Jump to content
MAINOS

Lasten ja nuorten hoitotyön harjoittelu - päiväkodissa?


petraa

Recommended Posts

Meillä tulee olemaan nyt ensi syksyn alussa lasten ja nuorten terveydenhoitotyön harjoittelu. Maikat sanoi viime lukukauden lopulla, että nämä harjoittelut tullaan tekemään pääosin päiväkodeissa, ja mahdollisesti neuvoloissa/kouluterveydenhuollossa, miten kenellekin nyt paikkoja riittää. WHAT THE FUCK? Tiedän, että tämänkokoisessakaan kaupungissa (Joensuu) ei harjottelupaikkoja kuulemma ole liiemmin, mutta sairaanhoitajan harjoittelu PÄIVÄKODISSA kuulostaa hullulta, suorastaan järjettömältä.

En nää mitään syytä, minkä takia mun pitäis mennä harjotteluun päiväkotiin. Eihän päiväkodeissa edes ole minkäännäköisiä hoitsuja. Mä kyllä aion taistella kovasti vastaan, ettei mun sinne tartteis mennä. En ainakaan itse tällähetkellä näe sitä mitenkään oleellisena harjottelupaikalla tällä alalla.

Ei musta mitään sosiaalitanttaa tuu, lastentarhanhjaajasta puhumattakaan!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 53
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Eiköhän tarkoitus ole oppia tulemaan toimeen lasten kanssa ja tarkkailla miten lapset minkäkin ikäisenä käyttäytyvät. Kyllähän hoitajan pitää tietää millainen on terve ihminen, että osaa tunnistaa jos jotain on vialla. Päiväkotiharjoittelussa minäkin olen AMK:ssa ollut ja ei kai siin mitään kummallista ole. Sä taidat olla niit superopiskelijoita, jotka tahtos oppia tehohoitajaks puolesa vuodessa =)

Jos et pidä siitä, että muut kävelevät ylitsesi, nouse ylös lattialta.

Non sunt multiplicanda entia praeter necessitatem.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä ainakin täälläpäin lähihoitajat, perushoitajat ja lastentarhanohjaajat työskentelevät päiväkodeissa.

Mielestäni on erittäin hyvä asia, että myös sairaanhoitajaopiskelijat suorittavat harjoittelun päiväkodissa. Eihän toki päiväkodissa tehdä mitään hoitotyön vippaskonsteja, mutta siellä opitaan olemaan lasten kanssa. Päiväkodissa opitaan "käsittelemään" lapsia ja ymmärtämään heitä.

Lasten kanssa oleminenkin on taitolaji  ;).

Päiväkotiharjoittelu on antoisaa, aineskin lähihoitajakoulun pohjalta voin näin sanoa.

Tietenkin jos on omia muksuja, niin silloin asia on vähän eri...

- Sinähän olet väsynyt, kun on oikein pussitkin silmien alla!

- Ei ne oo pussit, ne on tissit!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse oli ekan harjoitteluni päiväkodissa ryhmässä jossa downin syndrooma lapsia ja pidin kokemusta oikein hyvänä.

Ihmettelen kylläkin asennettasi, miksei päiväkotiharjoittelu voi kuulua koulutukseen?

Väistämättä tulee mieleen että missä vaiheessa puberteettia siellä kysyvässä päässä mennään?

Ehkä pieni omien asenteiden tarkastelu tekisi hyvää.

My brain is stuck from shooting glue

I'm not sorry for the things I do

 

Carbona not glue

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Siis sitä mä vaan ihmettelen harjottelua päiväkodissa. Tottakai pitää osata tulla toimeen ja harjoitella työskentelyä eri-ikäisten ihmisten kanssa, ilmanmuuta. Ja pidän toki lapsista, mutta päiväkoti kuulostaa kummalliselta paikalta tehdä sairaanhoitajan harjoittelu.

Toiselta kantilta katsoen;  siellä oppii kyllä tuntemaan lasten käyttäytymistavat erilaisissa tilanteissa, ja muutenkin tutustumaan lapsiin. Mutta ainakin omasta mielestäni se ei ole juuri "se oikea paikka". Kyllä mieluummin menen jonnekin muualle, missä on muitakin sairaanhoitajia. Mutta jos on pakko, niin se on pakko.  ;)

Ja en mä mikään tehotyttö sentäs ole, en oleta tulevani tehohoitajaks puolessa vuodessa  ;) No hell.

Omat asenteet kunnossa.

speak!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä kanssa osa joutui menemään perusjakson lasten harjoittelulle (4 vkoa) päiväkotiin (no, osa oli myös kehitysvammaisten hoitopaikassa sillä perusteella että NEHÄN ON LASTEN TASOLLA, mutta ei siitä sen enempää...). Eihän siinä mitään vikaa ole, todellakin iso osa lasten hoitotyötä on se lasten tunteminen ja lasten kanssa olemisen osaaminen. Mutta pitää ottaa huomioon, että päiväkodissa on vain n. 1-6-vuotiaita lapsia, lastenosastoilla taas ihan keskosista 16-vuotiaisiin tai jopa vanhempiin. Että ei se päiväkoti siinä mielessä onni ja autuus ole. Toki päiväkoti-ikäiset lapset on sairaalassa yleensä niitä, joiden kanssa joutuu eniten tekemään töitä.

Meillä kuitenkin tuosta oli se SUURI haitta, että kun oltiin lasten suuntaavilla, ryhmä oli pikkasen eritasoinen keskenään, kun osa (kuten minä) oli ollut keskolassa tai jollain muulla lastenosastolla ja osa tosiaan päiväkodissa...

Mutta jos sinne päiväkotiin nyt kuitenkin joudut, niin ota sekin opin kannalta, ja havainnoi ja opettele olemaan terveiden lasten kanssa. Siitä on varmasti hyötyä, varsinkin jos suuntaat lapsille. Jos et suuntaa lapsille, niin on sittenkin. Lastenhoitotyö on sen verran erikoisala kuitenkin, että ei se neljän viikon perusjakso autuaaksi tee, vaikka sen pääsisitkin tekemään sairaalaan.

Valitettava fakta on, että lastenpuolen harjoittelupaikkoja on vähän, isommissakin kaupungeissa. Väkisinhän ei voi mihinkään ängetä. Ja jos et aio suunnata lapsille, toivon että annat suosiolla sen sairaalapaikan jollekin, joka aikoo.

Tsemppiä!

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä ainakin täälläpäin lähihoitajat, perushoitajat ja lastentarhanohjaajat työskentelevät päiväkodeissa.

No se onkin heidän työmaataan, siinä ei liene mitään kummallista.

Sh:n harjottelu päiväkodissa voi olla hyväkin juttu, täytyyhän sun tietää miten 'terve' lapsi toimii ja käyttäytyy että ymmärrät sitten sairasta. Mutta sitten pitäisi päästä myös hoitamaan niitä sairaita. Siihenhän sh tutkinto tähtää.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

itse ainakin pidin hyvinkin hyödyllisenä ekaa harkkaa päiväkodissa. Pääsi näkemään lasten toimintaa ja suhtautumista asioihin. Unohtamatta sitä, et päiväkodissa oli myös autistinen lapsi sekä downin syndrooma lapsi. tuossakin kaksi aihetta, mitä oli ihan mielenkiintoista opiskella teoriassa vapaa-ajalla ja harjoittelussa sitten nähdä juttuja käytännössä. Kyllä siitä päiväkotiharkasta hyötyä on!!  ;)

Keskeltä - ja täysillä

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä jaksoa perusteltiin sillä että pitää tunnistaa ensin millainen on terve lapsi, ennen kuin voi mennä sairasta hoitamaan...

Nyttemmin on perusjaksolta jäänyt päiväkoti harjoittelu pois, koska tajusivat että sairaanhoitajalle ei ole työtä päiväkodissä.... ja sairaanhoitajaopiskelijalla on oikeus työharjoittelussa ohjaajaan joka on ammatiltaan sairaanhoitaja.

(no, osa oli myös kehitysvammaisten hoitopaikassa sillä perusteella että NEHÄN ON LASTEN TASOLLA, mutta ei siitä sen enempää...). ---> meillä oli myös noin... Ei ne mitään lapsia oo vaikkka lasten tasolla onkin... en silti lähtis kohtelemaan aikuista kehitysvammaista samoin kuin esimerkiksi kolmevuotiasta... esim.. en ota syliin ja lohduta.... :o

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

(no, osa oli myös kehitysvammaisten hoitopaikassa sillä perusteella että NEHÄN ON LASTEN TASOLLA, mutta ei siitä sen enempää...). ---> meillä oli myös noin... Ei ne mitään lapsia oo vaikkka lasten tasolla onkin... en silti lähtis kohtelemaan aikuista kehitysvammaista samoin kuin esimerkiksi kolmevuotiasta... esim.. en ota syliin ja lohduta.... ;D

Me ollaan varmaan valmistuttu samasta koulusta, kun vilkaisin profiiliasi. Iki-ihana Irma S. opettajana?

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 5 viikkoa myöhemmin...

Hii o hoii!

Maanantaina alkaakin sitten tämä harjottelu. Odotan aika innolla pääsyä telmimään 1-3 -vuotiaiden lapsukaisten kanssa :P Mutta siis, onko kenelläkään sairaanhoitaja (tms.) opiskelijalla kokemusta lasten ja nuorten terveydenhoitotyön harjoittelusta päiväkodissa? Ollaanko siellä vaan ja leikitään? Mitä saitte tehdä? Mitä pitäisi ottaa huomioon sairaanhoitajan näkökulmasta?

Tietenkin siellä tehdään samoja hommia kuin lastentarhanhoitajat. Tökötetään pihalla säässä kuin säässä ja pyyhitään pyllyjä ja muuta mukavaa. Varmasti antoisa harjoittelu koskien itseäni, sillä en ole ollut tekemisissä pienten lasten kanssa juurikaan koskaan aikuisiällä  ;)

Alustavaa tiedustelua, että minkälaisia tavoitteita asettaisi itselle tämän harjoittelun puitteissa..

I'm excited!  :-*

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

kyllä toi kieltämättä kuulostaa oudolta, eiköhän olis järkeenkäypää että harjoittelut tapahtuis sellasissa mestoissa, missä valmistuttuaan voisi työskennellä.. en ole kuullut sairaanhoitajista, ketkä olis duunissa päiväkodissa..  :) joten mielestäni kysyjän asenteella ei sinänsä ole tekemistä asian kanssa, kuten jotkut täällä on sanonut.. Kyllä lähihoitajat sun muut on sitten erikseen, jotka oikeestikin voi tehä duunii siellä..

Ratkaisu on vain hetki, jolloin väsyt ajattelemiseen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Kamomilla

On se jännä miten eri kouluissa on niin erilaisia lastenhoidon opettajia! Meiltä nimenomaan kiellettiin edes haaveilemasta lastenhoidon harjoittelun suorittamisesta päiväkodissa, piti etsiä harjoittelupaikka jossa on "oikeasti sairaita lapsia". Edes lastenkoti tai lastenpsykiatrinen osasto ei kelvannut. Hyvin nihkeästi opettaja laski yhden harjoittelemaan kehitysvammaisten lasten yksikköön.

Kyllä itse olisin mennyt mielelläni harjoitteluun lastentarhaan. Kuten joku jo tuolla ylempänä sanoikin, on hyvä tunnistaa terve lapsi ja normaali kehitys jotta voi hoitaa sairasta lasta. Ehkä se voi tosiaan sairaanhoitajaopiskelijaa turhauttaa tuommoinen harjoittelupaikka joka ei sinänsä ole sitä tulevaa työsarkaa, mutta kokemukset pitää ottaa vastaan kokemuksina. Jollei muutakaan ole tarjolla niin eikö sitä kannata kuitenkin tehdä tosissaan se mitä tarjotaan?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

On se jännä miten eri kouluissa on niin erilaisia lastenhoidon opettajia! Meiltä nimenomaan kiellettiin edes haaveilemasta lastenhoidon harjoittelun suorittamisesta päiväkodissa, piti etsiä harjoittelupaikka jossa on "oikeasti sairaita lapsia".

joo,meillä onkin tämä harjottelu nimenomaan TERVEEN lasten ja nuorten hoitotyön harjoittelu, joten nimenomaan ei mennä niihin sairaisiin vielä :D Mut joku neuvola ois ollut ihan kiva harjoittelupaikkana esim tähän.

Noniin.Meille tarjottiin harjottelupaikkaa tähän harjoitteluun liittyen myös jossain PERHEESSÄ, jossa on lapsia.  :nauraa: Niin eli siivousta, pihatöitä, ...? Mä kyllä suostuin siihen päiväkotiin :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä oli aikoinaan jopa sen verran valinnan varaa että lastenosastot ja lastenkirurginen osasto oli buukattu sh-opiskelijoille ja vastasyntyneiden teholle pääsi klö/th-opiskelijat etusijalla. Mutta kun ne ei halunnu ni me "vain" s-hole-opisk pääsi kans sinne teholle. Mikä oli AmmKeh kannalta tosi jees kun perusteli että kyllä mä oon lasten kanssa leikkiny tarpeeks. Eli siellä oppi paljon lasten nestehoidosta, lääkehoidosta yms hoidosta.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä oli aikoinaan jopa sen verran valinnan varaa että lastenosastot ja lastenkirurginen osasto - - -

Mistä on peräisin tämä melko yleinen käsitys, että lastenkirurginen osasto ei ole lastenosasto? Minusta kaikki osastot, joilla hoidetaan pääasiassa lapsia, ovat lastenosastoja.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä oli aikoinaan jopa sen verran valinnan varaa että lastenosastot ja lastenkirurginen osasto - - -

Korjattakoon sen verran, että se lastenkirurginen osasto meidän sairaalassa sisältää potskuja vauvasta vaariin.

Mistä on peräisin tämä melko yleinen käsitys, että lastenkirurginen osasto ei ole lastenosasto? Minusta kaikki osastot, joilla hoidetaan pääasiassa lapsia, ovat lastenosastoja.

Ok. Meidän talossa vaan se lastenkirra imee muitakin potilaita, eli siellä on vauvasta vaariin jos ei muille osastoille mahdu.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse olin perheessä lasten ja nuorten terveydenhoitotyön harjoittelun... Voin kyllä sanoa että pääsin huomattavasti helpommalla siellä kuin esim. päiväkodissa. Terveen lapsen hoitoon perhe oli ihan hyvä paikka. Tosin ymmärrän turhautumisen ja itsekin välillä kierin siinä koska kokemusta eri ikäisten lasten kanssa touhuamisessa oli usean vuoden ajalta...

Meneehän ne päivät kahvia juoden ja istuen lastenhuoneen lattialla... Välillä tietysti piti lukea kuvakirjoja ja käydä puistossa kiikkumassa! Huh huh miten rankkaa...  :)

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Kuinkas se harjoittelu siellä päiväkodissa on sh-opiskelijalta edennyt  :(?

- Sinähän olet väsynyt, kun on oikein pussitkin silmien alla!

- Ei ne oo pussit, ne on tissit!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 viikkoa myöhemmin...

Olen kuullut ja nähnyt sairaanhoitajan, joka on töissä päiväkodissa ja niin myös nykyään päivähoidossa yleensä. Kaikkineen lasten kanssa toimeen tuleminen on kyllä perusedellytys lasten sairaanhoitotyölle, toisaalta kuulostaa turhauttavalta lähteä päikkäriin, jossa on terveitä lapsia. Ymmärrän ja en ymmärrä ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen kuullut ja nähnyt sairaanhoitajan, joka on töissä päiväkodissa ja niin myös nykyään päivähoidossa yleensä. Kaikkineen lasten kanssa toimeen tuleminen on kyllä perusedellytys lasten sairaanhoitotyölle, toisaalta kuulostaa turhauttavalta lähteä päikkäriin, jossa on terveitä lapsia. Ymmärrän ja en ymmärrä :D

Vastaan nyt psyk. sh:n kenttää ajatelleen, joku soomasyrra saa täydentää ::) Tein itse aikoinani kyseisen harjoittelun päiväkodissa. Ja ei ole valitettavasti kuin hyvää sanottavaa kyseisestä harjoittelujaksosta ja hyvä jos päiväkoteihin palkataan eri alojen asiantuntijoita, voisin jopa ajatella itse työskenteleväni päiväkodissa.

Lapset viettävät päiväkodissa monta tuntia päivässä ja kun on suuri lapsiryhmä niin sieltä myös erottuvat ne lapset joilla on vaikeuksia mm. sosiaalisissa kontakteissa muihin lapsiin ja  aikuisiin, aggressiivisuutta,oppimis/keskittymisvaikeuksia, syrjäänvetäytymistä, muita käytöshäiriöitä etc... Myös perheen ongelmat heijastuvat lapsiin. Päiväkodin resurssien mukaan yritetään tukea lapsen kehitystä oikeaan suuntaan. Lastentarhaopettajilla on käytössään strukturoituja menetelmiä eri lasten ongelma-alueiden kartoittamiseksi ja itseasiassa olin aika yllättynyt kuinka järjestelmällisesti ja syväluotaavasti päiväkodeissa nähdään eri lapsien ongelmat ja heidän tarpeensa oikeansuuntaisen kehityksen tukemiseksi. Tosin resurssipulan takia he olivat myös aika "hampaattomia" ongelmien suhteen.

Psykiatrian/sosiaali/päiväkotien perustason yhteistyöllä ja eri alojen asiantuntijoiden ryhmätyöskentely samalla kentällä  voi ehkäistä lapsen ongelmien kasaantumisen kun niihin pystytään puuttumaan aikaisemmin. Onhan tämä yhteistyö itsestään selvyys jo esim. osastohoidossa.  Saman kahvipöydän äärellä istuvat sekä erityisopettaja, sosiaalityöntekijä, psykiatri, psyksh, lh sekä psykologi, joten miksi ei myös näin jo kuntien perushoitotasolla? Ja mistä lapsi tulee osastohoitoon ja mihin se menee osastohoidon jälkeen? Päiväkotiin tietenkin :D. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 viikkoa myöhemmin...

Noniin ja paluu aiheeseen!

Harjottelu ja kurssit siis hyväksytysti suoritettu. Harjottelu sinänsä meni lapsien kanssa ihan ok, naperot oli ihan symppiksiä, mutta päiväkodin henkilökunta ei niin positiivisesti yllättänyt. Kuitenkaan näin jälkikäteenkään katsottuna harjoittelu tuolla päiväkodissa ei sinänsä ollut mitenkään erityisen "viihdyttävä", jos näin voisi edes sanoa. Samat jutut päivästä toiseen..

Näkihän siellä lasten päivärytmiä ja kuinka sen ikäiset nappulat käyttäytyy, jne. Ihan kivaa mutta ei mitenkään maata mullistavaa. Jotain jäi käteenkin, ja harjoittelusta ja lasten ja nuorten terveydenhoitotyön kursseista molemmista arvio H4.  :happy:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

...sairaanhoitajaopiskelijalla on oikeus työharjoittelussa ohjaajaan joka on ammatiltaan sairaanhoitaja...

Hei ihmiset hyvät... Toki tuo on tarkoitus osastoilla, mutta meidän osastolla ainakaan ei millään ole mahdollista, että jokainen opiskelija saa sh:n ohjaajaksi. Meillä sh:t on pääasiassa tehossa ja jos opiskelija on perusjaksolla (opiskelua takana ehkä 1 vuosi) niin ei ole mitään järkeä, että opiskelija tulee sinne. Ikävä kyllä siellä on todella sairaita lapsia ja siellä ei pääse tekemään mitään. Oppimisen kannalta ei ole mitään hyötyä tulla vaan seuraamaan mitä tehossa tapahtuu.

Tarkkailu osaston puolella on paljon todella ammattitaitoisia lastenhoitajia, jotka ovat työskennelleet osastolla suurin osa jo yli 20 vuotta. Mietitäänpä tässä kohtaa, että onko parempi saada ohjaajaksi tälläisen kokemuksen omaava lh vai vasta valmistunut sh jolla ei ole vielä mitään kokemusta. Tietysti lh ei anna mitään iv-lääkkeitä, mutta opiskelijat pääsevät sitä kyllä harjoittelemaan sh:n valvovan silmän alla.

Ja myös tuohon sh päiväkodissa asiaan...

Niin kuin joku sanoikin niin siellä näkee miten terve lapsi toimii. On tärkeää muistaa, että sairas lapsi on kumminkin aina ensi sijaisesti lapsi ja vasta sitten sairas. Kuinka osaatte lohduttaa / saada lapsen ajatukset pois pelottavista toimenpiteistä, jos teillä ei ole mitään hajua mitä esim. kolme vuotias tavallisena päivänä tekee. Takuu varmasti on edes vähän yhteistyö haluisempi lapsi, jos on itsellä vaikka muutama laulu tms. millä viihdyttää lasta. Ja myös päiväkodeissa on todella paljon lastenhoitajia joiden koulutukseen on kuulunut sairaan lapsen osuus. Ja voihan sitä varmasti toivoa pääsyä sellaiseen päiväkotiin missä on ryhmissä esim. sydän sairaita lapsia tai allergia päiväkotiin. Kyllä sellaisia löytyy varmasti ainakin isoimmista kaupungeista.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...