Jump to content
MAINOS

Epilepsia ja sairaankuljetus


lanssineito

Recommended Posts

Jostain löysin juttua diabeteksen vaikutuksista sairaankuljettajana työskentelyyn. Onko kellään kokemuksia siitä, miten epileptikko pärjää kentällä? Onko ylipäätään ko. tautia sairastavia lanssissa? Sukulaispoika haaveilee saku-urasta (käännytysyrityksistäni huolimatta) ;D. Hänellä epilepsia on hyvässä hoitotasapainossa, mutta...

Link to comment
Share on other sites

MAINOS

Täällä taisi toisaalla olla puhetta aiheeseen liittye. Eli ei taida olla mahdollista, siinä kun pitää myös ajaa eikä vaan hoitaa kuten tiedät.....ja ammattiautoilu ei taida onnistua jos on epilepsia diagnoosi. Korjatkaa toki jos väärässä olen......

Eteenpäin menoa sekin on kun nenälleen kaatuu.

Link to comment
Share on other sites

Täällä taisi toisaalla olla puhetta aiheeseen liittye. Eli ei taida olla mahdollista, siinä kun pitää myös ajaa eikä vaan hoitaa kuten tiedät.....ja ammattiautoilu ei taida onnistua jos on epilepsia diagnoosi. Korjatkaa toki jos väärässä olen......

Ei onnistu ei. Tiukasti tulkiten yksi kouristuskohtaus jopa ilman epilepsiadiagnoosia riittää lopettamaan ammattimaisen ajamisen autolla.

Perhettä ja kavereita saa kyllä hoitotasapainossa oleva epileptikko kuskata vaikka bussissa...

Link to comment
Share on other sites

Kyllä onnistuu. Totta on että ammattiliikenteeseen ei saa korttia, joka tarkoittaa esim. taksi, rekka-auto, yms.. Eli näihin tarvitsee erikseen suorittaa ammattiliikenneluvan, tms. Ambulanssia saa ajaa normaalilla B- kortilla (riippuen painosta C-kortti). Kysyin asiaa jokin aika sitten neurologilta ja hän sanoi että hänen mielestään ei ole mitään estettä jos sairaus on hyvässä tasapainossa.

Link to comment
Share on other sites

Kyllä onnistuu. Totta on että ammattiliikenteeseen ei saa korttia, joka tarkoittaa esim. taksi, rekka-auto, yms.. Eli näihin tarvitsee erikseen suorittaa ammattiliikenneluvan, tms. Ambulanssia saa ajaa normaalilla B- kortilla (riippuen painosta C-kortti). Kysyin asiaa jokin aika sitten neurologilta ja hän sanoi että hänen mielestään ei ole mitään estettä jos sairaus on hyvässä tasapainossa.

"Epilepsiadiagnoosi sinänsä estää pääsyn vain muutamiin ammatteihin: ammattimaisen henkilöliikenteen kuljettajaksi, kuorma- tai rekka-auton kuljettajaksi, lentäjäksi, veturinkuljettajaksi, yksin työskenteleväksi prosessin- tai atomivoimalan valvojaksi." (http://www.epilepsia.fi/index6a.htm)

Neurologi ei ollut nykyisten EU-säädösten tasalla; esimerkkejä sairaankuljettajista jotka ovat joutuneet luopumaan ammatistaan pykälien takia löytyy kyllä Suomesta.

Link to comment
Share on other sites

Itse asiassa kun tarkemmin muistelen, entisella duunikaverilla ei ollut asiaa rattiin kun sai yhden kouristuskohtauksen...vaikkei epilepsiadiagnoosia saanutkaan. Eli dino taitaa olla oikeassa,

Eteenpäin menoa sekin on kun nenälleen kaatuu.

Link to comment
Share on other sites

psykalle sit vaan töihin,mulla on epileptikko työkaverina,vapautettu yövuoroista.

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Link to comment
Share on other sites

psykalle sit vaan töihin,mulla on epileptikko työkaverina,vapautettu yövuoroista.

Saisinkohan mäkin tiapeetteksen vuaksi, ai joo mä tykkään tehrä öitä.

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Link to comment
Share on other sites

Kyllä onnistuu. Totta on että ammattiliikenteeseen ei saa korttia, joka tarkoittaa esim. taksi, rekka-auto, yms.. Eli näihin tarvitsee erikseen suorittaa ammattiliikenneluvan, tms. Ambulanssia saa ajaa normaalilla B- kortilla (riippuen painosta C-kortti). Kysyin asiaa jokin aika sitten neurologilta ja hän sanoi että hänen mielestään ei ole mitään estettä jos sairaus on hyvässä tasapainossa.

"Epilepsiadiagnoosi sinänsä estää pääsyn vain muutamiin ammatteihin: ammattimaisen henkilöliikenteen kuljettajaksi, kuorma- tai rekka-auton kuljettajaksi, lentäjäksi, veturinkuljettajaksi, yksin työskenteleväksi prosessin- tai atomivoimalan valvojaksi." (http://www.epilepsia.fi/index6a.htm)

Neurologi ei ollut nykyisten EU-säädösten tasalla; esimerkkejä sairaankuljettajista jotka ovat joutuneet luopumaan ammatistaan pykälien takia löytyy kyllä Suomesta.

Mihin perustat väitteesi? Kysyin asiaa ajotutkintoja vastaanottavalta tuttavalta ja hän sanoi ettei estettä vielä ole. Suunnitteilla on kyllä "hälytysajoneuvokortti", jonka myötä ilmeisesti epilepsiaa sairastava ei saa ajaa. MUTTA tällä hetkellä ambulanssia saa ajaa normaalilla ajokortilla eikä siihen vaadita erikseen ammattiliikennelupaa. Epilepsiaa sairastavan normaalissa ajokortissa ei ole mitään rajoituksia kirjattu.

Link to comment
Share on other sites

Kyllä onnistuu. Totta on että ammattiliikenteeseen ei saa korttia, joka tarkoittaa esim. taksi, rekka-auto, yms.. Eli näihin tarvitsee erikseen suorittaa ammattiliikenneluvan, tms. Ambulanssia saa ajaa normaalilla B- kortilla (riippuen painosta C-kortti). Kysyin asiaa jokin aika sitten neurologilta ja hän sanoi että hänen mielestään ei ole mitään estettä jos sairaus on hyvässä tasapainossa.

"Epilepsiadiagnoosi sinänsä estää pääsyn vain muutamiin ammatteihin: ammattimaisen henkilöliikenteen kuljettajaksi, kuorma- tai rekka-auton kuljettajaksi, lentäjäksi, veturinkuljettajaksi, yksin työskenteleväksi prosessin- tai atomivoimalan valvojaksi." (http://www.epilepsia.fi/index6a.htm)

Neurologi ei ollut nykyisten EU-säädösten tasalla; esimerkkejä sairaankuljettajista jotka ovat joutuneet luopumaan ammatistaan pykälien takia löytyy kyllä Suomesta.

Mihin perustat väitteesi? Kysyin asiaa ajotutkintoja vastaanottavalta tuttavalta ja hän sanoi ettei estettä vielä ole. Suunnitteilla on kyllä "hälytysajoneuvokortti", jonka myötä ilmeisesti epilepsiaa sairastava ei saa ajaa. MUTTA tällä hetkellä ambulanssia saa ajaa normaalilla ajokortilla eikä siihen vaadita erikseen ammattiliikennelupaa. Epilepsiaa sairastavan normaalissa ajokortissa ei ole mitään rajoituksia kirjattu.

Perustan väitteeni EU:n ajokorttidirektiiviin epilepsian osalta sekä ihan siihen että tiedän varmaksi kaksi sairaankuljettajaa jotka ovat joutuneet luopumaan ammatistaan epilepsian vuoksi.

"Epilepsiaa sairastavan ajokyvyn arvioinnissa Suomessa noudatetaan raskaassa liikenteessä ja ammattimaisessa henkilöliikenteessä EU:n ajokorttidirektiiviä. Yksikin epileptinen kohtaus estää ammattimaisen henkilöliikenteen tai raskaiden ajoneuvojen kuljettamisen." http://www.pressi.com/fi/julkaisu/41338.html

Eli jos tutuissasi on epileptikko tai yhdenkin epileptisen kohtauksen saanut ammattiautoilija joka edelleen ajaa ambulanssia, taksia, linja-autoa tai kuorma-autoa niin häntä hoitava lääkäri/neurologi ei ole ollut ajantasalla nykyisten direktiivien suhteen.

Se että onko se kohtuullista jos esimerkiksi alalleen omistautunut linja-autokuljettaja joutuu luopumaan ammatistaan yhden kuumekouristelun takia onkin sitten eri juttu.

Link to comment
Share on other sites

Espoossahan yks brankkari ajoi hälytysajossa olevan "171" mettään, kun sai epilepsiakohtauksen. Siitä on n.3v.

Kiitos.

Link to comment
Share on other sites

Eli jos tutuissasi on epileptikko tai yhdenkin epileptisen kohtauksen saanut ammattiautoilija joka edelleen ajaa ambulanssia, taksia, linja-autoa tai kuorma-autoa niin häntä hoitava lääkäri/neurologi ei ole ollut ajantasalla nykyisten direktiivien suhteen.

Kyllä ainakin tunnen hyvin yhden joka työskentelee edelleen ambulanssissa. Onko se sitten neurologin vastuulla, jos jotain tapahtuu? hän on kuitenkin luvan myöntänyt. Tästä asiasta ei kuitenkaan ole selvästi lakiin kirjoitettu, eli voisko olla eri käytäntöjä?

"Epilepsiaa sairastavan ajokyvyn arvioinnissa Suomessa noudatetaan raskaassa liikenteessä ja ammattimaisessa henkilöliikenteessä EU:n ajokorttidirektiiviä. Yksikin epileptinen kohtaus estää ammattimaisen henkilöliikenteen tai raskaiden ajoneuvojen kuljettamisen." http://www.pressi.com/fi/julkaisu/41338.html

Kieltämättä tuossa kyllä sanotaan aika selvästi mikä on meininki. Mutta soveltaminen tulee siinä kun ambulanssiin ei tarvitse sitä ammattiliikennekorttia (vielä), eli lasketaanko se VIRALLISESTI ammattimaiseen henkilöliikenteeseen. ;D

anyway, käytäntöjä tuntuu olevan erilaisia. Toivottavasti saadaan yhtenäinen käytäntö "hälytysajoneuvokortin" myötä

Link to comment
Share on other sites

Espoossahan yks brankkari ajoi hälytysajossa olevan "171" mettään, kun sai epilepsiakohtauksen. Siitä on n.3v.

Voihan sitä aiemmin tervekin saada vaikka minkä slaagin tahi horkan hälyssä. Eli oliko sillä dg vai oliko se eka epikohtaaminen?

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Link to comment
Share on other sites

Kieltämättä tuossa kyllä sanotaan aika selvästi mikä on meininki. Mutta soveltaminen tulee siinä kun ambulanssiin ei tarvitse sitä ammattiliikennekorttia (vielä), eli lasketaanko se VIRALLISESTI ammattimaiseen henkilöliikenteeseen. ;D

Ainakin tämän epilepsialiiton ohjeen mukaan sairaankuljettaja rinnastetaan ammattimaista henkilöliikennettä suorittavaan; http://www.epilepsia.fi/info/arki/autonajo.htm

anyway, käytäntöjä tuntuu olevan erilaisia. Toivottavasti saadaan yhtenäinen käytäntö "hälytysajoneuvokortin" myötä

Kyllä yhtenäinen käytäntö pitäisi saada jo nyt. Ei ole reilua jos uran päättyminen tai jatkuminen on kiinni pelkästään siitä minkälaisen lääkärin hoitoon sattuu pääsemään.
Link to comment
Share on other sites

Kaveri pääsi lanssin rattiin vasta sen jälkeen kun oli edellisestä kouristuskohtauksesta kulunut muistaakseni 8-vuotta... Ja silloinkin tarvitsi lekurin todistuksen asiasta. Ja kyseisellä kaverilla ei todettu epilepsiaa, vaan kyse oli yksittäisestä kouristuskohtauksesta, joka johtui syömättömyydestä ja liiasta rasituksesta (sai kohtauksen inttiaikoina jossain korvessa ollessaan). Näin vähän muistelisin...

- Sinähän olet väsynyt, kun on oikein pussitkin silmien alla!

- Ei ne oo pussit, ne on tissit!

Link to comment
Share on other sites

MAINOS

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...