Jump to content

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

Vieras: HoitajaTyttö

Mielenterveys/psykiatrinen hoitotyö, millaista?

Recommended Posts

Millaista mielenterveys/psykiatrinen hoitoyö on? Siitä alasta kun saa monenlaisia vaikutelmia...  Aikaisempia keskusteluja olen jonkin verran lukenut, mutta vielä kaipaisin lisää tietoa niiltä ihmisiltä, jotka työskentelevät mielenterveys/psykiatrian puolella.

Miten "eksyitte"  tähän hoitotyöhön? Millaisia potilaita hoidatte? Aikuisia,nuoria? Minulle on jäänyt sellainen käsitys, että mielenterveys/psykiatria puolen potilaat ovat väkivaltaisia tai herkkiä käyttäytymään väkivaltaisesti... Onko tämä totta? Vai riippuuko se millaisella osastolla on töissä? Mitä teette päivä aikana? Millaisessa paikassa olitte sh-opiskelijana harjoittelemassa? 

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Jio

Tästä aiheesta löytyy varmasti asiaa ja vastauksia kysymyksiisi tuolta "Psykiatria"-osiosta.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Vieras: terhjaa

Etpäs ihan helppoa kysymystä heittänyt... itse ole työskennellyt 7 vuotta vanhuspsykiatriassa sekä osastolla että avohoidossa poliklinikalla. Työharjoittelussa olin aikuispsykiatrian puolella sekä vuodeosastolla että poliklinikalla sekä asumispalveluyksikössä.

Väkivallan uhka on tietysti olemassa...mutta missäpä se ei olisi nykypäivänä olemassa. Psykiatrian puolella henkilökunta on kuitenkin koulutettu kohtamaan näitä tilanteita varmasti paremmin kuin monessa muussa paikassa, lisäksi käytössä ovat eristämismahdollisuudet sekä lääkkeet, joihin kaikkiin saa myös aikanaan työn kautta koulutuksen. Lisäksi henkilökuntaa on enemmän, jolloin turvallisuutta pyritään pitämään yllä myös sitä kautta. Leipäveitsen edestä olen minäkin karkuun juossut...mutta siinäkin lopulta "syyllinen" oli HUOLIMATON henkilökunta, eli tilannetta jossa leipäveitsi on potilaan saatavilla ei olisi saanut alunperin edes syntyä. Ennakoinnilla ja asioiden suunnitelulla sekä hoitoympäristön suunnittelulla tehdään jo paljon.

Työnkiva päivän aikana riippuu toki hieman siitä minkälaisessa paikassa olet työssä. Mutta kyllä psykiatrinen hoitotyö on keskustelua ja kuuntelua, ihmisen tukemista selviämään normaalista arkielämästä joko kroonisen sairauden kanssa tai esimerkiksi psykoosin jälkeen, joka usein on ihmiselle traumaattinen kokemus. Lisäksi on erilaisia ryhmähoitomuotoja, keskustelu-,musiikki-,liikunta-,taide ym. ryhmiä, joiden tarkoitus on tukea potilaan eheytymisprosessia ja mahdollisesti löytää itsestään uusia voimavaroja. Hoitoajat ovat yleensä pidempiä kuin esim.sis-puolella. Etenkin avohoidossa esimerkiksi masentuneen potilaan hoitosuhde voi kestää vuosia.

Tässä hyvin lyhyesti mieleen tulleita asioita...muut jatkakoon tähan haastavaan kysymykseen vastaamista. Kuitenkin haluan sanoa, että jos käsillä tekeminen ja laitteiden käyttäminen ei tunnu itselleen tärkeimmältä osa-alueelta hoitotyössä, psykiatrinen hoitotyö on oiva valinta. Erittäin mielenkiintoista ja haastavaa työtä, joka opettaa nöyräksi elämän haasteiden edessä! SUOSITTELEN lämpimästi  ;)

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Vieras: Tsuhna

Millaista mielenterveys/psykiatrinen hoitoyö on? Siitä alasta kun saa monenlaisia vaikutelmia...  Aikaisempia keskusteluja olen jonkin verran lukenut, mutta vielä kaipaisin lisää tietoa niiltä ihmisiltä, jotka työskentelevät mielenterveys/psykiatrian puolella.

Miten "eksyitte"  tähän hoitotyöhön? Millaisia potilaita hoidatte? Aikuisia,nuoria? Minulle on jäänyt sellainen käsitys, että mielenterveys/psykiatria puolen potilaat ovat väkivaltaisia tai herkkiä käyttäytymään väkivaltaisesti... Onko tämä totta? Vai riippuuko se millaisella osastolla on töissä? Mitä teette päivä aikana? Millaisessa paikassa olitte sh-opiskelijana harjoittelemassa? 

Väkivaltaisuudesta...olen kuullut että psoriasista sairastavat potilaat saattavat olla väkivaltaisia.

Myyttihän tämä ns "psykiatristen potilaiden" väkivaltaisuus on. Enemmän väkivaltaa (tai sen uhkaa) kohtaa erilaisissa päivystyspisteissä.

Psykiatria sopii kyllä rauhallisemmille, harkitseville ihmisille. On joskus ammattoitaitoa osata olla tekemättä (ja ajattelematta)  kaikkea potilaan puolesta. Ei tämä sovi ylienergisille Duracell-pupuille...

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Jone

Väkivalta on jokapäiväistä yksikössämme ja olen pitkään miettinyt miten kauan tälläistä työtä jaksaa tehdä. Jäädessäni lomalle en kehdannut mennä kahteen viikkoon yleisille uimarannoille, ennenkuin mustelmat käsivarsistani ja jaloistani olivat kadonneet. Perheeni ymmärrys työtäni kohtaan on vähentynyt päivä päivältä.

Väkivallasta työpaikalla keskusteltu aiemminkin monissa topiceissa:

http://hoitajat.net/foorumi/index.php?topic=2478.0

http://hoitajat.net/foorumi/index.php?topic=292.0

http://hoitajat.net/foorumi/index.php?topic=90.0

http://hoitajat.net/foorumi/index.php?topic=3731.0

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille

Tuli taas seikkailtua sairaaloiden sivuilla ja törmäsin lastenpsykiatriaan. Jonkin verran sivuilta sain infoa, mutta osaisiko joku kertoa tarkemmin tuosta suuntauksesta? Kukaan ollut esim. harjoittelemassa lastenpsykiatrisella osastolla? Tämän parissa työskenteleviä ihmisiä...? Minkä verran suuntaus työllistää sairaanhoitajia?   

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Vieras: ulvila

Kuulostaa hirveän tutulta sinun tekstisi! Ymmärrän kiukkusi ja pahanolontunteesi koko tilannetta kohtaan. Ei ole helppoa työskennellä sellaisessa paikassa, missä joutuu koko ajan miettimään omaa hengissäpysymistään. Asiakskuntana kehitysvammaisuus ja mielenterveysongelmat eivät ole helpoimmasta päästä hoidettavia saatikka kuntoutettavia. Haasteellisuutta riittää, mutta omat voimavarat putoavat vauhdilla nollaan mustelmien ja muiden ruhjeiden määrän lisääntyessä!

Mitä sijaisiin tulee, niin tämän päivän todellisuutta on jo se, että sijaispula alkaa olla valtava. Joskus tuntuu, että jokainen vähääkään hoitotyöstä pikkutyttönä haaveillutkin otetaan sisään. Että edes saataisiin auttavia käsiä. Tai jotain sellaista... Toivottavasti edes osa näistä"omahoitajista" on osoittanut työtaitoaan.

Toivotan sinulle paljon jaksamista työsi parissa. Olet varmastikin oman alasi asiantuntija. Vaali sitä tunnetta itsessäsi ja koeta kestää meitä sijaisia. Osa meistä ainakin pyrkii parhaimpaansa!

Hymyillään kun tavataan! #myös metsän asukki#

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille