Jump to content

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

Vieras: Kamomilla

käytöshäiriöisiä ja itsetuhoisia nuoria...

Recommended Posts

Etelä-Suomesta pikkukaupungista kuuluu kummia; likkaporukalla viiltelevät toisiaan. Onko muualla Suomessa törmätty vastaavaan?

Ja ilmeisesti meidän nuorisopsykiatrian osastolla on liian kivaa, kun tänne hankkiutuu nää samat pers./käytöshäiriöiset likat kerta toisensa jälkeen. Sanovat jo esitietoja antaessaan ensiavussa että nuorisolle, pliiz...

Puuttuuko Suomesta semmonen oikein napakka yksikkö tämmösille vai eikö me olla vaan hoksittu vielä mikä se voisi olla? Nuorten kuntoutuskodit eivät taida olla tarpeeksi tiukkaraamisia...

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
katumus

Niitä on ollut meilläkin ja kuitenkin ls laitos ollaan. Miten teillä suhtaudutaan yleensäkin koko viiltely asiaan???  Tehdäänkö asiasta numeroa vai ei? Kuka hoitaa haavat ?

Nim. "Antakaa säärikarvojen kasvaa"  ;D

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille

Jep, säärikarvat meillä rehottaa ;D Mutta kekseliäisyydellä ei tunnu olevan rajaa. Terottimista saa hyvän pienen terän (helppo kätkeäkin!), ruuan jälkeen voi ottaa hammastikun, huonekaluista saa ruuveja irti... Jos nuori ei enää osastolta löydä mitään millä naarmutella niin sitten tilataan osaston ulkopuolelta/niiltä nuorilta joilla ulkoiluluvat ja pääsy mm. läheiseen kauppaan josta saa kätevästi ostettua esim. hedelmäveitsen :-. Kyllä meillä kamat katsotaan ja huoneita ratsataan, mutta jotain menee aika ajoin seulan läpi.

Asiasta, viiltelystä ei tehdä numeroa, ei ainakaan minun mielestäni. Asiaan suhtaudutaan siihen kuuluvalla vakavuudella mutta nuoria ei "palkita" ylimääräisellä huomiolla viiltelyn jälkeen. Tietenkin haavat putsataan ja toimitaan niiden suhteen muutenkin kuten asiaan kuuluu, mutta esim. tänään yövuoroon tullessani kun minulta nuori tuli pyytämään sidettä käsivarteensa naarmujen peitoksi "kun niitä särkee", en tietenkään antanut. Semmoistakin kun on huomattu että näillä sidoksilla ja kääreillä ja tikeillä haetaan huomiota muiden nuorten parista. Hihat pidetään meillä alhaalla.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Lottanen

likkaporukalla viiltelevät toisiaan.

Mikähän muotijuttu tuokin on?Muutama vuosi takasin teinitytöt porukoissaan harrasti ihan samaa.Käsittämätöntä touhua.Ei pysty ymmärtämään.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Jio

likkaporukalla viiltelevät toisiaan.

Mikähän muotijuttu tuokin on?Muutama vuosi takasin teinitytöt porukoissaan harrasti ihan samaa.Käsittämätöntä touhua.Ei pysty ymmärtämään.

-Toi on utta jos ne toisiaan viiletelevät, ennen (ainakin v. -97, kun viimeksi olin nuorten os:lla), ne viilteli itseään. Ehkä tuo helpotusta heille jotka eivät uskalla muuten vahingoittaa itseään.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Lottanen

-Toi on utta jos ne toisiaan viiletelevät, ennen (ainakin v. -97, kun viimeksi olin nuorten os:lla), ne viilteli itseään. Ehkä tuo helpotusta heille jotka eivät uskalla muuten vahingoittaa itseään.

No mulla ei oo tietoa miten osastohoidossa olevat on viillelly itteään/toisiaan,mä kattelin vaan koulukavereiden toimintaa ja tais siinä sopassa olla pari hyvää ystävääkin...

