Jump to content
MAINOS

Miksi ja mitä kautta ulkomaille töihin?


Henta

Recommended Posts

Olen varmasti monen muun suomalaisen hoitajan tavoin ajoittain kypsä niin palkkaukseen kuin kohtuuttomalta tuntuvaan työtaakkaan. Kiinnostaisi tietää, mikä teitä muita motivoi tai saa kiinnostumaan muuttamisesta ulkomaille työn perässä? Raha, kevymepi työ, mikä muu? Ruotsi ja Norja tuntuisivat helpoimmilta, kun ovat tuossa lähellä. Olisiko tiedossa firmoja, joista saa suomenkielellä palvelua että saisi hommat käyntiin ja olisi joku suomalainen tuki, vai suositteletteko ennemmin hankkiutumaan töihin jotenkin muuten, kuin rekryfirman kautta? Jos rekryfirman kautta, niin mistä kaikista asioista sellainen oikeasti hyvä firma huolehtii? Ja onko jotain firmoja, jotka kannattaisi jostain syystä kiertää kaukaa? Olen kyllä googlettanut toki, mutta jotenkim vähän nihkeästi mielestäni löytyy suoraa asiaa. Kaipailenkin siis samoissa ajatuksissa pyörivien kollegoiden kokemuksia ja ajatuksia :) ja ihan vaikka vasta miettisit, että olispa kiva lähteä, niin kerro mitä pähkäilet näistä niin jaetaan ajatuksia :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Itse olen pohtinut Norjaan lähtöä, tosin vasta ihan ajatuksen tasolla vielä. Eräs kurssikaveri kovasti kehunut, kun siellä ollut töissä. Palkkaus on aivan eri luokkaa, sekä myös työilmapiiri. Tässä vaiheessa suurimpana "esteenä" on itse kieli ja sen osaaminen (tietenkin omistusasunto vähän pistää myöskin lähtöä vastaan, tuolle pitäisi saada jotain käyttöä). Hänen mukaansa kielen kyllä oppisin (tosin hän on syntyjään Ruotsin ruotsalainen, joten hän oppi helposti). 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itsekin yritin joskus opetella norjaa, mutta kun ei tahdo oikein ruotsikaan sujua niin jäi sitten siihen.. Ruotsin kyllä oppis kun sitä on kuitenkin "joutunut" joskus opiskelemaan. Just auennut sellasen firman kun Dedicaren suomalaiset FB-sivut, siellä on työnhakuilmoitus Ruotsiin (@dedicaresairaanhoitajat). Pitäis vissiin alkaa katsomaan ruotsalaiset sairaalasarjat läpi, oisko niiden suhteen ehdotuksia🤣? Ois helpompaa mitä ihan vaan kirjasta pänttäämällä😅

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ruotsissa /norjassa ainakin rekryfirmat maksaa asunnon sekä matkat..  ingria ab saa ainakin suomeksi kaikki käytännön asiat mutta maksaa huonompaa palkkaa moneen muuhun rekrytointifirmaan verrattuna.. sekä ottaa myöskin asunnosta vuokraa.. facessa suomalaiset sairaanhoitajat ruotsissa ryhmä sekä samanlainen norjaan menijöillä

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 kuukautta myöhemmin...
Vieras: Saikkari Ruotsi/Norja

