Jump to content
MAINOS

Kipulääkitys -Äänestys-


Vieras: NannaMaarit

Onko mielestäsi kivunhoito riittävän tehokasta?   

169 ääntä

  1. 1. Onko mielestäsi kivunhoito riittävän tehokasta?

    • Ei, kipulääkitys olematonta
      16
    • Jokseenkin riittämätöntä, lääkitystä tulisi osittain lisätä
      137
    • Sopivaa, kivunhoito hyvin hallinnassa ja potilas tyytyväinen
      52
    • Jokseenkin liiallista, lääkitystä tulisi osittain vähentää
      8
    • Liikaa kipulääkkeitä, lääkitystä tulisi vähentää
      1


Recommended Posts

Hätätapauksia varten on "automaattinen" lupa 0,4 ml (mo), jonka lääkäri allekirjoittaa. Näistähän kuitenkin kannattaa soitaa päivystykseen.

Miksi soittaa jos lupa kerran on olemassa? Turhaa päivystävän lääkäri työllistämistä, ei yhteen lääkeannokseen tarvita kahden lääkärin siunausta. 

Eri asia jos on muutakin asiaa kuin tuo nollapistenelonen morkku, esim. potilaan hoidon linjauksiin liittyviä juttuja tms.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 85
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Eikö ole vähän riskaabelia määrätä noita lääkkeitä esim. millilitroina  :- Kyllä lääkemääräys pitää mun mielestä olla ainakin myrkyissä AINA milligrammoina tms.

I´m not sure what´s wrong... But it´s probably your fault

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eikö ole vähän riskaabelia määrätä noita lääkkeitä esim. millilitroina  :- Kyllä lääkemääräys pitää mun mielestä olla ainakin myrkyissä AINA milligrammoina tms.

Niimpä. Meilläkin on lääkekaapissa kolmea vahvuutta morfiinia, eikä yhdenkään kauppanimi ole Mo.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eikö ole vähän riskaabelia määrätä noita lääkkeitä esim. millilitroina  :- Kyllä lääkemääräys pitää mun mielestä olla ainakin myrkyissä AINA milligrammoina tms.

Niimpä. Meilläkin on lääkekaapissa kolmea vahvuutta morfiinia, eikä yhdenkään kauppanimi ole Mo.

Tämä on niiden lääkärien tapa jotka ovat olleet vuosikausia samassa työpaikassa ja lääkekaapissa olevan morkun vahvuus ei ole heidän aikana muuttunut.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Täällä Norjanpuolella, ainakin tässä sairaalassa missä itse työskentelen paljonkin mm.syöpäpotilaiden kanssa, on lääkäreillä aikalailla "vanhanaikaiset" ajatusmallit kun kyseessä on kivunhoito. Aniharva lääkäreistä hallitsee tehokkaan kivunhoidon ja mieluummin morkkua säästetään kuin annetaan tarpeeksi. Paracetamolia sitten grammax4 ja piiikkuisen morkkua jos tilanne toooosi paha. Eli ihan niskavillat nousee joskus pystyyn ja pelottaa jos itse jonain päivänä sairastun vakavasti ja kärsin kivuista. Myös monet sairaanhoitajat pelkäävät antaa tehokkaita kipulääkkeitä yliannostuksen pelossa. Luulenpa että koulutuksessa sakkaa ja kivunhoitokursseja pitäisi kyllä todellakin järjestää enemmän! Käytössä kyllä ovat kipupumput, laastarit yms, mutta niitä ei osata käyttää tarpeeksi tehokkaasti ja potilaat kärsivät! Tässä haastetta sekä hoitsuille että lääkäreille. Hoitajat ovat hiukan huonoja raportoimaan kivuista (täällä kipuasteikot ja muut sellaiset mittarit kun lojuvat hyllyissä käyttämättöminä) ja lääkäreiltä puuttuu taito annostella lääkettä riittävästi ja kuunnella mitä potilas itse sanoo kivun tasosta. Eli parantamisen varaa, ja paljon.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olin suuressa jalkaleikkauksessa tossa hiljattain. Kivunhoito oli ihan syvältä, onneksi olin tajunnut pyytää konsultaation kivunhoidon erikoislääkäriltä seuraavaksi arkipäiväksi. Nyt on käynyt niin että pitää välillä jo toppuutella, että en kai minä nyt tuollaisia mömmöjä. Eli siis kivunhoito mahtavaa. Totesi viimeksi puhelimessa, että on aivan perusteltua aloittaa Temgesic-Panacod-kombinaation sijaan Oxycontin. Hoitava lääkäri kysyi onko ollut kipuja, sanoin ei, kun on hyvä lääkitys. Kysyi mitä syön ja kun kerroin, kysyi olenko narkkari (lääkkeidenväärinkäyttäjä)... Buranalla olisi pitänyt selvitä mm. suurista luun poistoista, - siirroista, jännesiirroista, kolmen luun katkasemisesta ja "kantapäästä sisään ja päkiästä ulos"-naulaamisesta.

Eilen tuli kutsu leikkaukseen. Etukäteen jo lääkäri on sanonut, että "olet vähintään kolme päivää todella kipeä". Ja olen kuullut osastosta, että siellä ei hoitajat kertakaikkiaan ehdi antamaan kipulääkettäkään. Otan vissiin omat Buranat mukaan?  :-

Olin vähän hämmästynyt omaa reaktiotani leikkauspotilaaksi joutumisesta, vaikka ei eka kerta olekaan. Alkoi v.t.ttamaan mielikuvat neljän hengen huoneesta, jossa joudun aikani viettämään (en pääse pois sängystä) ja alkoi pelottamaan paitsi leikkaus, niin varsinkin dreenien (3) poisto. Toivon, että voisivat leikata vaikka spinaalipuudutuksesssa, että ei tarttis nukuttaa.

Ja toisessa viestiketjussa on annettu ymmärtää, että hoitaja tietää hoidosta - ei potilas, niin on tullut myöskin sellainen olo, että kehtaako sitä sanoa potilaana, että mulle ei käy aikaisempien leikkauskokemusten mukaan Oxanest eikä fentanyyli... leimataanko mut heti hankalaksi potilaaksi?

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja toisessa viestiketjussa on annettu ymmärtää, että hoitaja tietää hoidosta - ei potilas, niin on tullut myöskin sellainen olo, että kehtaako sitä sanoa potilaana, että mulle ei käy aikaisempien leikkauskokemusten mukaan Oxanest eikä fentanyyli... leimataanko mut heti hankalaksi potilaaksi?

Mullekaan noi ei sovi! Muista ulista (ja kovaa) joka välissä ettei se sovi. Osa siltikin suhtautuu nihkeesti, mut mä en sellaisesta välitä. Mua kiinnostaa vaan potilaana oma napa.  ;)

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja toisessa viestiketjussa on annettu ymmärtää, että hoitaja tietää hoidosta - ei potilas, niin on tullut myöskin sellainen olo, että kehtaako sitä sanoa potilaana, että mulle ei käy aikaisempien leikkauskokemusten mukaan Oxanest eikä fentanyyli... leimataanko mut heti hankalaksi potilaaksi?

Sano ihmeessä... Jos näyttää nihkeeltä, niin sano, et paska lentää molemmista päistä, ku tulee niistä niin huono olo.  ;) Ehkä ne ei haluu juosta sun luona koko ajan ja antaavat jotain muta  :nauraa:

la vida es una buena adventure - elämä on kaunis seikkailu

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja toisessa viestiketjussa on annettu ymmärtää, että hoitaja tietää hoidosta - ei potilas, niin on tullut myöskin sellainen olo, että kehtaako sitä sanoa potilaana, että mulle ei käy aikaisempien leikkauskokemusten mukaan Oxanest eikä fentanyyli... leimataanko mut heti hankalaksi potilaaksi?

Sano ihmeessä... Jos näyttää nihkeeltä, niin sano, et paska lentää molemmista päistä, ku tulee niistä niin huono olo.  ;) Ehkä ne ei haluu juosta sun luona koko ajan ja antaavat jotain muta  :nauraa:

Mitäs muita vaihtoehtoja muuten on...? Lääkäri mulle ainakin on nurissu, että vaihtoehtoja ei oikein oo... (Ja on kuulemma pieni vaiva jos naama turpoo ja iho menee kauttaaltaan punaiseksi ja hengitys alkaa tökkiä.)

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja toisessa viestiketjussa on annettu ymmärtää, että hoitaja tietää hoidosta - ei potilas, niin on tullut myöskin sellainen olo, että kehtaako sitä sanoa potilaana, että mulle ei käy aikaisempien leikkauskokemusten mukaan Oxanest eikä fentanyyli... leimataanko mut heti hankalaksi potilaaksi?

Sano ihmeessä... Jos näyttää nihkeeltä, niin sano, et paska lentää molemmista päistä, ku tulee niistä niin huono olo.  ;) Ehkä ne ei haluu juosta sun luona koko ajan ja antaavat jotain muta  :nauraa:

Mitäs muita vaihtoehtoja muuten on...? Lääkäri mulle ainakin on nurissu, että vaihtoehtoja ei oikein oo... (Ja on kuulemma pieni vaiva jos naama turpoo ja iho menee kauttaaltaan punaiseksi ja hengitys alkaa tökkiä.)

Yleensähän se syy miksi Oxy ei sovi on sen tekemä pahoinvointi. Yksi mahdollisuus on siis titrata annosta ja lääkitä pahoinvointia jo ennalta, kombinoidusti (esim. induktiossa deksametasoni, leikkauksen lopussa granisetroni ja sitten heräämössä dhbp). Ne joille oksikodoni ei kerta kaikkiaan sovi, ykkösvaihtoehto lienee buprenorfiini. Ei ole ihan yhtä vahva, mutta kyllä sillä melkoisetkin kivut hoitaa.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mitäs muita vaihtoehtoja muuten on...? Lääkäri mulle ainakin on nurissu, että vaihtoehtoja ei oikein oo... (Ja on kuulemma pieni vaiva jos naama turpoo ja iho menee kauttaaltaan punaiseksi ja hengitys alkaa tökkiä.)

Yleensähän se syy miksi Oxy ei sovi on sen tekemä pahoinvointi. Yksi mahdollisuus on siis titrata annosta ja lääkitä pahoinvointia jo ennalta, kombinoidusti (esim. induktiossa deksametasoni, leikkauksen lopussa granisetroni ja sitten heräämössä dhbp). Ne joille oksikodoni ei kerta kaikkiaan sovi, ykkösvaihtoehto lienee buprenorfiini. Ei ole ihan yhtä vahva, mutta kyllä sillä melkoisetkin kivut hoitaa.

Kiitti tiedosta  ;), täytyy ens kerralla kovaan ääneen vaatia tota. Kai... Mä muuten oon kerran saanukin jotain muuta. En silloin välittäny siitä mitä myrkkyjä ne anto.

Muokkaus:lainaukset

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

kehtaako sitä sanoa potilaana, että mulle ei käy aikaisempien leikkauskokemusten mukaan Oxanest eikä fentanyyli... leimataanko mut heti hankalaksi potilaaksi?

Sano ihmeessä... Jos näyttää nihkeeltä, niin sano, et paska lentää molemmista päistä, ku tulee niistä niin huono olo.  ;) Ehkä ne ei haluu juosta sun luona koko ajan ja antaavat jotain muta  :nauraa:

Mitäs muita vaihtoehtoja muuten on...? Lääkäri mulle ainakin on nurissu, että vaihtoehtoja ei oikein oo... (Ja on kuulemma pieni vaiva jos naama turpoo ja iho menee kauttaaltaan punaiseksi ja hengitys alkaa tökkiä.)

Mitäs se, jos potilas ei hengitä - sehän on helppo potilas, mutta jos tosiaan jotain ällöttävää ylimääräistä siivottavaa tuottaa hoitajille, niin kannattaa tosiaan ehkä vedota siihen  :D

Aikaisemmin laitettiin MO-infuusio epiduuraali/spinaalikanavaan (en muista kumpaan). En kummemmin ollut pöllyssä, mutta kipuja ei ollut eikä pahoinvointia tms. sivuvaikutuksia - ainut oli se julmettu kutina, mikä on mo:n sivuvaikutus, mutta sen kyllä kestää... juu, eikä aiheuttanut riippuvuutta. Siihen se kivunhoito sitten loppuikin ja piti kollegalta tilata lääkkeitä toisesta sairaalasta - ja musta tuli vierastunnin myötä "oikein reipas potilas".

Harmi ettei mitään pahoinvointilääkettä saa reseptivapaasti. Duunipaikaltakaan ei kehtaa pölliä, joutuu kuitenkin kaikille selittelee... Saakohan potilas antaa itse itselleen iv:sti, jos on suorittanut iv-luvat ko sairaalaan? Kun ei ne hoitajat tosiaan siellä kerkiä iltavuorossa paljon lääkitsemään.

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Yksi huoneessasi olevista potilaista tulee olemaan delikka joka huutaa ja  riuhtoo remmeissä koko yön ja näkee kaikea norsusta pinempää. Päiv. lääk. määrää hälle diapamia kertamääräyksenä 10mg. Toinen potilaista on dementikko joka käy ulostamassa yöpöytäsi alalaatikkoon ja samalla nyhtää kaikki letkusi irti. Kolmantena on laajan suvun omaava kovaääninen kaikentietäjä jonka suku kurkistelee sermin yli kun punnerrat alusastialla. Ylipaikalle tulee humalainen jolta on jalka poikki ja vatsa sekaisin. Yöhoitajana on paksu matami joka valittaa jalkojaan ja käskee nukkumaan kun on yö. Ota vaan kaikki lääke mitä on saatavilla ja omat lisäksi ;)

Zen ja moottoripyörän kunnossapito: tutkimusmatka arvojen maailmaan. (valitettavasti Zen ei ymmärrä mitään moottorikelkkojen sielunelämästä)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

kehtaako sitä sanoa potilaana, että mulle ei käy aikaisempien leikkauskokemusten mukaan Oxanest eikä fentanyyli... leimataanko mut heti hankalaksi potilaaksi?

Aikaisemmin laitettiin MO-infuusio epiduuraali/spinaalikanavaan (en muista kumpaan). En kummemmin ollut pöllyssä, mutta kipuja ei ollut eikä pahoinvointia tms. sivuvaikutuksia - ainut oli se julmettu kutina, mikä on mo:n sivuvaikutus, mutta sen kyllä kestää... juu, eikä aiheuttanut riippuvuutta.

Jos vuodeosastolla olet ollut, olettaisi että epiduraaliin. Ei meillä ainakaan spinaalikatetrin kanssa vuodeosastolle pääse, pelkäävät niitä niin paljon.Muokkaus:lainaukset

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Yksi huoneessasi olevista potilaista tulee olemaan delikka joka huutaa ja  riuhtoo remmeissä koko yön ja näkee kaikea norsusta pinempää. Päiv. lääk. määrää hälle diapamia kertamääräyksenä 10mg. Toinen potilaista on dementikko joka käy ulostamassa yöpöytäsi alalaatikkoon ja samalla nyhtää kaikki letkusi irti. Kolmantena on laajan suvun omaava kovaääninen kaikentietäjä jonka suku kurkistelee sermin yli kun punnerrat alusastialla. Ylipaikalle tulee humalainen jolta on jalka poikki ja vatsa sekaisin. Yöhoitajana on paksu matami joka valittaa jalkojaan ja käskee nukkumaan kun on yö. Ota vaan kaikki lääke mitä on saatavilla ja omat lisäksi ;D

Tää muuten on sitä arkirealismia kirran osastolla (ja miksei muillakin)! Just nappiin! Toi yöpöydän alalaatikkosta/keittiön leipälaatikosta (alalaatikko sekin) paskojen siivoaminenkin on joskus napannut kohdalle hoitajana. Potilaana en laitakaan mitään alalaatikkoon, säilytän kaikki tyynyn alla. Ja varaan myös oman suihkutettavan desinfiointiaineen mukaan (ystävättereni sai muuten satiaisia potilaana ollessaan...). Pitäisi laatia kyllä sellainen totuudenmukainen potilasopas, että osaisi varautua kaikkeen ensimmäiselläkin kerralla.

Paras lääkitys vois olla kaikille potilaille Imovane (tmv) x 4, nukuttais vaan ympäri vuorokauden... "uni paras lääke on..."  Sairaalassa nukkuminen on pelkkää toiveunta - vai onko joku saanut nukuttua sairaalassa potilaana ollessaan (tiedän, että hoitajana kyllä)?

Ei meillä ainakaan spinaalikatetrin kanssa vuodeosastolle pääse, pelkäävät niitä niin paljon.

Mikäs siinä niin pelottavaa on? On (kirran) vuodeosastoja, joissa potilailla on myös spinaalikatetrin kautta kipulääkitys.

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei meillä ainakaan spinaalikatetrin kanssa vuodeosastolle pääse, pelkäävät niitä niin paljon.

Mikäs siinä niin pelottavaa on? On (kirran) vuodeosastoja, joissa potilailla on myös spinaalikatetrin kautta kipulääkitys.

En minä tiedä mikä siinä pelottaa, mutta sellainen on talon tapa. Tapoja on näköjään erilaisia.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 viikkoa myöhemmin...

Huippu hyvää hoitoa HUSsissa! Myös kivunhoito kaikin puolin erittäin asiantuntevaa! Erilaisia menetelmiä käytettiin samanaikaisesti rinnakkain.

Kauhukuvani eivät toteutuneet yhdeltäkään osin.

70 h:n (leikk.+anest.os.) ja 40 h:n (kir.os) täytekakut on jo tilauksessa.  ::)

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 vuosi myöhemmin...

Tapasin tuossa vanhainkodilla työskennelleen naisen. Hän on vajaa 50 vee.  7 vuotta työelämässä, ei tiedä mitä eroa on Para-Tabsilla, Panadolilla ja Panacodilla. Puhumattakaan siitä, että olisi tietous Parasetamolin max. annostuksesta.

Lisäksi Tramal 50 mg on "kauhea myrkky", mitä ei voi ottaa tyhjään mahaan. Eikä tiedä mikä on Tramal retard:in ja Tramal:in ero. Tai että kuin paljon sitä voi vuorokaudessa antaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En voi vastata juuta enkä jaata. Joillakin kipulääkettä menee, vaikka ei niin tarvitsisikaan. Ollut ehkä joku kokeilujuttu ja sitten jäänyt menemään.. Toisaalta taas, joillakin vanhuksilla kipua hoidellaan para-tabs:lla, vaikka tarvitsisi jotain enemmän. Joillakin kivunhoito on OK, käytössä kipulaastareita jne.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kirurgian vuodeosastolla työskennellessä on nähnyt, kuinka etenkin syöpäpotilaille ei saada tarpeeksi aikaisin voimakasta kipulääkitystä. Olen myös ollut tilanteessa, jossa oli tehty kipukonsultaatio ja kipulääkäri oli määrännyt annettavat lääkkeet. Kuitenkaan työkaverit eivät uskaltaneet antaa niin suuria määrättyjä määriä opioideja, vaikka määrä oli vielä tarkistettu lääkäriltä. En osallistunut potilaan hoitoon, tuntui tosi pahalta katsoa tilannetta vierestä :-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Oman kokemukseni mukaan riittämätön kipulääkitys johtuu hoitavan lääkärin puutteellisesta kokonaisnäkymyksestä potilaan hoidossa, sekä osaksi ammattitaidottomuudesta kipulääkityksen suhteen. Lääkärit eivät useinkaan tunnu tajuavan missä mennään.  Eivät sittenkään,vaikka hoitajat aiheesta heitä informoisi kuinka huh.gif

Hoitajien kohdalla mielestäni kyse on pitkälti uskalluksen, sekä myös siitä kokonaisnäkemyksen puutteellisuudesta.

Kolmas asia voisi olla esim. kipupumppujen hankalaksi koettu käyttäminen. Joidenkin esim.PCA-pumppujen ohjelmointi on koettu monimutkaiseksi, kun jo täyttövaiheessa pitää painella monia eri nappulota ja valikoita läpi ennen kuin saa laitteen taas toimimaan. Jos laite on jatkuvassa käytössä niiden kanssa oppii pärjämään, mutta  mikäli käytössä on useampi eri mallinen laite ja käyttöä on harvakseltaan, menee sormi suuhun kokeneemmaltakin hyvin äkkiä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kivunlievitys tuntuu olevan usein  riittävää, joskus "ampuu yli" ja valitettavan usein riittämätöntä. Meille tulee usein ca-potilaita jatkohoitoon ilma kipulääkitystä edes tarvittavissa määräyksissä! Kuitenkin potilaalla saattaa olla kipuja jo tullessa tai niitä voi tulla melko nopeasti.

Kyllä niille lääkäreille saa toisinaan olla aika kovana potilaiden puolesta, että kivut saadaan aisoihin/ edes siedettäviksi.

Potilaana olen törmännyt hoitajiin, jotka puhuvat kipulääkkeiden puolesta mm. postoperatiivisen kuntoutumisen tukena ja käyttävät tarvittavia lääkkeitä hyväkseen. JA sitten niihin, joiden mielestä "kärsimys jalostaa" ja kehoittavat miettimään tarvitseeko todella lääkettä vai auttaisiko jokin muu keino.

Muistetaan nyt vielä se pieni ryhmä ihmisiä, joilla Parasetamoli ja jotkin muut lääkkeet ei vaikuta mitään-  kuulun tähän ryhmään ( se oli jokin entsyymijuttu maksaan liityen).  Eli jos annettu lääke ei tehoa, ei se aina ole potilaan korvien välistä kiinni.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Potilaana olen törmännyt hoitajiin, jotka puhuvat kipulääkkeiden puolesta mm. postoperatiivisen kuntoutumisen tukena ja käyttävät tarvittavia lääkkeitä hyväkseen. JA sitten niihin, joiden mielestä "kärsimys jalostaa" ja kehoittavat miettimään tarvitseeko todella lääkettä vai auttaisiko jokin muu keino.

Muistetaan nyt vielä se pieni ryhmä ihmisiä, joilla Parasetamoli ja jotkin muut lääkkeet ei vaikuta mitään-  kuulun tähän ryhmään ( se oli jokin entsyymijuttu maksaan liityen).  Eli jos annettu lääke ei tehoa, ei se aina ole potilaan korvien välistä kiinni.

Ei todellakaan. Olen hoitanut potilaita joille ei mikään tunnu riittävän ja tosissaan ovat. Paha sivuvaikutus kuitenkin on ummetus joka pahimmillaan vei yhden potilaan leikkauspöydälle. Kun kipulääkitystä annostellaan niin pitäisi myös muistaa tuo vatsantoiminta. Eipä helpota potilaan oloa kun kuukauden tukokset odottelee suolistossa.

Muuten olen sitä mieltä että liian vähän annetaan kipulääkitystä Suomessa. Suurimmalle osalle potilaista se on nimenomaan tilapäistä eikä johda riippuvuuteen ja huumekierteeseen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

kotihoidossa oli syöpää sairastava mies, kotisairaala kävi lisäämässä aika huimia 10-20mg annoksia morkkupumppuun päivittäin, morkun ylinnostukseenhan kuolee...

Myös aliannostukseen voi kuolla ja paljon kivuliaammin. Lisäksi tunnetusti ystävämme Morfeus jouduttaa viimeisillään olevan syöpäpotilaan rauhallista taivaaseen pääsyä...

Älä ikinä aliarvioi metastasoitunutta syöpää sairastavan kipuja. Vaatii ammattitaitoa tajuta, että joskus levottomuusoireet voivat olla tunnistamattomia kipuja (tai vaikka aivopainetta, siihenkin on oma lääke). Varmaan toivoisit itsellesikin riittävää kipulääkitystä palliatiivisessa vaiheessa? [br][br]Ylläoleva osuus viestistä on kirjoitettu: 25.07.07 - klo:14:27


Teetkös muuten opinnäytetyötä aiheesta?  :)
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen töissä dementiakodissa. Syvällä rintaäänella voin sanoa; kipulääkitys - mikä se semmoinen on???

Mummot pomppii pitkin käytäviä levottomina ja valittaa että sattuu kaikkialle. Ratkaisu on panadol 500 mg x 2. Hyvässä tapauksessa saa antaa 3 päivässä.

Mummo, jolla oli ollut sydäninfarkteja kotiutui meille takaisin kuolemaan tänne. Lääkkeenä oli nitrolaastari ja pronaxen. Siinähän oltiin, kun ei enää juonu pronaxen-litkua, lääkäri ei suostunut kirjoittamaan kipulaastaria tai lähetettä kotisairaalaan.

Myös muita terminaalipotilaita on hoidettu ilman kipulääkitystä, tai lääkitys on pientä ja aloitettu myöhään. Jotenkin ihmiset luulee, ettei kuolevat dementikot tunne kipua, mutta nekin yleensä kuolee johonkin sairauteen (kuten infarktit, pneukkarit, keuhkot lakkaa toimimasta). Ja kun ne ei enää jaksa valittaa ja mekastaa, niin silloin ei ole kipuja???

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...