Jump to content
MAINOS

"Tarvittaessa"-lääkkeet


dino

Recommended Posts

Minäpä kerron yhden ihmeellisyyden tästä sairaanhoitajien ihmeellisestä lääkkeiden annosta. Iiveelääkkeista viis, muuta mitäs sanotte siihen että esim. Dinon (näin olen ymmärtänyt) ja Oskun alueella toimii klinikka, jossa sh voi määrätä lääkkeet potilaalle kotiin viideksi päiväksi. Rupes vaan ketuttaan keskustelu, jossa kukaan ei ole kuullutkaan muita kuin normikäytäntöjä. Ja olen toiminut tuolla klinikalla, etten puhu paskaa. Ja uskokaa vaan. ON tämä totta.

Joku toinen osaa varmaan kertoa tästä lisää, mutta käsittääkseni kysymyksessä on rutiinilääkitykset esim. VTI:n hoitoon ja tiettyjen lääkärin määrittelemien kriteerien täyttyessä sh voi antaa lääkärin valmiiksi kirjoittaman reseptin potilaalle. Ei tässä ole mielestäni kysymys mistään sh:n itse päättämästä ja/tai määräämästä lääkkeestä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 50
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Näin minäkin olen ymmärtänyt. Käsittääkseni lain mukaan vain lääkäri voi määrätä lääkkeitä. Hoitajat voi toki toimia annettujen protokollien yms mukaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minäpä kerron yhden ihmeellisyyden tästä sairaanhoitajien ihmeellisestä lääkkeiden annosta. Iiveelääkkeista viis, muuta mitäs sanotte siihen että esim. Dinon (näin olen ymmärtänyt) ja Oskun alueella toimii klinikka, jossa sh voi määrätä lääkkeet potilaalle kotiin viideksi päiväksi. Rupes vaan ketuttaan keskustelu, jossa kukaan ei ole kuullutkaan muita kuin normikäytäntöjä. Ja olen toiminut tuolla klinikalla, etten puhu paskaa. Ja uskokaa vaan. ON tämä totta.

Joku toinen osaa varmaan kertoa tästä lisää, mutta käsittääkseni kysymyksessä on rutiinilääkitykset esim. VTI:n hoitoon ja tiettyjen lääkärin määrittelemien kriteerien täyttyessä sh voi antaa lääkärin valmiiksi kirjoittaman reseptin potilaalle. Ei tässä ole mielestäni kysymys mistään sh:n itse päättämästä ja/tai määräämästä lääkkeestä.

Tuohon on olemassa protokolla. Siis tavallaaan lista jonka takana on kaksi psykiatria. Vaan ihan laajasta arsenaalista sh antaa lääkkeet kotilääkitykseksi. 5 pv max. Ja lääkäri siunaa. Nuorin työntekijä taitaa olla 37. Ettei sielläkään mokia tehdä. Samanmoiseen käytäntöön olen törmännyt myös hezingissä. Kyse oli päihdepotilaan lääkityksestä. Lääkitys saattaa käsittää lääkkeet; diapam, tenox, sparine, imovane, neurotol,  mutta ei koskaan masennuslääkkeitä jne.. Määrää voisi kuvata se että ne lääkkeet mahtuu aaneloselle. Mutta on kyse nimenomaan sh:n harkinnan ja yksin sen mukaan antamasta lääkityksestä. Ts. ei kysytä lääkäriltä, vaan annetaan lääkkeet potilaalle käteen valmiiksi annosteltuina pusseihin. Jos 5 pv ei riitä, kehoitetaan palaamaan takaisin tai hakeutumaan omalle lääkärille. Tämmönen tapaus. Ja paikka on siinä kyllön vieressä. Voihan se vähän tuntua ihmeelliseltä, mutta melkeen 2 vuotta niitä siellä jaelleena voin kertoa asian olevan täysi tosi.

Tää menee vähän ohi... sori.  Aloitan vaikka uuden keskustelun.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse en antaisi ilman lekurin lupaa mitään Paracetamolia vahvempaa. Jos jotain vahvempaa lääkettä tarvii antaa, niin sitten soitto lääkärille. Tämä jo ihan oman turvallisuudenkin takia.  :). Mutta minähän en olekkaan sairaanhoitaja  :).

- Sinähän olet väsynyt, kun on oikein pussitkin silmien alla!

- Ei ne oo pussit, ne on tissit!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ne vaan jää esim. Jyväskylän päihdepalvelusäätiön päihdeklinikallakin hommat tekemättä jos ei niitä lääkkeitä anna. Vaan voihan sitä kieltäytyä antamastakin, mutta vastoin ohjeita se on. Mua sitten ei lakkaa ihmetyttämästä se että pitää aina väittää vastaan, vaikka ihan selvällä suomella tämä asia on nyt esitetty. Anteeksi kovasanainen esiintyminen tässä yhteydessä, mutta kyllä minäkin uskon kun mulle sanotaan. Luulo siis ei ole tiedon väärtti. Ja jos asiaa minulta kysytään, vastaan, että Suomessa samalla periaatteella toimii kaikki a-klinikat. Sh jakaa päivystysaikana lääkkeitä. Kysellen harkintansa mukaan lisäohjeita. Tuota päivystystä pidetään yleensä aamupäivä.

Mutta noin yleensäkin tähän lääkkeenantoproblematiikkaan liittyen suosittelen tietysti ihan kaikille, etenkin nuoremmille hoitajille, antamaan ne lääkkeet siten, että joka ikinen pilleri on lääkäriltä kysytty ja vielä mielellään allekirjoituksellakin siunattu. Lääkäritkin tekee mokia ja kyllä siitä vastuuseen joutuu jos menee antamaan 100 mg mo:a lääkärin määräyksestä. Minähän en näitä ohjeeksi tarkoita enkä voisikaan. Kerron vaan erilaisiä käytäntöja ajatuksella jos ne vaikka jotakuta kiinnostaa ja millä eri tavoin hoitajan työtä eripuolilla tehdään. Selusta on siis varmistettava aina. Mutta sen varmistamiseksi on minulla ainakin usein ollut pakko riittää lääkärin sana.

Lähinnä nyt tarkoitan tämänkaltaista kommentointia että kun ei vielä kovin monenmoiseen ole törmännyt ei pitäisi esittää asiaa kovin "tietona"

"Lainaus käyttäjältä: pikku piru - 11.10.05 - klo:10:56

Kieltämättä kuullostaa hullulle, että potilaalle sh antaa lääkkeet oman harkinnan mukaan. En usko, että siinä tilanteessa kun jotain sattuu, lääkäri ottaa vastuun sh:n toiminnasta. Hulluhan se lääkäri olisi.

Kaikki tarvittavat lääkkeet (lukuunottamatta käsikauppalääkkeitä) pitää löytyä potilaan kansiosta, tai muuten soitetaan päivystäjälle. Näin kaikkialla, mihin itse olen törmännyt."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ne vaan jää esim. Jyväskylän päihdepalvelusäätiön päihdeklinikallakin hommat tekemättä jos ei niitä lääkkeitä anna. Vaan voihan sitä kieltäytyä antamastakin, mutta vastoin ohjeita se on. Mua sitten ei lakkaa ihmetyttämästä se että pitää aina väittää vastaan, vaikka ihan selvällä suomella tämä asia on nyt esitetty. Anteeksi kovasanainen esiintyminen tässä yhteydessä, mutta kyllä minäkin uskon kun mulle sanotaan. Luulo siis ei ole tiedon väärtti. Ja jos asiaa minulta kysytään, vastaan, että Suomessa samalla periaatteella toimii kaikki a-klinikat. Sh jakaa päivystysaikana lääkkeitä. Kysellen harkintansa mukaan lisäohjeita. Tuota päivystystä pidetään yleensä aamupäivä.

Mutta noin yleensäkin tähän lääkkeenantoproblematiikkaan liittyen suosittelen tietysti ihan kaikille, etenkin nuoremmille hoitajille, antamaan ne lääkkeet siten, että joka ikinen pilleri on lääkäriltä kysytty ja vielä mielellään allekirjoituksellakin siunattu. Lääkäritkin tekee mokia ja kyllä siitä vastuuseen joutuu jos menee antamaan 100 mg mo:a lääkärin määräyksestä. Minähän en näitä ohjeeksi tarkoita enkä voisikaan. Kerron vaan erilaisiä käytäntöja ajatuksella jos ne vaikka jotakuta kiinnostaa ja millä eri tavoin hoitajan työtä eripuolilla tehdään. Selusta on siis varmistettava aina. Mutta sen varmistamiseksi on minulla ainakin usein ollut pakko riittää lääkärin sana.

Lähinnä nyt tarkoitan tämänkaltaista kommentointia että kun ei vielä kovin monenmoiseen ole törmännyt ei pitäisi esittää asiaa kovin "tietona"

"Lainaus käyttäjältä: pikku piru - 11.10.05 - klo:10:56

Kieltämättä kuullostaa hullulle, että potilaalle sh antaa lääkkeet oman harkinnan mukaan. En usko, että siinä tilanteessa kun jotain sattuu, lääkäri ottaa vastuun sh:n toiminnasta. Hulluhan se lääkäri olisi.

Kaikki tarvittavat lääkkeet (lukuunottamatta käsikauppalääkkeitä) pitää löytyä potilaan kansiosta, tai muuten soitetaan päivystäjälle. Näin kaikkialla, mihin itse olen törmännyt."

Härregood... taisin kommentoida vain sitä mihin luulen uskovani ja mitä olen nähnyt. Älä nyt aina mun kommenteistani herneitä vedä.

la vida es una buena adventure - elämä on kaunis seikkailu

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Työskentelen akuuttiosastolla ja meillä kyllä hoitajat antavat moniakin lääkkeitä potilaille oman harkintansa mukaan. Koska meillä hoidetaan sydänpotilaita, saa esimerkiksi morfiinia antaa 4mg i.v. rintakipuun ja pitääkin antaa! Samoin mm. Selokenia saa antaa 1mg kerrallaan pulssitasoa laskemaan ilman erillistä lääkärin määräystä. Diapam-mikstuuraa antavat hoitajat myös levottomille potilaille esim. deliriumin yhteydessä. Parasetamolia ja unilääkkeitä voi antaa myöskin. Tämä käytäntö helpottaa huomattavasti käytänön työtä ja vähentää lääkärin työmäärää. Ja rintakipuista potilasta ei jätetä odottamaan ja lähdetä soittamaan lääkärille. Meillä onneksi lääkäreillä ja hoitajilla pelaa yhteistyö tässä asiassa. En koskaan anna lääkettä, jos en ole varma voinko sitä antaa.

Meillä myös nesteytetään ja titrataan Nitrosid-infuusioita potilaan voinnin mukaan, ilman soittoa lääkärille.  Eiköhän nämä lääkitysasiat ole osaston luonteesta riippuvaisia.

Työn iloa kaikille, minä vietän yökkövapaita...  :happy:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: ninzu-75

Mutta kyllähän tarkat ohjeet on annettu noistakin lääkityksistä.. Eihän näistä pidä hiiltyä sentään kenenkään kun keskustelua käydään.. :)

Meillä on ollut yleispäteviä listoja kyllä rauhoittavista, unilääkkeistä ja sensemmoisista jotka lääkärit on laatineet, ja pieniä hienosäätöjä saatettu lääkkeissä tehdä kun ilmoitettu lääkärille, mutta ylipäätään en menisi minäkään ilman hyväksyttyjä ohjeita lääkkeitä antamaan. Sitä varten lääkärit on, ja heillä pätevyys ja vastuu. Toki on käynyt muutaman kerran että loppupeleissä oma kokemus on jonkun nuoren lääkärin/noviisin kokemuksen voittanut ja niinhän se tulee ollakin että asioista voi silloin neuvotella ja opastaa..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 kuukautta myöhemmin...
Vieras: tuonti850

Meillä kyllä joudutaan antamaan lääkkeitä sh-tietämyksen perusteella. Poislukien H-kaappi. Muut lääkkeet lääkkehuoneessa on sellaisia, joiden kanssa on tultava toimeen.

