Jump to content
MAINOS

Ketään lähdössä Yhdysvaltoihin??


aloe

Recommended Posts

Moi!

Ihan vaan mielenkiinnosta..onko muita Yhdysvaltoihin lähtijöitä? Omalla kohdallani haave toteutunee ensi vuoden puolella, vielä on Nclex edessä .. ja kuten varmaan kaikki jotka siihen on tutustuneet tietävät, ei se olekkaan ihan pikkujuttu  ;) Mutta ehdottomasti sen arvoista!  :)

Millä erikoisalalla työskentelette ja mille olette hakemassa? Miten opiskelette Nclexiin? Oletteko lähdössä yksin vai perheen kanssa? Minne päin Yhdysvaltoja olette menossa?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

No täällä on yksi...tosin vasta prosessi potkaistu alulle joten ei hajuakaan NCLEXeistä ja muista, saati sitten siitä mihin menen. Pyrkimys olisi päätyä joko Floridaan, Carolinaan tai jonnekin Nykin alueelle, ihan siksi että siellä on kavereita.

Oletkos joutunut tekemään jonkin sortin kielikokeen, ja missä sen teit? Minulle on kerrottu että pitää tehdä IELTS ja myös etten tarvi kielitestiä ollenkaan kun olen ollut täällä UKssa jo kohta 3 vuotta. Tiedä sitten kumpi pitää paikkansa. Tuletkos Lontooseen tekemään testin, vai menetkö suoraan USAan?

Eteenpäin menoa sekin on kun nenälleen kaatuu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Moi!

Kiva kun tuli noin nopea vastaus!  ;)

IELTS on tosiaan se koe mikä vaaditaan. Itse sen suoritin jokin aika sitten. Se ei ole mitenkään kauhean vaikea jos on englanninkielisessä maassa vähänkin kauemmin työskennellyt/asunut (itselläni 4 vuotta Britanniassa). Sen voi Suomessa suorittaa ainoastaan Britannian konsulaatissa.

Nclexin tulen todennäköisesti suorittamaan USA:ssa koska ymmärtääkseni Lontoossa sitä ei järjestetä kuin muutaman kerran vuodessa (korjaa jos olen väärässä..) ja koska en halua turhaan lisätä "odotusaikaa" entisestään.

Näiden lisäksi sitten täytyy oppilaitoksen lähettää paperit USA:an jotta voivat todeta että koulutus; teoria/harjoittelu vastaavat heidän koulutustaan. Sitten se muu maahanmuuttoon liittyvä paperisota on tietysti oma lukunsa  :) Mutta onhan se vaivan arvoista!! :)

Oletko muuten menossa ihan "yksityisesti" vai rekrytointifirman kautta?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Rekryfirman kautta minä, StatesideNursing. Entäs itse? Ajattelin että helpointa niin, kun en itse tiedä siitä paperisodasta paljoakaan.

Mulla on sellainen käsitys että NCLEXin voi tehdä Lontoossa melkein koska vaan, niitä järjestetään paljon. Samoin se kielikoe. Ilmoittelehan sitten millainen tämä LEX oli....

Minne päin USAa itse olet aikeissa, ja millaisiin hommiin? Sullahan on vissiin jo työpaikka tiedossa?

Eteenpäin menoa sekin on kun nenälleen kaatuu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Haaveena länsirannikko  :) Vaikkakin asumiskustannukset korkeammat, niin palkat on todella hyvät, ilmasto mitä mainioin ja maisemat uskomattoman kauniit! Ja tietysti paljon muutakin  :)

Itsekin olen rekrytointifirman kautta menossa, työpaikkaa ei vielä valmiina. Ensin pitää läpäistä Nclex ja sitten mietitään mihin töihin. Käytännössähän työpaikkoja tarjotaan vähän joka puolelta kun vaan on koe tehtynä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kiva ja mielenkiintoinen aihe! Mua on, parin Usa:n matkan jälkeen, alkanut kiinnostamaan sinne töihin meno. Jotenkin vain ne kaikki testit ja työluvat on tuntuneet kauhean monimutkaisilta/ hankalilta/ vaikeilta järjestää  :-

Aloe mainitsit, että tuon IELTS:n voi suorittaa Suomessa Britannian konsulaatissa... Osaattekos te sanoa, että voiko sitä NCLEX:iä suorittaa Suomessa? Vai vain ulkomailla (Briteissä, Usassa..?)?

Kertokaa ihmeessä kuinka valmistaudutte kyseiseen kokeeseen. Ja millainen se on, kun olette käyneet siinä. Saadaan me asiaa pohtivat hyvää tietoa!

Mites noi rekrytointi-firmat: ottavatko millaisen summan avustaan?

Itsellä työkokemusta vain Suomesta 3 vuotta, joista eka vuosi keskussairaalassa lastenosastolla/keskolassa ja naistentautien/synnytysosastolla. Viimeiset pari vuotta olen työskennellyt terveyskeskuksen päiväpäivystyksessä hoitajana. Onko teillä tietoa, että onko Usa:ssa ns. vastaavaa? Oon noita työpaikkoja selaillu, mutta en oikein tiedä millä nimikkeellä kyseistä työtä siellä kuvataan  huh.gif Oisko heidän Emergency kuitenkin lähempänä keskussairaalan tyyppistä päivystystä...

Joka tapauksessa, kiva jos jaatte kokemuksianne valmistautumisesta ja sinne pääsystä  :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hei!

