Jump to content
MAINOS

Punaisen Ristin hommiin ulkomaille?


Fiu

Recommended Posts

Joskus tulevaisuudessa olis haaveissa lähteä ulkomaille Punaisen Ristin hommiin. Mutta mitenkä on, pääseekö niihin pelkällä lähihoitajan koulutuksella? Jos pääsee, niin minkälaisiin hommiin?

Työkokemusta minulla on hyvin vähän tuollaisista kansainvälisistä hommista (työkokemukseni rajoittuu pelkästään erilaisiin kansainvälisiin tapahtumiin, mm. käynnissä oleviin yleisurheilun MM-kisoihin), joten se varmastikkin vaikuttaa asiaan ja aika paljon...Ja vielä en ole myöskään käynyt tuota Punaisen Ristin vaatimaa koulutusta.

Mutta olisikos täällä joku ystävällinen ihminen, jolla olisi omakohtaista kokemusta Punaisen Ristin kansainvälisistä hommista?

Kahdelta ihmiseltä olen jo kokemuksia kuullut (yksi ollu ea-päivystäjänä Monacon F1-kisoissa, toinen puolisen vuotta duunissa Kosovossa).

- Sinähän olet väsynyt, kun on oikein pussitkin silmien alla!

- Ei ne oo pussit, ne on tissit!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Punaisen Ristin kv.henkilöreservin hoitohenkilökuntaan valitaan opisto- tai amk-tason koulutuksen saaneita sairaanhoitajia, kätilöitä, terveydenhoitajia, laboratoriohoitajia jne..

Lähihoitajia, perushoitajia, mielenterveyshoitajia, lääkintävahtimestari-sairaankuljettajia tai vastaavia ei tehtäviin valita. Ajatuksena ilmeisesti on, että on kyettävä toimimaan mahdollisimman monipuolisesti samojen potilaiden hoidossa.  Jokaisen työntekijän kouluttaminen ja lähettäminen kriisialueelle maksaa. Toiminta katastrofialueella vaatii rautaista ammattitaitoa ja kykyä toimia vaikeissa olosuhteissa. Toimintaolosuhteet voivat olla usein erittäin vaikeat.

On muistettava, että sotatoimi-/ katasatrofialueelta saadaan usein hoitohenkilökuntaa ja avustavaa henkilökuntaa paikallisista alan ihmisistä ja esimerkiksi kenttäsairaala voidaan luovuttaa akuutin vaiheen jälkeen täysin paikallisten vastuulle.

Eli jos kansainväliset Punaisen Ristin tehtävät kiinnostavat, niin ei auta muuta kuin jatkaa opintoja  :o  Tämän jälkeen odotetaan vielä noin kolmen vuoden työkokemuksen karttumista, jonka jälkeen on valmis hakemaan peruskurssille...

Muuten, yllätykseksi tällä hetkellä tarvetta taitaa olla teknisestä henkilökunnasta eli henkilöistä joilla viestintä-, sähkö-, vesi- ja sairaalatekniikka on hallussa.  Eli muutakin osaamista voidaan tarvita kuin pelkästään lääketieteen ja hoitotyön osaamista. Reserviin kuuluu myös mm. taloushallinnon, tiedotuksen, logistiikan ja katastrofityön asiantuntijoita.

Ennen hakeutumista ulkomaan komennukselle voi toimia täällä kotimassa vaikka keräten varoja kv.apuun tai toimimalla ensiapuryhmässä.

Onnea matkaan!!!

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vaihtoehtona Punaisen ristin katastrofityölle suosittelen YK -hommia lämpimästi.

Sisäänpääsy kynnys huomattavasti alhaisempi, perustyöt yksinkertaisempia kuin kotimaan sairaalssa ja jos virtaa riittää niin itseään pääsee ammatillisesti toteuttamaan ihan mukavasti.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Täytyy kyllä myöntää, että nuo YK hommat kiinnostaa kanssa kovasti  :). Sen verran on läheltä päässyt sitä touhua seuraamaan.

