Jump to content
MAINOS

Turhia Lääkkeitä ensihoidon kentällä, vai ei???


Vieras: hotosaku

Recommended Posts

Sairaankuljetus on suomenmaassa kehittynyt huomattavasti viime vuosina. Hoitolinjat ja käytännöt ovat järkeistyneet sille tasolle kuin hyvää hoitoa antavalta yksiköltä edellytetään, ihan maalaisjärjelläkin ajateltuna. Mutta; mikä on kipulääkkeiden perusfunktio ambulassissa?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 101
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

No, vaikka pidänkin ko. lääkettä autossa turhana, niin on pakko muistuttaa, että kyseessä on todellakin vain parasetamoli. Tehoaa tosin paremmin tietysti iv-muodossa, kuin po. Tuskin tällä nyt mummolta tajua saa pois. Tai sitten lähtis muullakin tropilla tai ilmankin troppia.

Tarkoitin toki Fiun viestissä esitettyä iv-diatsepaamia päänsärkyiselle, en parasetamolia.

Ja mitä munuaishommiin tulee, niin parasetamolihan lienee yksi turvallisimmista lääkkeistä munuiaispotilaille. Annosväliä vaan täytyy vaikeilla vajaatoimintaisilla vähentää.

Toki on näinkin. Aikaisemmin tässä säikeessä vaan viitattiin iv-parasetamolin käytön riskeihin munuaisten vajaatoimintapotilailla. Parasetamolin metaboliitit poistuvat virtsan mukana, joten myös muut virtsan eritystä häiritsevät vaivat hidastavat poistumista.

Kun heti perään kerrotaan valmisteen käytöstä potilaalle, jolla oli virtsaamisongelmia ja hyvin suurella todennäköisyydellä jonkinasteiden dehydraatio, kuten kuumeisilla vanhuksilla usein tapaa olla, ei voi välttyä ajatukselta että potilaan tilaa olisi voitu helpottaa ehkä vähemmän riskialttiilla hoidolla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Omasta mielestäni kun esim. rintakipuiselle riittää lääkitykseksi ASA, Nitro, Oxanest... Tietenkin infarktit ja niiden trombolyysi on sitten asia erikseen, siihen kun tarvitaan noiden lääkkeiden lisäksi myös tenekteplaasi / reteplaasi (Rapilysin / Metalyse) + Klexane.

Eli rintakipuiselle ei mielestäsi kannata käyttää beetasalpaajaa? Eikä rintakipuinen tarvitse iv-nitraattia tai inotrooppitukea?

Ja rytmihäiriöiden lääkitys sitten oman alueen ohjeen mukaisesti (mutta kaikissa lansseissa ei ole todellakaan käytössä esim Spesicoria / Selokenia / Cordarone / Atropin...).

Et sitten ajatellut myöskään elvyttää esim. Käypä hoito -suosituksen mukaisesti?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

P.S. Olis kyllä kiva kuulla, mitä kaikkea lääkkeitä sinä noille edellä mainitsemillesi potilaille oikein annatkaan? Omasta mielestäni kun esim. rintakipuiselle riittää lääkitykseksi ASA, Nitro, Oxanest... Tietenkin infarktit ja niiden trombolyysi on sitten asia erikseen, siihen kun tarvitaan noiden lääkkeiden lisäksi myös tenekteplaasi / reteplaasi (Rapilysin / Metalyse) + Klexane.

ASA, MO, iv-nitro, b-salpaaja, klexane (uap) ja tarvittaessa dopa. Nämä meillä hoito-ohjeissa, ei omasta päästä. Kaikkea ei toki mene kaikille potilaille, ja henk.koht. luvat eivät riitä kaikkeen, mutta kyllä ne meillä autossa silti ovat. Kuulemma myös jatkossa.

Mutta tämä on vain minun mielipiteeni.  ;D

Hyvä  ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No, vaikka pidänkin ko. lääkettä autossa turhana, niin on pakko muistuttaa, että kyseessä on todellakin vain parasetamoli. Tehoaa tosin paremmin tietysti iv-muodossa, kuin po. Tuskin tällä nyt mummolta tajua saa pois. Tai sitten lähtis muullakin tropilla tai ilmankin troppia.

Tarkoitin toki Fiun viestissä esitettyä iv-diatsepaamia päänsärkyiselle, en parasetamolia.

Ja mitä munuaishommiin tulee, niin parasetamolihan lienee yksi turvallisimmista lääkkeistä munuiaispotilaille. Annosväliä vaan täytyy vaikeilla vajaatoimintaisilla vähentää.

Toki on näinkin. Aikaisemmin tässä säikeessä vaan viitattiin iv-parasetamolin käytön riskeihin munuaisten vajaatoimintapotilailla. Parasetamolin metaboliitit poistuvat virtsan mukana, joten myös muut virtsan eritystä häiritsevät vaivat hidastavat poistumista.

Kun heti perään kerrotaan valmisteen käytöstä potilaalle, jolla oli virtsaamisongelmia ja hyvin suurella todennäköisyydellä jonkinasteiden dehydraatio, kuten kuumeisilla vanhuksilla usein tapaa olla, ei voi välttyä ajatukselta että potilaan tilaa olisi voitu helpottaa ehkä vähemmän riskialttiilla hoidolla.

Mikä ihmeen hinku teillä on hoitaa näitä vaivoja jo ambulanssissa. Eikö ehdi sairaalaan asti. Siellä kun on se lääkärikin paikalla jonka valtuutuksella teette koko lääkehoidon paletin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Neisteistä taasen löytyy... Perfalgan

Mikäs neste tää on, mitkä sen käyttöindikaatiot on, mitä tämän kanssa pitää varoa ja miten käyttäytyy munuaisten vajaatoiminta potilaalla?  :viekas:

Käyttöaiheet tietysti kivun hoito/ kuumeen hoito.

Kysytäänpä vielä.

Miksi perfalgan lanssissa. Eikö kivun hoitoon ole tehokkaampia ja helpommin annosteltavia lääkkeitä. Parasetamolia?? Haloo. Siis täysin turha lääke siellä ambjulanssissa. Kuumetta ei tartte hoitaa matkalla.

Ihan vaan kuriositeettina, luulisi että Perfalgan olisi aivan liian kallis lääke pidettävänä arsenaalissa ainakin yksityisellä isännällä kun indikaationa tosiaan on "vain" kuume/kipu. Hinta/teho-suhteeltaanhan kovan kivun hoidossa opiaatit hakkaavat mennentullen kaikki parasetamolin iv-muodot. Ja toisaalta jos parasetamoli riittää hoidoksi, sitä voi antaa yhtä hyvin pyllyyn tai suuhunkin, jolloin hoito on käytännössä liki ilmaista. Perfalganputelihan maksaa suunnilleen kyytijullin tuntipalkan verran. Että jos isäntä olisi päättämässä, tuomio varmaankin olisi että käytetään muita lääkkeitä tai odotellaan sen perfalganin kanssa lähimpään sairaalaan/terkkariin saakka.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos perfalgan on ambulanssissa niin se on siellä vaan siksi että puteleita olisi enemmän. Ei siinä mitään järkeä ole. Se on lähinnä sairaalassa käytettävä lääke ja sielläkin vasta osastolla. Edelleenkään kukaan ei osaa sanoa, mikä on kipulääkkeiden perusfunktio ambulanssissa. Eikä kukaan viitsi edes miettiä sitä, kun keskitytään vain siihen nippelitietoon ja nyansseihin. Se kai on sitten niin hienoa. Varsin kokonaisvaltaiselta vaikuttaa sairaankuljetuksen hoitotyö tämän keskustelun pohjalta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mikä ihmeen hinku teillä on hoitaa näitä vaivoja jo ambulanssissa. Eikö ehdi sairaalaan asti. Siellä kun on se lääkärikin paikalla jonka valtuutuksella teette koko lääkehoidon paletin.

Mitähän vaivoja mahdoit tarkoittaa? Päänsärkyistä pitää kipulääkitä, jos kipu on sietämätöntä. Samaten selkeästi kuivuneelle on järkevää aloittaa nestehoito sairaalan ulkopuolella ainakin jos on pitkä kuljetusmatka.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onko se päänsärky hoidettava i.v:sti annosteltavalla lääkkeellä. Kuitenkin on kyse kenttäolosuhteista ja ymmärrän, että i.v lääkitystäkin käytetään kun on pakko, mutta päänsärkyyn. ? Mieti nyt.

Nestehoito on asia erikseen. Perfalgan on 100 ml:n puteli.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Taitaa olla edelleenkin turvallisinta mennä taxilla ppkl:lle...?

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Taitaa olla edelleenkin turvallisinta mennä taxilla ppkl:lle...?

No johan nyt. Tuosta voi jo joku vetää herneen nenuun.. ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No, mähän vaan kysyin  ;).

Tosiasiassahan ppkl:lle tulee paljon potilaita taxilla tai omalla autolla (esim. trauma- ja sydäninf.pot.)  Ja lanssikuskeja olen ylistänyt jo toisessa viestiketjussa, joten sitä en ala nyt enää toistamaan.

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Neisteistä taasen löytyy... Perfalgan

Mikäs neste tää on, mitkä sen käyttöindikaatiot on, mitä tämän kanssa pitää varoa ja miten käyttäytyy munuaisten vajaatoiminta potilaalla?  :viekas:

Käyttöaiheet tietysti kivun hoito/ kuumeen hoito.

Kysytäänpä vielä.

Miksi perfalgan lanssissa. Eikö kivun hoitoon ole tehokkaampia ja helpommin annosteltavia lääkkeitä. Parasetamolia?? Haloo. Siis täysin turha lääke siellä ambjulanssissa. Kuumetta ei tartte hoitaa matkalla.

Ihan vaan kuriositeettina, luulisi että Perfalgan olisi aivan liian kallis lääke pidettävänä arsenaalissa ainakin yksityisellä isännällä kun indikaationa tosiaan on "vain" kuume/kipu. Hinta/teho-suhteeltaanhan kovan kivun hoidossa opiaatit hakkaavat mennentullen kaikki parasetamolin iv-muodot. Ja toisaalta jos parasetamoli riittää hoidoksi, sitä voi antaa yhtä hyvin pyllyyn tai suuhunkin, jolloin hoito on käytännössä liki ilmaista.

Puolen tunnin palkan. Eli on siellä paljon kalliimpiakin lääkkeitä. Pointti antaa parasetamolia suoneen on nimenomaan hyötyosuudessa, suppojen käyttö on aikuisella kuin lääkkettä pyllyyn laittaisi.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

suppojen käyttö on aikuisella kuin lääkkettä pyllyyn laittaisi.

Mutta silti sekään vaihtoehto ei ole aina ihan /c:stä...
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onko se päänsärky hoidettava i.v:sti annosteltavalla lääkkeellä. Kuitenkin on kyse kenttäolosuhteista ja ymmärrän, että i.v lääkitystäkin käytetään kun on pakko, mutta päänsärkyyn. ? Mieti nyt.

Nestehoito on asia erikseen. Perfalgan on 100 ml:n puteli.

Jos sulla on oikeasti kipeä potilas, jolta hiki valuu päästä ja naama harmaana päänsäryn vuoksi VAS 10/10, niin kyllä, minusta potilasta pitää lääkitä jos siihen on mahdollisuus. Ja sopivin hoito ko. tilanteessa on lyhytvaikutteinen opiaatti iv. titraten riittävän usein. Potilaalle on aika rankka kokemus mennä keikkuvassa autossa x minuuttia jos tuntuu että pää possahtaa millä hetkellä hyvänsä.

Krapuloita tms. tavallisia kuupan kivistyksiä ei luonnollisestikaan tarvitse eikä pidä kentällä hoitaa. Mutta esim. SAV:n aiheuttama päänsärky on tolkuttoman kova.

Ja jos viitsisit lukea säikeen viestit kunnolla, niin huomaisit kyllä että Perfalgan on minunkin mielestäni turha lääke ensihoidossa. Nestehoidolla kyseisessä casessa tarkoitin nimen omaan nestehoitoa kristalloidilla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja minä oon tästä lähtien ihan hiljaa, ei äemmä taaskaan parane edes omia mielipiteitä sanoa ääneen täällä foorumilla.  angry.pngangry.pngangry.png

- Sinähän olet väsynyt, kun on oikein pussitkin silmien alla!

- Ei ne oo pussit, ne on tissit!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja minä oon tästä lähtien ihan hiljaa, ei äemmä taaskaan parane edes omia mielipiteitä sanoa ääneen täällä foorumilla.  angry.pngangry.pngangry.png

Älä turhaan... Kaikki ilmaisevat mielipiteitään tavalla tai toisella. Ei niitä kannata henk. kohtaisesti ottaa. Täällä on niin paljon alan ammattilaisia ja jokaisella omat kokemuksensa, joten kun kaikki pitävät omia kokemuksiaan oikeina, niin aina jää joku jalkoihin. Jatka vain samaan malliin ja opi tai pidä mielipiteistäsi kiinni. Monesti oman mielipiteen sanominen tuo vastauksen perusteluineen, miksi joku toinen on asiasta eri mieltä.

la vida es una buena adventure - elämä on kaunis seikkailu

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja minä oon tästä lähtien ihan hiljaa, ei äemmä taaskaan parane edes omia mielipiteitä sanoa ääneen täällä foorumilla.  angry.pngangry.png

Älä ota asioita henkilökohtaisesti! Itse olen ainakin vain tyytyväinen, että täällä on pitkästä aikaa vääntöä asiasta, joka itseäkin kiinnostaa.  :happy:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja minä oon tästä lähtien ihan hiljaa, ei äemmä taaskaan parane edes omia mielipiteitä sanoa ääneen täällä foorumilla. 

Älä ota asioita henkilökohtaisesti! Itse olen ainakin vain tyytyväinen, että täällä on pitkästä aikaa vääntöä asiasta, joka itseäkin kiinnostaa.  :happy:

Niinmpä niin... Minusta vain on turhaa tapella asioista, jotka ovat yksikkökohtaisia. Esim. tuo Perfalgan meiltä löytyy ihan ylilääkärin tekemältä lääkelistalta jossa on lueteltuina kaikki lääkkeet jotka pitää meitinkin yksiköstä löytyä...  angry.png

- Sinähän olet väsynyt, kun on oikein pussitkin silmien alla!

- Ei ne oo pussit, ne on tissit!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: hotosaku

Jos perfalgan on ambulanssissa niin se on siellä vaan siksi että puteleita olisi enemmän. Ei siinä mitään järkeä ole. Se on lähinnä sairaalassa käytettävä lääke ja sielläkin vasta osastolla. Edelleenkään kukaan ei osaa sanoa, mikä on kipulääkkeiden perusfunktio ambulanssissa. Eikä kukaan viitsi edes miettiä sitä, kun keskitytään vain siihen nippelitietoon ja nyansseihin. Se kai on sitten niin hienoa. Varsin kokonaisvaltaiselta vaikuttaa sairaankuljetuksen hoitotyö tämän keskustelun pohjalta.

Mielenkiinnolla aiheen aloittaneena havaitsin ensimmäisen samalla ajatteluntasolla toimivan "kolleegan".  Tervettä ja hienoa ajatusmaailmaa. T:Hotosaku 

Sairaankuljetus sairaankuljetuksena. tasokkaana järkevänä..... kikkailematta ja riskejä itselle yhteiskunalle ja potilaille tuottamattomana.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Heitto kipulääkkeiden perusfunktiosta aiheutti oletuksen mukaisia yleismaailmallisia vastauksia sekä toimi luonnollisesti provona jatkoa ajatellen. En kuitenkaan jaksa enää hokea omaa ajatusmaailmaani, koska sen katsotaan olevan kaiken kehityksen alasajamista.

