Jump to content
MAINOS

dementiavanhukset


Vieras: Johanzu

Recommended Posts

Vieras: Johanzu

Useimmat vanhukset ovat aika dementoituneita, mikä on sinänsä ikävää.. Heitä tahtoisi auttaa kaikilla tavoin. Pahinta ja toisaalta parhainta sairauden takia on se, kun vanhus ei itse ymmärrä olevansa dementikko. Silloin hän elää omasta mielestään ihan "normaalia" elämää.. Onko teillä tullut vastaan työssänne elämäänsä tyytyväisiä dementiavanhuksia?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Onhan niitä joskus opiskeluaikoina tullut vastaan. Nyt kun on töissä sellaisessa paikassa jossa selväjärkinenkin potilas sekoaa, niin dementtimummoista on tullut kunnolla työllistävä potilasryhmä...

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

On tullut erittäin ihana dementikkovanhus vastaan. Eli paljon lapsuudessaan ja yritti olla mahdollisimman työteliäs. Joka kerta oli yhtä onnellinen, kun autoin vessaan, kun oli nykyään ihan sisävessa ja vesikin tuli kantamatta. :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Oma isoäitini on dementoitunut ja vielä on meneillään hyvä kausi.Eli hän on tyytyväinen elämäänsä,nauttii kun saa jutella television ja radion kanssa .

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos sais valita, niin mielummin sairastuisin dementiaan ja eläisin uudelleen nuoruuteni, kuin että esim. halvaannun ja vietän täysjärkisenä (suhteellinen käsite) elämäni viimeiset vuodet tk:n vuodeosastolla...

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Useimmat vanhukset ovat aika dementoituneita, mikä on sinänsä ikävää.. 

Tuota...ei kai tämä pidä paikkaansa ? Vaikka dementia on kovin yleistä, niin silti useimmatvanhukset eivät olen dementoituneita,vaan ihan tervejärkisiä.

Työn orjat sorron yöstä nouskaa..maan ääriin kuuluu KUTSUMUS ?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Useimmat vanhukset ovat aika dementoituneita, mikä on sinänsä ikävää.. 

Tuota...ei kai tämä pidä paikkaansa ? Vaikka dementia on kovin yleistä, niin silti useimmatvanhukset eivät olen dementoituneita,vaan ihan tervejärkisiä.

Internetti väittää että dementiaan sairastuu Suomessa n. 11 000 henkilöä vuodessa ja jonkin asteisesta dementiasta kärsii n. 120 000 ihmistä. 80-vuotiaista dementiaan sairastuneita on n. 30%.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tässä yks päivä meille raahattiin 96- vuotias dementikko teholle elvytyksen jälkeen. Noh, ukko saatiin extuboitua ja jäi henkiin. Mutta ei tainnu dementia aste ainakaan parantua...

No comments

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: coach83

Tässä yks päivä meille raahattiin 96- vuotias dementikko teholle elvytyksen jälkeen. Noh, ukko saatiin extuboitua ja jäi henkiin. Mutta ei tainnu dementia aste ainakaan parantua...

eiks tuossa vaiheessa pitäisi jo harkita DNR-päätöstä? Tuntuu vaan et meidän osastolla annetaan joka toiselle vastaantulevalle DNR-päätös vaikka terveydellisistä syistä sitä ei tarvitsisi edes antaa. No , sitten taas toinen ääripää on nämä nuorehkot kuolevat henkilöt, joita sitten pitääkin elvyttää viimeiseen asti. Eli pitäisi lääkärien hieman miettiä a) onko syytä antaa "elvytyskielto" ja cool.png jotkut voivat sitä oikeasti tarvitakin".

Oon käsittänyt niin, että dementiaa sairastavalle annetaan aina muiden sairauksien yhteensattumana DNR-päätös jos tilanne sitä muuten vaatii. Jos muuta perussairautta ei ole, niin ehkä sitten voi miettiä muita hoitokeinoja ...

Plah.. Saikohan tästä mitään selvää..Oon nyt ollu yhen päivän vapaalla ja töihin kyl mieli kaipaa taas..vielä 3 vapaata..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tässä yks päivä meille raahattiin 96- vuotias dementikko teholle elvytyksen jälkeen. Noh, ukko saatiin extuboitua ja jäi henkiin. Mutta ei tainnu dementia aste ainakaan parantua...

96-vuotiaan dementikon elvyttäminen on eettisesti arveluttavaa ja lähellä hoitovirhettä.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tässä yks päivä meille raahattiin 96- vuotias dementikko teholle elvytyksen jälkeen. Noh, ukko saatiin extuboitua ja jäi henkiin. Mutta ei tainnu dementia aste ainakaan parantua...