Hakeutuupa sitten Ruotsiin tai Norjaan töihin on hyvä mieltää, että molemmissa maissa potilailla on oikeus saada hoitoa äidinkielellään / skandinaavisella kielellä (ei kuitenkaan suomeksi tai savoksi). Jos Norjaan mielii, on itse ymmärrettävä mitä sinulle norjaksi sanotaan, pystyttävä tekemään työnsä vaarantamatta potilasturvallisuutta siksi ettei ymmärtänyt esim lääkärin määräyksiä. Potilaat yleensä ymmärtävät ruotsin kieltä. Hyvä on myös ymmärtää, että vastuu on suuri, voi olla työvuorossa ainoa sh. Itse olen ollut ainoa sh 120 asukkaan sykehjemissä yöaikaan ja yhteydenottoja legevaktiin oli liki joka vuorossa. Englannin kieltä ei työkielenä käytetä, jollei se ole potilaasta lähtöisin. Ja käytännön asioiden hoidosta; kielellisesti on pystyttävä hoitamaan asiansa paitsi työnantajan niin myös eri viranomaistahojen kanssa (väestörekisteri, verottaja). Älkää lähtekö liian heppoisella kielitaidolla vaan käyttäkää aikaa kielen omaksumiseen. Maitojunalla lähetetään hyvin herkästi kotiin ne, jotka eivät kielen puolesta pärjää. Siihen ei vaikuta vaikka osaisit työsi kuinka hyvin tahansa. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 vuosi myöhemmin...
On 1/9/2019 at 4:02 AM, Guest Saikkari Ruotsi/Norja said:

Hakeutuupa sitten Ruotsiin tai Norjaan töihin on hyvä mieltää, että molemmissa maissa potilailla on oikeus saada hoitoa äidinkielellään / skandinaavisella kielellä (ei kuitenkaan suomeksi tai savoksi). Jos Norjaan mielii, on itse ymmärrettävä mitä sinulle norjaksi sanotaan, pystyttävä tekemään työnsä vaarantamatta potilasturvallisuutta siksi ettei ymmärtänyt esim lääkärin määräyksiä. Potilaat yleensä ymmärtävät ruotsin kieltä. Hyvä on myös ymmärtää, että vastuu on suuri, voi olla työvuorossa ainoa sh. Itse olen ollut ainoa sh 120 asukkaan sykehjemissä yöaikaan ja yhteydenottoja legevaktiin oli liki joka vuorossa. Englannin kieltä ei työkielenä käytetä, jollei se ole potilaasta lähtöisin. Ja käytännön asioiden hoidosta; kielellisesti on pystyttävä hoitamaan asiansa paitsi työnantajan niin myös eri viranomaistahojen kanssa (väestörekisteri, verottaja). Älkää lähtekö liian heppoisella kielitaidolla vaan käyttäkää aikaa kielen omaksumiseen. Maitojunalla lähetetään hyvin herkästi kotiin ne, jotka eivät kielen puolesta pärjää. Siihen ei vaikuta vaikka osaisit työsi kuinka hyvin tahansa. 

Nyt jää vähän epäselväksi mihin tällä kommentilla pyrit?

Eiköhän voida olettaa, että aikuisella ihmisellä on käsitys hoitajan työn vastuullisuudesta varsinkin lääkehoidon osalta, ja sitä myötä jokainen varmasti ymmärtää kielitaidon roolin tässä.

Ja toisekseen. Luulen myös, että aikuinen ihminen ymmärtää, että esimerkiksi kotihoidossa ei voi mennä hoitelemaan vanhoja ihmisiä lontoon kielellä.

Tietenkin on silkkaa omaa järjen köyhyyttä jos hakeutuu puuttellisella kielitaidolla esimeksi yksin isoon vahnainkotiin tietäen, ettei osaa lääkäriä tarvittaessa konsultoida. Jotenkin kuvittelisin ihan maalaisjärjellä, että siinä vaiheessa kun kielitaito on vielä kehittymässä, kannattaa hakeutua tehtäviin jossa on mahdollisuus kysyä tarvittaessa esim. kokeneemmalta kollegalta.

Itsellä ei tulisi mieleenkään mennä tällä kielitaidolla vielä tässä vaiheessa esimerkiksi ensihoitoon  töihin ruotsin maalla (mikä on oma työni koto-suomessa). Sen sijaan kuvittelisin, että mummujen pissatukset ja perushoito onnistuvat vähän heikommallakin ruotsilla. 

 

 

 

 

  • Tykkää 2
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 kuukautta myöhemmin...
MAINOS

Luo tunnus tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Vain jäsenet voivat kommentoida

Luo tunnus

Rekisteröi tunnus yhteisöömme. Se on helppoa!

Rekisteröi uusi tunnus

Kirjaudu sisään

Onko sinulla jo tunnus?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...