Jump to content
MAINOS

Miten tällainenkin voi olla mahdollista?!


Kerde

Recommended Posts

Mää en nyt oikein tiedä, kun luin kaikkien kommentit, miten vastaisin. Mun mielestä ensinnäkin se, ettei heroiinia ole saatavilla, ei ole totta. Subutexin käyttäjät, jotka ei ole entisiä heroiinin tai amfetamiinin tai joka tapauksessa jonkin sellaisen aineen käyttäjiä, joka on euforisoivampi aine, ovat nuorisoa, kokeilevaa narkomaaniväkeä. Kyse on ehkä ennenmuuta piikkiriippuvuudesta. Silloin kun subuteksia käytetään, päästään piikittämällä puolittamaan tabletti 8 osaankin saman vaikutuksen aikaansaamiseksi. Ja sehän on aineen käyttäjälle säästöä, kun ne jotka aineen hakevat tallinnasta, käyttävät rahat muitten aineitten hankintaan. Subutexin käyttö on joko teinien käyttöä, jotka ei saa muuta ainetta hankittua, itsetoteutettua korvaushoitoa, tai piikkiriippuvuudesta johtuvaa käyttöä, sitä kai se joka tapauksessa on. Piikkiriippuvuus on seikka, joka liian harvoin otetaan näissä keskusteluissa huomioon, ja aineenkäyttöasioissa yleensäkin. Subutex on niitä harvoja lääkkeitä, joita piikittämällä saadaan aikaan euforisoiva vaikutus. Se siis selittää sitä, että joku, käsittääkseni siis nuoriso, käyttää ainetta ihan selektiivisesti. Ja yleensäkin narkomaani, harva heistä, yleensä taas pystyy selektiiviseen aineenkäyttöön. Heroiininkäyttäjä tietystikin, mutta silloinhan se on korvaushoitoa. Heroiinilla saa aikaan helvetin niin kuin amfetamiinillakin. Subutexista pääsee irti. Piikkiriippuvuudesta voikin olla taas hankalampi luopua. Amfetaministi voi piikittää yhtä hyvin subutexia. Ja niin pois päin. Monipiippuinen juttu. Hyvä että subutex on olemassa. Myös se että subuxone on keksitty. Metadonihoito ja sen periaattetkin on mielestäni arveluttavia. Asiakas, narkomaanihan saa itse liian paljon vaikuttaa hoidon jatkumiseen, siis kuinka pitkään, monta vuotta hän ainetta saa. Ja metadoni on sentään myrkky subutexin rinnalla. Se puolustaa subutexin paikkaa korvaushoitolääkkeenä. Jos henkilökohtaista näkemystäni kysytään on vastaus aina; kylmä kalkkuna. En puolusta korvaushoitoja.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
Vieras: NannaMaarit

Kiitos vastauksestasi c-vita. Tuli paljon uutta tietoa.

Mutta luulen että hoitoonhakeutumisprosentti on aika alhainen, jos hoitona on tarjolla kylmä kalkkuna:

säryt ja kolotukset luissa, kouristukset ja lihasjännitykset, hikoilu ja kylmänväritykset, oksentelu ja ripuli sekä ruokahaluttomuus.

ja vielä kaupanpäälle: toimettomuuden ja voimattomuuden tuntemuksista, aloitekyvyttömyydestä, keskittymisvaikeuksista, unettomuudesta, itkuisuudesta ja kärsimättömyydestä.

Voitteko kuvitella vielä jotain ikävämpää ja tuskaisempaa tuohon listaan? Minä en.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kiitos vastauksestasi c-vita. Tuli paljon uutta tietoa.

Mutta luulen että hoitoonhakeutumisprosentti on aika alhainen, jos hoitona on tarjolla kylmä kalkkuna:

säryt ja kolotukset luissa, kouristukset ja lihasjännitykset, hikoilu ja kylmänväritykset, oksentelu ja ripuli sekä ruokahaluttomuus.

ja vielä kaupanpäälle: toimettomuuden ja voimattomuuden tuntemuksista, aloitekyvyttömyydestä, keskittymisvaikeuksista, unettomuudesta, itkuisuudesta ja kärsimättömyydestä.

Voitteko kuvitella vielä jotain ikävämpää ja tuskaisempaa tuohon listaan? Minä en.

Kiitos kiitoksistasi:) Mulla oli muistaakseni avopuolella vähän yli 800 asiakaskontaktia toukokuu joulukuu välillä, joka oli 10:stä samaa työtä tekevästä toiseksi eniten. Tarjoilin aina sitä kylmää kalkkunaa. Täähän ei tarkoita, että mun antama hoito olisi mitenkään tehokkaampaa, jälkipoliklinikkojahan ei ole, mutta se osoitaa sen, että kiinnostusta kyseiseen hoitomuotoon on. On päivänselvää, että korvaushoidoilla on paikkansa, samoin kuin kaikilla oppisuunnilla, joiden mukaan noita kyseisiä hommia tehdään. Uskontoja myöten. Mulla on vain oma mielipiteeni. Taas ois i.v antibioottien aika...

