Jump to content
MAINOS

Aggressiivisesti käyttäytyvät ikääntyneet ihmiset


Vieras: nalle puh

Recommended Posts

Olen itse ollut pari kertaa todistamassa hoitajan totaalista kypsymistä ja näistä episodeista on ollut seurauksena pelkkää hyvää hoitosuhteelle.

Eli tarkoitatko että hoitaja on "avautunut" potilaalle, vai miten ko totaalinen kypsyminen on ilmennyt?

Näissä tilanteissa hoitaja on niin sanotusti kertonut painavin kirjaimin potilaalle hänen asemansa ja roolinsa potilaana... Ihan samalla tavalla kuin joskus itsekin joutuu sairaankuljetuksessa vääntämään potilaalle rautalankamallia.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Mä en ole lainkaan sitä mieltä, että kaikkea pitää sietää, en myöskään erityisen kiltti ja mukava hoitaja, mutta sitä mieltä olen, että jollekin täytyy saada vuodattaa/purkaa tunteitaan, niin myönteisiä kuin negatiivisia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nimen omaan PUHUA asiat auki. Ja yleensä mielellään niin, että keskusteluissa on mukana kolmas osapuoli, joka on puolueeton.

la vida es una buena adventure - elämä on kaunis seikkailu

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Tuolla aiemmin ketjussa oli, että ei tarvitse katsella agressiivisia potilaita kun on kaappi täynnä hyviä lääkkeitä... niinhän se oiski helppoa.. mut ite oon norjassa hommissa tk:n vuodeosastolla ja meillä on yks melko dementti mummo... se karkailee aina pihalle ko silmä välttää, juoksee tiellä ko haluaa kotiin ja jos meet hakee sitä takasin niin se istuu maahan tai rupee lyömään.. ja ongelma on se, että sille ei saa antaa mitään rauhottavaa ko. tilanteissa, omaiset eivät anna lupaa... täällä kun keskustellaan hoitaja, lääkäri ja omaiset yhdessä jos on joku levoton.. ja jos omaiset kieltää niin ei auta itku markkinoilla  :nauraa:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sitten vaan soittamaan omaisille, että mummu on pihalla eikä suostu tulemaan sisälle. Istukoon siellä, kunnes omaiset tulevat paikalle.

"Tietä käyden tien on vanki/ vapaa on vain umpihanki."

- A. Hellaakoski -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kait sitä ny pihalla saa istua, kun on niin kaunis ilmakin...

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

:-X kyllähän sitä ollaan ovia lukittu sen minkä voidaan, mutta kun se on tk:n vuodeosasto jossa on muutakin trafiikkia kuin sen mummon kulkeminen :) Eli jos lukitaan ovi, niin sitten joku saa päivystää siinä ovella koko ajan ja availla ovea... eikä viittis mummoa jättää tuonne pihalle palelemaan, siellä on nyt jo pakkasta ja lumi maassa :nauraa: siitähän saa syytteen heitteillejätöstä... tai jotain...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No käykää viemässä sille nuttua lisää päälle ja pipa.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

joo ja heijastinliivi ettei hullut norjalaiset kaahaa yli ko eivät näe pimiässä... ko se mummo ei autoja väistä :nauraa: Se on ihan tosissaan pattitilanne sen kanssa... eilen ko menin töihin ni se kävi heti käsiksi ja repimään vaatteista, livahti pihalle jossain välissä ja ko haettiin takas sisään ni lyö ja sylkee... ja tekee sitä muillekin... nyt se on saanut "päiväpaikan" alakerran dementtiosastolta mut sielläki se voi olla vaan jos se yks hoitaja pärjää sen kanssa.. jos ei niin sit se tulee taas yläkertaan vaeltamaan... huoh...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No onhan tohonkin joku ratkaisu olemassa. Joku porttivahtisysteemi. Ranneke. Mummo kun lähtee niin pillit vinkuu. Kerran annoin fluanxolia ja mummo oli pihalla alta kymmenen minuutin. Puolen tunnin päästä löyty talvella pusikosta nukkumasta. Onneks oli punainen possupuku. :nauraa:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: ninzu-75

Vaan eipä pitäis olla omaisilla niin kovin sananvaltaa, eipä sillä mummollakaan ole varmaan hyvä olla kun pihalla istuu ja nyrkkeilee.. Saati sitten kaikki muut riskitekijät siinä päällä. Joo, hälytys-systeemeitä on vaikka mitä, ainaskii täällä suamessa! :)

Joo, aggressiivisia vanhuksia on tullu kohdattuakin, joskus psyk. osastolle on laitettu lääkkeiden tarkastukseen tms. Oishan noita tarinoita.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

joo kaipa niitä vois jos jotain hälyjä asentaa.. mutta mitä se auttaa jos se on jo livahtanu pihalle.... siellä se sit kiljuu ja sylkee päälle ko sitä koittaa sisälle toimittaa... kovasti ei voi ottaa kiinni ja jos ottaa se lyö ja istuu maahan... ja jos et ota kädestä ni se vaan kävelee ja ilmottaa menevänsä kotiin... no onneks on kolme viikkoo vapaata ni muut saa taistella sen kanssa ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

joo kaipa niitä vois jos jotain hälyjä asentaa.. mutta mitä se auttaa jos se on jo livahtanu pihalle....

Ei livahda koska ovet menee lukkoon kun astuu hälylinjan yli.. ;)
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulla ei ole aiheesta sen kummempaa kokemusta, mitä nyt saa työssäoppimisessa päivästä toiseen kuunnella samaa virsiä, kun mikään ei oo hyvin ikinä, vaikka parhaas yrität ja kaikkes teet. Toki kotipalvelussa asiakkaalla on "oikeus vaatia parasta", kun kerran maksaa siitä, mutta vähän vois kuitenkin rajottaa. Ei ole opiskelijana kiva mennä sinne kun tuntee kenties itsensä jo valmiiks vähän tumpeloks, niin suorituspaineet sen kun kasvaa, kun koittaa miellyttää jotain kärttyistä asiakasta. On mennyt hermo tälläkin viikolla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

hälytys-systeemeitä on vaikka mitä

Juu,olishan noita vaikka mitä hyviä sydeemeitä...Meillä on kans yks potilas joka lähtee ohjuksen lailla jos vaan tilaisuuden saa.Noh,minä ehdottamaan karkulaislätkiä kenkiin..Mut ei ol varaa..Mikäs siinä,otetaan mieluummin vastuu siitä kun potilas paleltuu pihalle... angry.png

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

mulla ei nyt onneksi enää töissä ollessani ole tullut paljoa vastaan noita pahoja asiakkaita jotka haukkuvat, sylkevät, lyövät ja potkivat.  Mutta kyllä näiltä palvelutalossa omassa kodissaan asuvilta meinaa saada aina välillä sellaista noottia turhaan että oksat pois.

Itseäni hoitajana ajatellen en osaa luokitella itseäni kilttiin. Ennemminkin olen se joka antaa aikaa ja pistää asiakkaan itse tekemään omat hommansa. Ei pidä kuitenkaan ajatella että olen vain ja komentelen. En todellakaan mutta mielestäni minun tehtävänäni ei ole auttaa kaiken maailman asioissa ja tehdä elämästä lepokoti-meininkiä.

Myöskään mielestäni minun ei pidä kuunnella haistattelua turhaan. pitkälle menneet dementikot nyt ymmärtää mutta tavallisilta vanhuksilta en ole sietänyt sitä koskaan ja olen sanonut sen heti suoraan jos on aihetta. Ja aina tulos on ollut erittäin positiivinen. Puhumalla selviää.

Ainut ongelma on ollut oma sukulainen  ;D joka todellakin saattaa käydä kimppuun ja jopa hakata sillä mikä ensimmäisenä tulee käteen. Siinä on sitten miettimistä...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Minä oon ihan yllättynyt, kuinka pitkä pinna mulla on! Meidän harjottelupaikassa tällähetkellä on muutamia vähän agressiivisia, tai vaan kuhan sille päälle sattuuvat.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Minulla myös kokemuksia agressiivisista hoidettavista, mutta ei mitään sellaista joista ei olisi selvinnyt ennakoimalla tilanteen ja mitään lyömisiä tmv. ei ole vielä sattunut.

Nyt on kiiruhdettava töihin;))

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Itse olen huolissani että kun joku vanhus  on hiemankin vihainen, niin liian helposti määrätään jotakin rauhoittavaa. esim risperdahlia. Sivuvaikutuksena ilmeettömyys ja jäykkyys muunmuassa. Vanhustentalo on vanhuksen koti, miksi ei saisi näyttää myös vihan tunteita?

eri asia on tietenkin fyysisen väkivallan käyttö. Silloin rauhoittavat on paikallaan.

Myös vanhuksilla tulisi olla oikeus näyttää surun tunteita ilman että heti lääkitään. Usein kuunteleminen ja keskustelu auttaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niin, kyllä jokaisella on oikeus tunteensa näyttää. Mutta täysissä järjissään olevalta ihmiseltä (nuorelta tai vanhalta) on tietysti vaikea sulattaa henkistä väkivaltaa. No, minun mielestä lääkkeet on tähän väärä ratkaisu, ellei vanhus nyt aivan tolkuton ja ylikiihtynyt ole. Ehkä on turha vajota myöskään samalle tasolle ja antaa paukkua samalla mitalla takaisin. Itse luultavasti poistuisin paikalta hetkeksi. Tai keskeyttäisin hänen auttamisensa ja "tarttuisin" hänen sanomisiinsa ja vaatisin selitystä.

No, nyt ei saa kukaan sanoa, että joopa joo - varmaan auttaa... näin kuitenkin itse tekisin.

...aiheesta pääsisi herkullisesti hoitajien vallankäyttöön...vaikka piilosellaiseen...  :nauraa:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 viikkoa myöhemmin...

Niin, kyllä jokaisella on oikeus tunteensa näyttää. Mutta täysissä järjissään olevalta ihmiseltä (nuorelta tai vanhalta) on tietysti vaikea sulattaa henkistä väkivaltaa. No, minun mielestä lääkkeet on tähän väärä ratkaisu, ellei vanhus nyt aivan tolkuton ja ylikiihtynyt ole. Ehkä on turha vajota myöskään samalle tasolle ja antaa paukkua samalla mitalla takaisin. Itse luultavasti poistuisin paikalta hetkeksi. Tai keskeyttäisin hänen auttamisensa ja "tarttuisin" hänen sanomisiinsa ja vaatisin selitystä.

No, nyt ei saa kukaan sanoa, että joopa joo - varmaan auttaa... näin kuitenkin itse tekisin.

...aiheesta pääsisi herkullisesti hoitajien vallankäyttöön...vaikka piilosellaiseen...  :P

Agressiivisesti käyttäytyvä vanhus saattaa tietysti ns. "virittää" hoitajan agressiivisuuden, eli hoitaja "suuttuu" kun asiakas on aggressiivinen. Kokenut ja ammattitaitoinen hoitaja todennäköisesti huomaa tämän piirteen itsessään ja osaa toimia sen mukaan.

Vallankäyttöä on niin monenlaista. Ja joskus hoitajienkin on tietysti vaikeata huomata sitä puolta itsessään. Varsinkin kun se koskee hoidettavaa. Tämä aihehan tietysti vaatisi oman otsikon.  :-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...