Jump to content
MAINOS

lekuriksi?


pile

Recommended Posts

Tuossa menneena vuonna Rask esitti,etta hoitajat voitaisiin pikakouluttaa lekureiksi 4 vuodessa.Luuletteko etta homma toimii ja kiinnostaako teita?

Itseani kiinosti aikoinaan,mutta alan olla nyt niin wanha...Luulen,etta hoitsulaakareista tulis 2. luokan laakareita joidenkin silmissa.Toisaalta kentalle tulisi sellaista ammattitaitoa,jota nykyajan yliopisto ei tuota.Meinaan myös etta 4 vuotta voi olla lyhyt aika.Olen nimittain nahnyt laakereita,joille 7 vuottakin yliopistossa oli liian lyhyt aika.Työ tietysti kouluttaa paljon,mutta kylla koulutuksesta pitaa tulla oppineita ihmisia.

Kommentteja?? huh.gif

No comments

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Oma haastattelututkimus aiheesta psykan puolella ei ole tuonut vielä yhtään pikalääkäriksi haluvaa esiin. Sen sijaan ihmetystä herättää mistä tämä Rask on löytänyt sen määrän lääkäriksi haluavia hoitajia kuin muistelen tutkimustuloksissa olleen. Tosin yhden näin tv-uutisissa samoihin aikoihin.

Ilm. näitä järkijättöisiä hoitajia, tai lääkiksen haussa epäonnisia, sitten löytyy enempikin jotka haluavat B-luokan lääkäreiksi.

...Ja kuten aiemmin olen maininnut tyydyn olemaan urani huipulla s-h:olena os. työssä... Ellen löydä parempaa työsarkaa joltain muulta alalta.

My brain is stuck from shooting glue

I'm not sorry for the things I do

 

Carbona not glue

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse olisin ainakin valmis kouluttautumaan lääkäriksi jos sellainen mahdollisuus meilel hoitajille suotaisiin. Tosin hetki sitten valmistuneena olen siinä määrin nuori että jatko-opiskelut eivät iän puolesta pelota (en nyt tarkoita että vanhemmillakaan pelko olisi syynä, velvollisuuksia enemmän kuin meillä nuorilla). Lääkikseenkin olen hakenut opiskelemaan, sanokaa nyt sitä sitten vaikka tyhmyydeksi mutta kemia ja fysiikka ei todellakaan uppoa päähän niin hyvin että sillä lääkiksen pääsykokeet suorittaisi (lukiossa luettu pitkänä molemmat, sairaanhoitajaksikin valmistunut, tyhmyyttäkö vai onko pääsykokeissa suuntauduttu liikaa tietylle alalle?). Pointtina siis se, että minä ilmoittaudun rouva Raskin kokeilukoulutukseen ilomielin, tuota kahden vuoden työkokemusta hoitajana ei kyllä vielä ole kerättynä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuossa menneena vuonna Rask esitti,etta hoitajat voitaisiin pikakouluttaa lekureiksi 4 vuodessa.Luuletteko etta homma toimii ja kiinnostaako teita?

Itseani kiinosti aikoinaan,mutta alan olla nyt niin wanha...Luulen,etta hoitsulaakareista tulis 2. luokan laakareita joidenkin silmissa.Toisaalta kentalle tulisi sellaista ammattitaitoa,jota nykyajan yliopisto ei tuota.Meinaan myös etta 4 vuotta voi olla lyhyt aika.Olen nimittain nahnyt laakereita,joille 7 vuottakin yliopistossa oli liian lyhyt aika.Työ tietysti kouluttaa paljon,mutta kylla koulutuksesta pitaa tulla oppineita ihmisia.

Kommentteja?? huh.gif

Jos itselläni olisi resursseja lähtisin lukemaan lääkikseen, mutta en todellakaan pyri sinne! Jos lääkäriksi opiskeliminen onnistuisi 4 vuodessa, se olisi ok, kun ajattelee että THM opiskelu kestää 5v ja mikä on siitä saatu hyöty verrattuna lääkäriin, mahd. YH mutta mitä muuta?

Toinen juttu olisi arvostus, kun olin leikkurissa duunissa, niin anestesian os.ylil. sanoin ko. koulutuksen käyneiden saavan 2luokan töitä ja näiden lääkäreidem arvostus olisi omaa(huonoa) luokkaansa? Toisaalta jos työskentelet jossain takahikiän(anteeksi 8)) terkkarilekurina, on se myöskin vaativaa, et voi passittaa kaikkia suoraan yliopistolliseen jatkotutkimuksiin...

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joo,o. Eihän siinä mitään, jos löytyy innokkaita lekuriksi lukevia.

Ei saa ottaa nokkiinsa, jos joku haukkuisi kakkosluokan lekuriksi.

Sitä on meikäläinen nähnyt jopa kolmannen luokan lääkäreitä 8) ja silti ne on töissä... huh.gif Itse oon jo niiiiiiin vanha, etten edes ajattele moista, mutta suotakoon tämä mahdollisuus nuorille ja innokkaille.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tarkemmin ajatellen...Jos valmistuisin laakariksi 4 vuodessa alle nelikymppisena,niin työvuosia olisi kuitenkin yli 25 vuotta jaljella.kylla siina ajassa kerkiaa kyllastya siihenkin hommaan.Ja ainahan voi takaisin Norjaan laakariksi,jossa kukaan ei mene vaittamaan 2. luokan laakariksi.Noh,pienta ajatusleikkia. ;)Kuitenkin kay niin etta,20 vuoden paasta raahaan persustani osastolla samoissa hommissa. :'(

No comments

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lähtisin heti lukemaan lääkäriksi jos se onnistuisi 4 vuodessa. Edellyttäisi tietenkin, että pääsisin lääkikseen. Tällä hetkellä ahdistaa se ettei ole mitään uralla eteenpäin pääsy vaihtoehtoja. Osastonhoitajaksi tai sairaanhoidon opettajaksi vaaditaan hoitotieteen opintoja, jota en lähtisi mistään hinnasta opiskelemaan. Lääkäriopinnot nykyisellään kestävät liian kauan, eikä olisi taloudellisia mahdollisuuksiakaan, saati mahdollisuuksia päästä sisään lääkikseen.

Mutta 4 vuotta ja terveyskeskuslääkäriksi takahikiälle kuulostaisi hyvältä=) Maallahan on niin mukavaa!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 kuukautta myöhemmin...

Toisaalta vuosien kokemus hoitajana voisi tuoda oman lisänsä lääkäriyteen. Toivoisinkin ettei vastavalmistuneita hoitajia edes hyväksyttäisi lääkärikisi hoitajakiintiöstä. Mitä lisää voisivat he tuoda, jotka ovat vielä oppimassa hoidon saloja, ja päästä pari vuotta helpommalla valmistuakseen lääkäriksi?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ruotsissahan on kokeiltu tätä "pikakoulutusta". Siellä vaan suurin osa porukasta lopetti muuntokoulutuksen, koska kokivat sen liian rankaksi. Samoja aineitahan siellä opiskellaan, kuin "normaalissa" lääkkiksessä. Lisäksi Rask on ilmeisesti tyhmyyttään tällaista ehdottanut, koska EU määrää lääkärikoulutuksen minimipituudeksi 6 vuotta. Itse ajattelen, että miksi sitä ei voisi mennä "normaaliin" lääkkikseen?!?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hieno asia että sairaanhoitajia ruvetaan pikakouluttamaan lääkäreiksi, mutta

syödäänkö leipää nyt vaan toisesta päästä ?? .

Etulinjan mies

Kanyloi varjoaan nopeammin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Miksikäs ei?

Jos hoitajalla kiinnostusta riittää, niin minkäs vuoksi ei hän lääkäriksikin voisi lukea. Mielestäni kysymys on enemmänkin omasta motivaatiosta ja oppimiskyvystä. Lyhyessäkin ajassa voi oppia paljon, jos on motivoitunut lukemaan ja ottamaan selvää.

On niitäkin tapauksia nähty (moniakin) kun lääkäri konsultoi/ pyytää apua oman työnsä tekemiseen hoitajalta. Siis miksikäs ei, kun lääkäritkin arvostavat hoitajien kokemuksen ja koulutuksen tuomaa tieto taitoa.

Nainen paranee taudista kuin taudista, kun hän saa tietää sen kuuluvan vanhenemisen merkkeihin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itselläni ei ole tähän aiheeseen varsinaista mielipidettä, mutta eräällä lääkärillä oli.

Luennon jälkeen häneltä kysyttiin mielipidettä tästä kyseisestä koulutuksesta ja hän oli jyrkästi vastaan. Perusteluna liian lyhyt koulutusaika ja hoitajapula jo nyt. Samassa yhteydessä hän painotti,että sairaanhoitajakoulutusta pitäisi taas muokata enemmän lääketiedettä lähemmäksi. Sanoi vielä, että alottelevat hoitajat eivät osaa tarpeeksi esim. teholla.

Eikä muuten ole mikään turha lääkäri...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hassua tuo lääkärien taholta tuleva vastustus. Pikakoulutus ? Kyllä viisi- viisi ja puoli vuotta on pitkä aika. Uskon kyllä että sairaanhoitajakoulussa ja työelämässä (väh 3 vuotta valmistumisen jälkeen) on jotain lääketieteestä sairaanhoitajalle päähän jäänyt.

Hoitaja on myös nähnyt elämää ja kohdannut potilaita erilaisissa tilanteissa ihan eri tavalla kuin lukiosta suoraan lääkikseen mennyt ihminen... Niin taitaa todella olla pelättävissä että syntyy kaksi eri lääkärikastia 8) siitähän ne lääkärit ja lääketieteen opiskelijat ovat myös melua pitäneet.

"Sinä elät kuolemanpelossa"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...