Jump to content
MAINOS

Lävistyksistä on noussut hygieniakysymys sairaalatyössä


dino

Recommended Posts

Mä olen ymmärtänyt , että lävistykset ovat hygieniakysymys hoitotyössä lähinnä siksi, että jotkut lävistyksen omaavat henkilöt koskettelevat -usein huomaamattaan- omia lävistyksiään työssä ollessaan  ja näin ollen saavat pöpöt korun alta käsiinsä kannettavakseen ja siirrettäväkseen eteenpäin....

Näin mäkin oon kuullu, mut oon miettiny sitäkin, että miten se eroaa esim silmälasien "räpläämisestä"?

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 207
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Korvissa napit taitaa olla ainoat hyväksytyt korut meillä. Ei sormuksia, ei läväreitä, ei kelloja.

Mä en ymmärrä niksi joku niitä haluaa töissä pitääkään. Se likamäärä joka niihin kehittyy on ihan järkky ::)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Korvissa napit taitaa olla ainoat hyväksytyt korut meillä. Ei sormuksia, ei läväreitä, ei kelloja.

Mä en ymmärrä niksi joku niitä haluaa töissä pitääkään. Se likamäärä joka niihin kehittyy on ihan järkky ;)

Ai kielikoruunkin? Entäs miten kuulokojeet ja silmälasit? tai vaikka hammasproteesit..kertyyhän niihinkin ja ne eivät edes ole kirurginterästä  :P

Ajat muuttuvat- muutu sinäkin!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No voihan helkutti.. Itse tuli vähän aikaa sitten hankittua industrial läväri, josta en kuitenkaan ajatellut ihan heti luopua.. Kyllähän just esim. silmälasiinkiin kerääntyy kaiken maailman pöpöjä työpäivän aikana.. Ja joo, lävärit on oma asiansa, mutta pitäähän jotkut edelleen töissänsä kaikenmaailman koruja, lakkaa kynsiänsä jne... Ärsyttävää ;)

"Have you ever tried? Have you ever failed? It doesn't matter. Try again.Fail again. Fail better" S.Becket

"Quad me Nutrit, Me destruit"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

mun ohjaaja näki tänään mun kielikorun kun haukottelin.. totes vaa että ei hän tajua miks tollaista pitää ottaa. ja sanoi myös niin kauan kun korut eivät ole näkyvällä paikalla ei se työtä haittaa (leikkurissa olen siis).

ulkoiset ja näkyvät korut haittaavat varmaanki kun niitä saatetaan työpäivän aikana räplätä... mutta en tod mee koskee kielikoruun kun olen leikkausosastolla.

I´am Wizard

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

eipä ole ollut ongelma ainakaan mulle nenälävistys.. Pieni ja huomaamaton...

Yhden työpaikan (kirran vuodeosastolla) taisin menettää periaatteesta, kun en sitä suostunut ottamaan aina pois. Osastonhoitaja oli sitä mieltä, että kunhan sen ottaa aamuisin pois töihin tullessa niin hälle aivan sama jos sitä illalla taas siihen laitan...

Käytännössä kyllä ainakin mun nenälävistys on siinä paikoillaan ollessaan paljon siistimpi ja hygieenisempi, kuin jos sen jokapäivä ottaisi pois. Limakalvot menee rikki, jos  korua jatkuvasti räplää pois ja paikoilleen ja tulehdusriski suurempi... Enpä sit tiedä?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

eipä ole ollut ongelma ainakaan mulle nenälävistys.. Pieni ja huomaamaton...

Yhden työpaikan (kirran vuodeosastolla) taisin menettää periaatteesta, kun en sitä suostunut ottamaan aina pois. Osastonhoitaja oli sitä mieltä, että kunhan sen ottaa aamuisin pois töihin tullessa niin hälle aivan sama jos sitä illalla taas siihen laitan...

Käytännössä kyllä ainakin mun nenälävistys on siinä paikoillaan ollessaan paljon siistimpi ja hygieenisempi, kuin jos sen jokapäivä ottaisi pois. Limakalvot menee rikki, jos  korua jatkuvasti räplää pois ja paikoilleen ja tulehdusriski suurempi... Enpä sit tiedä?

Jännä juttu. Ite menin ihan tyynesti nenälävärin kans töihin. Pomo tuli käytävällä vastaan, katto kyllä pitkään ja hymyili, vaan ei toi mitään kantaa asiaan ottanut. Minen korua pois ota, se on vissi. Eikäpä tuo kovin helpolla enää lähdekään. Enkä kyllä pahemmin näpertele nenä korua, en sen kummemmin ko korviksiakaan. Siinä on, miks siihen koskea pitäs =)

Jos et pidä siitä, että muut kävelevät ylitsesi, nouse ylös lattialta.

Non sunt multiplicanda entia praeter necessitatem.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Osaisko joku jolla on kielilävistys kertoa miten sen kanssa tulee toimeen? Miten/missä kannattaa laitattaa, kuinka kivulias laitto on ja mitkä on infektoitumisen riskit? Kauanko lävistyksen paraneminen kestää?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Osaisko joku jolla on kielilävistys kertoa miten sen kanssa tulee toimeen? Miten/missä kannattaa laitattaa, kuinka kivulias laitto on ja mitkä on infektoitumisen riskit? Kauanko lävistyksen paraneminen kestää?

Siskolla on kielilävistys ja kyllä se kuulemma alkuunsa melkoisen kipeä oli. Ja puhe oli pitkään aikamoista sössöttämistä. Itse suhtautuisin aika varovasti kieliläväriin, kun ajattelee kuinka "likainen" paikka suu loppujen lopuksi on.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Osaisko joku jolla on kielilävistys kertoa miten sen kanssa tulee toimeen? Miten/missä kannattaa laitattaa, kuinka kivulias laitto on ja mitkä on infektoitumisen riskit? Kauanko lävistyksen paraneminen kestää?

Hyvin sen kanssa toimeen tulee. On ihan ontto olo suussa ku sen ottaa pois, niinku jotain puuttuis. Kannattaa laittaa jossain oikees liikkees eikä missään festarikojussa (toivottavasti niitä ei kukaan ees laita missään epämääräsis olosuhteis). Laitto ei satu yhtään. Vähemmän kun et purasis kieleen. Kieli on kai niin pehmeetä kudosta et neula sujahtaa siitä läpi niin et ei huomaakkaan. Kai se on vähän tapauskohtasta mut mul oli turvoksis joku kolme neljä päivää. Ihan hyvin pysty puhuun tietty ässää oli vähä vaikee suhauttaa mut ei muuten ongelmallista. Syöminen suju ok ainoo et väliin meinas purasta sitä korua ku se eka koru on sellanen pitemmän mallinen et kieli mahtuu turpoon. Kaikkee pystyy kielen kans tekeen mitä ennen koruaki. Vislaileen ym

Älykäs tuntee toiset, viisas tuntee itsensä. - Lao Tsu

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Osaisko joku jolla on kielilävistys kertoa miten sen kanssa tulee toimeen? Miten/missä kannattaa laitattaa, kuinka kivulias laitto on ja mitkä on infektoitumisen riskit? Kauanko lävistyksen paraneminen kestää?

katot jonkun tatska liikkeen joka on lähellä, hinnat taitaa olla kaikkialla aika samoissa luvuissa. itse otin joku 3v sitten ja tais maksaa 45e. itse lävistys ei tuntunut, en edes huomannut, äijä vaa sanoi et se on siinä.. mutta kyllä kieli oli kipeä sen ekan viikon ajan, imeskelin jääpaloja ja join nestemmäistä safkaa pari ekaa päivää (proteiinijuomia), sit kun alkoi turvotus laskemaan niin pystyi syömään jugurttia,rahkaa yms. pehmeätä. 2 viikkoa meni ennen kuin pystyin kiinteätä ruokaa syömään.

ei sitä korua nykyään huomaa, onko suussa vai ei. kielikorut ei kai infektoidu niin helposti kuin ulkoiset, sehä on sulla suussa omien baktreiden "suojassa", kuha hampaiden pesun yhteydessä muistat vähä sitä kieltäkin rapsuttaa :D

I´am Wizard

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Voi tulla hieman OT kommentti, mutta mullakin olis hinku saada laitettua kielikoru ;D Mutta lävistyksestä aiheutuva kipu ja parin viikon turvotus ei ole niin hinkua aiheuttava. Mutta toisaalta kielilävistyksen kipu riippuu henk.koht jokaisella, eikä se kipu varmaan ole samanlainen kuin esmes rustolävistyksissä... Ehkä sitä joskus sitten uskaltaa mennä paikallisenn ja pyytää laittamaan sen kielikorun ;)

"Have you ever tried? Have you ever failed? It doesn't matter. Try again.Fail again. Fail better" S.Becket

"Quad me Nutrit, Me destruit"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen kyllä sitä mieltä, että lävistyksiä ns.nenä, huuli ja silmäkulmiin laitettavia juttuja ei pitäis missään nimessä sallia hoitotyössä, eikä missään muussakaan palveluammatissa.Sormukset ja lävistykset ehdottomasti pois, käsihygieniaa on mahdoton toteuttaa kunnolla timannttisormusten kanssa Jos haluaa sormuksiaan  esitellä tuokoon ne korurasiassa näytille. Miettikää sitä pöpömäärää mikä sormuksissa kantautuu kotiinne....[br][br]Ylläoleva osuus viestistä on kirjoitettu: 06.03.07 - klo:21:31


Miks kielessäkin pitää olla koru...yök
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Miks kielessäkin pitää olla koru...yök

Eiköhän jokainen tee niinkuin tahtoo...

