Jump to content
MAINOS

Precedex


Vieras: Mansikka

Recommended Posts

MAINOS

Kokemusta on ja lisää hankitaan. Hyvin tepsii etenkin deliriumtyyppisiin, jotka aiemmin saivat propofolia. Dexihän ei vie hengitystä, mikä on varsin mukavaa. Muutaman päivän dexi -kuurilla ärhentelijät heräilee varsin mukavina...

close enough for rock´n roll

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...
Vieras: Kanelipulla

Kovasti laskee verenpaineita tuo hoito. Tietyntyyppisillä potilailla paineet menee hetkessä. Ei mitään niin hyvää, ellei jotain pahaakin.  :-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

joo ja mun kokemuksen mukaan se kyllä toimii enemmän kipulääkkeenä kuin sedatiivana. Ainaki ne joita minä oon sedatoinu levotomuuden vuoksi dexillä ovat innostuneet pyörimään ky hyrrät... Eikä mikään mee edelleenkään potilalle perille.

I'm selfish, impatient and little insecure. I make mistakes, i'm out of control and at times hard to handle, but if you can't handle me at my worst, then you sure as hell don't deserve me at my best.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 viikkoa myöhemmin...

Precedexiä on alettu käyttämään meillä deliriumin kourissa pyörivien potilaiden hoidossa. Kokemukset ovat olleet hyviä. 4-12 ml/h -nopeudella Precedex tuntuu tainnuttavan pahimmat riehujat hyvin tehokkaasti.

Tähän asti ollaan oltu Ativan/Stesolid/Serenase -linajalla ja potilaan tainnuttaminen on vienyt aikaa ja vaivaa. Precedx-infuusio on nopea ja turvallinen. Minä ainakin tykkään. Verenpaine yms. ongelmia ei ole ollut.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Precedex voinee aiheuttaa rytmiongelmia. Hoidin taannoin potilasta, joka ilman mitään muuta selitystä alkoi proposta precedex-sedaatioon siirtymisen jälkeen saamaan muutaman sekunnin asy-pätkiä.. (jotka nopeasti korjaantuivat itsestään). Hoitava tohtori ei keksinyt niille mitään muuta syytä kuin precedexin, ja kun sedaatio vaihdettiin takaisin propoon, asy-pätkät loppuivat samantien..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Koko Precedex ollut yhtä tyhjän kanssa monivammapotilailla vaikka mennyt täydellä annoksella. Olen saanut sedatoitua potilaat Precedexin kanssa yhdessä Oxanestilla, Serenasella ja tietty fenttiksellä...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...
Vieras: Mansikka

Juu meillä on ollut Precedex käytössä noin ½ vuotta ja sitä kehuttiin ihmelääkkeeksi lääkefirman koulutuksessa. Pahimmat delikka-örrimöykyt ei valitettavasti ole hiljentyneet/rauhoittuneet tällä ihmelääkkeellä ja on sitten turvauduttu useimmiten Propofol-sedaatioon. Kun taas on ollut hyviäkin kokemuksia, esim. leikkausten jälkeisessä hoidossa, jossa potilas on ollut kytkettynä respiraattoriin. Tällöin on välillä tarvinnut bolustaa Oxanestilla tai Fentanylilla.

Summa Summarum: ei pöhkömpi lääke, kaikilla se ei toimi, mukava kun ei vie omaa hengitystä, hinta on vielä pirun korkealla niin ettei sitä ehkä senkään vuoksi monesti lähdetä kokeilemaan vaan turvaudutaan perinteisiin menetelmiin (nuijanukutus  :) etc.).

Olisi mukava kuulla enemmän, minkälaisilla potilailla olette käyttäneet Precedexiä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 vuosi myöhemmin...

Kauppanimi on Precedex, ja vaikuttava aine dexmedetomidiini. Lisää aiheesta esim: http://www.finnanest.fi/lehdet/2005/no_3/a_kentala.pdf

Toi on siis siinä mielessä hyvä sedatiivi, että se on enemmän unimaista se sedaatio mitä tämä aiheuttaa, ja potilas on hieman pirteämpi herättyään. Samaten sillä on analgeettista vaikutusta, joten opiaatteja voidaan vähentää. Tämä ei myöskään laske paineita, eikä ainutlaatuisena ominaisuutena - aiheuta hengityslamaa. Potilas siis hengittelee spontaanisti vaikka onkin sedatoitu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Uusimmassa Tehohoito-lehdessä oli juttua dexmedetomidiinista. Jos en ihan väärin muista, niin siinä jutussa kirjoittaja oli sitä mieltä, että Precedexin hyöty sedatiivina on hieman kyseenalainen. Muistaakseni jutussa myös mainittiin, että Precedexkin voisi aiheuttaa hypotensiota.

Kiistanalainen lääke vielä on, ennakkoluuloja tuntuu olevan. Liekö hinnallakin vaikutusta tähän? Itse olen (niillä harvoilla kerroilla, jolloin olen Precedex-sedaatiossa oleva potilasta hoitanut) ollut suurimmaksi osaksi ihan tyytyväinen lääkkeeseen. Jokusen kerran on tullut vastaan, että tiputusnopeus on nostettu huimasti yli ylläpitoannoksen maksimirajojen. Tarkkuutta pitäisi siinäkin olla.  Precedexistä olisikin hyvä saada vastaavanlaiset kortit kuin Simdaxista on, missä näkee annostusohjeet painokilojen mukaan. Nyt ne löytyvät vain pakkauksen paperilirpakkeesta, joka tuntuu aina löytäneen tiensä roskiin tai muualle silloin kun sitä tarvitsisi...

Tosiaan oli tuo aiempikin topic... No, valvojat yhdistää??

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kiistanalainen lääke vielä on, ennakkoluuloja tuntuu olevan. Liekö hinnallakin vaikutusta tähän?

Varmasti hinnalla, mutta myös lääkäreiden kokemattomuudella aineen kanssa pelaamiseen. -Lienee ihan ymmärrettävää, että ei kovin mieluusti määrätä lääkettä jota ei tunneta.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 kuukautta myöhemmin...

Toimii...

Delikalla ja Post-Operatiivisella potilaalla parraillaa meitin osastolla. Kivasti toimii, nukkuvat. Pohjilla on tosin stesolidia ja serenasea kun delikka on kyseessä.

Post. op. kaverilla poistaa levottomuutta ja ei nyplää johtoja nin paljosta...

Annokset ovat 5 ml/h luokkaa, tosin melkeen 15ml/h on jollakulla täälä ollu. paineitten kans ei ollu ropleemaa..

Väärä mappi. Tästä asiasta minulla juurikaan ei ole mitään tietoa, niinkuin oikeastaan mistään asiasta, mutta senverran tahdon sanoa että...

Niin, lämpösempi se on flunssassa taksissa matkustaa kuin tabiksen kontissa...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Meillä on linjattu Precedexin käyttö siten, että sen käyttöä on syytä rajoittaa vain erittäin painavista syistä käytettäväksi. Syynä on Precedexin hinta.

No, näitä delikkahillujia, joille ei saa sitä presedexiä laittaa eikä ativan/serenase- linja riitä, hoidetaan nyt "pikku" propossa. Eli hereillä olevat potilaat nukutetaan ja sitten vaan toivotaan ettei Co2 nouse taivaisiin.  ;D Siinä sitten herättelet potilasta tunnin välein tajunnan tason seuraamiseksi ja vahdit haukkana hengitystä tai vaihtoehtoisesti nypit astruppia jatkuvasti, että potilas saa nukkua...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Koko Precedex ollut yhtä tyhjän kanssa monivammapotilailla vaikka mennyt täydellä annoksella. Olen saanut sedatoitua potilaat Precedexin kanssa yhdessä Oxanestilla, Serenasella ja tietty fenttiksellä...

No monivammapotilaallahan on luonnolisesti kipujakin, ei se sedaatio niihin auta. Ei propoinfuusiokaan kipeälle auta, kyllä siihen opiaatti tarvitaan rinnalle.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...