Jump to content
MAINOS

Apua!!


Lara

Recommended Posts

Kyllä TYKSissäkin oli jokaisella happipaikalla kostutuspullo (ainakin meidän os:lla). Juuri sellainen valmis setti joka on käyttökelpoinen muistaakseni kuukauden avaamisesta. Ja tämä ei ollut potilaskohtainen vaan paikkakohtainen (johon tosin monet eivät laittaneet päivämäärää avatessaan  angry.png )

Eikös se happi ilman kostutusta ole kovin limakalvoja kuivattavaa... Ja se kostutuspullo oli sellanen että siihen sopi kiinni "tavallinen" vihreä happiletku jota käytettiin ventimaskin kanssa, sitten sopi kiinni se letku joka on happiviiksissä sekä nebulisaattorin/nebulisaattorimaskin letku. Ja kyllä se nebu alkoi ihan  höyryä kehittää kun sen laittoi kiinni ja virtausta myös :(

Tällä hetkellä olen töissä pikkuruisessa tk:ssa vuodeosastolla ja siellä kahdelle menee atrovent ja ventoline nebulla.. ne on sellaset pöytämallin koneet jotka on vaan pistorasiassa kiinni. En oikeen sen vehkeen toimintaperiaatetta mutta kyllä rupee pörisemään ku päälle laittaa :nauraa:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
Vieras: peikkotyttö

Kostutus.... kyllä on käytössä. Sellainen kertakäyttöinen systeemi (Baxterin?), jossa vesi on pakattu valmiiseen kertakäyttöiseen kostuttajaan. Lyödään vain happipisteeseen yhdistäjällä kiinni, säädetään virtaus ja happiletku / viikset kiinnitetään kostuttajaan ja siinäpä se.  Myös hengityskoneseen ja C-PAP:iin saatavissa kostuttavat lämittävät letkut. 

Kyllä kyllä...näitä olen nähnyt ahkerassakin käytössä, kestoaika juuri sen kuukauden avaamisesta. Mutta myös perinteisiä  täytettäviä näkee sillointällöin juuri pidempiaikaisessa happihoidossa olevilla.

..Ja tuohon Onnin kommenttiin...yleisellä tasolla olen kuullut kritiikkiä juuri siitä, että ambulansseissa happea on annettu COPD-potilaille liiankin rohkeasti.  Tehokkaan happihoidon aikana, potilaan saturaatiot ovat varmasti parempia ja levotonkin potilas voi muuttua rauhalliseksi...niinpä.. mutta kenties jatkohoidossa, esim. vasta osastolla voi varsinaiset oireet retentiosta, tajunnan aleneminen, hengityslama ym. tulla esille (Etenkin jos reilumpi hapettaminen on jatkunut pidemmän aikaa). Ja mitä C-PAP-laitteisiin tulee, nykyään  uudemmissa on se hyvä puoli, että happiprosenttia saadaan säädettyä..eli COPD potilaillekin saadaan ymmärtääkseni ns. "turvallisia virtauksia". Korjatkaa jos olen väärässä.. Jokatapauksessa, enpä hapettaisi huoletta COPD potilasta, jollen entuudestaan tietäisi, mitä kyseinen potilas kestää. Muutoinhan sen, miten kukin potilas happihoitoa kestää, pystyy määrittelemään vain, jos on mahdollisuus seurata astrup-arvoja..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

..Ja tuohon Onnin kommenttiin...yleisellä tasolla olen kuullut kritiikkiä juuri siitä, että ambulansseissa happea on annettu COPD-potilaille liiankin rohkeasti.

Ambulanssissa annettu happihoito on niin lyhytaikaista, että ei siinä COPD-potilas mene hiilidioksidiretentioon. Turha sitä on kenenkään kritisoida.

Tehokkaan happihoidon aikana, potilaan saturaatiot ovat varmasti parempia ja levotonkin potilas voi muuttua rauhalliseksi...niinpä.. mutta kenties jatkohoidossa, esim. vasta osastolla voi varsinaiset oireet retentiosta, tajunnan aleneminen, hengityslama ym. tulla esille (Etenkin jos reilumpi hapettaminen on jatkunut pidemmän aikaa).

Hengitysvaikeudesta kärsivälle potilaalle annetaan happea aina. COPD ei saa olla este sille. Hiilidioksidiretentiosta puhutaan kyllä joka hetki, mutta harvoin siitä ongelmia tulee. Suurin osa hiilidioksidiretentiota pelkäävistä hoitajista ei ole koskaan edes sellaiseen törmännyt. Itse olen alle kymmenen kertaa ollut tilanteessa, jossa hiilidioksidiretentio olisi johtanut todellisiin ongelmiin. Ja kauhean montaa COPD-potilasta ei siinä ryhmässä ollut.

Ja mitä C-PAP-laitteisiin tulee, nykyään  uudemmissa on se hyvä puoli, että happiprosenttia saadaan säädettyä..eli COPD potilaillekin saadaan ymmärtääkseni ns. "turvallisia virtauksia". Korjatkaa jos olen väärässä.. Jokatapauksessa, enpä hapettaisi huoletta COPD potilasta, jollen entuudestaan tietäisi, mitä kyseinen potilas kestää. Muutoinhan sen, miten kukin potilas happihoitoa kestää, pystyy määrittelemään vain, jos on mahdollisuus seurata astrup-arvoja..

WhisperFlow:n CPAP-generaattorissa joka meillä on käytössä, saadaan happiprosentti säädettyä. Koskaan emme happiprosenttia alle 30 laske vaikka kyseessä olisi minkälainen COPD tahansa. Yleensä säätömahdollisuutta käytetään sisäänhengityskaasun happipitoisuuden nostamiseen.

Kyllä sile COPD-potilaalle voi antaa happihoitoa ilman verikaasunäytteitäkin. Ventilaatiota ja hapettumista voi seurata ihan kivasti saturaatiomittarilla ja omalla järjellä (miten potilas hengittää, muuttuuko uneliaaksi jne). Astrupin hoitaminen ei sitä potilasta paranna, varsinkaan jos ei ymmärrä mitään koko astrupista. :(

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Kyllä noita kostuttimia vielä on käytössä, jopa aika monessakin(?) paikassa. Ihan käteviähän ne on. Yksi mummo sanoo aina kun haluaa hapen päälle, että "paa se perunakattilakin porisemaan"  :) (kun se kostuttimesta lähtevä ääni muistuttaa hänen mielestään ihan perunakattilan porinaa).

Itse antelen aina nuo lääkkeet hapen kanssa, niin polilla kun ampparissakin (tai no, eihän meillä ees lanssissa oo mahdollista antaa paineilman kautta). Kaikille pokille siis, myös COPD potilaille.

- Sinähän olet väsynyt, kun on oikein pussitkin silmien alla!

- Ei ne oo pussit, ne on tissit!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Luulin, ettei niitä ole enää missää. Olen kyl ollut pois srl:stakin pari vuotta tossa välillä, etten niin ole ehtiny tsiikaileen onko sitä vettä eli ei.. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Luulin, ettei niitä ole enää missää. Olen kyl ollut pois srl:stakin pari vuotta tossa välillä, etten niin ole ehtiny tsiikaileen onko sitä vettä eli ei.. 

No nyt selvisi tämäkin sinulle.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...