Jump to content

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

Vieras: paivi821

hoitotakuu

Recommended Posts

Vieras: paivi821

Miten psykiatrian puolella toimii hoitotakuun toteutus? Varsinkin ikäihmisiä ajatellen? Olen tässä miettinyt minkälaisia kokemuksia on ollut, jos esim. vakavasti masentunut potilas on joutunut odottamaan hoitopaikkaa pitkään ja vihdoin pääsee sinne.  Onko paljon menetetty kuntoutumista ajatellen? Kiitos etukäteen mietteistä..

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
yökkönen

Kirjoittaja oli varmaan ihan tosissaan kun mietti hoitotakuun toteutumista psykiatrian puolella. Mulla vaan tilttas totaalisesti (eikä nyt niin ensimmäistäkään kertaa...) siis kuuluuko korvien välitkin hoitotakuuseen???

JUMANKAUT nyt kaikki nurset joukolla heittämään pulloharjat roskiin ja mars psykiatrille itkemään kehnoa palkkaa......kyllä se siitä.  :(

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
staffi

Toimii suht hyvin ainakin täälläpäin suomea. Kuntsareille saa kyllä jonotella, mutta harvoin ne ajat hirveen pitkiä on. Se onkin jo eri juttu, jos esim. pidempiaikaista tiivistä avohoitoa tarvittais, paikkoja on vähän ja nekin täynnä.

En siis tolla tarkoita psyk. polia, sinne saa aikoja kivasti, ja sinne ne masentuneetkin yleensä menee asiakkaaksi.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Vieras: Tsuhna

Toimiihan tuo meilläkin, ei ongelmaa. 

Ei hoitotakuu takaa tietenkään sitä että esim. kaikki masentuneet pääsevät psykiatrille tai edes psykiatrian poliklinikan hoitoon. Depression hoito kuuluu nykyisin pääasiassa perusterveydenhuollolle, siis omalääkärille tai vaikkapa työterveyshuoltoon. Vain osa masentuneista tarvitsee erikoissairaanhoidon palveluja. 

Eikä joka helkutin kriisiä pääse myöskään hoidattamaan psykiatrilla. Naapurin hamsterin traumaattinen kuoleman aiheuttamaan järkytykseen ei saa apua kuin yksityissektorilta. Eikä pidä saadakaan.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
staffi

Mä lähinnä tarkoitinkin jatkohoitoa polilla, sitten kun meiltä kotiin päin lähtevät.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Fiu

Joissain paikoissa tuntuu toimivan vähän ailahtelevaisesti... Tiedän muutamia sellaisia tapauksia, joissan psy-puolen asiakkaalle on luvattu hoitopaikka osastolta, mutta sitten paikka onkin luovutettu jollekkin toiselle. Tämä on sapettanut monia, oikeasti niitä paikkoja tarvinneita henkilöitä (joitakin jopa hyvin kohtalokkain seurauksin). Mutta yleensä näille henkilöille on sitten saatu muutaman päivän päästä uusi paikka samaiselta osastolta.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Sini

Itse olen enemmän huolissani lasten psykiatrisen hoidon jatkuvuudesta. Aika paljon rahoitus on eduskunnan hyvän tahdon varassa eli sairaanhoitopiireissä toivotaan kädet ristissä lisärahoitusta, joka olisi kohdennettu lapsiin. Pahalta näyttää, kun budjetteja suunnitellaan valmiiksi lisärahoituksen varaan.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
katumus

Itse olen enemmän huolissani lasten psykiatrisen hoidon jatkuvuudesta. Aika paljon rahoitus on eduskunnan hyvän tahdon varassa eli sairaanhoitopiireissä toivotaan kädet ristissä lisärahoitusta, joka olisi kohdennettu lapsiin. Pahalta näyttää, kun budjetteja suunnitellaan valmiiksi lisärahoituksen varaan.

Paineet ovat kovat. Jonoja vuodeksi eteenpäin. Sosiaalipuolella rahaongelmia myös, joten eivät pääse yksityisille sektoreillekkaan huostaanoton kautta hoitamaan ongelmia. Rahat loppuu kunnilta, mutta herrat ne vaan porskuttelee.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Vieras: u-päivä

Hoitoahan se on avohoitokin. Paljon on osastoja, missä hoidetaan "pyöröovi-periaatteella". Minun mielestäni huolestuttava kehitys sinänsä kun kaikille se ei tunnu riittävän. Sanovatten pyöröovi-systeemin olevan yhteiskunnalle halvempaa kuin pitkät hoidot. Tsemppiä vaan avohoidon työntekijöille :P. Paine on varmaan kova pitää asiakkaat raiteillaan. Tappaa jonkun niin pääsee takuulla (hoito-) pitkään ja tukevaan osastohoitoon :P.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille