Jump to content
MAINOS

Kipulääkitys -Äänestys-


Vieras: NannaMaarit

Onko mielestäsi kivunhoito riittävän tehokasta?   

169 ääntä

  1. 1. Onko mielestäsi kivunhoito riittävän tehokasta?

    • Ei, kipulääkitys olematonta
      16
    • Jokseenkin riittämätöntä, lääkitystä tulisi osittain lisätä
      137
    • Sopivaa, kivunhoito hyvin hallinnassa ja potilas tyytyväinen
      52
    • Jokseenkin liiallista, lääkitystä tulisi osittain vähentää
      8
    • Liikaa kipulääkkeitä, lääkitystä tulisi vähentää
      1


Recommended Posts

Kokemuksia:

Lanssissa kaikki hoitajat ei uskalla antaa lääkettä, kun pelkäävät koulussa niin kovin peloteltua hengityslamaa. Toisaalta kaikissa lansseissa kipulääkettä ei saa antaa rutiinisti vaan vasta konsun (anteeksi nykyään hoito-ohjeen kysymisen) jälkeen, jolloin kaikki eivät viitsi ruveta puhelinrumpaan.

Tuo on kyllä täysin totta, ainakin joissain paikoissa. Konsultaatio on tietenkin ihan hyvä asia, mutta jossain selvissä tapauksissa mielestäni aikaa vievää touhua.  Jos pt on selvästi kivualias, pitäisi lääke tietysti saada annettua mahd. pian.

Ja on myös totta, että ei uskalleta antaa kipulääkettä riittävästi. Toiset vetoavat siihen, että heillä on huonoja kokemuksia liiallisesta kipulääkityksestä, tietenkin näinkin voi olla. Jossain tapauksissa taas ei uskalleta antaa lääkitystä sen takia, kun ei tiedetä mahd. potilaan perussairauksia tai lääkeaineallergioita. Tällöin tietenkin tulee käyttää harkintaa, mutta myös tervettä maalaisjärkeä.

Itse käytän kyllä kipulääkitystä aina tarvittaessa, koskaan ei mielestäni tule potilaan kärsiä liiallisesta kivusta. Eikös se meidän hoitoalan ihmisten yksi työtehtävistä ole kivun lievittäminen?

- Sinähän olet väsynyt, kun on oikein pussitkin silmien alla!

- Ei ne oo pussit, ne on tissit!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 85
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

minusta leikkauksen jälkenn kipulääkettä saa tarpeeksi heräämössä, jossa voi valvoa elintoimintoja tarkkaan. Osastolla ollaan vähän varovaisempia, minkä toisaalta ymmärtää. Sitä taas ei ymmärrä, miksi epiduraalipumput riistetään pois seuraavana päivänä esim. sectioilta ja potilasta haettaessa heräämöstä valitetaan, että sellainen on edes laitettu, koska haittaa kuulemma liikkumista?

Vuodeosaston väki työkiertoon heräämöön, jotta saavat tuntumaa, minkälaisia kipulääkemääriä potilas voi kestää ilman hengityslamaa.

Viime yönä olin ihmeissäni suoliop. potilaan kanssa, joka valitti koko yön kipua(sanoi kyllä itse olevan psyykkistäkin ahdistusta mukana), sai oxanestia n. 50mg iv ym lääkkeet ja epiduraalit. Paineet roikkuivat 70-80 kieppeillä ja pulssi oli rauhallinen, teeskenteliköhän se?

VAS-mittari ei kaikilla kerro totuutta, toiset sanovat numeroksi 3 ja haluavat lisää lääkettä ja toiset 8 ja sanovat pärjäävänsä. Pelkkään numeroon ei voi luottaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: NannaMaarit

Niin.

Heräämössä "toimenkuvaan kuuluu" kivunhoito, ja  potilaan kipujen kysymättä jättäminen tekee sinut huonoksi ja epäpäteväksi hoitajaksi heräämöön. Mutta entä muualla? Ylipäätään, uskaltaako kaikki potilaat edes tuoda kipua spontaanisti esille? 

VAS mittari ei ole kaikenkattava, totta. Mutta jos se olisi pakollinen edes kerran vuorokaudessa? Jos kirjaamisen aikana paukahtaisi vain monitorille (tai olisi valmiina monistetussa paperissa) "VAS viimeisen kahden tunnin aikana...", siihen olisi pakko reagoida. Näyttäisi aika härskille, jos numeroksi tulisi 8, eikä punakynää sen jälkeen.... Toisaalta, siihen voisi mainita että "potilas ei kokenut kipulääkettä tarpeelliseksi yms"

Ja kivun kokeminen on niin yksilöllistä, että joku on aivan tuskissaan vas:sin lukemalla 3. Mutta potilaan TUSKAISUUDEN JA KIVUN poistaminen kuuluu kuitenkin silloin hoitotyön ongelmaan? Ja tavoitteena rauhallinen ja kivuton potilas?? Keinot? Blaablati blaa, tuollaisia ne opetti siellä koulussa...

Varmaan kombinaatio rauhoittava/kipulääke on usein paikallaan?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Miten epiduraali muka haittaa liikkumista? Mun kokemusten mukaan sen voi laittaa huoletta korkille (sehän ei voi mennä tukkoon niinkuin kanyyli) siksi aikaa kun esim. viedään potilasta suihkuun.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vähän offtopiciksi menee, mutta kysynpähän vihreänä kantaanne. Pitkäaikaisosastolla oli hoidossa iäkäs nainen, kuume jatkuvasti yli 40.0C, tajuton, papereissa luki leukemiaepäily ja aivokuume. Rouvalle tiputeltiin suoneen nestettä ja sai 4h:n välein oxanestia. Oli kivulias hoidettaessa.

Suoni meni tukkoon ja tippa poistettiin ja kipulääkitystä jatkettiin grammaisella panadol-supparilla.

Onko tuo nyt ihan oikein..?

Tarkoitan siis, että vaihto oxanestista panadoliin, eikö oxanestin olisi voinut antaa lihakseen jne..

Tosiaan, vihreän ja kokemattoman mietteitä.. :-[

No huh. Mutta monenlaista on nähty. Niin kivunhoidossa kuin muussakin. Kerran olen nähnyt tapauksen, kun lääkäri vetäs potilasta turpaan. Uskokaa vaan. :o Mutta noin yleensäkin kivunhoito on kehittynyt huimasti jos nyt ajatellaan mitä se on ollut 20 vuotta sitten, vaikka en hoitajana silloin ollutkaan. No 10 vuodessakin se on mennyt eteenpäin lääkkeiden kehittymisen myötä. Mutta kai me jo viimeiset kymmenen vuotta ollaan ainakin oltu sitä mieltä, että täysin kivuttomaksi, jos se muuten vaan on mahdollista, ettei esim mikään komplikaation riski, tutkimuksellinen syy tai joku muu estä sitä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: NannaMaarit

Paitsi morfiinia ilmeisesti käytetään kuudesosa siitä, mitä ruotsissa käytetään...? Siitäkin voi päätellä jotain.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Paitsi morfiinia ilmeisesti käytetään kuudesosa siitä, mitä ruotsissa käytetään...? Siitäkin voi päätellä jotain.

Öö mut mites sit muut opiaatit, Suomessa kun toi morkku ei ole mikään muotilääke, suosituin kivunhoidollinen opiaatti lienee oksikodoni. Ja nopeaan vaikutukseen sitten kaikki fenttisjohdannaiset.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Paitsi morfiinia ilmeisesti käytetään kuudesosa siitä, mitä ruotsissa käytetään...? Siitäkin voi päätellä jotain.

Öö mut mites sit muut opiaatit, Suomessa kun toi morkku ei ole mikään muotilääke, suosituin kivunhoidollinen opiaatti lienee oksikodoni. Ja nopeaan vaikutukseen sitten kaikki fenttisjohdannaiset.

muotia?mites rintakivun hoito?liian varovasti mielestäni annetaan jotain 2mg .perhana 8-10mg vaan kerrasta,antidootti lähellä yms muu valmius kuntoon.

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Paitsi morfiinia ilmeisesti käytetään kuudesosa siitä, mitä ruotsissa käytetään...? Siitäkin voi päätellä jotain.

Öö mut mites sit muut opiaatit, Suomessa kun toi morkku ei ole mikään muotilääke, suosituin kivunhoidollinen opiaatti lienee oksikodoni. Ja nopeaan vaikutukseen sitten kaikki fenttisjohdannaiset.

muotia?mites rintakivun hoito?liian varovasti mielestäni annetaan jotain 2mg .perhana 8-10mg vaan kerrasta,antidootti lähellä yms muu valmius kuntoon.

Täytyypi kyllä todeta, että vähän turhan varovasti nuo lääkärit määrää noita narkkilääkkeitä. Aivan mitättömiä annoksia määräävät välillä juuri esim. rintakipuisille.

Mutta viimeksi kun konsultoin lääkäriä kipulääkityksestä, niin sain valtuudet päättää itse mitä lääkettä annetaan ja kuinka paljon. Kyseessä oli nimittäin amputaatiovamma (leikannut vähän sormiaan sirkkelillä...). Lekuri totesi että saatte antaa kipulääkkeitä niin paljon kun poka sietää. Noh, annettiin sitten ampullan verran Rapifenia (kahdessa satsissa eli 1ml kerralla) ja päälle kunnon tujaus Oxanestia (lääkkeiden antamisen välillä noin 15-20min, eli annettiin rapifen-rapifen-oxanest -sarja)...

- Sinähän olet väsynyt, kun on oikein pussitkin silmien alla!

- Ei ne oo pussit, ne on tissit!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Noh, annettiin sitten ampullan verran Rapifenia (kahdessa satsissa eli 1ml kerralla) ja päälle kunnon tujaus Oxanestia (lääkkeiden antamisen välillä noin 15-20min, eli annettiin rapifen-rapifen-oxanest -sarja)...

Kunnon tujaus = 10mg? Eli paljonko?

Taidanpa alkaa jatkossa kirjoittamaan lääkittyäni potilasta että "klo 10.15 Oxanest kunnon tujaus iv" ja "klo 12.10 Ketorin 2 ml im"  :o

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: coach83

Itse olin omaisen roolissa tapauksessa, jossa "pääsin" aitiopaikalla seuraamaan kivunhoitoa, ja hoitamattomuutta. Eräällä HUS -alueen PPKL:llä kivun hoito oli ihailtavaa, n. 5min sisääntulosta iv-lääkitys aloitettu. HUS yliopistosairaalassa käynti oli sitten maanpinnalle paluu, ei kivun hoitoa nimeksikään, ja potilas laitetaan sängyllä odotusaulaan alalla olevan omaisen valvottavaksi odottelemaan paluukyytiä. Oman alueen sairaalan neu-os kivunhoito aivan perseestä, vuorosta riippumatta. "Kyllä se kohta auttaa", "ai sulla on vielä kipuja?", annetaan lääkettä seuraamatta ollenkaan vastetta, ja jos seurataan, niin miksi ei puututa! 

Voisi kirjoittaa enemmänkin, mutta otsassa oleva elin estää näkyvyyden näytölle...

jep. tiedänpä myös mestan, jossa päivystyksessä ei anneta lainkaan kipulääkkeitä yms. iv-lääkkeitä ja työnnetään osastoille huonosti hoidettuina yleensäkin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Noh, annettiin sitten ampullan verran Rapifenia (kahdessa satsissa eli 1ml kerralla) ja päälle kunnon tujaus Oxanestia (lääkkeiden antamisen välillä noin 15-20min, eli annettiin rapifen-rapifen-oxanest -sarja)...

Mä en sirkkelöi enää ikinä, jos on vaara, että saa tommosia tujauksia...tai sit meen taxilla sairaalaan... ;)

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joitakin vuosia sitten, olin lähteny maastofillarilla baarista ja aika pitkän mäen jälkeen tuli monttu ja , kaikkihan tietää millanen maastofillarin haarukka on, edessä, kääntää vähän ja linkussa on, nonniin, siitä sitten tankojen yli ja olkapää eellä maahan. Itkien tk:en, luulin että on vaan pois paikaltaan. Eikä **ttu kun ligamentti revennyt ja kipu hillitön. K-sks:n polilla ei meinannu saada voltarenia kummempaa kipulääkettä. Ja ketorin 100 mg oli siihen mennessä vahvin kipulääke mikä oli koskaan elimistössäni vieraillut. Meinasin vetää turpaan kylmästi, kun ei huutokaan auttanu. Tiesin et olen vaikea, ehkä maailman hankalin asiakas mut kyllä sattukin. Eiku os:lle Siellä toinen satsi oxanestia, polilla olin siis saanut sitten kummiskin ensimmäisen. Lähdin sitten tyytyväisenä nortille. :) ja siitähän se taas meteli nous. No aamulla tuli päivystävä kirurgi ilmoittamaan et prognoosi on 50 %. Pakkasin kamppeet ja lähin kotiin...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mutta viimeksi kun konsultoin lääkäriä kipulääkityksestä, niin sain valtuudet päättää itse mitä lääkettä annetaan ja kuinka paljon.

Ihmettelen lääkärin toimintaa että miten suhtautuu kipulääkitys kannanottoon noin apatiittesesti  :). Herään kysymys mitä virkaa tuolaisella lääkärillä on tuolaisella paikalla jota konsultoidaan sakun puolelta lääkityksen suhteen. Ja eikä ota mitään kantaa ja sanoo vain " että saat itse valtuudet päättää mitä ja kuinka paljon" Onhan siinä vastuu kysymykset ja kaikki jos jotain sitten sattuu.  :-

Tietysty jos lääkäri tuntee saku porukan ja osaa luottaa niiden arvioon kipulääkityksen suhteen, juttu on eri asia.  :)

Etulinjan mies

Kanyloi varjoaan nopeammin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mutta viimeksi kun konsultoin lääkäriä kipulääkityksestä, niin sain valtuudet päättää itse mitä lääkettä annetaan ja kuinka paljon.

Ihmettelen lääkärin toimintaa että miten suhtautuu kipulääkitys kannanottoon noin apatiittesesti  ;).

Ei minullekaan ole tullut noin suuria valtuuksia lääkäriltä minkään lääkityksen suhteen. Yleensä he kyselevät ambulanssin lääkevalikoimasta ja valitsevat sieltä lääkkeen ja kertovatpa yleensä annostuksenkin. Lähes aina lääkemääräys on sitä mitä olen itse etukäteen suunnitellutkin.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mutta viimeksi kun konsultoin lääkäriä kipulääkityksestä, niin sain valtuudet päättää itse mitä lääkettä annetaan ja kuinka paljon.

Ihmettelen lääkärin toimintaa että miten suhtautuu kipulääkitys kannanottoon noin apatiittesesti  ;).

Ei minullekaan ole tullut noin suuria valtuuksia lääkäriltä minkään lääkityksen suhteen. Yleensä he kyselevät ambulanssin lääkevalikoimasta ja valitsevat sieltä lääkkeen ja kertovatpa yleensä annostuksenkin. Lähes aina lääkemääräys on sitä mitä olen itse etukäteen suunnitellutkin.