"Have you ever tried? Have you ever failed? It doesn't matter. Try again.Fail again. Fail better" S.Becket

"Quad me Nutrit, Me destruit"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

näin on marjat... jokainen päättää omasta kehostaan ja ulkonäöstään. turha mennä moralisoimaan jos jollakin on esim. prinssialbertti tai pimppiläväri.. onhan se ajatuksena hurja, mutta on maailmassa paljon muutakin ihmeellistä mitä ei itse voisi tehdä.. esim. ruoka asiat.. toiset syövät ötököitä toiset apinan aivoja.. sou vat :)

I´am Wizard

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

näin on marjat... jokainen päättää omasta kehostaan ja ulkonäöstään. turha mennä moralisoimaan jos jollakin on esim. prinssialbertti tai pimppiläväri.. onhan se ajatuksena hurja, mutta on maailmassa paljon muutakin ihmeellistä mitä ei itse voisi tehdä.. esim. ruoka asiat.. toiset syövät ötököitä toiset apinan aivoja.. sou vat :D

Mä allekirjoitan tän viestin pointin.. Mutta hoitotyö ja lävärit/tatuoinnit on aina sellainen asia, että se herättää suuntaan ja toiseen mielipiteitä.. Mutta samallalailla mä toisin esiin rakennekynnet, korut, värilliset kynsilakat jne... Listaa voisi jakaa. Ade ei nyt vaan kannata sitten ottaa mun sanomisia niin henkilökohtaisesti, mä olen vaan opiskelija :) Joka on uber väsynyt ja valmis painumaan pehkuihin.

"Have you ever tried? Have you ever failed? It doesn't matter. Try again.Fail again. Fail better" S.Becket

"Quad me Nutrit, Me destruit"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei hoitajat saa pitää mitään koruja eikä varmana lävistuksiä eikä ainakaan saa olla tatuointeja. Eikä hiuksia saa värjätä ja kaikilla pitää olla samanlainen kampaus. Uuden suosituksen mukaan kaikkien hoitajien tulee näyttää samalta, harmaalta ikään kuin myyäkansalta. Loppuu välittömästi se persaanallisuuden hakeminen!  :D

Just niin..... Meistä ollaan tekemässä sitten pientä klooni armeijaa, joka seuraa antaumuksella Florencen jalanjälki :) Mutta tää sulkee nyt suunsa kyseisestä aineesta ja palaa opparin kimppuun.

"Have you ever tried? Have you ever failed? It doesn't matter. Try again.Fail again. Fail better" S.Becket

"Quad me Nutrit, Me destruit"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pikkasen ot, mutta tuli mieleen väittely 13v. tyttären kanssa joka käytiin puoltoistavuotta sitten. Halusi välttämättä kulma- + kielilävistyksen sekä alaselkään jonkun häkkyrän. Minä tiukkapipona en tuonikäiselle lupaa vielä antanut ja asia jäi siihen.

Eilen tuli puhetta rippikoululahjasta niin tytär oli sitä mieltä että ei hän mitään tatskoja tai lävistyksiä haluakaan, "niitä kun alkaa olla jokaisella nelikymppiselläkin..."

Niin se nuorisomuoti muuttuu meidän vanhusten muodiksi...;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Rajansa kaikella, rajansa kaikella. Meillä ainakaan ei periaatteessa saisi olla mitään lävistyksiä muualla kuin korvissa, mutta todellisuus on ihan jotain muuta. Sen sijaan mielestäni on hölmömmän näköistä, jos hoitaja on hirveän tälläytynyt. Eräällä harjoittelijallamme oli niin paljon meikkiä, että piti miettiä, onko hän muoti- vai hoitoalalla. Mutta kukin taaplaa tyylillään...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pikkasen ot, mutta tuli mieleen väittely 13v. tyttären kanssa joka käytiin puoltoistavuotta sitten. Halusi välttämättä kulma- + kielilävistyksen sekä alaselkään jonkun häkkyrän. Minä tiukkapipona en tuonikäiselle lupaa vielä antanut ja asia jäi siihen.

Hienosti hoitui asia sinulta. Minun yhden tutun tytär (14v.) laittoi sitten lävistyksen itse. ;D Onneksi ei tulehtunut. Siitä innostuneena laittoi sitten tuohon silmien väliin myös yhden ja silloin tulikin melkoinen infektio. Molemmat silmät muurautui umpeen ja tyttö oli 3vrk:ta iv-antibiooteilla sairaalassa.

Sodassa, rakkaudessa ja yleisessä vitutuksessa kaikki on sallittua.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

näin on marjat... jokainen päättää omasta kehostaan ja ulkonäöstään. turha mennä moralisoimaan jos jollakin on esim. prinssialbertti tai pimppiläväri.. onhan se ajatuksena hurja, mutta on maailmassa paljon muutakin ihmeellistä mitä ei itse voisi tehdä.. esim. ruoka asiat.. toiset syövät ötököitä toiset apinan aivoja.. sou vat :o

Itselläni on kulmalävistys..´ja miten pieni tämä juttu on täs suuressa maailmassa..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olenko ainoa jolle on pidetty luento kynsilakan halkeamissa viihtyvistä pöpöistä? Sormuksia, kelloa tai kynsilakkaa ei opiskeluaikana saanut olla ja siksi en niitä ole koskaan töissä käyttänyt. Pitkää tukkaa pidin aina nutskilla, kunnon siveydensipulina niskassa, koska silloin ei tarvinnut koko päivänä pohtia että karvat vois pudota johonkin avonaiseen haavaan tms. eikä myöskään pohtia miltä itse näytän. Tiukka nutski on ja pysyy. Nyt lyhyt karvaisena on ollut opeteltava ettei hiuksiin saa töissä koskea, vaikka kuinka ne välillä kutittaa ja on tiellä, ei vissiin oo tarpeeks lyhyet vielä.

Et ole. Kyllä meillekki kouluaikana saarnattiin kynsilakasta, mutta samaan hengenvetoon korostettiin, että ehjä kynsilakka ei ole hygienia riski. Nykysessä työpaikassa siitä jauhetaan kerran kuussa, lisäksi rakennekynsistä on noussu haloo... Kuten geeli- ja akryylikynsistä. Kohta meillä varmaan on töihin tullessa kynsitarkastus; onko luomut vai jotaki muuta.  :o

Pitkähiuksisena mulla on aina hiukset kiinni, mutta meillä on muutama, joka mieluusti on hiukset auki töissä. Itte tulisin varmaan hulluksi ko kuitenki hiukset olis koko ajan eessä tai siellä infektoituneessa haavassa...

I'm selfish, impatient and little insecure. I make mistakes, i'm out of control and at times hard to handle, but if you can't handle me at my worst, then you sure as hell don't deserve me at my best.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

itseltä löytyy rakennekynnet..eikä edes mitkään ihan kyhyet. Löytyy "madonna" lävistys ja kielikoru ja meidän töissä ei ole kyllä tullut sanomista..enpä minä niitä potilaita nuole..tai työnnä naamaani niitten haavoihin tms. Aina vaan hanskat käteen kun tekee jotain ni ei kynsillä väliä..saa ne kynnenaluset pestyä ja desinfioitua..eikä ne nyt mitkään toooosi pitkät oo..

johan meni toistamiseks.. :D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen kyllä sitä mieltä, että lävistyksiä ns.nenä, huuli ja silmäkulmiin laitettavia juttuja ei pitäis missään nimessä sallia hoitotyössä, eikä missään muussakaan palveluammatissa.Sormukset ja lävistykset ehdottomasti pois, käsihygieniaa on mahdoton toteuttaa kunnolla timannttisormusten kanssa Jos haluaa sormuksiaan  esitellä tuokoon ne korurasiassa näytille. Miettikää sitä pöpömäärää mikä sormuksissa kantautuu kotiinne....[br][br]Ylläoleva osuus viestistä on kirjoitettu: 06.03.07 - klo:21:31


Miks kielessäkin pitää olla koru...yök

Minä olen sitä mieltä, että jokainen saa laittaa niin monta lävistystä kuin haluaa ihan itse valitsemiinsa paikkoihin. Jokaisella meistä on kuitenkin oikeus hallita kehoamme ja tehdä sille ihan mitä ikinä lystää.

Olisikin erittäin mielenkiintoista saada kuulla syyt sille, että miksei hoitajat tai palveluammateissa olevat saisi päättää omasta kehostaan kuten muut? Päivän sana lienee suvaitsevaisuus joka tarkoittaa sitä, että vaikka itse ei pidä jostain, niin ei pidä kaikkia muiden tekemisiä tuomita.

Mulla on aina kello kädessä töissä. Kello menee suojahanskojen alle piiloon ja en mä työnnä käsiäni ranteita myöden eritteisiin. Mä myös pesen mun kellon pari kertaa päivässä, joten tuskinpa kovin paljon pöpöjä kulkeutuu yhtään mihinkään.

korut ja kellot pois, tuokaa rasiassa näytille jos haluatte

Sun kantasi tuli selväksi jo ekalla kerralla.  ;D

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...