Jump to content
MAINOS

"Tarvittaessa"-lääkkeet


dino

Recommended Posts

Meillä kyllä joudutaan antamaan lääkkeitä sh-tietämyksen perusteella. Poislukien H-kaappi. Muut lääkkeet lääkkehuoneessa on sellaisia, joiden kanssa on tultava toimeen.

Ymmärsinkö oikein että sinun osaston sairaanhoitajilla on lupa käyttää ilman konsultointia oman harkinnan mukaan kaikkia lääkekaapin iv-lääkkeitä, poislukien huumekaapin lääkkeet?

Eikö teillä ole mahdollista konsultoida lääkäriä?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 50
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Meillä kyllä joudutaan antamaan lääkkeitä sh-tietämyksen perusteella. Poislukien H-kaappi. Muut lääkkeet lääkkehuoneessa on sellaisia, joiden kanssa on tultava toimeen.

Ymmärsinkö oikein että sinun osaston sairaanhoitajilla on lupa käyttää ilman konsultointia oman harkinnan mukaan kaikkia lääkekaapin iv-lääkkeitä, poislukien huumekaapin lääkkeet?

Eikö teillä ole mahdollista konsultoida lääkäriä?

Meillä sairaanhoitajilla on oikeus käyttää koko lääkearsenaalia kokemuksemme mukaan. Jos osastolle tulee uusi sairaanhoitaja suositellaan (siis käsketään soittamaan lääkärille) jopa imovanen antamisesta. Mutta käytännössä meillä, jotka teemme paljon yötyötä esim. ei kaikessa kiireessä ole aina edes mielekästä soitella polille, mitä ja minkäverran kun kuitenkaan lääkäri ei niitä ehdottamiamme kumoa. Koskaan en anna lääkettä jos oma harkintakykyni kehoittaa minua varmistamaan selustaani. Soittamaan siis lääkärille. Minulla siis on lupa käyttää kaikkia i.v lääkkeitä potilaan tilan helpottamiseksi, mutta se ei tietenkään ole mikään etu, päinvastoin. Tämänkaltaisella osastolla se kylläkin helpottaa ja nopeuttaa asioita monesti. Lääkkeitä esim. yöaikaan annetaan joskus niin paljon (meillä ei ole lääkekaappia, vaan koko huoneellinen niitä) että jos jokaisesta soittaisi lääkärille, saisi palkata yhden ihmisen puhelimeen. Mutta ei siis ihan aloittelevan sairaanhoitajan työtä. Tällaisen osaston potilasaines ja sairauksien kirjo on vielä niin laaja, että tietoa joutuu kaikesta huolimatta hakemaan jatkuvasti ja joka yö. Terveysporttti ja nettipharmaca on kovassa käytössä. Onneksi on netti. Se tätä nopeuttaa kummasti. Tieto on nykyisin helpommin saatavilla. Meillä siis kuitenkin on lääkäripäivystäjä. Sitten kun menee sormi suuhun, niin soitetaan. Yleensä ne tilanteet sitten pähkäillään yhdessä. Pienestäkin taitamattomuudesta täällä saa lääkäriltä erittäin tiukkasävyisen puhuttelun.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hm, tuo kuulostaa vähän......en tiedä.....itse kyllä haluaisin että mulla on lääkäri takana noissa lääkkeenantopäätöksissä. Lääkärihän se kumminkin on viime kädessä vastuussa potilaan lääkehoidosta. Mites toi toimii käytännössä? Kirjoittaako lääkäri sitten aamusella määräykset papereihin sen mukaan mitä ootte antanut vai? Entäs jos sattuukin joku tyrä?

Eteenpäin menoa sekin on kun nenälleen kaatuu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hm, tuo kuulostaa vähän......en tiedä.....itse kyllä haluaisin että mulla on lääkäri takana noissa lääkkeenantopäätöksissä.

Samoilla linjoilla ollaan. Näistä lääkeasioista on taitettu peistä kovasti tuolla ensihoidon puolella ja edelleen olen sitä mieltä että jokaiseen hoitajan antamaan lääkkeeseen olisi erittäin hyvä olla lääkärin siunaus takana. Tietysti jos on lääkärin hoitajille antama kirjallinen vapaa "käyttölisenssi" osaston lääkekaapin sisältöön, niin se on tietysti hieman eri asia.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hmmm.. Enpä nyt oikein tiedä, mitä noihin teidän kommentteihin sitten sanoisi. Ensiksikin sen, että hieman ihmettelen, ettei mainitsemani käytäntö ole teille kummallekaan tuttua. Minulle kun ei ole ensimmäinen paikka, missä lääkettä voi antaa kysymättä sitä lääkäriltä. Sitten on tietysti paikkoja joissa on tietty lääkeluettelo jonka lri on jo valmiiksi siunannut. Sen puitteissa siis saa silloin antaa. Minulle myös se käytäntö tuttu. Meillä lri sitä mieltä ettei sellaista listaa voi olla. Lääkkeitä ja käyttöaiheita kai liikaa. Jos sattuu moka. Sepä se. Mutta ei tässä annella lääkkeitä ihan miten sattuu. Ja nämä tällaiset käytännöt toimivat vain sairaalan sisällä. Ja tarkennetaan nyt selvennykseksi, että maalaisjärki/ammattitaito on ne kaksi asiaa millä nämä käytännöt toimivat. Ei me anneta esim paineen nosto/lasku lääkkeitä konsultoimatta lääkäriä. Ei tässä kyse ole mistään hullutuksesta, vaan siitä, ettei meidän tarvitse kysyä jokaista tenoxia, tramalia, litalginia, oli sitten kyseessä p.o. i.m tai i.v annostelu. Tuo annostelutapa ei tässä nyt edes ole niin oleellista. On selvää että mahakipuiselle i.v annostelu jollakin lääkkeellä on viisaampi ratkaisu tbl ja meillä kyllä monissa asioissa hoitajilta odotetaan ammattitaitoa sen verran, että homma sujuu. Oman selustani turvaamiseksi teen aina kaiken voitavani ja hoitovirheitähän me emme tee. Silti niitä sattuu. Mutta nekin yleensä lääkäreille. Eli varovaisia tietysti olemme. Vaikea on selittää tätä kuviota jos kumpikaan teistä ei ole ollut sellaisella osastolla töissä, missä lri ei ole paikalla koko ajan. Polillahan yleensä näin on. Lansseissa on selkeät ohjeet eritilanteita varten ja puh.kons, joka tietysti meilläkin. Mutta miettikääpä, jos nyt viime yönä annoin noin 20 eri lääkettä ns. tarvittavana, muita siis kuin listalääkkeitä ja jos olisin jokaisesta soittanut päivystäjälle, niin mitenkähän se homma toimisi silloin. Osastoilla tämä on mielestäni aivan normaalia. Ja minä soitan aina jos vähänkään epäilyttää, oli se lri sitten vaikka paskalla. Tässä kun ei ole kyse tältä lääkkeenantopuolen kyse muusta kuin toimivuudesta ja siitä että potilaat tulevat hoidetuiksi. Yhtään mokaa ei ole tullut. Ja muutamat lääkkeet on tullut annettua. Lopuksi; oletan edelleen tällaisen käytännön olevan ihan normaalia useissakin sairaaloissa nimenomaan osastoilla. En usko että hoitajat joutuu soittelemaan ylimääräisen panacodin antoon erikseen lääkäriltä luvan. Ja sanotaan nyt sekin vielä, että ambulanssi on näissä asioissa täysin eri maailma.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lopuksi; oletan edelleen tällaisen käytännön olevan ihan normaalia useissakin sairaaloissa nimenomaan osastoilla. En usko että hoitajat joutuu soittelemaan ylimääräisen panacodin antoon erikseen lääkäriltä luvan. Ja sanotaan nyt sekin vielä, että ambulanssi on näissä asioissa täysin eri maailma.

Meillä ei ole kyllä lupia itsenäisesti lääkityksiä "määräillä", enkä kyllä sitä haluaisikaan. Poikkeuksena parasetamoli jota saapi tarvittaessa antaa, jos ei kontria. Kaikkien kannalta on mielestäni turvallisempaa, jos kaikki tropit on lääkärin määräämiä, jolloin hän kantaa vastuun. Virka-aikaan pyritään saamaan hoitavalta lääkäriltä riittävä lista tarvittavia lääkkeitä, mutta päivystysaikaan konsultoidaan lääkäriä. Niin, ja osastolla työskentelen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No totta on että osastolla ei sitä lääkäriä koko ajan ole paikalla, joten ei voi aina kipaista kysymään. Joten ymmärrän tuon C:n pointin. Ei vain tule yhtään osastoa mieleen pääkaupunkiseudulla, jossa noin olis (en tosin oo ollut osasolla kun "pikkuoppilaana" vuonna 1 ja 2). Eiks yleenä  ole sellainen joskus pitkähkökin tarvittaessa lista josta sitten hoitaja antaa oman harkintansa mukaan. Nämä lääkkeet sitten ovan niitä lääkärin "siunauksen" saaneita.

Ei mekään polilla joka lääkettä juosta kysymään, mutta aina jälkikäteen pitää saada sen tohtorin määräys mitä sitten onkaan antanut (yleensä po kipulääkkeet, nebs, nesteet). Ja tarvittaessa listat tehdään, joista sitten kysymättä annellaan oman harkinnan mukaan.

Eteenpäin menoa sekin on kun nenälleen kaatuu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eiks yleenä  ole sellainen joskus pitkähkökin tarvittaessa lista josta sitten hoitaja antaa oman harkintansa mukaan. Nämä lääkkeet sitten ovan niitä lääkärin "siunauksen" saaneita.

Tämä on se käytäntö johon olen itse törmännyt vuodeosastoilla. Ja jos potilas tarvitsee virka-ajan ulkopuolella jotain lääkettä jota ei tarvittaessa-listalta löydy, niin soitetaan päivystäjältä lupa lääkkeelle. Ja seuraavana aamuna osaston lääkäri antaa siunauksensa tästä uudesta tarvittaessa-lääkkeestä jos niin katsoo parhaaksi.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eiks yleenä  ole sellainen joskus pitkähkökin tarvittaessa lista josta sitten hoitaja antaa oman harkintansa mukaan. Nämä lääkkeet sitten ovan niitä lääkärin "siunauksen" saaneita.

Tämä on se käytäntö johon olen itse törmännyt vuodeosastoilla. Ja jos potilas tarvitsee virka-ajan ulkopuolella jotain lääkettä jota ei tarvittaessa-listalta löydy, niin soitetaan päivystäjältä lupa lääkkeelle. Ja seuraavana aamuna osaston lääkäri antaa siunauksensa tästä uudesta tarvittaessa-lääkkeestä jos niin katsoo parhaaksi.

Onko kukaan huomannut että jo aikaa sitten ohi...mutta mitäpä siitä. Vastataanpa:

Niinhän se tavallisin käytäntö varmasti onkin.. Meillä nyt ei sattumoisin ole sellaista listaa, vaikka olen sellaista pariin kertaa pyyytänytkin. Vastaukseksi olen saanut: sellaista ei voi kirjoittaa. Lääkärinä toimii seniorilääkäri, jolle en viitsi paljon vastaväitteitä esittää. Päivystävät lääkärimme, yöaikaan siis, ovat sen sijaan ostopalveluna taloon hommattuja, suurin osa itseäni nuorempia ja erittäin palveluhenkisiä, mukavia ja osa vieläpä kauniita. Niinpä minun mielestäni olisi kyllä mukavaa, että se lekuri olisi siinä minun vierellä vaikka puoli kymmenestä aamu seitsemään. Mutta näin ei meillä ole.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eiks yleenä  ole sellainen joskus pitkähkökin tarvittaessa lista josta sitten hoitaja antaa oman harkintansa mukaan. Nämä lääkkeet sitten ovan niitä lääkärin "siunauksen" saaneita.

Tämä on se käytäntö johon olen itse törmännyt vuodeosastoilla. Ja jos potilas tarvitsee virka-ajan ulkopuolella jotain lääkettä jota ei tarvittaessa-listalta löydy, niin soitetaan päivystäjältä lupa lääkkeelle. Ja seuraavana aamuna osaston lääkäri antaa siunauksensa tästä uudesta tarvittaessa-lääkkeestä jos niin katsoo parhaaksi.

Onko kukaan huomannut että jo aikaa sitten ohi...mutta mitäpä siitä. Vastataanpa:

Niinhän se tavallisin käytäntö varmasti onkin.. Meillä nyt ei sattumoisin ole sellaista listaa, vaikka olen sellaista pariin kertaa pyyytänytkin. Vastaukseksi olen saanut: sellaista ei voi kirjoittaa.

Selvenetään nyt vielä se että tämä "tarvittaessa-lista" on potilas-, ja hoitojaksokohtainen. Työtähän se lista teettää etenkin lääkärille, mutta kaikkien etu se on loppujen lopuksi.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eiks yleenä  ole sellainen joskus pitkähkökin tarvittaessa lista josta sitten hoitaja antaa oman harkintansa mukaan. Nämä lääkkeet sitten ovan niitä lääkärin "siunauksen" saaneita.

Tämä on se käytäntö johon olen itse törmännyt vuodeosastoilla. Ja jos potilas tarvitsee virka-ajan ulkopuolella jotain lääkettä jota ei tarvittaessa-listalta löydy, niin soitetaan päivystäjältä lupa lääkkeelle. Ja seuraavana aamuna osaston lääkäri antaa siunauksensa tästä uudesta tarvittaessa-lääkkeestä jos niin katsoo parhaaksi.

Onko kukaan huomannut että jo aikaa sitten ohi...mutta mitäpä siitä. Vastataanpa:

Niinhän se tavallisin käytäntö varmasti onkin.. Meillä nyt ei sattumoisin ole sellaista listaa, vaikka olen sellaista pariin kertaa pyyytänytkin. Vastaukseksi olen saanut: sellaista ei voi kirjoittaa.

Selvenetään nyt vielä se että tämä "tarvittaessa-lista" on potilas-, ja hoitojaksokohtainen. Työtähän se lista teettää etenkin lääkärille, mutta kaikkien etu se on loppujen lopuksi.

Nytpä meni pieleen. Minä luulin että tarkoitat listaa joka sisältää lääkkeet joita hoitaja voi harkintansa mukaan antaa tietyissä rajoissa. Noin yleensä. Potilaskohtaiset lääkityksethän meilläkin on. Ja tarvittavat niissä.  :o Mutta ne kun ei läheskään aina riitä. Eli tilanne voi vuorokaudensisällä, ja usein niin käy, muuttua niin paljon, ettei ns tarvittavista löydy tarvetta vastaavaa lääkettä. Ja pe-ma välillä etenkin käy helposti näin. Vielä ne tilanteet kun lri ei ole ehtinyt katsoa plasta vaan hän tulee jostain lähettä'västä srl:sta lääkityksellä, joka on sitten os lri:n hommia katsoa seuraavana arkipäivänä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mäkin oon nähny noita "tarvittaessa" listoja jotka siis todellakin koski koko osastoa. Tavallsimmin niissä oli juuri Panadol, Burana, Imovane, Tenox, Nitro, Laxoberon. Okei, sinänsä ookoo listoja, mutta kuinka lainvoimaisia ne ovat? Yhdelläkin osastolla luki tyyliin "Panadol 1-2 tbl päänsärkyyn" ja "Imovane tbl nukahtamislääkkeeksi", eli ei ollut vahvuuksia - molemmista esimerkeistä löytyy monta vahvuutta. Eli en kyllä tuollaisiin papereihin luota pätkääkään, vaan soittelen ihan kiltisti sille lekurille. En rupea tekemään lääkäröintiä vaan teen niinkun lainsäädäntö ja protokolla käskee. Ei se ole minulta pois että herätä yöllä ylipäivystäjän sen takia että joku erikoistuva on unohtanut määrätä enoksapariinit leikatulle potilaalle. Minä teen silloin oikein, ja jatkossa tekee varmaan se erikoistuvakin. Sellainen lääkitys mikä pitää antaa HETI on yleensä hoidettu varsin hyvin meidän määräyksissä. Parhaimmillaan heräämöön tullessa potilaalla saattaa lukea:

Tarv. Fentanyl 50 ug iv

Tarv. Oxanest 3-5 mg iv

Tarv. Oxanest 8-10 mg im

Tarv. Litalgin 5 ml iv (ad 2x)

Tarv. Kytril 1 mg iv

...ja osastomääräyksistä löytyy parasetamoli, nsaid ja oksikodoni p.o.

Tuolla pääsee jo aika pitkälle. Salissa on määrätty atropiinille joku pulssiraja, samoin eff/neo joku paineraja. Ja lekuri on aina puhelimen päässä. Ihanaa olla turvallisessa työpaikassa.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

pot.kohtaisen tarvittavalistan ulkopuolelta tulee annettua oman harkinnan mukaan.buranaa,para-tabsia,clotamia,nitroa,ASAa,toclasea,levolac ja bisakodyylit,hiili,ringer,natikka,G-10,G-5.

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Entisessä työpaikassani terveyskeskuksen vuodeosastolla oli lista lääkkeistä, joita sairaanhoitaja sai antaa oman harkintansa mukaan. Lista sisälsi lähinnä Burana 600mg, Paratabs 500mg-1g, Imovane 7,5, Toclase ohjeen mukaan, Diapam 2mg ja laksatiiveja (tarkemmin en muista, eikä liene niin väliksikään  8)) Potilaan omassa lääkityksessä mainittuja tarvittavia lääkkeitä käytettiin toki, mikäli lääkäri oli määrännyt, että kotilääkitys jatkuu. Eräs lääkäreistä saattoi kirjoittaa määräyksiin "kaikki lääkeluvat", mutta en ainakaan itse niin koskaan toiminut. Voin rehellisesti tunnustaa, etten tiedä kaikkien lääkkeiden kontraindikaatioita ja yhteisvaikutuksia muiden lääkkeiden kanssa. Lääkityksessä on kuitenkin niin monta muutakin asiaa huomioitavana kuin vain käyttötarkoitus. Siinä vaiheessa, kun Pharmacaa alkaisin selata löytääkseni em. asiat, niin päivystävä lääkäri on puhelimitse jo antanut määräyksensä.  Minulla on myös sellainen perstuntuma, että tilanteessa, jossa hoitaja olisi oman harkintansa mukaan antanut potilaalle jotakin lääkettä ja potilaalle tapahtuisi jotain, niin lääkäri vetäytyisi vastuusta. Kokemusta ei ko tilanteesta kuitenkaan ole; tässä tapauksessa voitaneen sanoa, että onneksi...

Edit: kijoitusviheriöt

Iällä ei ole merkitystä- ellei satu olemaan banaani.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kieltämättä kuullostaa hullulle, että potilaalle sh antaa lääkkeet oman harkinnan mukaan. En usko, että siinä tilanteessa kun jotain sattuu, lääkäri ottaa vastuun sh:n toiminnasta. Hulluhan se lääkäri olisi.

Kaikki tarvittavat lääkkeet (lukuunottamatta käsikauppalääkkeitä) pitää löytyä potilaan kansiosta, tai muuten soitetaan päivystäjälle. Näin kaikkialla, mihin itse olen törmännyt.

la vida es una buena adventure - elämä on kaunis seikkailu

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: elsamuel

Tuntuu tosi ikävältä, tämä suomalainen käytäntö, jossa sairaanhoitaja todella on tyhjän päällä lakituvassa.

Ymmärtääkseni lääkeaineoppi on edelleen koulutuksessa aivan liian alimitoitettua, jos sitä on ollenkaan.

Kentällä kuitenkin rohkaistaan/pakotetaan lääkitsemään kaksin käsin ilman lääkärin kirjoitettua tai edes suullista määräystä.

Sairaanhoitopiirien etukin on aina vahingon/hoitovirheen sattuessa ja päätyessä lakitupaan polttaa se yksinäinen hoitaja!

Kun kerran on henkilövastuu, eikä yhtiö/yhteisövastuu...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kieltämättä kuullostaa hullulle, että potilaalle sh antaa lääkkeet oman harkinnan mukaan. En usko, että siinä tilanteessa kun jotain sattuu, lääkäri ottaa vastuun sh:n toiminnasta. Hulluhan se lääkäri olisi.

Kaikki tarvittavat lääkkeet (lukuunottamatta käsikauppalääkkeitä) pitää löytyä potilaan kansiosta, tai muuten soitetaan päivystäjälle. Näin kaikkialla, mihin itse olen törmännyt.

Tuohan on ihan ristiriidassa.

Ensin sanot, että potilaalle ei saa antaa mitään ilman lääkärin määräystä, sitten sanot että käsikauppalääkkeitä saa syödä niin kuin sielu sietää.

Käsikaupasta löytyy vaikka mitä, eikä niitä saa sairaalassa popsia ilman määräystä.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meikussa valvontapotilaille on kyllä sh:lla lupa aloittaa esim. actrapid-infuusio tarvittaessa b-gluk. seurannan mukaan.. siihen löytyy selkeet taulukot paljollako aloitetaan ja paljonko infuusionopeutta lasketaan/nostetaan riippuen sokereista.. mutta toki pitää hoitajan olla tarkkana eikä tuijotella taulukoihin, vaan käyttää hoksottimia esim. tilanteissa joissa enteraalinen/parenteraalinen ravitsemus tauotetaan tai nopeutta lasketaan.. ei niillä käytännössä lääkäriä "vaivata" koska valmiit ohjeet on ja lähes kaikilla tehopotilailla pyritään normoglykemiaan.. olisin kyl tarkkana esim. unilääkkeitten kanssa. En anna edes tenoxia kysymättä lääkäriltä. Jotkut keuhkopuolen potilaat on todella ongelmissa jopa 20mg tenoxin oton jälkeen..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kieltämättä kuullostaa hullulle, että potilaalle sh antaa lääkkeet oman harkinnan mukaan. En usko, että siinä tilanteessa kun jotain sattuu, lääkäri ottaa vastuun sh:n toiminnasta. Hulluhan se lääkäri olisi.

Kaikki tarvittavat lääkkeet (lukuunottamatta käsikauppalääkkeitä) pitää löytyä potilaan kansiosta, tai muuten soitetaan päivystäjälle. Näin kaikkialla, mihin itse olen törmännyt.

Tuohan on ihan ristiriidassa.

Ensin sanot, että potilaalle ei saa antaa mitään ilman lääkärin määräystä, sitten sanot että käsikauppalääkkeitä saa syödä niin kuin sielu sietää.

Käsikaupasta löytyy vaikka mitä, eikä niitä saa sairaalassa popsia ilman määräystä.

Joo, mun moka. Tietysti voisin asiaa rajata , mutten millään viitti listata (Buranaa, Panadolia tms.).

la vida es una buena adventure - elämä on kaunis seikkailu

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: elsamuel

Meillä taitaa useimmilla vuodeosastoilla olla samansuuntaiselta kuullostava käytäntö:

hoitajat antaa ns. perusvalikoimaa omantuntonsa mukaan. Lääkärit tämän käytännön iloisina hyväksyvät, koska se vähentää heidän työtään ja ongelmien sattuessa tarjoaa hoitsun syntipukiksi...

Mitähän nykyään amk:ssa opetetaan/sanotaan sairaanhoitajan lääkkeiden anto-oikeudesta?

Tai löytäiskö joku ajantasalla olevaa koko maan kattavaa YMMÄRRETTÄVÄÄ selitystä lakipykälistä...?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä taitaa useimmilla vuodeosastoilla olla samansuuntaiselta kuullostava käytäntö:

hoitajat antaa ns. perusvalikoimaa omantuntonsa mukaan. Lääkärit tämän käytännön iloisina hyväksyvät, koska se vähentää heidän työtään ja ongelmien sattuessa tarjoaa hoitsun syntipukiksi...

Mitähän nykyään amk:ssa opetetaan/sanotaan sairaanhoitajan lääkkeiden anto-oikeudesta?

Tai löytäiskö joku ajantasalla olevaa koko maan kattavaa YMMÄRRETTÄVÄÄ selitystä lakipykälistä...?

Siis jotenkin tuntuu et toi on aika syvältä sieltä jos hoitsut antaa lääkkeitä ilman määräystä. Entä jos jotain sattuu? Ite en ainakaan tule antamaan muuta kun lääkkeitä mitkä löytyy potilaan listoilta! Eikös lääkärit ole sitä varten et ne antaa ne lääkemääräykset ja sen takia kantavat vastuun ja saavat siitä enemmän myös palkkaa?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä meillä ainakin on tapana pyytää lääkäriltä määräys jokaiseen lääkkeeseen, jopa Daktarin-puuteriin (tämä saattaa olla jo vähän liioittelua). Mutta ohje on selkeä: ilman lääkärin määräystä ei saa antaa lääkkeitä. Mahatauti-epidemian aikaan lääkäri antoi yleisohjeen, että Imodiumia sekä Primperania saa antaa p.o/ suppo/im. koska muuten luultavasti olisi jouduttu soittelemaan päivystävälle puolen tunnin välein.

Enpä itse uskaltaisi mennä antamaan ilman lääkärin lupaa mitään, vaikka lupa olisikin...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä kyllä joudutaan antamaan lääkkeitä sh-tietämyksen perusteella. Poislukien H-kaappi. Muut lääkkeet lääkkehuoneessa on sellaisia, joiden kanssa on tultava toimeen.

Ymmärsinkö oikein että sinun osaston sairaanhoitajilla on lupa käyttää ilman konsultointia oman harkinnan mukaan kaikkia lääkekaapin iv-lääkkeitä, poislukien huumekaapin lääkkeet?

Eikö teillä ole mahdollista konsultoida lääkäriä?

Jees, enhän mä tiedä yhtään mitään, kun oon vaan perushoitaja, mutta eikö yleensä lääkäri kirjoita papereihin tarvittaessa lääkkeitä, joita voi oman harkinnan mukaan antaa? Yleensä vahvemmat kipulääkkeet kokemuksen mukaan on jo määrätty listalla joten pieni osa lääkkeistä pistetään kurvaan ylös.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä on tapana kysyä osastonlääkäriltä esim. viikonloppua varten joidenkin asiakkaiden kohdalta tarkemmat "tarvittaessa" määräykset.  Jos asiakkaana on henkilö, jolla sydämenvajaatoiminta, hengenahdistelua ja turvotteluja, voidaan varmistaa, että tarv. saa antaa i.v. furesista, kunhan vitaalitoimintoja muutoin seurataan ja nesteet pysyvät balanssissa.  Tai että perjantaina katkolle saapunutta asiakasta voidaan tarvittaessa lääkitä deliriumin iskiessä tietyillä lääkkeillä, jolloin lääkäri antaa max annokset/vrk valmiiksi.

En usko, että tarvittaessa lääkitseminen on lääkärin töiden tekemistä, päinvastoin: se ohn hoitotyön toteuttamista annettujen ohjeiden mukaisesti. Pitää  vain osata ennakoida ja arvioida mahdolliset muutokset potilaan tilassa. 

Olemme viikonloppuisin puhelimen soiton ja 60 km:n päässä lääkäristä. Sieltä saa lisätietoa, jos yhtään tuntee itsensä epävarmaksi. Ns vastemääräyksien avulla -kuten tehohoidossakin- voidaan potilaita hoitaa turvallisesti, kunhan sairaanhoitaja osaa myös hahmottaa ja tunnistaa annettavien lääkkeiden vaikutukset.

Tässäpä warsinaenen savolaenen tehosekoitin.....

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä kyllä joudutaan antamaan lääkkeitä sh-tietämyksen perusteella. Poislukien H-kaappi. Muut lääkkeet lääkkehuoneessa on sellaisia, joiden kanssa on tultava toimeen.

Ymmärsinkö oikein että sinun osaston sairaanhoitajilla on lupa käyttää ilman konsultointia oman harkinnan mukaan kaikkia lääkekaapin iv-lääkkeitä, poislukien huumekaapin lääkkeet?

Eikö teillä ole mahdollista konsultoida lääkäriä?

Minäpä kerron yhden ihmeellisyyden tästä sairaanhoitajien ihmeellisestä lääkkeiden annosta. Iiveelääkkeista viis, muuta mitäs sanotte siihen että esim. Dinon (näin olen ymmärtänyt) ja Oskun alueella toimii klinikka, jossa sh voi määrätä lääkkeet potilaalle kotiin viideksi päiväksi. Rupes vaan ketuttaan keskustelu, jossa kukaan ei ole kuullutkaan muita kuin normikäytäntöjä. Ja olen toiminut tuolla klinikalla, etten puhu paskaa. Ja uskokaa vaan. ON tämä totta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...