Muutkin kv-hommat siis kiinnostaapi kovasti.

Ai niin, lisää kv-kokemusta:

Pari kaveria on ollut rauhanturvaajana Libanonissa, yksi Kosovossa, yksi jossain m-kirjaimella alkavassa paikassa (mitä minullako muka dynastia  ;D, ei pidä paikkaansa!). Veli taasen on odotellut lähtöä Eritreaan.... Ei siis henk.koht. kokemuksia, mutta juttuja olen kuullut ja kuvia nähnyt  :D.

Ja tietystihän sitä voisi harkita lähtevänsä vaikkapa alan töihin ulkomaille, edes siis vähäksi aikaa...

Mutta nyt lähinnä päälimmäisenä kv ristin hommat.

- Sinähän olet väsynyt, kun on oikein pussitkin silmien alla!

- Ei ne oo pussit, ne on tissit!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

RT-tehtäviin on tällä hetkellä ylitarjontaa hoitajista. Ottavat ainakin mediceiksi yhä enemmän noita valmiusjoukkojen "pelkkiä" lääkintämiehiä kun ennen rekrytoivat niihin ammattilaisia.

I´m not sure what´s wrong... But it´s probably your fault

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

RT-tehtäviin on tällä hetkellä ylitarjontaa hoitajista. Ottavat ainakin mediceiksi yhä enemmän noita valmiusjoukkojen "pelkkiä" lääkintämiehiä kun ennen rekrytoivat niihin ammattilaisia.

Vinkki: Jos on osoittaa muutakin osaamista kuin hoitaminen niin mahdollisuudet paranevat roimasti. Itse pääsin aikanaan suoraan reissuun koska olin hakijoista ianoa sairaanhoitaja jolla oli ABC -ajokortti.

Yksi YK -kaveri oli lääkintävahtimestari + sähköasentaja, sellaisille on aina kysyntää.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

RT-tehtäviin on tällä hetkellä ylitarjontaa hoitajista. Ottavat ainakin mediceiksi yhä enemmän noita valmiusjoukkojen "pelkkiä" lääkintämiehiä kun ennen rekrytoivat niihin ammattilaisia.

Vinkki: Jos on osoittaa muutakin osaamista kuin hoitaminen niin mahdollisuudet paranevat roimasti. Itse pääsin aikanaan suoraan reissuun koska olin hakijoista ianoa sairaanhoitaja jolla oli ABC -ajokortti.

Yksi YK -kaveri oli lääkintävahtimestari + sähköasentaja, sellaisille on aina kysyntää.

Pistetään nää RT-jutut tuonne Juoksuhauta-osioon. Sieltä löytyy oma topic rauhanturvaamisesta.

Kommentoin kuitenkin: Mediceiksi haetaan edelleenkin todellisia ammattilaisia, jos et tarkoittanut sitten ryhmän lääkintämiestä. Joukkuetasosta suuremmissa yksiköissä haetaan vain kokeneita ammattilaisia. Ylitarjontaa on aina ollut, mutta reservin upseeri sairaanhoitajista akuuttikokemuksella on pulaa! Ja C-kortti on aina eduksi. Keskustelu tästä aiheesta jatkuu Juoksuhaudassa.

ps. Fiu, tarkoitit varmaan Makedoniaa

No comments

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Makedoniapa hyvinkin, kiitokset Pile  ;). Minä kun olen ollut tällanen dementikko syntymästäni lähtien...

- Sinähän olet väsynyt, kun on oikein pussitkin silmien alla!

- Ei ne oo pussit, ne on tissit!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Moi!

Lähihoitajan kokemus ei riitä SPR:n hommiin kv-tehtävissä.

