Jump to content
MAINOS

Aggressiivisesti käyttäytyvät ikääntyneet ihmiset


Vieras: nalle puh

Recommended Posts

Vieras: nalle puh

Tervehdys ;D

Kertokaa omia kokemuksia aggressiivisesti käyttäytyvistä ikääntyvistä ihmisistä. Teen kouluun tästä aiheesta työtä, joten olisi kivaa saada muiden hoitajien kokemuksia/ mielipiteitä esille.

Vastaajille kiitos nalle puhilta  :happy:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Sinulla hieman turhan laaja kysymys. Rajaa tarkemmin mitä haluat tietää ja mistä näkäkulmasta työtä olet tekemässä

- elämä on asenne kysymys -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jotakin voin kertoa.. tosin aihe on laaja.. vanhustyössä tulee vastaan agressiivisuus mikä kohdistuu usein hoitajaan tai jopa toiseen vanhukseen.. Haistattelu, uhkailu, nipistely, lyöminen, potkiminen, raapiminen, sylkeminen, puristaminen.. näitä tulee vastaan, välillä useinkin. Tosin niihin useimmiten osaa varautua, kun tuntee ja tietää, millasia taipumuksia vanhuksella on. Edellisessä työpaikassa tulin tilanteeseen, jossa dementikkopappa painoi tyynyä vuodepotilaana olevan mummon naamalle. Toisen kerran osuin paikalle yöllä, kun dementoitunut mummo oli kiivennyt vuodepotilaana olevan mummon sänkyyn ja oli menossa makaamaan tämän päälle. Tahatonta, mutta voi joskus olla kohtalokastakin.

Joskus olen ollut tilanteessa, jossa kolme hoitajaa on joutunut pitämään kiinni agressiivisesta vanhuksesta, jotta viides hoitaja on saanut pistettyä "jarrua" kankkuun..

Ei mukavia tilanteita kenellekään..  :nauraa: 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

siis edelliseen korjausta sen verran, et jos kolme hoitajaa pitää kiinni, ni eiköhän se ole neljäs, joka pistää eikä viides....  :nauraa:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

siis edelliseen korjausta sen verran, et jos kolme hoitajaa pitää kiinni, ni eiköhän se ole neljäs, joka pistää eikä viides....  :nauraa:

Jos se neljäs hoitaja on se hoitaja joka katoaa aina kuin pieru saharaan kun osastolla tapahtuu akuuttia tai potilas on agressiivinen...
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos se neljäs hoitaja on se hoitaja joka katoaa aina kuin pieru saharaan kun osastolla tapahtuu akuuttia tai potilas on agressiivinen...

:nauraa: näihin on törmätty

Muokkaus:lainaukset

- elämä on asenne kysymys -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos se neljäs hoitaja on se hoitaja joka katoaa aina kuin pieru saharaan kun osastolla tapahtuu akuuttia tai potilas on agressiivinen...

:nauraa: näihin on törmätty

Jep, pysyy kanslian kynät järjestyksessä tai vessassa tukka ojennuksessa.

My brain is stuck from shooting glue

I'm not sorry for the things I do

 

Carbona not glue

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Vaikka nämä kyseiset ihmiset ovat miten sairaita tahansa, jos he tarpeeksi hyvin osaavat sivaltaa ja vieläpä hyvin henkilökohtaisuuksista (Itsekin ihmettelen miten jotkut voi tietää asioitani), niin kyllä siinä väsyy... :-

Omalla työpaikalla asukas, joka erityisesti minua (ja muutamia tiettyjä asukkaita) kohtaan hyvin henkisesti aggressiivinen; Haistatelua, asiatonta käyttäytymistä ja kommentoitia. Hassua että yhden ihmisen -vieläpä asukkaan- takia pukkaa päälle uupumusta ja masista (Ja sen myötä melkein saikkua, vaikuttaa kummasti olemassa oloon). Linja on suorastaan solvaavaa; Olen paska ihminen, en osaa mitään, en auta häntä (esim. asukas kävelee itsekin, en ajatellut kantaa häntä), mie vaan komentelen ja asukas on erittäin tyytyväinen, kun 'ei tartte minun naamaa katella'. Aiemmin joskus ollut asukas, joka myös henkisesti aggressiivinen ajoittain, mutta hän sentään pyysi anteeksi viimeistään silloin, kun joku huomautti asiasta. Tämä asukas ei välitä, hänen määräysvaltahan se on -> 'Mitäs laittoivat tänne...'  *nolona*

Siinäpä hieman realistista tilannetta...

Pyyntö; Älkää vähetelkö, kaikki eivät jaksa pitää pintaansa kuunneltuaan samaa kuittailua kuukauden putkeen ja henk koht puolikin mättää... Kiitos   ::ihmettelee::

- Your Lordy Mistress, Painfully Yours  <3

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ymmärrän kyllä hyvin tuon että alkaa masentaa jos jatkuvasti saa kuulla tuollaista. Mun ei ole tarvinut kohta 3 vuoteen kuunnella ikäihmisten haukkuja tai kärsiä heidän aggressiivisuudesta. En tiedä mistä johtuu, mutta täällä Briteissä ei ainakaan polilla joudu siitä kärsimään. Vanhustenhoitopaikat voivat toki olla asia erikseen täälläkin.

Eteenpäin menoa sekin on kun nenälleen kaatuu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meilläkään ei tarvi aggressiivisuudesta kärsiä, kun on kaappi täynnä hyviä lääkkeitä. Ja siinä vaiheessa kun alkaa nyrkit käydä niin ne onkin jo osastokuntoisia.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Myönnän, hoidin aikoinaan hyvin vahvatahtoista potilasta, joka jaksoi joka aamu haukkua mut pataluhaksi. Yks aamu vaan pinna paloi ja jätin muorin vessaan istumaan, totesin vain kylmästi, et tuun auttamaan sitten pois kun alkaa mun apu kelpaamaan, et mun puolesta saa istua sielä vaikka koko päivän. Tunnin päästä alkoi apu kelpaamaan, ja siitä lähtien koko hoitosuhteen ajan (noin 5v) jaksoi mamma kehua mua =) Joskus vaan on tehtävä säännöt selviks, ja juu... nyt saatte haukkua mun hoito"metodiani" ihan rauhassa =)

Jos et pidä siitä, että muut kävelevät ylitsesi, nouse ylös lattialta.

Non sunt multiplicanda entia praeter necessitatem.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joskus vaan on tehtävä säännöt selviks, ja juu... nyt saatte haukkua mun hoito"metodiani" ihan rauhassa =)

Rajansa se on rauhallisellakin hoitajalla... ;D Oikea ote sulla, joskus pitää antaa potilaiden maistaa omaa lääkettään.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joskus vaan on tehtävä säännöt selviks, ja juu... nyt saatte haukkua mun hoito"metodiani" ihan rauhassa =)

Rajansa se on rauhallisellakin hoitajalla... ;D Oikea ote sulla, joskus pitää antaa potilaiden maistaa omaa lääkettään.

Jees..kyllä tuollaista paskaa saa myös akuuttihoidossa kohdata. Kun mummojen päivärytmi menee sekaisin, kun hoitaja ei viitsi tuoda lehteä , kun on tekemässä asioita muualla. Ja sitten arvostellaan hoitoa yms. Ja kun tarjoaa apua , kieltäytyy parhaimmiten ottamasta mitään vastaan. Ehkä sitten tunnin parin päästä alkaa apu kelpaamaan myös kyseisen tapauksen kohdalla.

Että ottaa päähän nuo mummelit joskus  ;D ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Agitated

Joskus vaan on tehtävä säännöt selviks, ja juu... nyt saatte haukkua mun hoito"metodiani" ihan rauhassa =)

Miten sä voit edes kuvitella että me sun "metodisi" teilaisimme...päinvastoin. Oikea asenne  ;D, tiettyyn rajaan asti!  :omahyväinen:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Todellakaan hoitajan ei tarvii ottaa turpaan hoidettavalta tai kuunnella loputtomiin solvauksia, varsinkin jos ne menee henkilökohtaisuuksiin. Hoitajat on ihmisiä ja yksilöitä ja mun mielestä on oikeus sanoa, jos tilanne menee liian pitkälle.. Mut takasin ei saa lyödä.. (vaikka joskus mieli tekiskin..  :))

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja takasin ei myöskään solvata...mun, joskin melko vähäisten, vanhustyökokemusten perusteella olen mietiskellyt, että pahaa oloa ja ahdistusta on joskus jokaisen pakko purkaa, vanhustenkin. En nyt siis tarkoita fyysistä aggressiota, lähinnä juuri solvaamista, jatkuvaa valitusta, nälvimistä jne. Jos ajatellaan, että vanhus on vanhainkodissa, kukaan ei käy katsomassa jne, niin kehen hän tunteensa ja turhautumisensa purkaa, jollei siihen aina yhtä kiireiseen hoitajaan, joka juuri ja juuri ehtii pari sanaa vaihtaa? Kaikkea ei toki tarvitse sietää, mutta vähän edes.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja takasin ei myöskään solvata...mun, joskin melko vähäisten, vanhustyökokemusten perusteella olen mietiskellyt, että pahaa oloa ja ahdistusta on joskus jokaisen pakko purkaa, vanhustenkin. En nyt siis tarkoita fyysistä aggressiota, lähinnä juuri solvaamista, jatkuvaa valitusta, nälvimistä jne. Jos ajatellaan, että vanhus on vanhainkodissa, kukaan ei käy katsomassa jne, niin kehen hän tunteensa ja turhautumisensa purkaa, jollei siihen aina yhtä kiireiseen hoitajaan, joka juuri ja juuri ehtii pari sanaa vaihtaa? Kaikkea ei toki tarvitse sietää, mutta vähän edes.

Olen samaa mieltä. Jokainen tarttee jonkun, jonka kanssa riidellä paineet pois.

la vida es una buena adventure - elämä on kaunis seikkailu

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä, ja tässäpä viittaisin myös taannoiseen tunneäly-keskusteluun. Kyllä hoitajan pitää osata suhtautua myös negatiivisiin tunteisiin, niin omiin kuin toistenkin. Mä olen aina ajatellut, että kun jo mun Mummokin sanoi ettei haukku haavaa tee, niin totta se on ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja takasin ei myöskään solvata...mun, joskin melko vähäisten, vanhustyökokemusten perusteella olen mietiskellyt, että pahaa oloa ja ahdistusta on joskus jokaisen pakko purkaa, vanhustenkin. En nyt siis tarkoita fyysistä aggressiota, lähinnä juuri solvaamista, jatkuvaa valitusta, nälvimistä jne. Jos ajatellaan, että vanhus on vanhainkodissa, kukaan ei käy katsomassa jne, niin kehen hän tunteensa ja turhautumisensa purkaa, jollei siihen aina yhtä kiireiseen hoitajaan, joka juuri ja juuri ehtii pari sanaa vaihtaa? Kaikkea ei toki tarvitse sietää, mutta vähän edes.

Olen samaa mieltä. Jokainen tarttee jonkun, jonka kanssa riidellä paineet pois.

Pitääkö vanhukselle antaa anteeksi jatkuva halpamainen ja loukkaava käytös sen takia että hän on vanhus? Jos on potilaalla on pitkälle edennyt dementia, tms. niin silloin pitää pystyä katsomaan sormien lävitse, mutta kyllä sairaalassa hoitajat voi vaatia potilailta asiallista käytöstä potilaan iästä riippumatta.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pitääkö vanhukselle antaa anteeksi jatkuva halpamainen ja loukkaava käytös sen takia että hän on vanhus? Jos on potilaalla on pitkälle edennyt dementia, tms. niin silloin pitää pystyä katsomaan sormien lävitse, mutta kyllä sairaalassa hoitajat voi vaatia potilailta asiallista käytöstä potilaan iästä riippumatta.

Ei pidä. Meidän tulee kunnioittaa potilaita, ja yhtä lailla potilaiden tulee kunnioittaa meitä. Ei kukaan ole velvollinen kuuntelemaan jatkuvaa suunsoittoa. Näissä tilanteissa auttaa se, jos työpaikalla on sellainen henki ,ettei kukaan hyväksy henkistä väkivaltaa, ja hoitajat ovat tarvittaessa toistensa tukena. Näitä paikkoja ei vain taida olla kovin tiheässä.

Tämä ei tietenkään tarkoita sitä, että pitäisi olla liian herkkänahkainen ja ottaa kaikki valitukset ja haukkumiset henk. kohtaisesti, mutta ei todellakaan kuulu sietää loukkaavaa käytöstä "täysissä järjissään" olevilta ihmisiltä. Pitkälle edenneiden dementikkojen kanssa on tietysti vähän toinen juttu...

1/12800

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Näissä tilanteissa auttaa se, jos työpaikalla on sellainen henki ,ettei kukaan hyväksy henkistä väkivaltaa, ja hoitajat ovat tarvittaessa toistensa tukena. Näitä paikkoja ei vain taida olla kovin tiheässä.

Se on vaan paljon kivempaa olla se "kiltti ja mukava hoitaja..."
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Henkistä väkivaltaa ?  Mielestäni ihminen, joka kokee jonkun mummelin nalkutukset henkisenä väkivaltana sais mennä kattoon peiliin. Toisesta korvasta sisää ja toisesta ulos. Kaikkee ei pidä ottaa henk. kohtaisesti.

Mä koen, et jos on hyvä itsetunto, niin toisten sanomiset ei satuta. Vi***uako sillä on väliä, mitä mieltä joku vanhus on sun työtavasta tai -panoksesta, jos sä ite tiiät mitä se oikeesti on.

Tässä työssä polttaa nopeesti ittensä piippuun, jos ottaa tosissaan kaiken, mitä joku sanoo.

Tietysti aina voi sanoo takaisin kohtuuden rajoissa.

la vida es una buena adventure - elämä on kaunis seikkailu

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Henkistä väkivaltaa ?  Mielestäni ihminen, joka kokee jonkun mummelin nalkutukset henkisenä väkivaltana sais mennä kattoon peiliin.

Usko pois että vanha "mummelikin" saattaa olla puheissaan ja teoissaan kuin pahin murrosikäinen joka menee solvauksissaan hyvinkin henkilökohtaiselle tasolle.

Toisesta korvasta sisää ja toisesta ulos. Kaikkee ei pidä ottaa henk. kohtaisesti.

Näinhän se yleensä menee. Joskus vaan tulee tilanne että hoitajan mitta täyttyy ja pitää nostaa kissa poydälle. Olen itse ollut pari kertaa todistamassa hoitajan totaalista kypsymistä ja näistä episodeista on ollut seurauksena pelkkää hyvää hoitosuhteelle.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen itse ollut pari kertaa todistamassa hoitajan totaalista kypsymistä ja näistä episodeista on ollut seurauksena pelkkää hyvää hoitosuhteelle.

Eli tarkoitatko että hoitaja on "avautunut" potilaalle, vai miten ko totaalinen kypsyminen on ilmennyt?

Eteenpäin menoa sekin on kun nenälleen kaatuu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...