Ymmärsinkö oikein että sinun osaston sairaanhoitajilla on lupa käyttää ilman konsultointia oman harkinnan mukaan kaikkia lääkekaapin iv-lääkkeitä, poislukien huumekaapin lääkkeet?

Eikö teillä ole mahdollista konsultoida lääkäriä?

Meillä sairaanhoitajilla on oikeus käyttää koko lääkearsenaalia kokemuksemme mukaan. Jos osastolle tulee uusi sairaanhoitaja suositellaan (siis käsketään soittamaan lääkärille) jopa imovanen antamisesta. Mutta käytännössä meillä, jotka teemme paljon yötyötä esim. ei kaikessa kiireessä ole aina edes mielekästä soitella polille, mitä ja minkäverran kun kuitenkaan lääkäri ei niitä ehdottamiamme kumoa. Koskaan en anna lääkettä jos oma harkintakykyni kehoittaa minua varmistamaan selustaani. Soittamaan siis lääkärille. Minulla siis on lupa käyttää kaikkia i.v lääkkeitä potilaan tilan helpottamiseksi, mutta se ei tietenkään ole mikään etu, päinvastoin. Tämänkaltaisella osastolla se kylläkin helpottaa ja nopeuttaa asioita monesti. Lääkkeitä esim. yöaikaan annetaan joskus niin paljon (meillä ei ole lääkekaappia, vaan koko huoneellinen niitä) että jos jokaisesta soittaisi lääkärille, saisi palkata yhden ihmisen puhelimeen. Mutta ei siis ihan aloittelevan sairaanhoitajan työtä. Tällaisen osaston potilasaines ja sairauksien kirjo on vielä niin laaja, että tietoa joutuu kaikesta huolimatta hakemaan jatkuvasti ja joka yö. Terveysporttti ja nettipharmaca on kovassa käytössä. Onneksi on netti. Se tätä nopeuttaa kummasti. Tieto on nykyisin helpommin saatavilla. Meillä siis kuitenkin on lääkäripäivystäjä. Sitten kun menee sormi suuhun, niin soitetaan. Yleensä ne tilanteet sitten pähkäillään yhdessä. Pienestäkin taitamattomuudesta täällä saa lääkäriltä erittäin tiukkasävyisen puhuttelun.

HUI! Kuullostaa siltä kuin olisit töissä liukuhihnalla ;)

Taidat hiukkase liiotella ja sanon et toi on jo varmaa laitonta

Muokkaus:lainaukset

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tosiaankin, kuka vastaa jos tulee moka ? Osastollani on myös käytäntö, että vain kirjatut tarvittavat lääkkeet on lupa antaa, mutta muutoin lääkkeet määrää lääkäri.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 viikkoa myöhemmin...

Tarvittaessa annettava lääke tarkoittaa tarvittaessa annettava.Lääkäri on ne lääkelistaan kirjannut, reseptin kirjoittanut. Jokainen sairaanhoitaja voi näitä lääkkeitä turvallisesti antaa. Jos tuntuu epäilyttävältä niin soittaapi lääkärille. Tätä kutsutaan ammatillisuudeksi. Myös lähihoitajat voivat näitä lääkkeitä antaa, jolloi lääkelistat kannattaa aina pitää ajantasalla. ongelmana on että pitkäaikaispotilailla joskus nämä tarv. lääkkeet jäävät keikkumaan vuosiksikin, jolloin lääkehoidon toteutuminen ei ole turvallista.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: MaisyMouse

Kyllä meillä ainakin aika vapaasti annetaan esim. unilääkkeitä (tenox/imovane) ilman lääkäriltä erikseen kysymistä. Samoin yöaikaan jos on levottomia tai sekavia potilaita niin diapamiakin aika yleisesti käytetään. Särkylääkkeistä yleisin on  para-tabs, jos on esim. maksapotilas niin silloin kyl kysytään lääkäriltä. Itse en ainakaan mitään tramaleita tai muita vahvempia anna omin päin. Kyl primperania annetaan pahaan oloon ilman kysymistä. Usein monella potilaalla on aika hyvin tarvittavissa esim. särkylääke mutta unilääkkeitä ei useinkaan. Ja kyl jos on keuhko-potilas niin solumedrolit on kyl melkein aina valmiiks määrätty ku polilta tulee. Mut omaa harkintaa on lupa siis käyttää!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Tähän aiheeseen pitää todeta, että meillä ainakin on kovin harmaata aluetta nämä tarvittavat lääkkeet. Kipu-, pahoinvointi-, rauhoittavia- sekä unilääkkeitä jaellaan melko vapaasti, sekä tuikitaan furesista. Liiankin rutiininomaisestii.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

meillä lääkäri on määrännyt tarvittavat lääkkeet, yleisimpinä kipu- ja kuumelääkkeet, inhaloitavat, unilääkkeet ja rauhottavat. Ja aina on päiv. lääkäri puhelimen päässä jos tarvii antaa vahvempia mömmöjä (esim. yöllä kunnon kiputroppeja) Näitä siis saa hoitaja antaa oman harkinnan mukaan. Ei ole ainakaan vielä tullut mitään ongelmia tämän asian tiimoilta... Onko jossain sitten niin innokkaita hoitsuja että pitää lääkitä vaikkei tarvetta niin kovin olisikaan?  :nauraa:

Miksi olla vaikea kun voi vähällä vaivalla olla täysin mahdoton?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

meillä lääkäri on määrännyt tarvittavat lääkkeet, yleisimpinä kipu- ja kuumelääkkeet, inhaloitavat, unilääkkeet ja rauhottavat. Ja aina on päiv. lääkäri puhelimen päässä jos tarvii antaa vahvempia mömmöjä (esim. yöllä kunnon kiputroppeja) Näitä siis saa hoitaja antaa oman harkinnan mukaan. Ei ole ainakaan vielä tullut mitään ongelmia tämän asian tiimoilta... Onko jossain sitten niin innokkaita hoitsuja että pitää lääkitä vaikkei tarvetta niin kovin olisikaan?  :-X

Ongelmana on usein se, että lääkäri ei ole vaivautunut kirjottamaan tarvittaviin lääkkeisiin mitään, eikä kukaan jaksa joka kerta erikseen pyytää niitä päivystäjältä. Voi olla tietysti muitakin syitä siihen, miksi annetaan lääkkeitä, joita ei edes ole luvattu tarvittaviin, mutta itseni kohdalla se johtuu tuosta. Ei viitsi vaivata muutenkin kiireistä päivystäjää keskellä yötä ja kysyä, "voinks mä antaa tälle primperaania". Toisaalta tuntuu aika hurjalta se, miten laajaksi hoitajien autonomia on lääkeasioissa menossa...

1/12800

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä aika hurjalta mun korvissa kuulostaa tuo noinkin vapaa unilääkkeiden ja kipulääkkeiden jakaminen  :-X . Sen verran noita betsoriippuvaisia ja kipulääkkeitä pussitolkulla käyttäviä oon hoitanut, että kyllä mä toivoisin, että meistä kaikki oikeesti miettisi ennen kuin sen unilääkkeen antaa. Se nyt ei kuitenkaan ole ihan tosta noin vaan lääke .

Itse kun olen ollut potilaana, niin olen joka kerta  kummastellut sitä, että unilääke tuodaan pöydälle roikkumaan kuulemma " varmuuden vuoksi "  huh.gif

Päivystävät lääkärit vetää aika suurta liksaa meihin verrattuna, että kyllä saavat sen rahansa eteen mun mielestä työtäkin tehdä ihan niin kuin me kaikki muutkin.

- elämä on asenne kysymys -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä aika hurjalta mun korvissa kuulostaa tuo noinkin vapaa unilääkkeiden ja kipulääkkeiden jakaminen  :-X . Sen verran noita betsoriippuvaisia ja kipulääkkeitä pussitolkulla käyttäviä oon hoitanut, että kyllä mä toivoisin, että meistä kaikki oikeesti miettisi ennen kuin sen unilääkkeen antaa. Se nyt ei kuitenkaan ole ihan tosta noin vaan lääke .

Sairaalassa ei ketään saada riippuvaiseksi nukahtamislääkkeeseen, sen verran lyhyitä sairaalahoidot pääsääntöisesti ovat. Sama juttu opiaattien kanssa, ei siihen opiaattikoukkuun narahdeta sairaalassa kivun hoitoon tarkoitetusta opiaatista.

Suomessa käytetään muutenkin aivan liian vähän opiaatteja kovien kipujen hoidossa, mieluummin annetaan potilaiden tuskissaan kärvistellä kun pelätään sitä opiaattiriippuvuutta. Ja täysin turhaan.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Päivystävät lääkärit vetää aika suurta liksaa meihin verrattuna, että kyllä saavat sen rahansa eteen mun mielestä työtäkin tehdä ihan niin kuin me kaikki muutkin.

Nimenomaan! Meillä oli tossa lekurien luentoja alkuvuodesta ja yksi sanoi suoraan että sh:n pitää osata tietyt asiat ettei tarvitse keskellä yötä herättää päivystäjää ja kysellä ns. tyhmiä. Toki paljon pitää tietääkin ja turhaa häiritsemistä välttää mutta tuli vaan mieleen että tässä vaiheessako tätä herranpelkoa aletaan kylvää  :-X

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Päivystävät lääkärit vetää aika suurta liksaa meihin verrattuna, että kyllä saavat sen rahansa eteen mun mielestä työtäkin tehdä ihan niin kuin me kaikki muutkin.

Tää on kyllä ihan hyvä pointti. Mutta siitä huolimatta, en viitsi soittaa erikseen jokaisesta panadolista tai tenoxista, varsinkaan, jos esim. edellisen päivän hoitajakin on jo kyseistä lääkettä antanut.

Suomessa käytetään muutenkin aivan liian vähän opiaatteja kovien kipujen hoidossa, mieluummin annetaan potilaiden tuskissaan kärvistellä kun pelätään sitä opiaattiriippuvuutta. Ja täysin turhaan.

Täysin samaa mieltä. Monesti vedotaan näihin tekosyihin riippuvuudesta tai sivuvaikutuksista, tai todetaan: "se kipu on varmaan psyykeperäistä, ei tarvii antaa mitään". Ilmeisesti jotkut hoitajat pelkäävät ihan tosissaankin näitä opiaatteja. Tulehduskipulääkkeiden tehoon taas uskotaan ihan liikaa. Kyllä ne on aika kevyttä tavaraa esim. siinä vaiheessa, kun diagnoosina on ca. cum. metastasis...

1/12800

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä aika hurjalta mun korvissa kuulostaa tuo noinkin vapaa unilääkkeiden ja kipulääkkeiden jakaminen  :-X . Sen verran noita betsoriippuvaisia ja kipulääkkeitä pussitolkulla käyttäviä oon hoitanut, että kyllä mä toivoisin, että meistä kaikki oikeesti miettisi ennen kuin sen unilääkkeen antaa. Se nyt ei kuitenkaan ole ihan tosta noin vaan lääke .

Sairaalassa ei ketään saada riippuvaiseksi nukahtamislääkkeeseen, sen verran lyhyitä sairaalahoidot pääsääntöisesti ovat. Sama juttu opiaattien kanssa, ei siihen opiaattikoukkuun narahdeta sairaalassa kivun hoitoon tarkoitetusta opiaatista.

Suomessa käytetään muutenkin aivan liian vähän opiaatteja kovien kipujen hoidossa, mieluummin annetaan potilaiden tuskissaan kärvistellä kun pelätään sitä opiaattiriippuvuutta. Ja täysin turhaan.

No en kai mä sitä tarkoittanutkaan, että joku ottaa kerran Tenoxin ja jää koukkuun  :) Lähinnä tuli mieleen muutama potilas, jotka oli vieroitettu bentsoista ja osastolla saaneet niitä tietenkin. Puolen vuoden työ hukkaan.  Siksi toivoisin, että niin hellä kätisesti ei unilääkkeitä annettaisi.

Kipua pitää hoitaa ilman muuta !

- elämä on asenne kysymys -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No en kai mä sitä tarkoittanutkaan, että joku ottaa kerran Tenoxin ja jää koukkuun  :-X Lähinnä tuli mieleen muutama potilas, jotka oli vieroitettu bentsoista ja osastolla saaneet niitä tietenkin. Puolen vuoden työ hukkaan.  Siksi toivoisin, että niin hellä kätisesti ei unilääkkeitä annettaisi.

Mä oon samaa mieltä ku Janina. Tervettä harkintaa voi käyttää.

Kipua pitää hoitaa ilman muuta !

Ei kipu satu!  :) (Mut joo, tottakai kipua hoidetaan.)

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No en kai mä sitä tarkoittanutkaan, että joku ottaa kerran Tenoxin ja jää koukkuun  :nauraa: Lähinnä tuli mieleen muutama potilas, jotka oli vieroitettu bentsoista ja osastolla saaneet niitä tietenkin. Puolen vuoden työ hukkaan.  Siksi toivoisin, että niin hellä kätisesti ei unilääkkeitä annettaisi.

No silloin pitääkin vähän järkeä käyttää jos bentsoriippuvaisille tai vieroitetuille aletaan Tenoxia heittämään surutta huuleen. Mutta kun valitettavan usein sitä Imovaneakaan ei anneta siksi, kun pelätään riippuvuutta tai hengityslamaa tai muuta soopaa. Näin siis ainakin meillä jotkut lääkärit tuntuvat ajattelevan. Samoin on opiaattien kanssa. Ei millään määrätä kunnon annoksia kun pelätään ties mitä.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ihan uskomatonta, miten vieläkin jaksetaan yleisesti jauhaa just tota hengityslamaa varsinkin opiaattien kohdalla. Ei ihme, että Suomessa opiaattien käyttö on Euroopan alhaisempia ja että kivunhoito on lapsen kengissä. Olin juuri onkologin luennolla kuuntelemassa syöpäkivun hoidosta ja luennoitsija oli sitä mieltä, että hengityslaman riski on ennemminkin silloin kun opiaattien käyttö on riittämätöntä ja kipua edelleen on.

Ja mielenkiintoista on se, että kun esim. pitkävaik. kipulääkkeen (esim. Oxycontin) annosta nostetaan, tulisi aina nostaa myös läpilyöntikipuun tarkoitetun kipulääkkeen (esim.Oxynorm) annosta! Aika usein näin ei kuitenkaan tapahdu!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No en kai mä sitä tarkoittanutkaan, että joku ottaa kerran Tenoxin ja jää koukkuun  :nauraa: Lähinnä tuli mieleen muutama potilas, jotka oli vieroitettu bentsoista ja osastolla saaneet niitä tietenkin. Puolen vuoden työ hukkaan.  Siksi toivoisin, että niin hellä kätisesti ei unilääkkeitä annettaisi.

No silloin pitääkin vähän järkeä käyttää jos bentsoriippuvaisille tai vieroitetuille aletaan Tenoxia heittämään surutta huuleen. Mutta kun valitettavan usein sitä Imovaneakaan ei anneta siksi, kun pelätään riippuvuutta tai hengityslamaa tai muuta soopaa. Näin siis ainakin meillä jotkut lääkärit tuntuvat ajattelevan. Samoin on opiaattien kanssa. Ei millään määrätä kunnon annoksia kun pelätään ties mitä.

Onneksi tänä päivänä sähköinen järjestelmä toimii ja tieto ehkä kulkeekin paremmin. Silloin kun ei vielä näin ollut niin mistäpä sitä esim jossain sisätautien osastolla olis tiedetty, että kyseessä bentsoriippuvainen ihminen kun se ei naamasta aina näy ( välillä toki näkyykin  :nauraa: ).

- elämä on asenne kysymys -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onneksi tänä päivänä sähköinen järjestelmä toimii ja tieto ehkä kulkeekin paremmin. Silloin kun ei vielä näin ollut niin mistäpä sitä esim jossain sisätautien osastolla olis tiedetty, että kyseessä bentsoriippuvainen ihminen kun se ei naamasta aina näy ( välillä toki näkyykin  :nauraa: ).

Sähköistä järjestelmää HUSiin odotellessa... Ja kun vielä sopis yhteen Pegasoksen kanssa...  :-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...