Jump to content

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

Kerde

Päihdetyössä olevilta kaipailen näkemystä...

Recommended Posts

Kerde

...lähinnä siis sellaisilta joilla on näkemystä huumeiden käyttäjien parista.

Osaako kukaan sanoa missä menee se raja, jolloin narkkari vielä voi nousta ylös ja aloittaa uuden elämän? Koska mennään sen rajan yli, ettei paluuta enää ole? Vai onko mahdollista selviytyä vielä kuivalle maalle niin kauan kuin henki pihisee? (Jotkuthan uskoo, että vain usko pelastaa enää tietyssä vaiheessa.)

Tai onko kellään mitään tilastotietoja huumekuolemista tai ylenpäänsä jotain määritelmää koko hommaan? Koska tulee loppu, koska pitää vaan hvyäksyä tosiasiat ja odottaa, että kuolo korjaa?

Tämä ei siis liity työhöni, vaan henk.koht elämässäni on tällainen tapaus.  :- Enkä tiedä vieläkö pitäisi yrittää jotain tai onko enää ees toivoa. Tiedän kyllä itsekin paljon tästä aiheesta, mut onhan se silti kiva kuulla tuoreempia ajatuksia aiheesta... Olen jo ajat sitten menettänyt toivoni, mutta ehkä jotain pientä on virinnyt, kun on mahdollisesti jonkinnäköinen psykiatrinen hoito sillä edessä, ehkä pakkohoito? En tiedä.. Toisaalta, kun on tullut tutuksi sekin, ettei tässä maassa pakkohoideta ketään, ennen kuin on tappanut jonkun, niin eipä kauheasti lohduta...

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
almamaria

Osaako kukaan sanoa missä menee se raja, jolloin narkkari vielä voi nousta ylös ja aloittaa uuden elämän?

Työssäni en hoida huumeidenkäyttäjiä, kokemus tulee henk.koht. puolelta. Läheinen on käyttäjä, edelleen elossa lähes 20 vuoden käytön (on käyttänyt suunnilleen kaikkea mitä löytyy) jälkeen. Tällä hetkellä menossa hyvä vaihe, ei taas tiedä milloin suunta vaihtuu. Kaikkea on mahtunut näihin vuosiin. Pakkohoidon puolesta on tehty aloite, en muista mikä ryhmittymä sen aloitteen takana oli. Toisen ihmisen tappamisesta joutuu muuten vankilaan, ei pakkohoitoon.

Läheisen vanha ystävä, tunteneet toisensa hiekkalaatikolta asti, raitistui ja kävi pitkän kuntoutuksen sen jälkeen kun oli jo tosi raakkikunnossa. Takana tappo ja taponyritys, vankilakeikkoja ym. mitä nyt asiaan kuuluu. Pääsi jopa jonnekin töihin ja sai hommattua asunnonkin.

Huumeidenkäyttäjän lähipiiri on kovilla, toivon sinulle jaksamista. Toivoa ei saa menettää, mutta älä kestä kaikkea sen takia.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Kerde

Meillä on "vasta" 10v takana.  :D Puistattaa, että tätä olisi vielä toiset samanlaiset edessä. Epäreilua. :-

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
janina

Muistakaa se tärkein asia joka koskee niin narkomaanien kuin alkoholistienkin omaisia ; vastuu ei ole teidän. Jokainen vastaa yksin omasta käytöstään. Kuulostaa raaalta, kun tietää miten aineet sekoittavat koko omaisen, mutta jotta itse voi elää ja jaksaa niin tämä on kultainen sääntö mikä syytä pitää aina mielessä

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Vieras: mimmu82

helkilökohtaiselta puolelta tulee minunkin juttuni.

Oltiin parhaita kavereita yläasteelta lukioon asti. Kamat tuli mukaan siinä 8. luokan keväällä. Satunnaisesti mutta kuitenkin niin että minä näin sen. Ennen kuin ystäväni lopetti lukion, oli tilanne mennyt jo todella pahaksi ja minä itkin ja kirosin kun en voinut auttaa. Eivät muut edes yrittäneet. Tuntui niin helvetin pahalle katsoa itse sivusta kun paras ystävä on ihan sekaisin... keskellä päivää koulussa!

Välimme katkesivat (ei mitään draamaa tai muuta... ne vain katkesivat) enkä tiennyt miten kaverini kävi. Monesti oli minulle lupaillut että joku päivä ottaa itseään niskasta kiinni ja nousee ylös. Mietin vuosia miten hänelle kävi ja miten elää nykyään... puoli vuotta sitten tuli tekstattua moneen otteeseen hänen kanssaan ja totta tosiaan. Nyt on äiti kolmelle lapselle, mennyt naimisiin itseään 20v vanhemman miehen kanssa ja täysin selvä. Entisestä elämästä päässyt eroon totaalisesti. JA todellakin... kiitokset ovat ylöspäin menneet moneen otteeseen.

Itsestä se oli kiinni... minä en olisi mihinkään itse kyennyt vaikka kuinka yritin. Tukena ja turvana kun huonosti meni. Siihen osuuteni loppuikin

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Kerde

Kaipa se on paljon siitäkin kii mitä käyttää. On todella täälläkin nähty jo se, ettei kukaan voi auttaa. Turhauttavinta on koko ajan nähdä tiettyjä merkkejä mistä tietää missä mennään, mutta mitään ei saa lausua ääneen. Eilen kävin tän läheiseni kans pitkän hyvän keskustelun. Mutta silti tiesin sen keskustelun jälkeen, et plääh. Ei tästä mitään tule. (Lopetti käytön omien sanojensa mukaan, mutta tiedän, että se on vain maanantaihin asti, kun on verikokeet ajokortin takia...) :-

Mitä tästäkin opimme? Tai jos musta nyt joskus terkkari tulee kouluun, niin miten tätäkin vois ennalta ehkäistä? Ei varhaisteini vielä tajua mihin päänsä laittaa. Siihenhän menee monta vuotta ennen kuin ne ekan kerran ees yrittää lopettaa käyttöä ja vasta silloin ylenpäänsä tajuaa, että on koukussa.

Lakiakin pitäis muuttaa ja oikeasti ottaa tosissaan tuo narkkareiden hoidon suunnittelu. Tai siis ammattilaisilla ois varmasti taito, mutta vähintään joku amnesty sieltä sitten hyökkäis ja vaatisi narkkareille inhimillisiä ihmisoikeuksia... (Jos pakkopaidassa pakosti vieroittais kaikki ::) )

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Vieras: teta

Koskaan ei ole mahdotonta toipua, mutta käyttävän ihmisen jokainen päivä voi olla viimeinen.  Työssäni olen nähnyt yli 20 vuottakin rankasti käyttäneiden ihmisten toipuvan täysin päihteettömään elämään,mutta myös muutaman vuoden käyttäneiden ihmisten päätyvän hautaan. Haluaako hän lopettaa käytön vai onko hän itse luovuttanut ?

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Kerde

Koskaan ei ole mahdotonta toipua, mutta käyttävän ihmisen jokainen päivä voi olla viimeinen.  Työssäni olen nähnyt yli 20 vuottakin rankasti käyttäneiden ihmisten toipuvan täysin päihteettömään elämään,mutta myös muutaman vuoden käyttäneiden ihmisten päätyvän hautaan. Haluaako hän lopettaa käytön vai onko hän itse luovuttanut ?

En usko, että haluaa edes lopettaa, muuten kuin aina tilapäisesti että verikokeet näyttäis tyhjää. Ja mitä juttelin sen kaa, niin tietää, että oma elinikä arvio on 30-35v. Joten ei kai kovin suuri motivaatiokaan muuhun?  ::)

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Looney

Olen itsekin miettinyt tätä narkomaanin mahdollisuutta päihteettömään elämään ja seurannut erään ystäväni narkomaniaa. Useinhan uskoontuleminen on se vihonviimeinen keino, mutta entäpä kun ystäväni on uskovainen ja piikittää itseään?

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Kerde

Pistit pahan, Looney...  ;D Vaikka ei kai mua enää mikään näissä asioissa ihmetytä. Tai no, kyllä mulle tuo usko ja huumeet on jo iso leuan kolahdus lattiaan, kun tarkemmin ajattelee. Vaikka tosi paatunut oonkin jo näissä... Oon vaan jotenkin ajatellut, että jos joku, niin usko kyllä ainakin pelastais. Ei sit ehkä aina. :-

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
ohjaaja

Itse en työskentele päihdeongelmaisten kanssa, mutta henk.koht. elämässäni osallistunut päihderiippuvaisen hoitoon. Tilanne on kuitenkin sellainen, että ongelma tuli esiin vaikkakin rankan kaavan kautta todella nopeasti ja asiaan pystyi vielä puuttuumaan. Pitkäaikainen juttu tulee olemaan, mutta luojan kiitos siitä, että käyttäjällä on omaa tahtoa hoitaa itsensä kuntoon ja aloittaa elämän ns. puhtaalta pöydältä.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Vieras: möhkö

Itse tunnen paljon huumeidenkäyttäjiä...valitettavasti. Kaikille olen nyt jo sanonut, että ruokaa ja peseytymispaikan voin tarjota aina, mutta muuten en enää jaksa.Tukea ei jaksa loputtomiin antaa. Itsehän siinä vain masentuu. Voimia ja jaksamista kaikille asian kanssa pähkäileville. Ainoastaan huumeidenkäyttäjä voi itse lopettaa.

Valitettavasti motivaatio löytyy usein aivan liian myöhään. Suomessa kun tuo aikuisten huumeidenkäyttäjien hoito on aivan olematonta ja varsinkin kuntoutus! Nuorena sitä ei osaa ajatella realistisesti elämää edes parin vuoden päähän.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Vieras: Agitated

Olen itsekin miettinyt tätä narkomaanin mahdollisuutta päihteettömään elämään ja seurannut erään ystäväni narkomaniaa. Useinhan uskoontuleminen on se vihonviimeinen keino, mutta entäpä kun ystäväni on uskovainen ja piikittää itseään?

Looney osui mielestäni naulan kantaa. Jututellessani päihteiden käyttäjiä ja varsinkin narkomaaneja. Törmäsin mielenkiintoiseen pointtiin. Monet heistä olivat "mielestään" ottaneet päihteen (huumeet) tilalle toisen päihteen (usko/uskonto). Mitä sitten kun ei ole tuota "uskoa" !?!. Täytyy vain toivoa että ko.ihmiset löytäisivät itse sen keinon...ettei tarvitsisi olla päihteiden kierteessä. Tosin täytyy myöntää että soisin heille mielummin päihteenä tuon "uskon". Voimia kaikille jotka jaksavat kuunnella ja antaa aikaa narkomaaneille.  angel.png

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Jio

entäpä kun ystäväni on uskovainen ja piikittää itseään?

-Väittäisin kyseessä olevan marginaaliryhmän ja uskon lujuutta pitäisin enempi muodollisena kuin vakavasti otettavana. Käsittääkseni luterilainen(-kaan) valtauskomme ei kannusta suicidiin, tapahtui se sitten nopeasti tai hitaasti.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Kerde

Itseasiassa juuri itsekin muistin, että tunnen myös muutaman uskovaisen narkkarin. Hmm... Tai siis tämä tapaus oli jo valmiiksi narkkari, mutta tuli uskoon riparillaan ja jäi isostoimintoihin jne. Mutta mikään ei muuttunu. Ja siis tiedän useampia noita.

Just tajusin, etten koskaan oo kuullu kaiketikaan narkkarista joka ois päässy huumeista ilman että olis siirtäny riippuvuuttaan vaan johonkin toiseen kohteeseen... Hmm...  :-[ Voikohan siitä RIIPPUVUUDESTA edes päästä eroon silloin kun se on ylivoimainen sairaus? Se munkin läheinen oli joskus vähän pidempään "kuivilla" mutta veti silloin alkoholia kuin sieni.  angry.png

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Jio

Itseasiassa juuri itsekin muistin, että tunnen myös muutaman uskovaisen narkkarin. Hmm... Tai siis tämä tapaus oli jo valmiiksi narkkari, mutta tuli uskoon riparillaan ja jäi isostoimintoihin jne. Mutta mikään ei muuttunu. Ja siis tiedän useampia noita.

-Mitä kamaa nämä riparinarkkarit oikein käyttävät/käyttivät?

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Telaketju

piplia i.v?

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Jio

piplia i.v?

-Itsellä kävi mielessä hampun (pyhä) henki.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Kerde

piplia i.v?

-Itsellä kävi mielessä hampun (pyhä) henki.

;D Heroiinia. Kuten kaikki jotka mä taidan tietää...

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Jio

;D Heroiinia. Kuten kaikki jotka mä taidan tietää...

-Et viikon reissusatsi ollut rojua mukana. Kuullostaa jännittävältä. Varsinkin jos Herrakin on ehditty vielä siinä kohdata.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Telaketju

eipä oo pollee liikkunut koko talvena skenessä,vaan kaikki on vetänyt subua ja muuta paskaa.speedwaytä on nyt kovasti markkinoilla.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
-VF-

eipä oo pollee liikkunut koko talvena skenessä,vaan kaikki on vetänyt subua ja muuta paskaa.speedwaytä on nyt kovasti markkinoilla.

Onko muuten vielä China Whitea (TMF) liikkeellä? Jokunen vuosi sitten se oli kova hitti nitkujen keskuudessa...

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Telaketju

Onko muuten vielä China Whitea (TMF) liikkeellä? Jokunen vuosi sitten se oli kova hitti nitkujen keskuudessa...

eipä oo näkynyt.

kaikki huumeseulat mitä oon tehnyt ja kuullut tehtäneen,otoksellla tammi-heinäkuu,plussalla on speedi,kannabis,benzot,ja jos opiaatit palaa,on kyseessä poikkeuksetta joku korvike.

USA taitaa kovasti poltella unikkoviljelmiä idässä nyt ;D,veivät afgaanien pääelinkeinon.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Telaketju

jännä huomata että sota al-qaidaa vastaan,näkyy paikallisrintamalla heroiinin kuolemaan johtavien 5-2:n putoavan nollaan.ei välttämätä mikään hyvä juttu,niinkuin äkkisellään voisi ajatella.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Kerde

eipä oo näkynyt.

kaikki huumeseulat mitä oon tehnyt ja kuullut tehtäneen,otoksellla tammi-heinäkuu,plussalla on speedi,kannabis,benzot,ja jos opiaatit palaa,on kyseessä poikkeuksetta joku korvike.

USA taitaa kovasti poltella unikkoviljelmiä idässä nyt ;D,veivät afgaanien pääelinkeinon.

Mun tutun seulat oli kuulemma ollu liian puhtaat.  ;D Enpä sitten tiedä mitä etsittiin...

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.