Lisätietoja saat www.redcross.fi

Sh:n/Th:n koulutus, 3v työkokemusta, hakemus kv-peruskurssille ja sitten mahkut keikoille (ICRC/ IFRC/ ERU) itse ollut; Afghanistan, Albania, Kosovo, Intia, Sudan, Kenia..

Kysy vaikka privana lisää.

Timo

kevättä odotellessa..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 11 kuukautta myöhemmin...

spr vaatii 3 vuoden työkokemuksen hoitotyöstä sairaanhoitajana, muttaonko väliä/katsovatko/vaikuttaako millaista kokemusta on/millaisilla osastolla on töissä ollut? sama onko vuodeosastolla vai päivystyksessä? lasten tai aikuisten puolella? mihin kannattaisi hakeutua jotta parhaat mahkut olisi päästä spr:n kriisihommiin? Vastaako joku asiaa yhtään enempi tunteva? ja onko ajokortti must?Kiitos kaunis!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Täällä toinen, joka on haaveillut Punaisen Ristin hommista jo opiskelijasta saakka. Tarvittava työkokemuskin on kerätty, 6 vuotta olen työskennellyt leikkurissa ensin instrumentti- ja nyt anestesiapuolella. Mutta edelleenkin vaan tuntuu, etten osaa tarpeeksi! Siksi aionkin hakeutua työkiertoon katselemaan vähän muita erikoisaloja, jotta osaaminen olisi mahdollisimman vankka sitten kun/jos lähtö joskus tulee maaimalle.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No ainakin sulla vaikuttaisi olevan kokemusta. Nyt ei vaan ole paljonkaan kirurgian paikkoja auki - tuntuu etta viimeisetkin sairaalat on suljettu. Tama asiahan tietysti vaihtelee koko ajan. Terveydenhoitajia on ja kätilöitä kanssa.Hommissa on paljon itsenäistä klinikoiden tukemista ja opettamista, terveyskasvatusta jne. Palkka ei ole kummonen varsinkin kun ottaa huomioon minka tuntimäärän sen eteen joutuu tekemään. Työajat on vähän liukuvia ja yleensä tehdään täyttä päivää ja viikkoa. Onhan noita tullut tehtyä monta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Palkka ei ole kummonen
Voisitko ihan suoraan kertoa, että mitä siitä maksetaan? En oletakaan, että ristin hommiin lähdetään rahaa tekemään, mutta olisi kiva saada edes jotain osviittaa asiasta.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kun aloitat, niin saat varmaan jotain 1800-1900/kk - eli ihan sama palkka kun kotimaassakin. Palkkaa lisätään kokemuksen ja tehtävän perusteella ja SH varmaan voi ansaita 3000+ jos toimit jonkun projektin johtajana ja olet ollut remmissä 10+ vuotta. Palkan lisäksi tippuu tilille päivärahoja, ehkä jotain 600-800 ekeä, joista et maksa veroa. Jos joku ristin kollega nostaa parempaa tiliä niin hyvä on.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 kuukautta myöhemmin...

Postitin juuri hakulomakkeeni Punaisen ristin henkilöreservin peruskurssille. Seuraava kurssi järjestetään 18.-24.3.2007. Te jotka olette kurssin jo käyneet, miten se on käytännössä toteutettu? Lähinnä mietin sitä, että  pitäisikö anoa lomaa tuolle viikolle (lomasuunnitelmia on jo helmikuulle, eikä keväälle jää enää enempää lomaa) vai onko opiskelua lähinnä iltaisin, jolloin kurssin voisi käydä työn ohessa? Voinhan toki soittaa ristiin ja kysyä, mutta ajattelin kysäistä nyt täällä ensin, josko joku tietäisi asiasta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Itse en ole ko. kurssia käynyt, mutta käsitykseni mukaan se järjestetään intensiivisesti kurssi-/koulutuskeskuksessa intensiiviseen tahtiin lontoon murteella. Vaatii siis 100%:n läsnäolon.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...