Lääkärihoitaja Posted August 18, 2005 Posted August 18, 2005 Olen turkulaisena menossa Helsinkiin leikattavaksi. Helsinki haluaa varmistaa ettei minulla ole MRSA:ta otattamalla MRSA-näytteen nokasta, yhden kerran. Helsingistä tulon jälkeen minun on taas työni vuoksi Turussa annettava näytteet. Nyt kysynkin teiltä viisaammat: - Riittääkö tosiasiassa tuo nenä-näyte kertomaan kantajuudesta? - Leikkauksen jälkeen, hakeudunko millaisiin näytteisiin? Siis nenästä vain vai muutenkin? - Entä VRE? Ihmettelen tätä siksi, koska omalla osastollani olen tottunut potilailta ottamaan näytteet, perineumista, nokasta, mahdollisista haavoista jne. Kiitos ja kumarrus. Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!
puh Posted August 18, 2005 Posted August 18, 2005 Olen turkulaisena menossa Helsinkiin leikattavaksi. Helsinki haluaa varmistaa ettei minulla ole MRSA:ta otattamalla MRSA-näytteen nokasta, yhden kerran. Helsingistä tulon jälkeen minun on taas työni vuoksi Turussa annettava näytteet. Nyt kysynkin teiltä viisaammat: - Riittääkö tosiasiassa tuo nenä-näyte kertomaan kantajuudesta? - Leikkauksen jälkeen, hakeudunko millaisiin näytteisiin? Siis nenästä vain vai muutenkin? - Entä VRE? Ihmettelen tätä siksi, koska omalla osastollani olen tottunut potilailta ottamaan näytteet, perineumista, nokasta, mahdollisista haavoista jne. Kiitos ja kumarrus. VRE:tä ei tietääkseni ole ollut ainakaan Helsingissä liikkeellä pitkiin aikoihin. Ja MRSA-näytteet tulisi käsittääkseni ottaa nenän lisäksi ainakin nielusta.
Guest Hi-Ski Posted August 18, 2005 Posted August 18, 2005 Moi! Näytteet otetaan tosiaankin yleensä nenästä ja perineumista tai vaiht.eht ulosteesta. Näytteet otetaan tosiaan Turussa aina kun tulee muualta joko potilaana tai työntekijänä. terv. Hiski
Fiu Posted August 18, 2005 Posted August 18, 2005 Veikkaisin että tuo MRSA näyte voitaisiin ottaa sinulta myös leikkaushaavasta (siis tilanne sallii). Aikanaan ollessani sairaalassa harjoittelussa, niin sinne helsingistä tulleilta potilailta otettiin MRSA näyte nenästä, sekä nielusta. Leikkauspotilailta näyte otettiin myös haavalta. Osastolla, jossa olin harjoittelussa, oli myös yksi VRE-potilas. Häneltä näyte otettiin ulosteesta. - Sinähän olet väsynyt, kun on oikein pussitkin silmien alla! - Ei ne oo pussit, ne on tissit!
Guest NannaMaarit Posted August 19, 2005 Posted August 19, 2005 MRSA osastolla olen tehnyt keikkaa: Nenä JA nielu, vigon juuri, haavat, hilseilevä iho ym pienemmät ihorikot. Potilailla tulee olla useita negatiivisia näytteitä, ennenkuin he ovat "puhtaita". Mutta perineum? Uloste?
Pernasoppa Posted August 19, 2005 Posted August 19, 2005 MRSA-osasto? Mitä helvet*iä? Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.
Lääkärihoitaja Posted August 19, 2005 Author Posted August 19, 2005 Turkkusestakin löytyisi Marsa-osasto. Olisikos jopa useampikin. Ainakin Runosmäen vanhainkotiin on keskitetty positiiviset samalla osastolle. Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!
almamaria Posted August 19, 2005 Posted August 19, 2005 Olen turkulaisena menossa Helsinkiin leikattavaksi. Helsinki haluaa varmistaa ettei minulla ole MRSA:ta otattamalla MRSA-näytteen nokasta, yhden kerran. Helsingistä tulon jälkeen minun on taas työni vuoksi Turussa annettava näytteet. Nyt kysynkin teiltä viisaammat: - Riittääkö tosiasiassa tuo nenä-näyte kertomaan kantajuudesta? Viimeisimpien ohjeiden mukaan MRSA-näytteet otetaan nenästä ja nielusta, perineumista ollaan luovuttu. Leikkauspotilailla myös haavasta, dreenin ja/tai latetrin juuresta.
puh Posted August 20, 2005 Posted August 20, 2005 MRSA-osasto? Mitä helvet*iä? Meikussa ainakin on pari kirurgista osastoa, joilla hoidetaan vain MRSA-altistuneita/kantajia.
Lottanen Posted August 20, 2005 Posted August 20, 2005 Meillä MRSA-näytteet otetaan jokaiselta nenästä,nielusta,kainaloista ja nivusista.Nämä ovat siis perusnäytteet.Lisäksi otetaan vielä esim katetrin/cystofixin/avanteen juuresta,haavoista,virtsasta,ulosteesta.... Negatiivisia näytteitä pitää olla kolmet peräkkäiset.
pinni Posted August 20, 2005 Posted August 20, 2005 Kainalosta ja nivusista!! Toi oli mulle ihan uutta! Systeemi on hieman mätä. Olisi jo hieman aiemmin pitänyt olla valppaampi MRSA-potilaiden eristämisen kanssa mukaanlukien altistuneet ja kantajat. Meille tuli ohitusleikattuja potilaita Meikusta osastolta, jossa oli MRSA:ta esiintynyt. Heiltä oli otettu kyllä näytteet juuri ennen meillel ähettämistä, mutta vastauksia ei tietenkään ollut. Meillä sitten sijoitettiin sinne minne mahtui (ylipaikoillekin). Ei auttanut pullikointi, että" kun meillä ei oikein olisi tilaa" Mukavaa sitten jäljitellä kaikkia niitä potilaita, joiden kanssa kyseinen/kyseiset leikatut potilaat olivat olleet, kun positiivinen vastaus saapui! Perusterveydenhuollossa ihan vastaava ongelma; potilaita pompotellaan paikasta toiseen.
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.