Jump to content
MAINOS

Elämänlaatu


Vieras: nurses05

Recommended Posts

Vieras: nurses05

Lueskellessani eutanasia-keskustelua heräsi kysymys: Mitä elämänlaatu oikeastaan tarkoittaa? Mitä se on? Millaista se on? Kuka sen päättää?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Kai terveellä ihmisellä se on subjektiivinen kokemus hyvästä olosta ja nykypäivän elämään liittyvistä asioista suoriutuminen. Yksinkertaisesti.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jokainen päättää itse, mikä on itselleen hyväksi ja parantaa elämänlaatua. Toiselle se on kallis auto, toiselle kävelykyky, kolmannelle, että kykenee syömään itse ja pitämään muutoinkin huolta itsestään. Perusajatuksena on, että ihmisellä on hyvä olla.

la vida es una buena adventure - elämä on kaunis seikkailu

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tää on yks mun lempiaiheista ;D Siis sehän on niin, että siinä vaiheessa kun vielä itse pystyy elämänlaatuunsa vaikuttamaan, asiat on oikein hyvällä mallilla, noin niinkuin periaatteessa. Voi pyrkiä parantamaan sitä, tai ylläpitämään saavuttamaansa. Sairauden yllättäessä tai jo olemassa olevan paheneminen, vuodepotilaaksi joutuminen jne. ovat jo asioita jolloin meidän, hoitajien, "vastuulle" jää suuri osa ihmisen elämänlaadun hyvänä pitämisestä.

Mitä se sitten onkaan; kipulääkitys, kosketus, muutama sana, hymyn esiin tuova jutustelu, kuntoutus, ihmisen kohtaaminen ihmisenä jne... Sen kukin päättäköön itse omien arvojensa mukaan.

Joskus kyllä on tullut mieleen, että joidenkin potilaiden kohdalla sana elämänlaatu on lähinnä sarkastinen vitsi :-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tulikin otettua kantaa jo siihen, mitä se on terveellä ihmisellä. Sitten eri asia on tietysti, mitä elämänlaatu on jotain sairautta sairastavalla ihmisellä. Js nyt vaikka ajatellaan, ihme kyllä että tulikin mieleen, benzolääkitystä, ei mielestäni, jos on ikää vaikkapa 70, voida enää kiinnittää huomiota riippuvuudensyntyyn ja näin olla antamatta kyseistä lääkitystä. Sillä jos se ihmisen elämänlaatua parantaa, on se oikea vaihtoehto. Samoin silloin, kun alkoholisti on juonut jo 2-30 vuotta ja kaikki keinot on yritetty, ei ole enää mieltä kieltäytyä antamasta 10 mg x 3 päivässä, jos se elämänlaatua parantaa. Nämä opit olen osaksi oppinut viisaammiltani, se tunnustettakoon heti ja tässä.

Hoitajilla on melkoisen paljonkin valtaa pitkäaikaissairaanhoidossa, vanhustenhuollossa ja esimerkiksi nyt sitten päihdehuollossa erilaisten potilaiden elämänlaatuun vaikuttavissa kysymyksissä. Lääkitys on yksi niistä.

Kuinka paljon ollaan voitu vaikuttaa sairaiden vanhusten elämänlaatuun sillä että meillä on hyvä kotisairaanhoito ja -palvelujärjestelmä, jotta ikääntyneet voisivat asua mahdollisimman pitkään kotonaan, niin halutessaan. Kirkon ja spr:n ystävätoiminnat varmasti kaipaisivat myös piristysruisketta vanhusten yksinäisyyden ehkäisemiseksi. Varmasti vanhuksilla iso osa elämänlaatua.

Kuten huomaamme on elämänlaatu hieman erilaisia asioita riippuen siitä lähtökohdasta mistä lähdetään liikkeelle.

Silloinkin kun se tuntuu vitsiltä, on se elämänlaatuun vaikuttava seikka vuosikausia nml-ruokinnassa olevalla ihmisellä joka joutuu olemaan vuodepotilaana täysin kommunikaatioon kykenemättömänä, kun omainen tai esim. spr:n tukihenkilö voi käydä päivittäin katsomassa sairaalassa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vanhusten päivätoiminnassa olemme pohtineet asiakkaiden kanssa sitä, että millaista on mahdollisimman hyvä elämä vanhainkodissa. Tukena olemme käyttäneet Dementiahoitoyhdistyksen elämänlaatutestamenttia. Jotkut ovat innostuneet kovastikin ja täyttäneet sen yhdessä omaistensa kanssa, toiset keskustelevat yleisemmällä tasolla.

Täytetty lomake antaa hyvää ja yksityiskohtaista informaatiota siitä, mitä kunkin yksilön hyvä arki voisi olla pitkäaikaishoidossa. Omaisetkaan eivät aina tiedä mitkä asiat ovat vanhukselle merkityksellisiä, esim. seurallisellle vanhukselle toivotaan yhden hengen huonetta, jossa tämä kuitenkin kokee olonsa yksinäiseksi.

Tämänkaltainen lomake täytettynä hoitosuunnitelman yhteydessä antaa mahdollisuuden toteuttaa joitakin vanhuksen elämänlaatuun liittyviä asioita, varsinkin jos hän ei pysty niitä enää itse ilmaisemaan.

Itse en haluaisi kuunnella Yölintua laitasängyssä 50 vuoden päästä, vaikka olisi kuinka iloista ja pirteää musiikkia hyvänsä. Ja kirjaan sen myös elämänlaatutestamenttiini.  ;)

Minkä nuorena oppii se vanhana haittaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tässä keväällä kun menetin mielestäni kaiken elämässäni, oli pakko miettiä mikä on tärkeää. Ihminen on vain niin tyhmä, ettei tajua, että jos menettää jotain, niin aina on jotain mitä a) on saanut cool.png mitä ei ole menettänyt. Hoitajalle on kova paikka, kun sanotaan ettet koskaan tule kävelemään. Silloin menettää työn, opiskelut, sosiaalisesa elämästä paljon, minun tapauksessani kaiken. Oma selviytyminen kotona, itsenäinen liikkuminen vaikeutuvat, käyvät lähes mahdottomiksi. Mutta mitä minulle jäi: järki ja ajatus joita käyttää, kädet joilla kirjoittaa,  silmät jotka näkee, suu joka liikkuu. Upeita ihmisiä rinnalle, jonkin verran rahaa, katto pään päälle jne. Pitäisi osata olla onnellinen siihen mitä on, mutta se on vain niin vaikeaa!  ;)

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hyvä elämänlaatu muuttuu elämän myötä. Nuorena pitää tärkeinä vähän eri asioita kun vanhuksena. Jos tekisin elämänlaatutestamentin, niin sitä olisi varmaan syytä päivittää noin kymmenen vuoden välein.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...