Tuonnehan kattaa aina kurkata. Ja jäseneksikin voi liittyä. Jäsenmaksu on muistaakseni 20 luokkaa/vuosi. Kuuluin joskus, mutta kun s-postiosoitteet on vaihtunut, en oo enää muistanu maksaa jäsenmaksua....

www.terveysportti.fi/paly

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Kyllä se on nyt niin että vaikka ketä narkomaani tahansa hakee Latviasta tai vaikkapa Virosta Subutex reseptin, niin ei hän silti niitä pysty Suomen apteekeista hakemaan. Ei ainakaan laillisesti. Subutex on erityislupa lääke, joka tarkoittaa ettei sitä luovuteta kenellekkään ilman resptiä. Subutexiä annetaan apteekista ainoastaan henkilölle jolla on tälläinen lupa, esim lääkäri, sairaanhoitaja ym..

Ja toisekseen, tämä Subutexin ns. paranneltu malli, Suboxone, on täysi fiasko. Naloksonin pitäisi kyllä aiheuttaa epämiellyttäviä sivuvaikutuksia käytettynä i.v., mutta käytännössä asia ei näin ole, valitettavasti. Suboxonen suonensisäinen käyttö on lähes yhtä yleistä, kuin Subutexin. Ellei jopa yhtä yleistä. Riippuen tietysti siitä kuinka paljon sitä potilaille muualla Suomessa annetaan. Narkomaani piireissä pätee hyvin pitkälti seuraava sääntö, sitä vedetään mitä saadaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä se on nyt niin että vaikka ketä narkomaani tahansa hakee Latviasta tai vaikkapa Virosta Subutex reseptin, niin ei hän silti niitä pysty Suomen apteekeista hakemaan. Ei ainakaan laillisesti. Subutex on erityislupa lääke, joka tarkoittaa ettei sitä luovuteta kenellekkään ilman resptiä.

Se ei ole erityislupalääke, sitä vaan ei saa toimittaa apteekista. Eli reseptiä ei voi kirjoittaa. Mutta mites Subutexin kaveri Temgesic, samaa mössöä eri nimellä ja saa apoteekista?

Ja toisekseen, tämä Subutexin ns. paranneltu malli, Suboxone, on täysi fiasko. Naloksonin pitäisi kyllä aiheuttaa epämiellyttäviä sivuvaikutuksia käytettynä i.v., mutta käytännössä asia ei näin ole, valitettavasti. Suboxonen suonensisäinen käyttö on lähes yhtä yleistä, kuin Subutexin.

Kuulemma (päihdehoitaja kertoi joskus) narkkarit kertovat että kun vetää sitä tarpeeksi, naloksonin vaikutus ei riitä kumoamaan buprenorfiinia. Tralala.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Saman suuntaisia kokemuksia olen myös kuullut Suboxonesta, ei toimi ihan toivotulla tavalla...  Toisaalta ainahan nuo potilaat tuntuvat olevan "askeleen edellä", ärsyttävintä on lukea eri foorumeilla kirjoiteltuja oppaita, kuinka päihteitä saa hyödynnettyä parhaiten. Näitä kun usein lukee moni nuori, joka sitten kokeilee ohjeiden mukaan toimimista esim. kodeiinin ja parasetamolin erottelu toisistaan...

Enkä muista kyllä montaakaan enää nimeävän pääpäihteitä kysyttäessä heroiinia, Subutex tai amfetamiini ne yleisimmät on.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

kodeiinin ja parasetamolin erottelu toisistaan...

Täytyypä heti kertoa tuohon liittyen eräs huvittavaakin huvittavampi tapaus narkomaanien tietäväisyydestä. Kysyin kerran yhdeltä asiakkaaltani voisiko hän ystävällisesti valaista minua miten tämä kodeiini saadaan siitä panacod tabletista irti, johon hän vastasi; "se on tietynlainen cold water-systeemi. Laitetaan esimerkiksi tupakasta tai jostain filtteri ja suodatetaan jauhettu tablettimassa sen läpi ruiskuun".    ;)  (kaveri oli ihan pöllyssä) 

Ajattelin, että noinhan se varmasti tehdään, mutta missä vaiheessa kodeiini lähtee erilleen, jäi epäselväksi.  8)

Puraisin siinä pari kertaa huuleen ettei olisi hymyilyttänyt koko kävelevä pharmaca että se siitä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...