Jump to content
MAINOS

Yöhoitajan peruspalkka


Vieras: -sini-

Recommended Posts

Oon kuullu et yöhoitajille ois oikeus parempaan peruspalkkaan, kuin normaalia kolmivuoroa tekevät. Onko jollain tietoa tai kokemusta asiasta?? Itse en kyllä usko et parempaa palkkaa maksettas sen perusteella et teen pelkkää yötä, mut niin mulle on väitetty, et pitäs olla parempi peruspalkka.. huh.gif Vai onkohan ollu jossain talossa vaan käytäntönä?? Kommenttia kaipailen..  :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

No eihän se mikään lakisääteinen tai työehtosopimussääteinen oikeus ole, mutta voithan sä sitä ihan huoletta käyttää palkkaneuvotteluissa perusteena. Kun sitten työnantaja kertoo että saathan sinä yölisät, eli kokonaispalkkasi on kuitenkin isompi niin voit esittää vastaväitteenä että OOTSÄ IHAN DAA?!?!? tjsp.

Hassuakin tylsempi anekdootti: Tein joskus opiskeluaikana keikkaa pariinkin vanhusten ja kehareiden hoitokotityyppiseen asumisyksikköön, ja nimenomaan yövuoroja. Ensimmäistä kertaa menin tuntia ennen varsinaista työvuoroani aiemmin saadakseni perehdytystä. Sain hirveät litaniat siitä mitä yöllä pitää tehdä ja mitä kaikkea voi sattua. Rivien välistä pystyin lukemaan tiivistetyn ohjeistuksen:

1) Jos joku kaatuu, soita kopan yöpartio nostamaan

2) Jos joku saa slaagin, soita 112 elvytteleen

3) Jos joku kuolee, soita polliisit

4) Muista keittää aamupuuro

Eli... Iltavuoro oli laittanut jengin koisaan skutsiinsa ja sit tulin mä töihin. Istuin intternetin mahtimaailmassa sen aikaa mitä en kattonut päiväsalin dvd-soittimella leffoja ja sitten aamulla pistin puurot tulille. Aamuvuoro tuli herättään mummot.

Rapsaa antaessa iltavuoron hoitaja sanoi jossain välissä että "Niin, siks meidän vakiyököillä on parempi peruspalkka"

Eli, vakiyököt luovat itse kuvan siitä että hommia piisaa?

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No joopa. Mulle kyllä kelpais parempi palkka. Nyt kun ei tipu kun se onneton **** käteen. No on siitä jo vuokra menny mut silti. Ja niistä hommista; täs on ollu 2 niin v**tun kiireistä kuukautta, et jos nyt on hiljasempaa niin mää istun vaik kädet ristissä.

Nykyisinhän on ihan mahdollista, ei siis niin kummallista, että voit tosiaankin mennä sinne yh:n tstoon neuvottelemaan sun palkastas. Sen kun, siitä vaan, vaatimaan lisää liksaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eli, vakiyököt luovat itse kuvan siitä että hommia piisaa?

Akuuttipaikoissa piisaakin. Kaikkea ei edes ehdi tekemään, pitää priorisoida. Mutta tiedän myös yhden keharilaitoksen, jossa yöt olivat suht leppoisia, jos nyt ei oteta lukuun sitä, että yksin kuivittelit ja käänsit niitä asukkaita (aikuisia ja aikuisten kokoisia) kahden os:n verran.

Sielläpä vastaava sairaanhoitaja (joka ei tehnyt öitä) keksi yökölle mukavasti puuhaa, niin että joskus tuli ihan kiire. Iltavuoro jätti asukkaat päiväsaliin päivävaatteissaan katsomaan tv:tä (yövuoro alkoin klo 20). Yökkö syötti iltapalan ja antoi iltalääkkeet, vaihtoi yövaatteisiin ja nosti sänkyyn. Siivosi keittiön, laittoi molempien os:n pyykinpesukoneet pyörimään. Jakoi lääkkeet dosettiin. Viikkasi puhtaat pyykit kaappeihin. Silitti pöytäliinat, verhot jne. Leipoi seuraavaksi päiväksi ja keitti puuron. Herätti, laittoi aamupalan ja puki työtoimintaan klo 7.30 taxilla lähtevät. Ja jossain välissä kävi hoitelemassa asukkaitakin.

Yhdeltä sijaiselta jäi kerran yöllä sämpylät leipomatta, kun oli jotain extra hässäkkää (joku agressiivinen asukas oli pistänyt huoneensa "aikamoiseen" siivoon). Vastaava sairaanhoitaja ei suostunut jatkamaan hänen määräyskirjaansa, koska oven edessä oli kuulemma 1 km mittainen jono hoitajista, jotka pystyvät tekemään kaikki yökölle (muka) kuuluvat hommat... Nyt on tainnut senkin tyypin ääni kellossa vähän muuttua - toivottavasti.

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Täytyy yrittää neuvotella palkasta, varsinki ku alkuvuodesta tulee 11 asukaspaikkaa lisää meidän lafkaan ja hoitajavahvuus on sama ku nytkin yöllä.. eli se on 5,5 asukasta lisää per yökkö, kun on kaks yökköä. Ja oon sitä mieltä, että ei voi vaatia yököltä kymmenen tunnin täysteholla paahtamista, koska valvominen itessään on jo kuluttavaa.. Meidän oh ymmärsi asian, kun kävin tiukahkon keskustelun aiheesta, mitä yöllä tehdään ja mitä ei.. Loppu se vikinä siitä, et yököt ei tee mitään ja yököillä on aikaa tehä mitä vaan. Kuitenkin pitää olla energiaa tehä ne tähdellisimmät hommat yön aikana.. Keskustelkaa työpaikalla aiheesta avoimesti, jos yövuoroista valitetaan ja ollaan tuuppaamassa hommia enemmän ku ehtii tehä.. Nehän ne on pahimpia valittajia, jotka ei öitä tee yleensä... ::hakkaa päätä seinään::

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulla on ainakin sen verran laaja tuo repertuaari töitä että nostan liksan ihan hyvällä omallatunnolla.

Ja mää en lakkaa ihmettelemästä., et mua kysytään koko ajan päivätöihin..?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...