Jump to content
MAINOS

Vaihto-opiskelu kokemuksia


Vieras: HoitajaTyttö

Recommended Posts

Vieras: HoitajaTyttö

Millaisia kokemuksia teillä on sh opiskelijavaihdosta? Missä olitte? Kauanko? Itseäni kiinnostaisi lähteä vaihtoon Englantiin tai Ruotsiin...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Käväisin opiskeluaikana Keniassa muutaman kuukauden. Todella mielenkiintoista, suosittelen ehdottomasti. Vaikka itse olin aikaisemminkin asunut ulkomailla ym, täytyy myöntää että kulttuurishokki taisi iskeä  :) Kaikkeen kannattaa varautua. Koulu avusti hyvin raha-asioissa ym, mutta paikan päällä oltiin kyllä ihan omillaan. Vaikeaahan siellä oli ja aika kultaa muistot, mutta on ne kokemukset niin arvokkaita. Varsinkin näin jälkeenpäin ajateltuna, tuntuu että selviää mistä vain kun sielläkin pärjäsi  ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ite oon lähössä vuoden vaihteen jälkee Kanadaa vaihtoo. Paperisota on jo alkanu kun pitää säätää kaikki työluvat yms yms. Kyllähän noi vaihdot syö rahaa mutta siitä ei kannata murehtia. Se on vaa rahaa. Vaihtoo lähetään hakemaan kokemuksia ja ennenkaikkea tutustumaan uusiin ihmisiin ja kulttuuriin. Ruotsi ja Englantiki on maina erilaisia verrattuna Suomeen...Mutta kehoitan lämpimästi lähtemään vaihtoon. Siellä kasvaa ihmisenä ja etkä varmasti kadu vanhuuden päivinä että tuli käytyä.

Työ on nälän aiheuttamaa pakkoliikettä

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vähän samasta aiheesta; itse olen ensi keväänä lähdössä 3 kuukaudeksi tuonne Ruotsiin, mutta nyt on alkanut mietityttää, miten jaksan olla siellä niin kauan ihan yksin? Kuin pahoin te muut ootte tunteneet koti-ikävää, miten usein ootte olleet yhteydessä perheeseen ja ystäviin?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: HoitajaTyttö

Onko vaihto-opiskelu kohteissa ainoastaan harjoittelua eli ei tunteja ym.? Missä olette asunneet/asutte? Mitä harjoitteluja olette tehneet/teette ulkomailla? Mietin myös sitä, kun koulun tiedotteessa sanotaan ettei vaihto-opiskelu pidennä opiskeluaikaa, mutta siellä ollaan ilmeisesti min. 3kk. Ymmärtääkseni harjoittelut kestävät yleensä 3-5vk (jotkut 12vk?)... Miten tämä oikein selittyy?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mietin myös sitä, kun koulun tiedotteessa sanotaan ettei vaihto-opiskelu pidennä opiskeluaikaa, mutta siellä ollaan ilmeisesti min. 3kk. Ymmärtääkseni harjoittelut kestävät yleensä 3-5vk (jotkut 12vk?)... Miten tämä oikein selittyy?

Korjatkaa jos ihan hakoteillä mut vaihdossa mahdollista tehdä useampi harjoittelu putkeen. Eli esim sisukset ja joku gerijakso.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

HoitajaTyttö, joo tarkotus olis ettei vaihto pidentäis opiskeluaikaa. Ite suoritan tosiaan kaks harjottelua puolen vuoden aikana ku oon vaihdossa ja lisäks suoritan verkkokursseja. Asunto järjestyy paikalliselta lääkäriperheeltä tai vastaavalta. Siitä ei tarvi kuitenka huolehtia ite vaan harjottelupaikka järkkää sen. Omilta laitoksilta löytyy varmasti kansainvälisistiä asioista vastaava henkilö, jonka puoleen kannattaa kääntyä. 

Työ on nälän aiheuttamaa pakkoliikettä

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: HoitajaTyttö

Opiskellaanko (jos esim. suorittaa kaksi harjoittelua ulkomailla) harjoitteluiden asiat ensin koulussa vai miten :)? Ymmärtääkseni käytännön jutut ym. on esin käyty oppitunneilla ja sitten menty harjoitteluun? Miten se vaihtoasiassa tapahtuu?  Onko koululla valmiita paikkoja/vinkkejä kohteista vai etsiikö jokainen sen ihan itse? Millaisiin paikkoihin menette harjoittelemaan, esim. suuren kaupunkiin vai vähän syrjäisemmälle?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Opiskellaanko (jos esim. suorittaa kaksi harjoittelua ulkomailla) harjoitteluiden asiat ensin koulussa vai miten :)? Ymmärtääkseni käytännön jutut ym. on esin käyty oppitunneilla ja sitten menty harjoitteluun? Miten se vaihtoasiassa tapahtuu?  Onko koululla valmiita paikkoja/vinkkejä kohteista vai etsiikö jokainen sen ihan itse? Millaisiin paikkoihin menette harjoittelemaan, esim. suuren kaupunkiin vai vähän syrjäisemmälle?

Kaikkiin noihin kysymyksiin saat vastauksen koulusta. Älä ressaa liikaa etukäteen. Koululla on tietyt kaupungit eri maissa mihin ne hoitaa opiskelijoita. Itekkin saa järkätä paikan jos haluaa lähteä esim Vietnamiin tai johonkin muuhun eksoottiseen maahan. Mutta kyllä meijän koulusta (lamk) on lähtenyt oppilaita Afrikkaan ja nekin paikat on järjestyny koulun kautta. Suosittelen vaihtoa ehkä vasta toisena opiskeluvuotena. Silloin on saannut jo kohtuullisesti työkokemusta ja on muutenkin asiat reilassa. Mutta älä murehi, asiat selvii kun alotat koulun. Ja mun vinkki on seuraava: jos vähänkään olet kiinnostunut vaihdosta ja haluut lähtee sinne, niin mene. Ja muista, elät omaa elämää.

Työ on nälän aiheuttamaa pakkoliikettä

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: HoitajaTyttö

Heh, juuh yritän olla stressaamatta :), utelias kuin olen vain luonteeltani... Sen tiedän, että ensimmäisen vuoden jälkeen on mahdollista lähteä vaihtoon. Minkälaisia kuluja näistä opiskelijavaihdoista yleensä muodostuu? Opintotuki ym. eivät kuitenkaan ole kovin kummoisia angry.png... Kenelläkään käynyt niin, että on pitänyt vaihto-opiskelupaikastaan ja muuttanut myöhemmin siihen maahan/töissä siinä paikassa?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuohon on ihan pakko vastata (nostalgia nostaa päätään  :) )

Itse oli 1995 vaihdossa Skotlannissa ja tosiaankin tykästyin niin sekä ihmisiin että maahan että asuin siellä valmistumiseni jälkeen parissakin jaksossa muutamia kuukausia. Ja yksi parhaita ystäviäni on vaihdossa ollessani tapaamani "skotti-hoitaja" jonka kanssa löytyi heti sielujen sympatia! Vielä ollaan (10 vuoden jälkeen!) tiiviissä kontaktissa ja rakkaita ystäviä! Joten jos mahdollisuus tulee..älä turhaan mieti, vaan lähde ihmeessä vaihtoon. Kokemus on rikkautta loppuelämäksi!

:)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 kuukautta myöhemmin...

Olin 2.-5/01 Vietnamissa ja kyllä palasin arvomaailmaltani rikkaampana takaisin...Oli sen laatuinen kokemus että kävin kaksi kertaa uudelleen samoissa paikoissa - tosin vain vierailulla ja lyhyempiä aikoja...Ystäviä sain paljon, ja kyseisissä paikoissa oltiin erittäin ystävällisiä suomalaisille hoitajlle. Kommunikaatiokieli oli englanti paikalliseen tapaan sekä vietnam (jota ai oleskeluaikanamme ollut mahdollista edes oppia ja joka ei edelleenkään taivu...).Mutta kokemuksena siis sanomattoman rikas elämänkokemus! Jos mahdollista - > TEE SE !!  :peukku:

Kaikki mikä ei mene nappiin, kasvattaa...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onko kukaan ollut käytännön harjoittelua tekemässä esim. portugali/espanja?

Olin 3kk Espanjassa harjoittelussa, voin kertoa privana kokemuksista jos kiinnostaa.

Suosittelen kyllä lämpimästi Espanjaan vaihtoon lähtemistä, oli erittäin mielenkiintoinen kokemus ja sikäläisistä hoitotavoista kyllä sai vinkkiä omiin työskentelytapoihin!

