Jump to content
MAINOS

MRSA


Esa

Recommended Posts

Kun käyn potilashuoneessa viemässä esim yöpillerit tai antamassa mehua, en tämän jälkeen huljuta käsiäni käsidesissä ohjeiden mukaan, vaan lyhyemmän kaavan" mukaan. Hanskat tietenkin ollut kädessä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 118
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Kun käyn potilashuoneessa viemässä esim yöpillerit tai antamassa mehua, en tämän jälkeen huljuta käsiäni käsidesissä ohjeiden mukaan, vaan lyhyemmän kaavan" mukaan. Hanskat tietenkin ollut kädessä.

Niin tekee 100% meidän osaston työntekijöistä, mutta mehän ollaankin sitä huonompaa sakkia...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tästä käsidesi vs. käsien pesu:

Meillä ohjeistettu että käytetään pääosin käsidesiä, vain näkyvä lika pestään saippualla. kyllä mä itse pesen kädet mrsa-erkan jälkeen joka kerta.

Miksi olla vaikea kun voi vähällä vaivalla olla täysin mahdoton?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ihmettelenpä tällaista asiaa: potilas (MRSA-kantaja) on keuhkoinfektion hoidossa sis. klinikalla ja käy tupakalla sekä liikkuu muutenkin käytävillä. Myöhemmin sama potilas on kirran klinikassa hoidettavana kaatumisen vuoksi (haava jalassa) ja on tiukasti eristetty huoneeseensa. En koskaan tullut kysyneeksi hygieniahoitajalta, miksi näin. Johtuiko siitä, että kirralla oli se haava jalassa? Eikö MRSA-potilaat pitäisi aina eristää?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Missä se MRSA-infektio tuolla potilaalla oli? Virtsassa, ulosteessa vai haavassa? Kasteliko hän? Sotkiko ulosteilla? Oliko hänellä KK tai cystofix? Oliko asiallinen vai dementoitunut? Oliko MRSA tiedossa jo siellä edellisellä osastolla?

Valitettavasti joskus näkee sitä kuinka sairaalainfektion omaavat virtsalla sotkevat liikkuvat vapaasti osastoilla. Meidän sairaalassa näkee sitä, että hoitajat pitävät eristyksissä, mutta esim. jumpparit tuovat käytäville kävelemään. Kaiketi bakteeri tarttuu riippuen siitä kenen kanssa potilas liikkuu:)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MRSAhan ei ole terveelle ihmiselle vaarallinen, joten asiallinen potilas voi rauhassa liikkua osaston ulkopuolella, jos ei sotke eritteillä jne

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tästä käsidesi vs. käsien pesu:

Meillä ohjeistettu että käytetään pääosin käsidesiä, vain näkyvä lika pestään saippualla. kyllä mä itse pesen kädet mrsa-erkan jälkeen joka kerta.

Siitähän tässä olikin kyse, kun tämä on MRSA-ketju, ettei se pelkkä käsidesi riitä, varsinkin kun sitä harvoin käytetään ohjeiden mukaisesti.[br][br]Ylläoleva osuus viestistä on kirjoitettu: 15.02.08 - klo:22:00


MRSAhan ei ole terveelle ihmiselle vaarallinen, joten asiallinen potilas voi rauhassa liikkua osaston ulkopuolella, jos ei sotke eritteillä jne

Tätä juuri hain. Ilmeisesti erittävä haava ja kirran osasto, jossa toisilla potilailla tuoreita haavoja, niin silloin potilas eristykseen. Edellisellä osastolla pystyi liikkumaan, koska oli erilainen osasto. MRSA ei ole terveelle kantajalleen vaarallinen, mutta silti hän vois sitä tartuttaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mutta jos edellinen osasto ollut sisätauti puolen, niin kuulostaa silti aka erikoiselta minun korviini, että potilas siellä saanut vapaasti kulkea. Sisätautuosastollahan yleensä useita huonokuntoisia potilaita, jolle MRSA- tartunta saattaa olla kohtalokas.

Sodassa, rakkaudessa ja yleisessä vitutuksessa kaikki on sallittua.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kai sitä saa tupakalla käydä ja muuten viipottaa, mutta päiväsalissa ei istuksita jne

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No ei oikein saa, kyllähän ne pöpöt leviää muuallakin kuin päiväsalissa. Mitä järkeä koko eristyksissä muuten olisi, jos potilaat saisivat liikkua vapaasti osaston tiloissa. Eihän niillä suojavarusteilla ym. suojattaisi silloin kuin hoitajaa ja sitäkin vain huoneessa.

Tietenkin eri osastoilla potilaskannasta riippuen on eri säännöt, mutta minä ajattelen lähinnä nyt akuuttiosastoja.

Sodassa, rakkaudessa ja yleisessä vitutuksessa kaikki on sallittua.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Riippuu tosiaan missä sitä bakua kasvaa, mutta koska ei ole vaaraa terveille immeisille = kanttiini, ulkotilat... Osastolla ei ole asiaa kummemmin liikuskella ja jos on sottaava potilas niin huoneesta ei pois ole tulemista.

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja riippuu kovasti potilaan kyvystä/halusta huolehtia omasta käsihygieniasta ym. Sairaalan kanttiinissa ne asiakkaat eivät välttämättä ole terveitä, joten sitä en suosittelisi, jos osastolla kuitenkin eristetty. Minusta vaan on selkeintä, että eristetyt potilaas pysyvät sairaalassa pääosin potilashuoneessa, jos huoneesta ei ole erillistä uloskäyntiä.

Sodassa, rakkaudessa ja yleisessä vitutuksessa kaikki on sallittua.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä minun mielestäni asiallinen pt saa liikkua osastollakin, kunhan muistaa huolehtia hygieniasta (ei sotke eritteillä, käyttää käsidesiä ja käsineitä, jne.). Dementoituneet on sitten tietenkin asia erikseen. Samoin kuin myös sellaiset mrsa-kantajat, joiden iho ei ole ehjä / haavat erittää / sotkee, jne.

Kaksipiippuinen juttu. Kyllähän niitä mrsa-kantajia on ihan kotioloissakin. Ja ainakin ne ketä itse tiedän, käy itse kaupassa, jne. viettää normaalia elämää. Yksi jopa kävi säännöllisesti uimahallissa uimassa...

- Sinähän olet väsynyt, kun on oikein pussitkin silmien alla!

- Ei ne oo pussit, ne on tissit!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sairaala on kuitenkin sairaala ja täällä toimitaan monissa asioissa eri lailla, kuin potilaan ollessa kotihoidossa. Sen verran minua rupesi kuitenkin asia vaivaamaan, että kaivoin esiin eristysohjeet (VSSHP). Niissä lukee yksiselitteisesti, ett kosketuseristyksessä oleva potilas ei saa poistua potilashuoneesta. Ja näen tämän varsinkin näin kirran osastolta katsottuna varsin järkevänä ohjeistuksena.

Sodassa, rakkaudessa ja yleisessä vitutuksessa kaikki on sallittua.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hieman ot, mutta a) kosketuseristyksiä on erilaisia ja eri syistä cool.png Esbl positiivinen on aina positiivinen, vaikkea bakteeria saataisi enää kiinni mistään eritteestä. Silti hän käy poliklinikoilla ja elää normaalia elämää. Voimakkaasti immunosupressoidut potilaat eivät paljoakaan kanttiineissa liikuskele. Itse miellän kanttiinin olevan ns. terveiden aluetta...

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minä keskustelin otsikon mukaan "MRSA-potilaan eristämisestä eri klinikoilla". Toki eristyksiä, niin kosketus, kuin muitakin on useita ja useista eri syistä. Ja niin kuin sanoin, kotioloissa eletään hieman eri säännöillä kuin sairaalassa ja sen toki suon. Mitään järkeä en kuitenkaan näe siinä, että sairaalan hygieniaohjeista ruvetaan poikkeamaan siitä syystä, että kotonakin näin voidaan tehdä.

Sodassa, rakkaudessa ja yleisessä vitutuksessa kaikki on sallittua.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

ettei se pelkkä käsidesi riitä, varsinkin kun sitä harvoin käytetään ohjeiden mukaisesti.

Niin, tai sinä olit sitä mieltä. ;)

Monet oli sitä mieltä että lika pestään, muuten käytetään käsidesiä. :D

Mrsa ei kuole vedellä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

TAYSin hygieniahoitaja totesi eräällä luennollaan, että MRSA ei tartu pisaratartuntana, joten potilashuoneen oven tiukasti kiinni pitäminen ei hyödytä mitään, jos hoitajien käsihygienia ei toimi. MRSA ei hyppää sieltä mihinkään toiseen potilaaseen vaikka ovet olisivat auki tai jos MRSA-potilas kulkee käytävillä, tietysti haavat peitettynä ja oman käsihygienian muistaen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

ettei se pelkkä käsidesi riitä, varsinkin kun sitä harvoin käytetään ohjeiden mukaisesti.

Niin, tai sinä olit sitä mieltä. ;)

Monet oli sitä mieltä että lika pestään, muuten käytetään käsidesiä. ;)

Mrsa ei kuole vedellä.

gartsu, häh? Minä olen koko ajan ollut sitä mieltä, että kädet pestään vedellä+saippualla kun poistutaan eristyshuoneesta. Meidän hygieniaohjeiden mukaan pelkkä käsidesin käyttö ei riitä. Muut taas ovat puolustelleet pelkän käsidesin käyttöä riittäväksi, kun niin on joku huippuinfektiolääkäri sanonut.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

ettei se pelkkä käsidesi riitä, varsinkin kun sitä harvoin käytetään ohjeiden mukaisesti.

Niin, tai sinä olit sitä mieltä. ;)

Monet oli sitä mieltä että lika pestään, muuten käytetään käsidesiä. ;)

Mrsa ei kuole vedellä.

gartsu, häh? Minä olen koko ajan ollut sitä mieltä, että kädet pestään vedellä+saippualla kun poistutaan eristyshuoneesta. Meidän hygieniaohjeiden mukaan pelkkä käsidesin käyttö ei riitä. Muut taas ovat puolustelleet pelkän käsidesin käyttöä riittäväksi, kun niin on joku huippuinfektiolääkäri sanonut.

Edelleenkin... Käsien pesu vain ja ainoastaan,  jos näkyvää likaa, tai potilaalla noro tai Cl. Difficile. Muuten riittää käsidesi (huom! oikea käyttötapa!). Kyllä mä itse luottaisin noihin johtaviin infektiolääkäreihin...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

ettei se pelkkä käsidesi riitä, varsinkin kun sitä harvoin käytetään ohjeiden mukaisesti.

Niin, tai sinä olit sitä mieltä. :)

Monet oli sitä mieltä että lika pestään, muuten käytetään käsidesiä. :D

Mrsa ei kuole vedellä.

gartsu, häh? Minä olen koko ajan ollut sitä mieltä, että kädet pestään vedellä+saippualla kun poistutaan eristyshuoneesta. Meidän hygieniaohjeiden mukaan pelkkä käsidesin käyttö ei riitä. Muut taas ovat puolustelleet pelkän käsidesin käyttöä riittäväksi, kun niin on joku huippuinfektiolääkäri sanonut.

Niin olet. :nauraa: Niin mie äsken totesinkin.

Ehkä jos meilläkin olis vaan yks tai kaks mrsa-pöpöistä, tulis hinkattua käsiä urakalla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ohessapa kuva sormenjälkien kasvattamisesta veriagarilla.

A on normaaliflooraa ilman pesua ja desinfiointia

B on sama sormi, mutta käsien pesun jälkeen

C on sama sormi, B:n jälkeen kädet käsidesillä desinfioituna.

Näkyypi aika kivasti vaikutus bakteerien määrään ja kantoihin, vähenevät joka vaiheessa.