Nclexin voi Euroopassa suorittaa vain Lontoossa, sekin tuli mahdolliseksi vasta tämän vuoden alusta. Eli valitettavasti Suomesta joutuu matkaamaan vähintään sinne asti koetta tekemään. USA:ssa kokeen voi myös käydä tekemässä. Muut paikat ovat Seoul ja Hongkong eli kaikki tosi kaukana. Kokeeseen täytyy anoa "osallistumislupaa" jonkun osavaltion Board of Nursing:ltä ja sen saa vasta kun koulutus on todettu riittäväksi paperien kautta.

Rekrytointifirma saa maksun sairaalalta johon sinut palkataan, sinun ei kuulu maksaa mitään. Maksavat myös lennot ym kulut. Vastineeksi kirjoitat sairaalan kanssa 2-3 vuoden sopimuksen jonka rikkomisesta joudut maksamaan sairaalalle korvauksen. Ihan ymmärrettäväähän tämä käytäntö on koska sairaala sponsoroi sinut ja perheesi ja heille sinun rekrytoimisesi on kallista. Muutenhan porukka lähtisi heti pahan päivän sattuessa muualle ja sairaala menettäisi taas yhden kalliisti hankitun työntekijän. Ja saathan sinä ja perheesi myös pysyvän oleskeluluvan joten aika pieni hinta tuo pari vuotta on siitä  :)

Itse opiskelen Nclexiin säännöllisesti mm kertaamalla eri hoidon osa-alueita, varsinkin niitä joista ei ole työkokemusta. Kokeessahan vaaditaan tietoa ja sen sovellusta ihan joka alueelta ja lisäksi mukana on veriarvojen ym arviontia. Kysymykset ovat monivalintatehtäviä. Erittäin tehokas tapa valmentautua kokeeseen ovat tietokonepohjaiset harjoitusohjelmat joita voi myös ostaa. Niissä kysymykset jäljittelevät oikeata Nclex koetta ja niistä saa vähän tuntua siitä minkälainen koe oikeasti on. Kannattaa tosiaan harjoitella paljon ja säännöllisesti! Sekin on eräänlainen taitolaji! Eräästä suomalaisesta kirjakaupasta saa myös tilata niitä samoja Nclex harjoituskirjoja joita USA:ssa käytetään, monissa on sellainen cd-rom harjoitusohjelma mukana. Toiset on tosi hyviä, toiset vähemmän hyviä. Ja kannattaa muistaa että vaikka koe on ns "entry level" niin on se useimmille ulkomailla (siis USA:n ulkopuolella) koulutetuille kuitenkin melko vaikea, sen verran eri tavalla ajatellaan ja siinä on paljon meille ihan vierastakin asiaa (mm eri väestöjen erityispiirteet, tavat ym).  :-

Jos koetta ei heti läpäise niin joutuu osavaltiosta riippuen odottamaan 45-90 päivää (muistaakseni?) ennen kuin saa yrittää uudestaan. Ja koehan on maksullinen joka kerta.  Ja tuo IELTS täytyy olla tehtynä ennen kuin voi koetta tehdä. Se vaaditaan ihan kaikilta Suomessa koulutetuilta hoitajilta, vaikka olisi ollut Britanniassa monta vuotta. Vain jos on koulutettu englanninkielisessä maassa sitä ei tarvitse tehdä. Siksi Briteissä puhutaan paljon niistä "fast track" rekrytoinneista.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Duracell-pupu

Välillä kuulee kauhujuttuja hoito-oikeudenkäynniestä ja että vakuutukset kannattaisi olla kunnossa Jenkkeihin mennessä. Onko kenellekään tietoa oikeustaisteluiden todenperäisyydestä? Ja minkälaiset vakuutukset kannattaisi hankkia?

Jos vain rohkeus (ja kielitaito) riittäisi...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niillä paramediceillä joita tunnen on oma vakuutus. Työnantajan vakuutus kun ei kata kuin 1,5 miljoonaan asti. Ei todenperää on.

Kunminua houkuteltiin sinne niin lupasivat hoitaa luvat yms valmiiksi. Kannattaa etsiä tällainen työnantaja niin hommat helpottuu.

Ei tässä kädestä suuhun elämisessä haittaa muu kuin tuo käden pienuus ja suun suuruus. Mutta kutsumusta löytyy!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Varmasti siellä on suurempi riski joutua oikeuteen vaikka mistä asiasta, mutta käsittääkseni tulilinjalla ovat enimmäkseen lääkärit. Tokihan hoitajakin joutuu vastuuseen teoistaan, ja ihan terveellistähän se olisi muistaa työskennellessään täällä Suomessakin  :-X Ja eihän sitä ihan turhasta oikeuteen joudu!

Kunnon annoksella normaalia maalaisjärkeä ja hyvillä kommunikaatiokyvyillä (kuunnellaan potilasta! :() pärjää kyllä aika pitkälle. Jos alkaa jo etukäteen saamaan painajaisia oikeudenkäynneistä tms niin eihän silloin uskaltaisi lähteä mihinkään  :-

Ja niin kuin tuossa edellä tulikin jo mainittua niin kannattaa tosiaankin valita työnantajansa huolella, ja varmistaa että kaikki vakuutukset ym todella on kunnossa, ihan varmuuden vuoksi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 kuukautta myöhemmin...

Hei Kaikki USA / NCLEX/ Board of Nursing lupa hakijat/ visa screen kysymysmerkilaiset...

Käykää www.allnurses.com / forumit/ international nursing /

Forumin alussa on useampi Sticky, joista löytyy vastaus kaikkeen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...