,alalta pois pyrkivien tympääntyneiden, ja alkuinnostuksestaan hihkuvien sijaisten taistelutantereina.

Itse uskon että näitä hommia tullaan jatkossakin tekemään "nälkäpalkalla" pahimmillaan ilman taukoja. Sen verran hyvin monelle alalla vaikuttavalle, ja alalle vasta tulossa olevalle on iskoutunut päähän tämä kaiken muun tyhjäksi tekevä lause: "pakkohan ne on hoitaa"

1/12800

Posted

Se on kyllä harmi, ettei hoitajien ammattia arvosteta juuri ollenkaan. Kyllähän kaikki puhuu, kuinka hienoa työtä hoitajat tekee, mutta miksi ihmeessä se sitten ei todellakaan näy esim. palkassa?

Mutta eiköhän se ole niin, että jos tämä samanlainen peli jatkuu, niin se tulee kostautumaan tulevaisuudessa jossain vaiheessa  :-X.

- Sinähän olet väsynyt, kun on oikein pussitkin silmien alla!

- Ei ne oo pussit, ne on tissit!

Posted

Olen itsekin miettinyt että tuskimpa viitsin tehdä hoitohommia eläkeikään asti (n.40 vuotta jäljellä). Vaikka työ onkin palkitsevaa ja kiinnostavaa niin luultavasti pyrin jossain vaiheessa vaihtamaan alaa, elleivät työolot ja palkkaus oleellisesti muutu.

Samat mietteet; kymmenen vuotta työvuosia tällä alalla jäljellä, max!
Guest HoitajaTyttö
Posted

Utelias olen sen verran, että minkä tyyppisiin hommiin meinaatte sitten jatkossa vaihtaa? Onko ollut eroja tämän turhautumisen(?) suhteen erilaisissa yksiköissä (millä tavalla?)? Vai kaikissa samat ongelmat :-X? Liekö tulevaisuudessa edes turha toivoa, että löytäisi mukavan työpaikan (+työilmapiirin). Tosin kait sitä on joka alalla monenlaista työntekijää :-... Aiheeseen vielä kuulumattomana kuulisin mielelläni minkälaisia kokemuksia/tuntemuksia teillä oli on valmistumiseen jälkeen ( esim. ensimmäiset vuodet)?

Posted

Utelias olen sen verran, että minkä tyyppisiin hommiin meinaatte sitten jatkossa vaihtaa?

-LVI-asentaja on tällä hetkellä päällimmäisenä mietteissä (puuseppää unohtamatta).

Carbona not glue

Posted

Utelias olen sen verran, että minkä tyyppisiin hommiin meinaatte sitten jatkossa vaihtaa?

Jos tietäisin varmaksi niin olisin jo alaa vaihtanut. Jotakin kädentaitoja/yritystoimintaa se vois mahdollisesti olla .

Liekö tulevaisuudessa edes turha toivoa, että löytäisi mukavan työpaikan (+työilmapiirin).

Totta kai se on mahdollista, miksei olisi?

Aiheeseen vielä kuulumattomana kuulisin mielelläni minkälaisia kokemuksia/tuntemuksia teillä oli on valmistumiseen jälkeen

Hyviä! Ja hyviä on edelleenkin jos puhutaan työnteosta. Se mikä häiritsee on työntekoon kuulumattomat asiat kuten kuntapuolen alasajo ja siitä seurannut jatkuva epävarmuus, työantajan jyrääminen, koko alan hajaannus yms..
Posted

Teatterikorkeakouluun hain tänä keväänä ja joskus tulevaisuudessa olisi pyrkimys hakea uudelleen.Marraskuun lopussa pitäisi käydä Diakin pääsykokeissa...

Posted

ATK ala, yllätys yllätys  :bandana:

Posted

Mie jo kerran hain compuutterialaa lukemaan ja pääsinkin, mutta kun ois pitänyt muuttaa takas suomeen niin se jäi. Kaduttaa...  :-X

Eteenpäin menoa sekin on kun nenälleen kaatuu.

Posted

Mun kaveri lukee eläinlääkäriksi ja on luvannut jo eläintenhoitajan paikan. Erikoistumassa eläintarhaeläimiin.  Mutta kai joku jellona olisi vähän säyseämpi käsitellä kuin halluissa tai aineissa oleva asiakas. Ainakaan en ole kuullut niiden yrittäneen heittää hoitsua täysnäisellä  kusipullolla. :-X

Tällä hetkellä käyttökelpoinen suunnitelma on lukea maisteriksi ja sitten tutkijaksi. Sen jälkeen työhuone Lofooteilta. Ja jos haluan tietää jotain ihmisistä tai kollegoista, lähetän kyselylomakkeen. Tack.

Posted

Aika ihmeellinen homma saisi olla, että hylkäisin vuorokausirytmin...

Jos ajattelisi pelkällä lompakolla, niin lukisin putkimieheksi, ja perustaisin oman firman. Mutta kun sekin kiinnostaa kuin kilo turvetta!

Guest Agitated
Posted

Kyllä se liittyis tohon "Pimp My Ride" osastoon...vois siinä sivussa pimpata parit "tsirratkin".  :-X

Juu ja toi ATK puoli vetää myös puoleensa. Pari miespuolista kollegaa on jo vaihtanut ja pirun hyvin pärjäävät, tosin aina ollaan veitsenterällä!  :)

Guest HoitajaTyttö
Posted

Tullaanko tulevaisuudessa siirtymään sh hommissa tulospalkkaukseen? Tällaisesta olen kuullut puhuttavan... tai toteutetaanko sitä jo jossakin?

Posted

Tullaanko tulevaisuudessa siirtymään sh hommissa tulospalkkaukseen? Tällaisesta olen kuullut puhuttavan... tai toteutetaanko sitä jo jossakin?

Näitä "pilottihankkeita" on ainakin monissa terveyskeskuksissa meneillään (http://sakathky.fi/Vasottohoitajaprojektietu.htm)

Periaatteessa homma on ok; hoitajat ottavat enemmän vastuuta ja saavat siitä korvauksen. Homma on vaan mennyt siihen että kun lääkäri sai ennen toimenpide x:stä palkkiota 10 euroa saa hoitaja siitä yhden euron - jossain mättää ja pahasti.

Mutta näyttääpä tuolla muutaman kympin kuukausikorvauksellakin löytyvän riittävästi innokkaita vastuunottajia..

MAINOS

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...