Viimeisintä "läheltä-piti" tilannetta lääkehoidossa olin ihan omin silmin todistamassa jokunen aika sitten. Syy miksi homma meni alunperinkin pipariksi oli jälleen se klassinen, perusasiat ovat aivan kateissa. Mutta lääkettä on annettava, hinnalla millä hyvänsä?

-Don Pölhö

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Viimeisintä "läheltä-piti" tilannetta lääkehoidossa olin ihan omin silmin todistamassa jokunen aika sitten. Syy miksi homma meni alunperinkin pipariksi oli jälleen se klassinen, perusasiat ovat aivan kateissa. Mutta lääkettä on annettava, hinnalla millä hyvänsä?

Vuosien varrella kentällä tapahtuneista lääkehoidon alkeiden opetteluista saisi aikaiseksi jännityskirjan tai ainakin hyvin mielenkiintoisen ja opettavaisen tutkielman...
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 kuukautta myöhemmin...
Vieras: takapäivystäjä

Kysytäänpä vielä.

Miksi perfalgan lanssissa. Eikö kivun hoitoon ole tehokkaampia ja helpommin annosteltavia lääkkeitä. Parasetamolia?? Haloo. Siis täysin turha lääke siellä ambjulanssissa. Kuumetta ei tartte hoitaa matkalla.

Toinenkin vanhan topikki alkoi kiinnostamaan  :P. Ihmeellistä väittelyä kylläkin. Perfalgan tai pro-dafalgan ei todellakaan ole tarpeen päänsärkyyn eikä oikein kuumeeseenkaan mutta PITKILLÄ kuljetusmatkoilla se on ehdottoman hyödyllinen esim. post-resuscitaatiohoidossa tai vaikkapa aivohalvauspotilaalla. Kaupungeissa täysin turha lääke mutta sanoisin että jos sairaalaan on matkaa vaikkapa 1h, niin ottaisin ehdottomasti lääkevalikoimaan mukaan.

Lääkevalikoimia suunniteltaessa on todellakin tärkeää huomioida alueelliset erot kuten joku jo kirjoittikin. Isossa kaupungissa ei todellakaan tarvita esim. voltarenia, norflexia yms. mutta taas jos yöllä päivystävään hospitaaliin on vaikka 100km, niin on enemmän kuin perusteltua lääkitä potilasta kohteessa ja viedä vaikka aamusta terkkariin. X-koodia tehdessä on stesolid+rapifen ehkä hieman tuju lääkitys ao. tilanteessa. Tämä nyt noin yhtenä esimerkkinä.

Siitä olen liikuttavan samaa mieltä muiden kanssa, että yksinkertainen on todellakin kaunista ensihoidossa ja että jäsen Fiun autossa on muutamia aivan turhia lääkkeitä/nesteitä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Luinkohan ihan silmä jossain, mutta tommonen Adenosiini on ihan jees olla mukana, muutoin yksinkertainen on kaunista ja onneksi ainakin tääläpäin missä minä olen, on siihen suuntaan oltu menossa...

Niin, ja se mikä tulee huomioida on todellakin se seutu missä työskentelee... Tarve vs. hyöty vs. haitta...

Väärä mappi. Tästä asiasta minulla juurikaan ei ole mitään tietoa, niinkuin oikeastaan mistään asiasta, mutta senverran tahdon sanoa että...

Niin, lämpösempi se on flunssassa taksissa matkustaa kuin tabiksen kontissa...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: takapäivystäjä

Luinkohan ihan silmä jossain, mutta tommonen Adenosiini on ihan jees olla mukana,

Adenosiini nyt on ihan peruslääke, mikä tulisi olla kaikissa lääkkeellisissä yksiköissä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...