Niin yleensä noin se menee ja toki voit ehdottaa ja käydä lääkärin kanssa keskustelua kivunhoidosta sen mukaan mitä lääkkeitä kyseisessä sairasautossa on valikoimassa, jolla voidaan hoitaa potilaan kiputila ja matkasta kohti sairaalan päivystystä tulee mukava ja kivuton. ::nukkuu::

Etulinjan mies

Kanyloi varjoaan nopeammin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

kotihoidossa oli syöpää sairastava mies, kotisairaala kävi lisäämässä aika huimia 10-20mg annoksia morkkupumppuun päivittäin, morkun ylinnostukseenhan kuolee...

You are not dead yet.  But watch for further reports.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

kotihoidossa oli syöpää sairastava mies, kotisairaala kävi lisäämässä aika huimia 10-20mg annoksia morkkupumppuun päivittäin, morkun ylinnostukseenhan kuolee...

Kait tuo oli sarkasmia? Morfiinilla ei ole kattoannosta, ja 10 mg päivässä on aika snadi määrä.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

kotihoidossa oli syöpää sairastava mies, kotisairaala kävi lisäämässä aika huimia 10-20mg annoksia morkkupumppuun päivittäin, morkun ylinnostukseenhan kuolee...

Kait tuo oli sarkasmia? Morfiinilla ei ole kattoannosta, ja 10 mg päivässä on aika snadi määrä.

Ja syöpäpotilas tarvitsee PALJON enemmän kipulääkettä kuin normi leikattupotilas!

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Hörhö

Kerran muistan vieneeni tk:sta keskussairaalaan lonkkamurtumapotilaan, jolle oli määrätty ambulli Litalginia matkalle kipulääkkeeksi.

Mutta viimeksi kun konsultoin lääkäriä kipulääkityksestä, niin sain valtuudet päättää itse mitä lääkettä annetaan ja kuinka paljon.

Eräs tk-lääkäri konsultaatioon totesi; "Minkä takia sä tänne soittelet kyllä mä tiedän, että sä sen osaat itsekin päättää".

Ei varmaan kovin pitävä todiste oikeudessa. :-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kerran muistan vieneeni tk:sta keskussairaalaan lonkkamurtumapotilaan, jolle oli määrätty ambulli Litalginia matkalle kipulääkkeeksi.

Mutta viimeksi kun konsultoin lääkäriä kipulääkityksestä, niin sain valtuudet päättää itse mitä lääkettä annetaan ja kuinka paljon.

Eräs tk-lääkäri konsultaatioon totesi; "Minkä takia sä tänne soittelet kyllä mä tiedän, että sä sen osaat itsekin päättää".

Ei varmaan kovin pitävä todiste oikeudessa. :-

No noin 90%:sti lääkäri sanoo noin, mitä itse antaisit? tai anna jotain, sinähän sen tiedät?

Olet xyl siinä ihan oikeassa, ei oikeudessa ole kovin kivaa olla, jos lääkäri vaan sanoo, että tiedäthän sä itsekin (eikä ota vastuuta) ja meet hoitajana antaan jotain.

Meillä aikanaan ongelma kentällä hoidettiin sillä, että vastuulääkäri teki selkeät ohjeet itsenäiseen kipulääkitykseen. Esim. käsipoikki siis murtunut tai vastaavaa niin saa antaa rapifrn 0,25-0,5 mg/iv kunhan on ensin kysellyt potilaalta, että lääkeelle ei pitäisi olla vasta-aihetta. Toimi hyvin. Jos ohjetta ei ollut kysyttiin konsulla ja muulloin oli lääkärin kirjoittama lupa.

Itse taidan olla kovinkin vainoharhainen tuon lääkärin luvan suhteen. Sairaalan seinienkin sisällä pyysin paperilla annoksen ja lääkkeen.Varsinkin, kun lääkäri antoi lääkeohjeita potilaalle, kun minä puhuin puhelimessa omaisen kanssa (oma ymmärrys voi naissukupuolesta huolimatta olla vajavainen kahteen tärkeään asiaan keskittyessä yhtäaikaa) ja olihan ainakin joku paperi ohjeesta, jos oltiin eri mieltä asiasta.

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

helpommin lääkäriltä saa jonkinlaisen vastauksen, kun kysyy mitämieltä olisit jos annettaisiin pt:lle xxx:ää  y mg. vai olisiko jokin muu annosmäärä osuvampi?

Poikamies voi olla idiootti tietämättään, ukkomies ei ikinä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse taidan olla kovinkin vainoharhainen tuon lääkärin luvan suhteen. Sairaalan seinienkin sisällä pyysin paperilla annoksen ja lääkkeen.

On syytäkin olla vainoharhainen. Esimerkiksi omista konsultaatioistani päätyy merkintä potilaan papereihin alle puolessa tapauksissa. Lääkityskonsultaatio josta ei ole merkintää papereissa on käytännössä omatoimisesti lääkitty potilas jos joku jälkeen päin kyselee.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 kuukautta myöhemmin...

Tämä on aina vaikeaa, työskentelen kotihoidossa, meillä on  kivuliaita ter minalivaiheen potilaita jotka eivät sairaalaan halua mennä vaan hauavat, viettää viimeiset ajat kotona ja kuolla sinne.Sairaalalla ei ole mitään tarjottavaa enää.

Hoitohan onnistuu jos saamme lääkärin kirjoittamaan kunnollisia kipulääkkeitä.

tarkoitan nyt lähinnä =Oxanest,Oxycontin  tai Mo,inj tai laastaria, niillä pärjää aika hyvin

Ongelmahan on ollut ,että buranalla melkein pitäisi pärjätä, jotkut lääkärit ovat nihkeitä kirjoittamaan huumausaine reseptejä, vaikka ei se hoito muuten onnistu. 

Potilas on tuskissaan ja omaiset ahdistuneita, siinä täytyy vain marssia tk:lle ja selittää tilanne , istua siinä tientukkona niin kauan kunnes reseptin saa.

Olemme pikatilanteisa soittaneet kotisairaalan lääkärille, josta aina on apua saatu, eihän se virallinen väylä niin kulje mutta joskus kun sen voi katsoa tarpeelliseksi, on pakko mutkia oikoa.

Tietenkin se osaston ihana viisas lääkäri voisi kirjoittaa potilaalle kotiin mukaan kunnon opiaatteja kivunpoistoon, eikä vaan kätellä ja kehoita menemään terveyskeskukseen jos ei pärjää-ja ilmoitus kotihoitoon!!!!!! potilaasta

Kyllä me siitä osaamme jatkaa kun kivut on saatu hallintaan.

Moni potilas kertoo pelkäävänsä enemmän kipuja kun kuolemaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hieman oman napaa. Olin suuressa jalkaleikkauksessa tossa hiljattain. Kivunhoito oli ihan syvältä, onneksi olin tajunnut pyytää konsultaation kivunhoidon erikoislääkäriltä seuraavaksi arkipäiväksi. Nyt on käynyt niin että pitää välillä jo toppuutella, että en kai minä nyt tuollaisia mömmöjä. Eli siis kivunhoito mahtavaa. Totesi viimeksi puhelimessa, että on aivan perusteltua aloittaa Temgesic-Panacod-kombinaation sijaan Oxycontin. Hoitava lääkäri kysyi onko ollut kipuja, sanoin ei, kun on hyvä lääkitys. Kysyi mitä syön ja kun kerroin, kysyi olenko narkkari (lääkkeidenväärinkäyttäjä)... Buranalla olisi pitänyt selvitä mm. suurista luun poistoista, - siirroista, jännesiirroista, kolmen luun katkasemisesta ja "kantapäästä sisään ja päkiästä ulos"-naulaamisesta.

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...