Jump to content
MAINOS

MRSA


Esa

Recommended Posts

Meilläkin MRSA ja ESBL potskut eristetty. Hoitajat käyttävät käsidesiä ja tietty hanskoja. Omaiset kun tulevat he laittavat hanskat käteen ja niillä samoilla hanskoilla ollaan pitempi aika, huoneessa kosketellaan potskua, käydään käytävillä ja jopa kanttiinissa samoilla hanskoilla. Ei mene jakeluun että pelkkä käsidesi riittää. Kerran kysyin erään potskun omaisilta että oletteko kotonakin koko ajan hanskat kädessä, kun isänne on kotona? He katsoivat ihmeissään, tarttuko se kotonakin???

Onko totta että vrestä ja esbl ei voi "parantua"? Meill muutama potsku jotka esbl positiivisia vuoden ja nyt kun seulottu, he ovat parantuneet ja eristystä puretaan. ... Ja niinkuin aina ennenkin hygieeniahoitajamme sanoo että hoitajat niitä tauteja levittää, mutta hoitajat eivät saa tartuntaa. Onko bakteerit näin viisaita??

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 118
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Onko totta että vrestä ja esbl ei voi "parantua"? Meill muutama potsku jotka esbl positiivisia vuoden ja nyt kun seulottu, he ovat parantuneet ja eristystä puretaan.

Meillä hygieniahoitaja sanoi, että VRE ja ESBL on hoitojaksokohtaisia, eli jos potilas käy niiden välillä kotona, on potilas ikään kuin puhdas taas sairaalaan tullessaan. Silloin meillä ei eristykseen laiteta, vaikka edellisellä jaksolla olisikin ollut eristyksissä. Kummallista, mutta tämä on kuulemma yleisenä käytäntönä ainakin täällä Pirkanmaalla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä hygieniahoitaja sanoi, että VRE ja ESBL on hoitojaksokohtaisia, eli jos potilas käy niiden välillä kotona, on potilas ikään kuin puhdas taas sairaalaan tullessaan. Silloin meillä ei eristykseen laiteta, vaikka edellisellä jaksolla olisikin ollut eristyksissä. Kummallista, mutta tämä on kuulemma yleisenä käytäntönä ainakin täällä Pirkanmaalla.

Muutama potilas joita olen hoitanut + lastenklinikka (HUS) törmännyt kerran esbl- aina esbl.

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä hygieniahoitaja sanoi, että VRE ja ESBL on hoitojaksokohtaisia, eli jos potilas käy niiden välillä kotona, on potilas ikään kuin puhdas taas sairaalaan tullessaan. Silloin meillä ei eristykseen laiteta, vaikka edellisellä jaksolla olisikin ollut eristyksissä. Kummallista, mutta tämä on kuulemma yleisenä käytäntönä ainakin täällä Pirkanmaalla.

Muutama potilas joita olen hoitanut + lastenklinikka (HUS) törmännyt kerran esbl- aina esbl.

Juu näin mäkin ajattelisin, mutta Pirkanmaalla ollaan aina mun mielestä oltu löyhempiä noitten säännöksien suhteen..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Meidän dementiakotiin tuli mummo sairaalasta, ja papereissa luki että on MRSA altistunut. Mitään suojavaatteita emme ole käyttäneet, eikä mummoa ole mun tietääkseni testattu (pomo ei ihan ottanut tosissaan, tai ainakaan kuuleviin korviin, vaikka tästä olen vaahtonut töissä). Jos mun polvi pitää leikata, niin pitääkö/kannattaako mun mainita tästä, eli olenko minäkin altistunut? Vai kannattaako mennä testeihin ennen toimenpidettä?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ehdottomasti testeihin ennen!! Se on resurssien ja rahan tuhlaamista jos et mene. Voivat jopa kieltäytyä leikkamasta ennen kahta täydellistä neg-näytettä.

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Turhaa vouhotusta. Ei kannata mennä testeihin ja tarvi asiasta puhua muille. Itse olen ollut eristyksessä töissä ja ei minua ole velvoitettu testeihin vaikka operaatioon meno ollu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Turhaa vouhotusta. Ei kannata mennä testeihin ja tarvi asiasta puhua muille. Itse olen ollut eristyksessä töissä ja ei minua ole velvoitettu testeihin vaikka operaatioon meno ollu.

Niin ne sairaalabakteerit leviää...

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Liisa Ihmemaassa

Meidän dementiakotiin tuli mummo sairaalasta, ja papereissa luki että on MRSA altistunut. Mitään suojavaatteita emme ole käyttäneet, eikä mummoa ole mun tietääkseni testattu (pomo ei ihan ottanut tosissaan, tai ainakaan kuuleviin korviin, vaikka tästä olen vaahtonut töissä). Jos mun polvi pitää leikata, niin pitääkö/kannattaako mun mainita tästä, eli olenko minäkin altistunut? Vai kannattaako mennä testeihin ennen toimenpidettä?

Ottakaa teidän alueen hygieniahoitajaan yhetyttä. MRSA-altistuneelta kyllä pitää ne nega näytteet saada, ennenkuin voidaan hoitaa ilman eristystä toisten joukossa... Ellei ole sitten jotain uusia määräyksiä tullut  huh.gif

VSSHP-hygieniahoitaja sanoi, ettei MRSA tartunnan saaneita hoitaneiden hoitajien tarvitse kertoa tästä mennessään itse hoitoon esim. leikkaukseen. Tässä noudatetaan samaa linjaa kuin että hoitohenkilökuntaa ei testata. Tätä kaikkea "vähän" ihmeteltiin ja kritisoitiinkin eräässä tiedotustilaisuudessa mutta näin se vaan oli. Kritisointiin vastattiin lopulta tyyliin " se on sitten vaan teidän omantunnon asia", mitään yleistä suositusta tai linjausta ei ollut olemassa ainakaan syksyllä 2007.

Liisa

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen yksityisellä töissä, ja pomo ON se hygieniavastaava...

Sen tiesin ettei tartte testeihin mennä ennen toimenpidettä jos on hoitanut näitä sairaalabakteeri-potilaita eristyksessä, mutta nyt on kyse siitä että suojia ei ole ollut käytössä LAISINKAAN muuta kun hanskat. Mummo ei ole ollut eristyksessä, vaan liikkunut normaalisti osastolla.

Olen jo kolme kertaa laittanut mummon lääkärilistalle että saisi lähetteen testeihin, mutta mitään ei ole tapahtunut, koska pomo taas hoitaa ne lääkärikierrokset. Olen myös monesti puhunut suojista, mutta kukaan ei ota kuuleviin korviin.

Tässä asiassa ajattelen myös mun kolleegoita, en halua että minä olen se joka levittää tauteja leikkaussalissa muihin ihmisiin. Varmasti leikkurissa on jotain toimenpiteitä siltä varalta että joudutaan leikkaamaan sairaalabakteerin kantajaa.

Eli selittelen tämän asian varmasti työterveyshuollon kanssa huomenna, ne saa maksaa ne testit kun kerran siellä olen altistunut. Olen toki näitä sairaalabakteeripotilaita tavannut myös keikoilla, mutta silloinhan ne on ollut kaikki eristyksessä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Oletus on että esim marsaosastoilla tai sairaalassa muuten mrsa-potilaita hoitava henkilökunta suojautuu asian vaatimalla tavalla. Tällöin henkilökunta ei altistu mrsalle. Koska tässä tilanteessa näin ei ole toimittu, on hoitohenkilökunta altistunut mrsalle!

Mikä siinä näytteen antamisessa on niin vaikeaa ja kamalaa?

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: inkeri 59

Kuinkahan moni hoitaja kantaa MRSA:ta? Ajattelen vaan aikaa ennen diagnoosia kun ei osata vielä epäillä marsua ja hoitajat hoitaa tällaista potilasta ilman suojavarustusta huh.gif

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kuinkahan moni hoitaja kantaa MRSA:ta? Ajattelen vaan aikaa ennen diagnoosia kun ei osata vielä epäillä marsua ja hoitajat hoitaa tällaista potilasta ilman suojavarustusta huh.gif

Piti ihan tutkailla mitä PubMed sanoo asiasta. Muutamia pikkututkimuksia löytyi pienillä joukoilla tehtynä, näissä vaihteluväli oli 6-26 % henkilökunnasta.

Too much emergency medicine interferes with natural selection.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

VSSHP-hygieniahoitaja sanoi, ettei MRSA tartunnan saaneita hoitaneiden hoitajien tarvitse kertoa tästä mennessään itse hoitoon esim. leikkaukseen. Tässä noudatetaan samaa linjaa kuin että hoitohenkilökuntaa ei testata. Tätä kaikkea "vähän" ihmeteltiin ja kritisoitiinkin eräässä tiedotustilaisuudessa mutta näin se vaan oli. Kritisointiin vastattiin lopulta tyyliin " se on sitten vaan teidän omantunnon asia", mitään yleistä suositusta tai linjausta ei ollut olemassa ainakaan syksyllä 2007.

Onpas VSSHP:ssa systeemi muuttunut. Olin töissä ko. sh-piirissä kesällä 2004 jolloin en ollut hoitanut edes altistuneita, mutta ennen kun sain aloittaa työt ko. sairaalassa, minun piti esittää todistus siitä, etten minä kanna ko bakteeria. Niin ne systeemit muuttuu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Liisa Ihmemaassa

VSSHP-hygieniahoitaja sanoi, ettei MRSA tartunnan saaneita hoitaneiden hoitajien tarvitse kertoa tästä mennessään itse hoitoon esim. leikkaukseen. Tässä noudatetaan samaa linjaa kuin että hoitohenkilökuntaa ei testata. Tätä kaikkea "vähän" ihmeteltiin ja kritisoitiinkin eräässä tiedotustilaisuudessa mutta näin se vaan oli. Kritisointiin vastattiin lopulta tyyliin " se on sitten vaan teidän omantunnon asia", mitään yleistä suositusta tai linjausta ei ollut olemassa ainakaan syksyllä 2007.

Onpas VSSHP:ssa systeemi muuttunut. Olin töissä ko. sh-piirissä kesällä 2004 jolloin en ollut hoitanut edes altistuneita, mutta ennen kun sain aloittaa työt ko. sairaalassa, minun piti esittää todistus siitä, etten minä kanna ko bakteeria. Niin ne systeemit muuttuu.

Työhönotto tilanteet on käsittääkseni eri asia edelleen ? Meitä erään alueen MRSA-potilaita hoitaneita hoitajia oli(on) aikamoinen joukko, jotka olivat huolissaan mahdollisesta omasta tartunnastaan. positiivisiahan hoidetaan/hoidettiin yleensä tietämättään ilman suojia aika pitkään... Mutta ei, testejä ei tehdä. Ilmeisesti vasta sitten, jos toisto testauksen jälkeen löytyy uusia tapauksia ja saattaisi olla mahdollista, että tartuttaja on henkilökunnassa; silloin henkilökunta testattaisiin.

Mutta Benzon   kyllä kannattaa aktiivisesti edelleen toimia asian suhteen, koska pahimmassa tapauksessa ko. potilas on positiivinen ja altistuneiden määrä on kasvanut. Ja en muuten tarkoittanut yksikkönne hygieniavastaavaa vaan sairaanhoitopiirin hygieniahoitajaa...

Liisa

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kiitos Liisa, kun menen seuraavan kerran töihin, niin tutkailenpa asiaa kuka on se hygieniahoitaja kenen luokse mun pitää kääntyä (ja olen taas silmätikkuna pomolle  ;D).

Mua ihan oikeesti ärsyttää tällainen välinpitämättömyys meidän työpaikalla!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hoitajahan saattaa jäädä väliaikaiseksi kantajaksi joksikin aikaa (esim. nenän limakalvolla), mutta terveessä ihmisessä ei tuo bakteeri yleensä kauaa elä. Jokainen meistä on varmasti joskus ollut tekemisissä mrsa-potilaan kanssa, jollei tietoisesti niin tietämättään. Eläähän niitä avopuolella vaikka kuinka. Olisi hirveää varojen tuhlausta alkaa seuloa säännöllisesti oireetonta hoitohenkilökuntaa. Sen sijaan hyvä aseptiikka ja ennenkaikkea käsihygienia on ratkaisevaa. Hoitaja ei hanskoilla, käsihuuhteilla jne. suojaa ainoastaan itseään, vaan myös potilasta. Jos se mrsa esim. nenän limakalvolla asustelee väliaikaisesti niin ei se sieltä potilaan kimppuun hyökkää, ellet ihan päin naamaa aivastele tai käteesi niistä..

Riskiosastot on sitten erikseen, mm. vastasyntyneiden tehot sun muut, joissa voisi olla tärkeämpää syynätä tilannetta tarkemmin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Olin tartuntatautien konferensissa täällä Norjan maalla ja Suomen MRSA luvut oli korkeammat kuin muissa pohjoismaissa, luennoitsija vain sanoi että Suomella on kontrolli sairastuneista ja mahdollisista tartunnoista, mutta mitä tämä ketju sitten kertoikaan, ettei työntekijöiden epäilyjä tarttunnasta oteta tosissaan.

Itse olin osastolla töissä neljä vuotta jossa meillä oli eristyshuoneessa MRSA potilas, joka välillä oli postiivinen ja negatiivinen, mutta kuitenkin hoidimme koko ajan häntä valtion rahoittamana "tartunta potilaana", jolla oli oma hoitotiiminsä. Meidät muut työntekijät testattiin kaksi kertaa vuodessa, nenästä otettiin eritettä. Potilas ei ollut kosketuksissa muihin potilaihin, vaikka käyttivät samaa yleistilaa, muita potilaita ei testattu. Ei kukaan henkilökunnasta koskana ollut positiivinen, mutta olikin tarkat määräykset kuinka potilaan kanssa työskennellään ja aseptiikka oli luokkansa huippua. Kallista touhua...

Viimeistä sh opiskelijaani ohjatessa kunnan leivissä kuulin huhuja että suuressa valtion sairaalassamme olisi yksi kirurgi antanut MRSA pos näytteen ja laitettu infektio osastolle, ja että hän olisi itse kieltäytynyt eristäytymisestä, saatika että häntä olisi hoidettu MRSA positiivisena. Ikävintä tässä asiassa on että kirurgin vaimo toimii samaisessa sairaalassa kätilönä ja loput kaikki tietääkin. Toivottavasti on vain huhu puhetta

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...