(muoks: vastaus lähti vähän turhan liukkaasti, piti vähän lisäillä)

Sisäisesti latino

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olin vuonna 2003 kolme kuukautta Sveitsissä vaihdossa ja kivaa oli ;D Viikko siellä koululla tutustumassa ihmisiin ja kieleen, sitten viisi viikkoa sydän- ja verisuonikirralla ja kuusi viikkoa lasten kirralla. Lämpimästi suosittelen vaihtoon lähtemistä vaikka aika hurjaa se aluksi olikin, yksin vieraassa paikassa ja vieraalla kielellä... mutta tsemppiä vaan ja matkaan!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Hoitotyttö

Kävin semmosen 3 kuukauden keikan opiskeluaikanani Hollannissa harjottelussa, v.1998. Lähtö tuli n. 2 viikon varotusajalla, koululla oli jotain ylimääräsiä rahoja eikä ollut ketään muita halukkaita lähtijöitä (!). Eli sain opintotuen ja asumislisän lisäks vielä koululta kivasti jotain projektirahoja. Paikan päällä suoritin muistaakseni vanhustyön jakson + jotain muuta pientä, käytännössä olin työharjottelussa (lue: töissä) semmosessa dementoituneiden vanhusten hoitokodissa koko sen ajan. Oppitunteja ei siis ollu yhtään. Asunto oli järjestetty läheisen sairaalan henkilökunnan asuntolasta; meille luvatuissa täysin kalustetuissa (petivaatteet, astiat jne) huoneissa oli vaan sänky ja pöytä...onneks mein paikallinen ohjaaja vähän autteli ja loppupelissä hätä keinot keksi selviytyä siellä.

Reissu oli kuitenki aivan uskomaton 8) sydämeni menetin sille maalle ja niille välittömille ja suvaitsevaisille ihmisille! Hieman jäin jälkeen opinnoissa toisista ton reissun takia, mut ei siinä valmistuminen yhtään silti lykkääntyny. Seuraavana kesänä lähin samaan paikkaan kesätöihin, olin sillon paikallisen työnvälitys/vuokrausfirman listoilla. Ei siinä kyllä rikastumaan päässy, täysin kouluttamattomat "tienas" samat rahat. Mut siinä vaiheessa se oli sivuseikka... ;D

Ilman muuta kannattaa aina lähteä vaihtoon, jos mahollisuus tarjoutuu! Vaiks asiat ei aina meniskään täysin putkeen, ni kyllä sieltä aina paljon elämästä, itestä, hoitotyöstä oppineena palaa. (...jos palaa  *nolona*)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niin se aika vaan hurahtaa. Katttelin tossa et olin joskus elokuussa kirjotellu tänne vaihtosuunnitelmista. Nyt ois sitte neljän päivän päästä lähtö Kanadaa. Vähän jänskättää. Huomannu sen kun ei pysty koulussa keskittymää mihinkä oleellisee. Vähän väliä aina huomaa miettivänsä matkajuttuja. Alunperin piti suorittaa kaks harjottelua siellä, mut sumplin asiat vähän toisella tavalla. Nyt teenki vaa yhen harjottelun, ja loppuaika menee vapaasti valittavista opinnoista.  Sillee piti vaa laskee opintopisteet et ne riittää kelan mammoille eikä jää opinnoista jälkee. Hyvin menee mut menköö.

Työ on nälän aiheuttamaa pakkoliikettä

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niin se aika vaan hurahtaa. Katttelin tossa et olin joskus elokuussa kirjotellu tänne vaihtosuunnitelmista. Nyt ois sitte neljän päivän päästä lähtö Kanadaa. Vähän jänskättää. Huomannu sen kun ei pysty koulussa keskittymää mihinkä oleellisee. Vähän väliä aina huomaa miettivänsä matkajuttuja. Alunperin piti suorittaa kaks harjottelua siellä, mut sumplin asiat vähän toisella tavalla. Nyt teenki vaa yhen harjottelun, ja loppuaika menee vapaasti valittavista opinnoista.  Sillee piti vaa laskee opintopisteet et ne riittää kelan mammoille eikä jää opinnoista jälkee. Hyvin menee mut menköö.

Hienoa, onnea Kanadaan! Mulla kaveri ollut Kanadassa nyt puolisen vuotta vaihdossa, tulee takaisin kesällä. Sairaanhoitajaksi lukee kolmatta vuotta. Hyvin on viihtynyt, vaikka kylmähän siellä on ;D Ihmiset hyvin ystävällisiä ym. Toivottavasti sinäkin tulet viihtymään ja saat paljon uusia kokemuksia! Hyvää matkaa! :D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tervetuloa Kanadaan. Tulee olemaan hyvä kokemus, toivottavasti positiivinen. Itse olen täällä ollut vuodesta -91, ensin lähihoitajana ja viimeset 4 vuotta sairaanhoitajana.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hei Sirpa..Ihan mielenkiinnosta kysyn, etta missapain Kanadaa asut? Itse olen ollut Kanadassa viim. 3 vuotta. Toissa sairaanhoitajana teholla Toronton keskustassa.  Ei ole viela suomalaisia hoitajia tullut vastaan sairaalan kaytavilla...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kavaisin v. 2002 kolme kuukautta Saksassa vaihto-oppilaana, ja oppikokemuksena harjoittelu oli aivan verraton.. Koti-ikava tietysti vahan vaivasi, mutta jos yrittaa vahan hakea kontaktia paikallisten kanssa, he kylla aika usein ovat saman-henkisia.. Koulu maksoi lennot, asumisen seka ruoat.. Sain vahan palkkaakin, silla opiskelijat saksassa saavat opintotuen sijasta "palkkaa"..

Suosittelen vaihto-oppilaaksi menoa!!

Se parhaiten nauraa kenellä on paras lääkitys!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

taitaa tulla tama vastaus tosi myohassa mutta jos siita on jollekin apua niin hyva. Itse olin sairaanhoitaja opintojen aikana vaihdossa Skotlannissa Dundeen yliopiston Fifen koulussa, Kirkcaldyssa lahella Edinburghia. Suoritin siella kokonaisuudessaan Kirurgian ja Psykiatrian. Ja sen verran voin sanoa etta aivan ehdottomasti opiskeluni parasta aikaa.. Elaminen skotlannissa on suhteellisen halpaa, huomattavasti halvempaa kuin englannin puolella ja pienen alkushokin jalkeen kieltakin oppii ymmartamaan ja jopa puhumaan. Itsellani oli aivan ihanat opettajat joista yhdesta tuli minulle erittain laheinen ystava. Suosittelen lampimasti!

Allways belive your dreams..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 vuotta myöhemmin...

Löysin tällaisen vahnuuttaa narisevan ketjun, mutta koskapa otsikko vastaa kysymystä enemmän kuin passelisti, niin herätellään se henkiin.

Opiskelin ensimmäistä vuotta sairaanhoitajaksi ja haluaisin mielelläni tehdä yhden n. 3 kk harjoittelun/opiskella vaihdossa. Koulullani on laajat vaihto-ohjelmat ja lukuisia yhteistyökouluja eri maissa. Ongelmana on kuitenkin perhe ja pieni lapsi (+ mahdollisesti opiskelujen aikana tuleva pikkusisarus), josta en ole halukas olemaan erossa vaihtoaikaa. Onko kellään kokemuksia perheen ottamisesta mukaan? Asunto tulisi ilmeisesti hankkia vapailta markkinoilta ja hoitaa oleskeluluvat kuntoon (mies olisi lapsen kanssa, joten päivähoitoa tai työlupia ei todennäköisesti tarvittaisi). Vai meneekö ihan mahdottomaksi?

Koulusta luonnollisesti kyselen tarkemmin, kun asia on ajankohtaisempi, omin päin en onnistunut juuri mitään infoa löytämään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Löysin tällaisen vahnuuttaa narisevan ketjun, mutta koskapa otsikko vastaa kysymystä enemmän kuin passelisti, niin herätellään se henkiin.

Opiskelin ensimmäistä vuotta sairaanhoitajaksi ja haluaisin mielelläni tehdä yhden n. 3 kk harjoittelun/opiskella vaihdossa. Koulullani on laajat vaihto-ohjelmat ja lukuisia yhteistyökouluja eri maissa. Ongelmana on kuitenkin perhe ja pieni lapsi (+ mahdollisesti opiskelujen aikana tuleva pikkusisarus), josta en ole halukas olemaan erossa vaihtoaikaa. Onko kellään kokemuksia perheen ottamisesta mukaan? Asunto tulisi ilmeisesti hankkia vapailta markkinoilta ja hoitaa oleskeluluvat kuntoon (mies olisi lapsen kanssa, joten päivähoitoa tai työlupia ei todennäköisesti tarvittaisi). Vai meneekö ihan mahdottomaksi?

Koulusta luonnollisesti kyselen tarkemmin, kun asia on ajankohtaisempi, omin päin en onnistunut juuri mitään infoa löytämään.

Ma olin tokana opiskeluvuonna Budapestissa harjoittelussa, ja se kolmen kuukauden jakso oli kylla erittain antoisa kokemus. Sen verran muistuttaisin,etta EU-maassahan saa ilman kummempia ilmoitteluja asua sen kolme kuukautta,mitaan viisumia tai oleskelu/tyolupaa ei tarvita. Eli jos asuntoasiat saat jarkattya,niin tervemenoa vaan koko perheen voimin.

Korjatkaa nyt viisaammat,jos oon vaarassa,mutta ainakin oman kokemukseni perusteella asia on nain.

Itse olen Lontoossa toissa,ja ainoa, jota taallaoloni kiinnostaa, on paikallinen verottaja. Opiskelijana palkattomassa harjoittelussa tata ongelmaa ei teilla pitaisi olla. JOtakin opinto/asumistukea ulkomaanharjoitteluihinkin saa ja koulut yleensa kanssa sponssaa vaihtelevan suuruisella summalla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...