Fiu Posted August 16, 2005 Share Posted August 16, 2005 Itse olen joutunut muutaman kerran punasolujakin tiputtelemaan Onhan sulla vastuukysymykset selvillä? Käsittääkseni verensiirtoja saa suorittaa vain lääkäri tai sh. Verensiirroista on olemassa aika tarkat lait ja säädökset. Mitenkäs muuten on, saako muu terveydenhuoltoalan ammattilainen tiputella noita punasoluja, kuin sh tai lääkäri? Olisikos jollakin tästä tarkempaa tietoa? ;D - Sinähän olet väsynyt, kun on oikein pussitkin silmien alla! - Ei ne oo pussit, ne on tissit! Link to comment Share on other sites More sharing options...
OldOne Posted August 16, 2005 Share Posted August 16, 2005 Kaikki ph:t joilla on vastuulääkärin virallinen lupa tiputtaa verivalmisteita, käsi pystyyn ;D Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lääkärihoitaja Posted August 16, 2005 Share Posted August 16, 2005 Käsi! Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia! Link to comment Share on other sites More sharing options...
OldOne Posted August 16, 2005 Share Posted August 16, 2005 Jesh! Yksi rohkea vastuulääkäri löytynyt. Minkälaisessa paikassa oot töissä? ;D Yritin googlata vimmatusti, mutta ei läytyny ku nämä KYS Verivalmisteen siirto tehdään lääkärin vastuulla. Ellei lääkäri itse tee verensiirtoa, hän voi antaa sen käytännön toteuttamisen näihin tehtäviin toimipaikkakoulutuksella perehdytetyn sairaanhoitajan tehtäväksi. VSHP Verensiirto on lääkärin suorittama tai hänen vastuullaan tapahtuva toimenpide. Lääkäri voi kuitenkin delegoida sen käytännön suorittamisen esim. amanuessin tai verensiirtoon koulutetun sairaahoitajan tehtäväksi. HUSsissa on sama meininki. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lääkärihoitaja Posted August 16, 2005 Share Posted August 16, 2005 TYKS, ts. VSSHP ;D (pakkohan se on antaa, kun niin paljon menee verta, ja esim. yössä tulisi hoppu muuten) Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia! Link to comment Share on other sites More sharing options...
harma Posted August 17, 2005 Share Posted August 17, 2005 OYS:ssa sama juttu. I.v. lupakoulutuksessa ja -tentissä käydään verensiirtoasiat läpi. Ilman niitä ei asiaa räpläämään verituotteita. Tässäpä warsinaenen savolaenen tehosekoitin..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.