Jump to content
MAINOS

Turhia Lääkkeitä ensihoidon kentällä, vai ei???


Vieras: hotosaku

Recommended Posts

Voltaren on yks mailman turhimmista lääkkeistä. Siitä ei ole mitään hyötyä, omakohtaista kokemusta on.

Kohtalaisen kovaa yleistystä tuolla tutkimusmateriaalilla...

Minä voisin vastaavasti sanoa että Voltaren on maailman paras lääke kaikille maailman selkäkipuisille kun Voltaren rapid  p.o. hoiti minun issiasvaivani täysin kivuttomaksi.

Niin tai mä voisin sanoo että Oxanest® on ihan paska kun ei hoitanut minun kipuani, mutta kummasti se silti tuntuu joitakin auttavan... Hmm.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 101
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Norflex + Voltaren i.m. kombinaatio on kyllä aivan äärettömän käytetty lääkeyhdistelmä iskias vaivaan, ja varsinkin tk ja srl maailmassa. Vammapokat on asia erikseen. Voisi kuitenkin otaksua että alan ammattilainen osaisi erottaa iskiasvaivan ja vamman toisistaan. Toinen mikä on vähintään yhtähyvä ja kentällä lähes tuntematon on mahakipuun Litalgin amp. / 100 ml NaCl nopeana sivutippana. Ensihoidossa tupataan käyttämään joka paikassa Alfentaniilia vaivaan kuin vaivaan. Iskias vaivassa se vie kivun, mutta ei auta varsinaiseen vaivaan relaksoivasti. Ja tottahan se on, että eivät kaikki lääkkeet kaikille auta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Toinen mikä on vähintään yhtähyvä ja kentällä lähes tuntematon on mahakipuun Litalgin amp. / 100 ml NaCl nopeana sivutippana.

Siltäkin varalta että se on viilausta ja muutenkin turhaa, poikkean sivuraiteille ja älähdän siitä että mitään lääkettähän ei mitata ampulleissa. Meillä ainakin löytyy kahden kokoisia Litalgin-ampulleja kaapista. Tämä tästä, nyt eteenpäin.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ensihoidossa tupataan käyttämään joka paikassa Alfentaniilia vaivaan kuin vaivaan.

Totta! Ja muutenkin nykyään ensihoidossa "ammutaan tykillä hyttystä" monessa muussakin asiassa.

Toinen mikä on vähintään yhtähyvä ja kentällä lähes tuntematon on mahakipuun Litalgin amp. / 100 ml NaCl nopeana sivutippana.

Diagnosoituihin sappivaivoihin Litalginia on tullut käytettyä, muutoin olen kyllä melko varovainen vatsakipuisten lääkitsemisessä ja varsinkin äksäämisessä.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

jep,vatsakivun pitämisenä kirurgisena vaivana,kunnes toisin todistetaan,kannattaa.

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Diagnosoituihin sappivaivoihin Litalginia on tullut käytettyä, muutoin olen kyllä melko varovainen vatsakipuisten lääkitsemisessä ja varsinkin äksäämisessä.

Jep diagnosointuihin sappivaivoihin litalgin on kova sana. Mutta tosiaan epäselvissä vatsakivuissa lääkitystä kannattaa harkita. Sillä useat kirurgit ei pidä siitä jos potilas on lääkitty ennenkuin kirurgi on käynyt kopaisemassa vatsan ja saanut selville missä kohtaan kipu paikallistuu.

Muokkaus:lainaukset

Etulinjan mies

Kanyloi varjoaan nopeammin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kohtalaisen kovaa yleistystä tuolla tutkimusmateriaalilla...

Minä voisin vastaavasti sanoa että Voltaren on maailman paras lääke kaikille maailman selkäkipuisille kun Voltaren rapid  p.o. hoiti minun issiasvaivani täysin kivuttomaksi.

No toki on tullut kokemusta Voltarenista enemmän myös työkentällä käytettynä, eikä se sielläkään ole potilasta juuri auttanut, silloin kun sitä on annettu. Ja selkäkipuisillehan sitä yleensä määrätään, yms kiputiloihin.

On toki totta, niinkuin tuossa joku sanoikin, että kipulääkkeen vaikutus on yksilöllinen, sehän on päivänselvää. Tää nyt on vaan minun henk. koht. mielipiteeni ko lääkkeestä. Itse pyrin antamaan potilaalle jotain tujukampaa, jos niin kivulias on, että jotain parentaalista lääkitystä tarvii. Mutta toki sitä Voltareniakin annetaan, kun tohtori niin määrää.

Litalginista on sitä vastoin hyvät kokemukset ampparissa käytettynä, etenkin juuri todetussa sappivaivassa. Konsultaation kautta myö se yleensä on annettu, niin ei ole tohtorikaan kyllä valitellu sitten kohtuu kivuttoman potilaan vuoksi. Eikös se ole vähän vanha käsitys tuo, että potilaan pitää esim. vatsakivuissa olla kivulias kirurgille mennessä? Nykyään ainakin täällä saa antaa oksuakin vatsakipuiselle, kun aiemmin suositeltiin tuota Rapifenia lyhyen vaikutuksen vuoksi.

Ja mitä tuohon Litalginiin vielä tulee, niin yleensä annostellaan se iv, jo yksin sen takia, kun se tuppaa kirvelemään niin pirusti im. Ja sen lisäksi täytyis pistää im.:sti kahteen kohtaan tuon 5ml lääkemäärän vuoksi. Kyllähän jotkut sitä kuulemma ovat yhteenkin kohtaan im.:sti koko 5ml pistäneet, mutta sattuuhan se jo hitosti potilaaseen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja mitä tuohon Litalginiin vielä tulee, niin yleensä annostellaan se iv, jo yksin sen takia, kun se tuppaa kirvelemään niin pirusti im. Ja sen lisäksi täytyis pistää im.:sti kahteen kohtaan tuon 5ml lääkemäärän vuoksi. Kyllähän jotkut sitä kuulemma ovat yhteenkin kohtaan im.:sti koko 5ml pistäneet, mutta sattuuhan se jo hitosti potilaaseen.

Tunnetustihan se kirvelee muikeasti myös iv-annostelussa, mutta olen todennut potilaille että se tehoaa paremmin kun se vähän kirpasee...

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No toki on tullut kokemusta Voltarenista enemmän myös työkentällä käytettynä, eikä se sielläkään ole potilasta juuri auttanut, silloin kun sitä on annettu.

-clip-

Tää nyt on vaan minun henk. koht. mielipiteeni ko lääkkeestä. Itse pyrin antamaan potilaalle jotain tujukampaa, jos niin kivulias on, että jotain parentaalista lääkitystä tarvii.

Johtuisikohan sinun käsityksesi siitä että sairaankuljetus ei yleensä ole enää paikalla siinä vaiheessa kun potilaan vointi kohenee ja kivut helpottuu? Eli kun tk-lääkäreiden ykkösvaihtoehto selkäkipuisten lääkevaihtoehdoksi on Voltaren, niin se perustuu kokemuksen tuomaan tietoon lääkkeen voimasta eikä mistään vanhankantaisesta ajattelumallista.

Poli-, ja osastotyöskentelyssä huomaa usein sen että nämä "ensihoitajien" väheksymät kipulääkkeet auttavat jos potilaalla ja ennen kaikkea hoitajalla on malttia odottaa lääkkeen vaikutuksen alkamista. Jos potilaan kipu on kestänyt useita tunteja tai jopa vuorokausia niin homma ei ole vartista kiinni.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Dino puhuu asiaa.

Keskustelu on siirtymässä lääkkeistä inttämiseksi. Olen kuitenkin edelleen sitä mieltä, että sairaankuljetusyksikön lääkearsenaalia tulisi pohtia kunkin yksikön toiminta-alueen mukaan. Eli kuljetusmatkojen, vasteiden yms. lisäksi lääkesuunnittelussa pitäisi olla hajulla niistä oman alueen vastaanottavista hoitolaitoksista.

Ettei vaan taas perusasiat hukkuisi turhassa lääkehuumassa ja potilaan kanssa taikinoidessa...  ::)

Lisätään vähän vielä lopuksi vettä myllyyn. Mikä on oikeastaan kipulääkkeiden perusfunktio sairaankuljetuksessa??

-Pölhö

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lisätään vähän vielä lopuksi vettä myllyyn. Mikä on oikeastaan kipulääkkeiden perusfunktio sairaankuljetuksessa??

Helppo vastaus, hoitaa potilaan kipu pois.

Kuten tiedämme, kipu aiheuttaa epäsuotuisia fysiologisia vasteita jotka saattavat aiheuttaa potilaan tilan heikkenemisen. Rintakipu on tästä hyvä esimerkki. Moni toimepide on ilman kipulääkitystä erittäin hankala tehdä (esim. murtuneen raajan reponointi). Ja miksi potilaan tulisi olla kipeänä jos on olemassa kipulääkkeet?

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä vaan. Kipu on ehkä merkittävin yksittäinen syy hoitoon hakeutumiseen ja sitä se on myös sairaankuljetuspyynnöissä. Palvelun käyttäjä arvioi laatua eri tavalla kuin auttaja ja kivun hoito on hyvin tärkeä palvelun laatukriteeri. Ambulanssi on terveydenhuollon ensikontakti ja kivunhoito on perusasia. Se kuka ja miten sitä missäkin toteutettaa lienee paikallisten terveysviranomaisten (lääkärikunta) ongelma. Sen sijaan, että hoitajat arvostelevat toisiensa mielipiteitä, voisivat he auttaa lääkärikuntaa ongelmassa vaikka alkuunpanemalla kivunhoitoa koskevia tutkimuksia tai osallistumalla ammattitaidollaan niihin. Niin kauan kunnes on faktaa, ovat mielipiteet sananhelinää.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Dodiid..

Edellenkään en ole torpedoimassa kipulääkkeiden tarpeellisuutta, vaan sitä, että potilaan lääkitseminen nostetaan itseisarvoksi. Ja kaikkia potilaitahan ei kipulääkityksellä saa kivuttomaksi, vaan oleellinen osa kivunhoitoa on perussyyhyn puuttuminen. Jos tätä ajattelee esim. AMI-potilaan kohdalla, niin ollaan juuri näissä alueellisissa kysymyksissä - mistä potilas oikeasti hyötyy? Korostettakoon nyt vielä, ettei tämä näkemykseni tarkoita kipulääkityksen eväämistä rintakipuiselta. Kipulääkkeen merkitys korostuu tietysti myös edellä mainitussa reponoinnissa, "lonkkapotilaan" siirrossa jne.

On totta, että kipu voi pahentaa "oravanpyörää", mutta tulisi myös muistaa, että joskus kipu saattaa olla myös potilaan vitaalielintoimintojen osalta hyödyllinen ja ylläpitävä tekijä. Potilaan kipua ei saa vähätellä, muttei se saisi nousta itseisarvoksikaan siten, että kaikki hoito keskittyy kivun lääkkeelliseen hoitoon. Jos halutaan pitää kipua keskeisenä ensihoitojärjestelmän aktivointitekijänä, niin herää kysymys, onko lääkkeellinen ratkaisu aina ensisijainen toimintamalli?

Kipulääkkeet kuuluvat sairaankuljetukseen, mutta joskus kannattaa pohtia, mikä arsenaali on oikeasti tarpeellinen. Edelleen paikallisten olojen mukaan.... Syy miksi tankkaan asiaa on se, että lääkitseminen ja jopa eriasteinen puoskarointi, ts. lääkkeiden itsenäinen määrääminen tuntuu olevan kentällä yhä kovemmassa huudossa. - "Kato ku kyll mä tiiän, kajautetaan tohon vähän alfentaniiliä". Valitettavan usein näissä tilanteissa huomaa myös sen, ettei hommaa ole ihan aina loppuun asti harkittu..

Ja vielä pari asiaa lopuksi. Kun ihan reponointikin kaivettiin esille, niin mihin on hävinnyt kipukeskustelusta sellainen osa kuin "hoitajan kyky sietää potilaan kipua"? Kuinka moni voi vakaalla naamalla väittää, että reponoinnit ovat sitten oikeen maan perusteellisen kivutonta touhua? Onko itseisarvo, että potilas hyötyy automaattisesti aina reponoinnista, varsinkin jos kuljetusmatkat lopulliseen hoitopaikkaan (ja kuville) ovat lyhyet?

Ja mitä tutkimuksiin tulee, niin lääketieteellistä näyttöähän ensihoidossa on vain trombolyysihoidon sekä PPE:n ja varhaisen defibrillaation kohdalla. Muun suhteen onkin sitten vähän niin ja näin.

-Pölhö

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kipulääkkeet kuuluvat sairaankuljetukseen, mutta joskus kannattaa pohtia, mikä arsenaali on oikeasti tarpeellinen. Edelleen paikallisten olojen mukaan.... Syy miksi tankkaan asiaa on se, että lääkitseminen ja jopa eriasteinen puoskarointi, ts. lääkkeiden itsenäinen määrääminen tuntuu olevan kentällä yhä kovemmassa huudossa.

Yksinkertainen on kaunista - lääkepakissakin. Tai ainakin se vähentää lääkehoidon virheiden riskiä oleellisesti jos lääkerepertuaari pidetään olosuhteiden mukaisena.

Ja mitä tutkimuksiin tulee, niin lääketieteellistä näyttöähän ensihoidossa on vain trombolyysihoidon sekä PPE:n ja varhaisen defibrillaation kohdalla. Muun suhteen onkin sitten vähän niin ja näin.

Ja tuo trombolyysihoito ja PPE:kin ovat tutkimusten mukaan vähän kysymysmerkillä... Tai ainakin näin viisammat ovat luennoilla opettaneet.

Sen sijaan, että hoitajat arvostelevat toisiensa mielipiteitä, voisivat he auttaa lääkärikuntaa ongelmassa vaikka alkuunpanemalla kivunhoitoa koskevia tutkimuksia tai osallistumalla ammattitaidollaan niihin. Niin kauan kunnes on faktaa, ovat mielipiteet sananhelinää.

Minäkin toivoisin sitä että nykyistä ensihoidossa tapahtuvaa villiä lääkityskultturia tutkittaisiin ja valvottaisiin jollakin tasolla. Ikävä kyllä pelkään että nämä tutkimustulokset eivät olisi alalle kunniaksi.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joo, hyvä, juuri näin. Siirrytään takaisin 70-80 luvulle ja autoista ei löydy enään mitään. Onko se yhtäkkiä väärin lääkitä kipeetä potilasta??? Minkä helvetin takia jaksatte koko ajan inistä niistä lääkkeistähuh.gif Jos ei lääkkeellinen yksikkö oo teitin makuun niin jättäkää homma muille!! Ja mitä kipulääkkeistä oli kyse niin onhan se jo paska homma että ei autoissa olis niinkin hieno kipulääke kuin alfentaniili!! Mutta joo, kipulääkkeet ja kaikki muutkin lääkkeet pois vaan, nehän ovat ihan turhia, annetaan potilaiden mielummin kärsiä. Vittu otetaan samalla kaikki muutkin tavarat pois, ja tehdään uudet hälytysohjeet häkelle, ambulanssia saa vain hälyttää 0-0 tilanteissa, koska mitä hittoa me tehdään jossain esim A-B 0-3.

Olisiko pari kolme vuotta työkokemusta taustalla ja hirvee tarve näyttää kun noin otti koville.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kivunhoito tai potilaan ( omaisen ) mielestä riittämätön hoito on ainakin asiakastyytyväisyyskyselyissä yksi yleisimpiä aiheita!

I´m not sure what´s wrong... But it´s probably your fault

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Voltaren on yks mailman turhimmista lääkkeistä. Siitä ei ole mitään hyötyä, omakohtaista kokemusta on.

Kohtalaisen kovaa yleistystä tuolla tutkimusmateriaalilla...

Minä voisin vastaavasti sanoa että Voltaren on maailman paras lääke kaikille maailman selkäkipuisille kun Voltaren rapid  p.o. hoiti minun issiasvaivani täysin kivuttomaksi.

Yksilöllistähän tämä on... Mutta täytyy sanoa, että kuulun itsekin niihin joita Voltaren p.o. ei kyllä ole auttanut pätkääkään.

Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi. Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten, että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joo, hyvä, juuri näin. Siirrytään takaisin 70-80 luvulle ja autoista ei löydy enään mitään. Onko se yhtäkkiä väärin lääkitä kipeetä potilasta??? Minkä helvetin takia jaksatte koko ajan inistä niistä lääkkeistähuh.gif Jos ei lääkkeellinen yksikkö oo teitin makuun niin jättäkää homma muille!! Ja mitä kipulääkkeistä oli kyse niin onhan se jo paska homma että ei autoissa olis niinkin hieno kipulääke kuin alfentaniili!! Mutta joo, kipulääkkeet ja kaikki muutkin lääkkeet pois vaan, nehän ovat ihan turhia, annetaan potilaiden mielummin kärsiä. Vittu otetaan samalla kaikki muutkin tavarat pois, ja tehdään uudet hälytysohjeet häkelle, ambulanssia saa vain hälyttää 0-0 tilanteissa, koska mitä hittoa me tehdään jossain esim A-B 0-3.

Olisiko pari kolme vuotta työkokemusta taustalla ja hirvee tarve näyttää kun noin otti koville.

Voi hyvinkin olla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Voltaren on yks mailman turhimmista lääkkeistä. Siitä ei ole mitään hyötyä, omakohtaista kokemusta on.

Kohtalaisen kovaa yleistystä tuolla tutkimusmateriaalilla...

Minä voisin vastaavasti sanoa että Voltaren on maailman paras lääke kaikille maailman selkäkipuisille kun Voltaren rapid  p.o. hoiti minun issiasvaivani täysin kivuttomaksi.

Yksilöllistähän tämä on... Mutta täytyy sanoa, että kuulun itsekin niihin joita Voltaren p.o. ei kyllä ole auttanut pätkääkään.

Sama täällä...

la vida es una buena adventure - elämä on kaunis seikkailu

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En kannata lääkearsenaalin laajentamista, mutta aiheesta puheen ollen taannoisella leikkuriharjoittelujaksolla mieleeni tuli siellä verenpaineen kohottajana käytetty Effortil (etilefriini).

Käsittääkseni etilefriini ei kuulu ensihoito lääkkeisiin, korjatakaa jos olen väärässä =)

Mitä eroa/etua/haittaa etilefriinilla on normalisti ensihoidossa matalanverenpaineen hoidossa käytettäviin lääkkeisiin.

Vosiko joku hotoguru tms. tietävä valistaa tietämätöntä..?

Ku tutkituttaa piäsä, ni suap oekkeet liäkkeet..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Työnnänpä minäkin lusikkani tähän soppaan...

Mielestäni ambulanssien lääkevalikoimasta tulisi päättää yksikkö- ja paikkakuntakohtaisesti. Yksikkökohtaisuudella tarkoitan sitä, että aluksi pitäisi katsoa ajaako kyseinen yksikkö pelkkiä kiireettömiä siirtoja vai hoitaako se myös akuutteja tehtäviä. Kiireettömissä siirroissahan harvoin tarvitaan lääkityksiä, kun taas sitten kiirekyydeillä voi lääkkeillä olla suurikin merkitys.

Toisekseen lääkkeet pitäisi valita myös hieman paikkakuntakohtaisesti. Nimittäin takuulla ei suurissa kaupungeissa tarvita läheskään niin isoa lääkearsenaalia kuin pienemmillä paikkakunnilla (syy: koska isoissa kaupungeissa matkat ovat useimmiten lyhyitä, kun taas pienillä paikkakunnilla matka kohteesta hoitolaitokseen saattaa olla kymmeniä tai jopa satoja kilometrejä (esim. lappi)).

Kaupungeissa ambulanssien lääkevalikoimaan riittäisi minun mielestäni perus kipulääkkeet (esim. Rapifen tai Oxanest), elvytyslääkkeet (Adrenalin), pahoinvointilääkkeet (metopram), lääkehiili, Glukagen ja esim. Narcanti. Nesteistä voisi löytyä G10, Ringer / NaCl...