Pesu poistaa irtainta likaa ja huuhtoo jonkin verran. Valitettavasti se samalla pesee pois käsien suojaavaa rasvakerrosta. Jos kädet ovat likaiset, niin pesu on edellytys käsidesille, jonka teho vähenee alkoholin tunkeutuessa heikommin likaan. Ja samalla alkoholi tietysti laimenee. Onneksi nykyisissä käsideseissä on lähes kaikissa glyseroleja, jolloin iho ei kuivu, halkeile eikä tulehdu. Tietysti monen käsidesin jälkeen alkaa tuntua tahmealta, jolloin se huuhtelu vedellä (tai pesu).

Oma käsidesitekniikkani pyrkii siihen täydelliseen versioon, kun oma laho pää, jos ei kaikkea aina tee, alkaa sitten unohtamaan asioita välistä muulloinkin. Mutta tavallisesti ehkä vähän nopeampana versiona kuin jotain eeäsbeeällää tai eritteitä juuri räpeltäneenä. Siihen montaa sekuntia mene siihen desin levittämiseen, desinfioiva vaikutushan sitten tulee sen käsidesin vaikuttaessa sen aikaa, että haihtuu.

Kuva linkkinä, mistä saa edelleen kuvaa klikkaamalla tarkan kuvan: http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Hand_desinfection_test_with_blood_agar_plate.jpg

Edit: Harmillisesti agar halkesi kasvattaessa, mutta ei liene vaikuttanut pahemmin tuohon tuloksen suuruusluokkaan. Enkä muista, olenko joskus jo laittanut kuvan tänne, jos näin, niin kertaushan on opintojen anoppi...

450px-Hand_desinfection_test_with_blood_agar_plate.jpg

Jos potilas on sekavampi kuin meidän yksikössä hoitajansa, kuuluu potilas sairaalahoitoon...

Ylpeiksi jumalat tekevät ensin heidät, jotka jumalat haluavat tuhota.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Liisa Ihmemaassa

Hyvä kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa :D Infektioiden torjuntasairaalassa kirjasta löytyy vastaava kuva, käsidesin teho vaan on niin vaikuttava. Kunhan muistetaan Ne, joiden kohdalla käsien pesu on ihan pakollinen ennen desiä chlostridium mm.

Em. kirja on muutenkin hyvä, jos nämä infektio asiat kiinnostaa ja haluaa vähän tietämystään laajentaa. Kerronta on selkeää, asioita käsitellään laajalti; erityisesti MRSA:n osalta.

Liisa

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä mä samaa ihmettelen kun moni muukin tässä ketjussa: Meillä MRSA positiiviset eristetään tiukkojen ohjeistusten mukaisesti jakson ajaksi, sitten lähtevät kouluun samalla taksilla kun muutkin ja ja ovat samoissa luokkahuoneissa kun muutkin ja niin edelleen.... Eli kyllä tuntuu jokseenkin hukkaan heitetyltä työltä pitää todella tiukassa erkassa näitä tapauksia.

Joskin tiedän että marsa on vaarallinen pöpö jne jne jne... >:D

Miksi olla vaikea kun voi vähällä vaivalla olla täysin mahdoton?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä mä samaa ihmettelen kun moni muukin tässä ketjussa: Meillä MRSA positiiviset eristetään tiukkojen ohjeistusten mukaisesti jakson ajaksi, sitten lähtevät kouluun samalla taksilla kun muutkin ja ja ovat samoissa luokkahuoneissa kun muutkin ja niin edelleen.... Eli kyllä tuntuu jokseenkin hukkaan heitetyltä työltä pitää todella tiukassa erkassa näitä tapauksia.

Joskin tiedän että marsa on vaarallinen pöpö jne jne jne... >:D

Mutta niin kuin on jo aiemmin mainittu, tämä perustuu siihen, ettei MRSA ole vaarallinen terveillä ihmisillä. Terveitä ihmisiä taas on harvemmin sairaalassa potilaina ja vakavasti sairaita taas harvemmin tulee vastaan siellä koti oloissa.

Sodassa, rakkaudessa ja yleisessä vitutuksessa kaikki on sallittua.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...