Jump to content
MAINOS

Kotipalvelu + vai -


Vieras: Sinde

Recommended Posts

Jälleen palaan palstoille pyytämään alan ihmisten apua.... Elikäs kohta edessä on uusi työssäoppiminen, jonka olen menossa suorittamaan paikalliseen kotipalveluun. Tunnelmat on aika ristiriitaiset, joten kertokaapas mulle kotipalvelutoiminnan hyviä ja huonoja puolia. Tarviin vähän alustusta, jotta tiedän mitä on edessä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

En tiedä miten siellä mutta Turussa kun ollaan yhdistetty paljon ja yhdistämässä edelleen ns. kotipalvelua ja ksh:ta niin homma välillä vähän ristiriitaista, että kuka tekee mitä ja toisaalta sitten taas mukavaa jutustelun, kahvin/vellikeiton sekä roskienviennin yms. lisäksi lähihoitajana varmasti tehdä muutakin. Hommia mitä ns. tavallisessa yhdistymättömässä kotihoidossa yleensä on:

- Jutustelu, ja tilanteen tarkistus

- Kahvin/vellin keitto

- Pieni siivous, tiskaus, roskien vienti

- Yleinen kotona olemisen tukeminen (näkyy mielestäni selvimmin mielenterveys ja vammais-asiakkaiden kanssa)

- Suihkutus

- Ulkoilu

(Loppuun vielä täysin edellisen kanssa ristiriidassa oleva skeptisyys: ateriapalvelusta tulee ruoka-- > ei ruuan laittoa, saunoituspalvelu saunoittaa---> ei suihkutusta, KSH hoitaa hoitotoimenpiteet, kauppapalvelusta ruuat, jne. mitä se lähihoitaja tekee puhuu peetä ja ulkoilee?)

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

...kun taas jossain paikoissa kotipalvelun ja -sairaanhoidon ero on niin häilyvä että sairaanhoidollisetkin tehtävät kuuluvat kaikille. Ja pitäähän joka paikassa silti olla sellaiset tuntosarvet, että osaa vointia tarkkailla ja tarvittaessa pyytää ksh tai lekuri tsiguloimaan.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kotipalvelussa työ on hyvin itsenäistä ja vaatii kykyä tehdä päätöksiä itsenäisesti... Kotipalvelussa hoidetaan aina vaan huonokuntoisempia potilaita joten työ ei välttämättä olekaan vain vellin keittoa ja voinnin tarkastusta....

Pääsääntöisesti joskus kopa:ssa keikkailleena lähihoitajan tehtäviin on kuulunut voinnin tarkastus, lääkehuolto (jako ja lääkkeiden otosta huolehtiminen, samoin apteekkiasiat), seurustelu ja ulkoilu vanhuksen kanssa, pyykkäily, ruuan laitto (yleensä vaan eineksien lämmitys), vessassa auttaminen ja tottakai pesuissa auttaminen eli suihkuttamiset/saunottamiset.

Tehtäviä on karsittu vuosien varrella. Enää ei siivoilla eikä laiteta myöskään virallisesti ruokaa. Kaupassa käyntikin on kuulopuheiden perusteella "mustalla listalla", koska osa kaupoistahan toimittaa eväät kotiin pientä korvausta vastaan.

Itse pidän työn itsenäisyydestä ja siitä että saa käyttää itse päätään vaatiiko joku erikoisempi tilanne jatkohoitoa vai pärjääkö vanhus kotonaan. Kaikista inhottavimmaksi koin, että tein töissä aivan samat asiat useaan kertaan jotka jouduin tekemään päivän jälkeen kotona. 9 tiskit omat mukaan lukien on liikaa yhdelle päivälle. Joskus tietysti myös asiakkaan kodin likaisuus sai ajattelemaan työtä vähemmän lämmöllä, tämähän ei tietysti ole huonokuntoisen ja vähävaraisen asiakkaan vika. Siivouspalvelut ovat aikalailla tyyriitä kuitenkin.

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen ollut kotipalvelussa myös niin että hoidettavana oli usemapi vuodepotilas. Turussa tosiaan ei kauppa-asiointeja ole hoidettu useampaan vuoteen virallisesti, kaikki tulevat kauppapalvelusta, joka toimii internetin välityksellä kahdesti viikossa. Lääkkeisiin ei ole saanut koskea aiemmin, katsotaan mitä ksh:n ja kopan yhdistäminen tekee.

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kotihoidon tavallisia työtehtäviä: Lääkejako ym. lääkehoidosta huolehtiminen, ruoan lämmitys, verenpaineen ja verensokerin mittaus, insuliinin pistäminen, imurointi (ns. viikkosiivous), vaipatus, silmätipat, kauppatilauksen tekeminen, saunakassin pakkaaminen, pukeutumisessa ja riisumisessa avustaminen illalla tai aamulla, haavahoito, asioiden hoito (kela, pankki jne.), virtsanäytteen otto ja labraan vienti, ym. mitä asiakkaan sopimukseen on tehtäviksi kirjattu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tokihan siellä saattaa tulla vastaan myös sellaisia spesifisimpiä kl. toimenpiteitä mihin opiskelija saattaa törmätä ekoja kertoja, itselläni ainakin lähärikoulussa tuli avateen hoidot ekaa kertaa juuri kopan kentällä.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

se mitä siellä asiakkaan luona tehdään riippuu täysin siitä missä kunnossa  tämä asiakas on , kuntouttava työote on kotihoidossa a ja o niiden kohdalla missä sitä voi vielä soveltaa. Lähihoitajana saa kyllä kotihoidossa tehdä tosi paljon hoitotoimenpiteitä ja luulen, että kotihoidossa myös yksilövastuinen hoitotyö korostuu eritavalla kuin sairaalassa.

Nimimerkillä: Tänäänkin kotihoitoon keikalle!

You are not dead yet.  But watch for further reports.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Oliko jollain siellä kopan to-jaksolla näyttötehtävä (todennäköisimmin oli) ja millainen? Oon utelias kuulemaan, kun itselläni on vähän tuskastuttava se ainokainen tehtävä...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 vuotta myöhemmin...

Vaihteleva työ. Ei aina samassa tiimissä välttämättä. Näkee paljon erilaisia asiakkaita. Lääkehuolto, haavanhoito, pukemiset, pesut ym. ruokaa ei nykyään enää valmisteta eikä siivota. Asiakkaat entistä huonokuntoisempia. Itse olen vastavalmistunut lähihoitaja, pidän työstä kentällä. Aamu ja iltavuoroa tehdään jokaisena päivänä. :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...