Itse taas olen töissä pienellä paikkakunnalla, jossa kohteesta hoitopaikkaan on vähintään 40km (vuodenvaihteen jälkeen 90km). Meiltä löytyy mm. seuraavat lääkkeet: elvytyslääkkeet (Adrenalin, Lidocard), rytmihäiriölääkkeet (Atropin, Cordarone, Seloken), pahoinvointilääkkeet (Primperan, Kytril), kipulääkkeet (Oxanest, Rapifen), myrkytyksissä ja yliannostuksissa käytettävät lääkkeet (Lanexat, Narcanti), rintakipulääkkeet (Dinit -suihke ja Nitroinfuusio mahdollisuus), liuotuslääkkeet (Metalyse (ennen käytettiin Rapilysiniä), Klexane, ASA), ventiloitavat lääkkeet (Atrodual, Atrovent comp, Ventoline), lääkehiili, Glukagen... Neisteistä taasen löytyy G10, Voluven, Natriumbikarbonaatti, Perfalgan, HyperHAES, Glukoosi 50mg / ml 1000ml, NaCl 0,9 , Natro-3, Ringer Acetat. Eli aikamoinen arsenaali. Mutta sen voin sanoa että jokainen lääke / neste on jo ainakin minulle osoittanut tarpeellisuutensa sinä aikana mitä minä olen kyseisessä lafkassa töissä ollut. Eli kaikkia on tullut käytettyä (konsultaation perusteella tosin).

Eli milestäni lääkkeet ovat täysin yksikkö- ja paikkakuntakohtaisia  ;D.

- Sinähän olet väsynyt, kun on oikein pussitkin silmien alla!

- Ei ne oo pussit, ne on tissit!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Toisekseen lääkkeet pitäisi valita myös hieman paikkakuntakohtaisesti. Nimittäin takuulla ei suurissa kaupungeissa tarvita läheskään niin isoa lääkearsenaalia kuin pienemmillä paikkakunnilla (syy: koska isoissa kaupungeissa matkat ovat useimmiten lyhyitä, kun taas pienillä paikkakunnilla matka kohteesta hoitolaitokseen saattaa olla kymmeniä tai jopa satoja kilometrejä (esim. lappi)).

Kaupungeissa ambulanssien lääkevalikoimaan riittäisi minun mielestäni perus kipulääkkeet (esim. Rapifen tai Oxanest), elvytyslääkkeet (Adrenalin), pahoinvointilääkkeet (metopram), lääkehiili, Glukagen ja esim. Narcanti. Nesteistä voisi löytyä G10, Ringer / NaCl...

Onks tää joku läppä?  ;D

Kaupunkilaisia ei tarvitse hoitaa tehokkaasti, koska sairaalaan on linnuntietä lyhyt matka?  :-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Neisteistä taasen löytyy G10, Voluven, Natriumbikarbonaatti, Perfalgan, HyperHAES, Glukoosi 50mg / ml 1000ml, NaCl 0,9 , Natro-3, Ringer Acetat. Eli aikamoinen arsenaali. Mutta sen voin sanoa että jokainen lääke / neste on jo ainakin minulle osoittanut tarpeellisuutensa sinä aikana mitä minä olen kyseisessä lafkassa töissä ollut. Eli kaikkia on tullut käytettyä (konsultaation perusteella tosin).

Mä en kyllä oikein ymmärrä, että miksi ihmeessä pitää olla noin kamalasti eri nesteitä? Nabicin ehkä vielä ymmärrän, mutta mitä hyötyä on pitää valikoimissa muita nesteitä kuin Ringer/NaCl, HES, G10?

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Neisteistä taasen löytyy G10, Voluven, Natriumbikarbonaatti, Perfalgan, HyperHAES, Glukoosi 50mg / ml 1000ml, NaCl 0,9 , Natro-3, Ringer Acetat. Eli aikamoinen arsenaali. Mutta sen voin sanoa että jokainen lääke / neste on jo ainakin minulle osoittanut tarpeellisuutensa sinä aikana mitä minä olen kyseisessä lafkassa töissä ollut. Eli kaikkia on tullut käytettyä (konsultaation perusteella tosin).

Mä en kyllä oikein ymmärrä, että miksi ihmeessä pitää olla noin kamalasti eri nesteitä? Nabicin ehkä vielä ymmärrän, mutta mitä hyötyä on pitää valikoimissa muita nesteitä kuin Ringer/NaCl, HES, G10?

Ja miten tuo Perfalgan on tuolla "nesteiden" joukossa?

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Neisteistä taasen löytyy... Perfalgan

Mikäs neste tää on, mitkä sen käyttöindikaatiot on, mitä tämän kanssa pitää varoa ja miten käyttäytyy munuaisten vajaatoiminta potilaalla?  :viekas:

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...