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Jio

No mulla ei oo tietoa miten osastohoidossa olevat on viillelly itteään/toisiaan,mä kattelin vaan koulukavereiden toimintaa ja tais siinä sopassa olla pari hyvää ystävääkin...

-Kyl mun koulu- ja teini-iän kaverit oli "itsetuhoisia" juopottelemalla viikonloppuisin (joskus molempinakin päivinä) ja polttelemalla tupakkia. Taisin siinä olla minäkin.. Ei meillä kyl mielessä käynyt sillon 80-luvun tienoossa et vedettäisiin toisillemme ventit tai kokeiltaisiin joukkoitsemurhaa.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
katumus

Asiasta, viiltelystä ei tehdä numeroa, ei ainakaan minun mielestäni. Asiaan suhtaudutaan siihen kuuluvalla vakavuudella mutta nuoria ei "palkita" ylimääräisellä huomiolla viiltelyn jälkeen. Tietenkin haavat putsataan ja toimitaan niiden suhteen muutenkin kuten asiaan kuuluu, mutta esim. tänään yövuoroon tullessani kun minulta nuori tuli pyytämään sidettä käsivarteensa naarmujen peitoksi "kun niitä särkee", en tietenkään antanut. Semmoistakin kun on huomattu että näillä sidoksilla ja kääreillä ja tikeillä haetaan huomiota muiden nuorten parista. Hihat pidetään meillä alhaalla.

Meillä annetaan putsata haavansa itse. Eli vedetään viimeiseen asti huomaamattomuus. Toisten viiltelystä on puhuttu koko porukan kuullen. Itse ajattelen, et se on kipeetä touhua ja on helpompi viiltää toista kuin itseään. Lähinnä tuntuu, et on siistii omistaa vekkikädet, mut ite ei pysty syviä jälkiä tekeen, kun se sattuu.

Tyttöjen kesken tuntuu olevan enemmänkin muotivillitys kuin pahan olon näyttäminen. Tietysti on niitäkin, joilla on paha olla, mut vekkien syvyydestä näkee, milloin ne on tosissaan.

Vaikeehan se on saada loppumaan yhteisössä, missä sitä harrastetaan ja paljon.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Vieras: Tsuhna

Meillä päin taas alkoholisoituneet aikuiset miehet innostuu joskus kännipäissään viiltelemään toisiaan ;D

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille

Tyttöjen kesken tuntuu olevan enemmänkin muotivillitys kuin pahan olon näyttäminen. Tietysti on niitäkin, joilla on paha olla, mut vekkien syvyydestä näkee, milloin ne on tosissaan.

Jees, muotivillityksestä meidänkin mielestä on aika monen kohdalla kyse. On semmostakin huomattu että vaikka miten on ollu nuorella itsellään hauska päivä niin kuitenkin illan tullen porukassa naarmuttelevat. Sitten kun on poika joka viiltelee (ei pelkästään naarmuttele) itteään niin se jotenkin koetaan huomattavasti vakavampana.

En tiiä, jotenkin tää on yks vaikempia asioita nuorten hoitamisessa. Siis se että miten tähän kenenkin kohdalla asennoituis. Kuka on viiltelyllään tosissaan ja kuka hakee vaan huomiota. Meikäläiselle ainakin pirun iso oppimisen paikka!

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
katumus

Joka päivä oppii uutta. Se on vaan opittava lukemaan toisten hätä.

Meilläkin on poika joka viiltelee, mut pahimmasta aletaan selvitä. Kun saatiin puhumaan, viiltelyt muuttuivat huomion hakuisiksi naarmutteluiksi. Aikaa vain...ja positiivisista asioista huomioiminen. Joskus jopa vain hiljaa vierellä istuminen auttaa avaamaan sanaisen arkun...

Tärkeää ei ole se mitä suusta tulee vaan se miten se tulee. Elekieli kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille