Jump to content
MAINOS

"Tarvittaessa"-lääkkeet


dino

Recommended Posts

Päivystävät lääkärit vetää aika suurta liksaa meihin verrattuna, että kyllä saavat sen rahansa eteen mun mielestä työtäkin tehdä ihan niin kuin me kaikki muutkin.

Nimenomaan! Meillä oli tossa lekurien luentoja alkuvuodesta ja yksi sanoi suoraan että sh:n pitää osata tietyt asiat ettei tarvitse keskellä yötä herättää päivystäjää ja kysellä ns. tyhmiä. Toki paljon pitää tietääkin ja turhaa häiritsemistä välttää mutta tuli vaan mieleen että tässä vaiheessako tätä herranpelkoa aletaan kylvää  ;)

Jos k.o lekuri puhui tästä lääkehoidon yhteydessä niin herää vaan kysymys tulikohan sille tohtorille mieleen että se ei ole mitään sh:n osaamisen ilmentämistä että hoitsut alkaa määräilemään lääkkeitä omin luvin? Erinäisiä tyhmiä kysymyksiä voi olla ja niitä esitetäänkin mutta niin kauan ku tällä farmakologian opintomäärällä ja liksalla mennään niin lääkärit tehköön sen mikä heille kuuluu. Itse en ainakaan suostu ylittämään omia ammatin suomia valtuuksia.. lääkehoito ei ole mikään piece of cake- juttu..ei edes käsikauppalääkkeitten kohdalla. En mä kyllä anna edes buranaa kysymättä lekurilta. Tosin meidän potilasaineksella munuaiset on vaarassa posahtaa muistakin syistä kuin NSAID:sta. Ei kummiskaan kuulu mun toimenkuvaan määrätä lääkkeitä. Niitten antamiseen liittyvä osaaminen on sairaanhoitajien juttu..enkä tarkoita pelkkää suuhun tai suoneen nappaamista vaan siihen liittyvää vasteen ja sivuvaikutuksien seuraamista joka onkin se haasteellisempi juttu... Eikä meidän lekurit kyllä odotakaan että hoitsut määräilis lääkkeitä. Jo alotettujen lääkkeitten annoksia sitten titrataan tarvittaessa tiettyjen sovittujen rajojen sisällä eikä jokaiseen annosmuutokseen joka lääkkeen kohdalla sitten enää tarvitse erikseen kysyä lääkärin siunausta..
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 50
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus
MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...