96-vuotiaan dementikon elvyttäminen on eettisesti arveluttavaa ja lähellä hoitovirhettä.

[provo]Ne on ne ensihoitajat sellasii...[/provo]

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tässä yks päivä meille raahattiin 96- vuotias dementikko teholle elvytyksen jälkeen.

..tää on ihan jokapäiväistä. Joskus omaiset mesoavat, että "tehkää kaikki" tietämättä, että mitä se "kaikki" käytännössä tarkoittaa. Joskus lääkäri vaan lakonisesti toteaa ettei ikä ja dementia peruste DNR:lle, ja jättää päätöksen tekemättä.

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onnellinen se dementoitunut asiakas, joka ei enää "ymmärrä" tilaansa....Mutta onko se  ihmisarvoista, että me hoitajina unohdamme dementoituneen asiakkaan vuoteen pohjalle tai g-tuoliin useiksi tunneiksi, kunnes seuraavan kerran tulee vaipan vaihdon aika?  Ja silloinkin työparin kanssa kertaamme, millaista lomalla tai edellisenä päivänä oli ollut...  Uskon, että aisteistamme viimeisenä katoava kuulo-ellei ole kuuro-toimii dementoituneilla ja he aistivat tavalla tai toisella ympäristössä tapahtuvia muutoksia.  Myös sen, että "ylitseen kuljetaan".  Viimeisetkin rippeet toimintakyvystä katoavat hiipuen....

Tässäpä warsinaenen savolaenen tehosekoitin.....

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos sais valita, niin mielummin sairastuisin dementiaan ja eläisin uudelleen nuoruuteni, kuin että esim. halvaannun ja vietän täysjärkisenä (suhteellinen käsite) elämäni viimeiset vuodet tk:n vuodeosastolla...

Kun ei siinä välttämättä sitä nuoruutta uudestaan elä, vaan aina on kateissa äiti tai lapsi tai joku muu. Olen kyllä tavannut sellaisiakin, jotka ovat suurimman osan ajasta ihan tyytyväisiä elämäänsä. Mutta usein tulee se ahdistus kun ei tiedä missä on ja miksi.. Kun ei enää tunnista omaa peilikuvaansa... Itse olen nyt kauhulla ruvennut ajattelemaan omaa vanhuuttani.. jos joutuu laitokseen.. parempi kai siirtyä yhdellä pamauksella taivasten valtakuntaan.

Errare humanum est ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos sais valita, niin mielummin sairastuisin dementiaan ja eläisin uudelleen nuoruuteni, kuin että esim. halvaannun ja vietän täysjärkisenä (suhteellinen käsite) elämäni viimeiset vuodet tk:n vuodeosastolla...

Kun ei siinä välttämättä sitä nuoruutta uudestaan elä, vaan aina on kateissa äiti tai lapsi tai joku muu. Olen kyllä tavannut sellaisiakin, jotka ovat suurimman osan ajasta ihan tyytyväisiä elämäänsä. Mutta usein tulee se ahdistus kun ei tiedä missä on ja miksi.. Kun ei enää tunnista omaa peilikuvaansa... Itse olen nyt kauhulla ruvennut ajattelemaan omaa vanhuuttani.. jos joutuu laitokseen.. parempi kai siirtyä yhdellä pamauksella taivasten valtakuntaan.

Niimpä, mutta JOS sais valita ja jos lehmät lentäis...

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 kuukautta myöhemmin...

Meidän asumispalveluyksikössä tällä hetkellä 10 asukasta, joista vissiin tasan yksi ei dementikko.

Suurin osa varsin tyytyväisiä elämäänsä, eivätkä itse tiedosta tilaansa.Tarvitsevat paljon ohjausta ihan jokapäiväisissä toimissaan...

Yksi hauska juttu sattui tällä viikolla:

Käytin yhtä papparaista hammaslääkärillä ja kaikki sujui hyvin siihen asti kun pappa nousi tuolista. Pappa nousi siitä nimittäin suu auki, kun hammaslääkäri ei ollut muistanut sanoa että suun voi jo sulkea ;)

Tulipa mieleeni kun kerran sair.kuljettajana työskennellessäni mietittiin työparin kanssa mitä tapahtuu jos röntgenhoitaja unohtaa antaa luvan hengittää... Elikkä kun esim. keuhkortg. sanotaan keuhkot täyteen ilmaa ja pidätä hengitystä niin saa hengittää jää sanomatta...

Oikeasti vissiin suurin osa dementikoista ei tiedosta omaa tilannettaan ja elää varsin tyytyväistä ja onnellista elämää, onneksi ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...