Jump to content
MAINOS

lääkintävahtimestari obduktiosalissa?


Vieras: titza

Recommended Posts

kyllä olisi minun mielestä mielenkiintoinen paikka olla töissä,mutta kun enhän edes tiedä mitä kaikkea lääkintävaksin hommiin sielllä kuuluu? avaaminen ainakin ja omaisille vainaja eikö kuulu laittaa sinne hiljaiseen huoneeseen? vaksihan ei tutki vainajaa,eihän? mutta onkos hän miten paljon patologin mukana siinä tutkimassa? mitäs palkkaluokkaa kyseisellä työsaralla maksetaan?taas näitä kysymyksiä vaikka millä mitalla..kun on tuo tiedonjano sammumaton..  :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

kyllä olisi minun mielestä mielenkiintoinen paikka olla töissä,mutta kun enhän edes tiedä mitä kaikkea lääkintävaksin hommiin sielllä kuuluu? avaaminen ainakin ja omaisille vainaja eikö kuulu laittaa sinne hiljaiseen huoneeseen? vaksihan ei tutki vainajaa,eihän? mutta onkos hän miten paljon patologin mukana siinä tutkimassa? mitäs palkkaluokkaa kyseisellä työsaralla maksetaan?taas näitä kysymyksiä vaikka millä mitalla..kun on tuo tiedonjano sammumaton..  :)

Jos kirjallisuus kiinnostaa, niin etsi käsiisi Valtteri Suomalaisen teos "Kuolet vain kahdesti". Kirja on humoristisesta luonteestaan huolimatta aika hyvä kuvaus alan työtavoista ja asioista yleensäkkin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

kiitti sulle jeejee,kirja on jo puolivälissä ja ainakin hyvää luettavaa jos ei muuta! kyllä kai sieltä kirjan tekstien välistä löytää jotain lääkintävaksin hommiin kuuluviakin juttuja.mutta kyllä ne "keissit"panee ihmettyttämään jos todellakin tosijuttuja!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mistäkähän sitä kirjaa löytäisi. Oon jo useamman vuoden haeskellut divareista. Tapaukset on kuulemma tosi tapauksista liioiteltu ja suurin osa on sattunut muille kuin kirjoittajalle itselleen. Valtterin entisiltä työkavereilta kuulin. Ja olisikohan osa ollut vain alalla kiertävistä legendoistakin tehtyjä.

Aina saa hävetä ja kärsiä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

itse olin yhden päivän lääkinävaksin apuna ruumiin avauksessa (siitä on aikaa jo monta kuukautta mutta yritetään): normaalissa avauksessa  lääkintävaksi  tuo ruumiin saliin. Avaa ensin kallon ( päänahan avaus, kallon sahau...),  ja laittaa aivot odottamaan lääkäriä. Jonka jälkeen hän avaa rintakehän ( iho auki ja kylkiluut ja rintalasta pois tieltä) eli jos koko homman sanoo lyhyesti niin lääkintävaksi tekee kaiken muun paitsi diagnoosin mikä potilaalla on. hän myös ompelee sekä siistii ruumiin.. just nyt ei mieleen muistu muuta, mutta kysyä saa jos mieleen tulee... mutta taisi olla maailman paras anatomian oppitunti!!!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

itse olin yhden päivän lääkinävaksin apuna ruumiin avauksessa

Autoitko todellakin jotenkin konkreettisesti vai olit opiskelijana? Varmasti moni on opiskeluaikoinaan ollut anatomiaan liittyen ruumiinavauksessa mukana...

Avaa ensin kallon ( päänahan avaus, kallon sahau...),  ja laittaa aivot odottamaan lääkäriä. Jonka jälkeen hän avaa rintakehän ( iho auki ja kylkiluut ja rintalasta pois tieltä) eli jos koko homman sanoo lyhyesti niin lääkintävaksi

Eikös sitten muita sisäelimiä ottanut kropan sisältä ja laittanut ne patologia varten valmiiksi  huh.gif

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

siis juu ottivat he ihan kaiken ulos... eikä se ollut mitään mukavaa kateltavaa kun suoli puhkes ym. periaatteessa katselin vaan vierestä, mutta tutkin myös elimiä ihan kunnolla (Siis pidin käsissä).. eli en ihan perinteisenä katselijana ollut, olisivat ottaneet minut pidemmäksikin aikaa sinne, mutta kenttä oli jo ihan lopussa.. olin ensimmäinen meidän koulusta aikoihin (noin kolmeen vuoteen...) joka pääsi avaukseen mukaan, joten ei sinne pääsy nykyään niin helppoa ole..

palkasta en muuta tiedä että vuorot on klo 8-16 arkisin, joten lisiä ei tule...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Palkkauksesta sen verran, että ihan TES:n mukaan mennään. Pieniä palkka eroja on, mutta karkeasti mennään siinä 1550-1750e välillä. Ja tähänkin väliin on muutama poikkeus. Tosin nyt ollaan jo siinä tilanteessa, että palkkoihin voi itse vaikuttaa ja esittää selkeän palkkatoiveen, mutta näin ollen pitää olla myös kokemus takana. Tämänkin työn tekijöistä alkaa olemaan pulaa ja tulevaisuudessa vaje kasvaa. Samoin myös patologian ja oikeuslääketieteen erikoislääkäreistä on tällä hetkellä pulaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

siis juu ottivat he ihan kaiken ulos... eikä se ollut mitään mukavaa kateltavaa kun suoli puhkes ym. periaatteessa katselin vaan vierestä, mutta tutkin myös elimiä ihan kunnolla (Siis pidin käsissä).. eli en ihan perinteisenä katselijana ollut, olisivat ottaneet minut pidemmäksikin aikaa sinne, mutta kenttä oli jo ihan lopussa.. olin ensimmäinen meidän koulusta aikoihin (noin kolmeen vuoteen...) joka pääsi avaukseen mukaan, joten ei sinne pääsy nykyään niin helppoa ole..

-No eipä tuo paljoa opiskeluaikona tapahtunutta obduktion seuraamista kummempaa näytä olleen. Kummemmalta tuntuu ettei kolmeen vuoteen ole muita ollut paikalla.

My brain is stuck from shooting glue

I'm not sorry for the things I do

 

Carbona not glue

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No mekin ainakin saatiin tehä "töitä" että päästiin tutustumaan, kun oikeuslääketieteelliseen avaukseen ei opiskelijoita oteta ja ne muut tuntuu olevan aina varattu jollekin lääketieteen opiskelijalle. Meillä oli myös mahdollisuus olla 1-3 viikkoa siellä työharjoittelussa, mut kovin moni ei innostunut ihan siitä, kun suuntauduttiin vähän kiireisempään työhön. :D Totta on, että anatomian oppii tosi hyvin ja menisin uudestaankin, jos otettais.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

mä en tiedä onko kuinka totta, mutta oon kuullut huhua miksi meillä päin opiskelijoita ei yleensä oteta ruumiin avaukseen mukaan.. oli kuulemma ryhmä ollut katsomassa avausta, ja sitten illalla baarissa he olivat jutelleet siitä ja omainen olisi vahingossa ollut vieressä... empä tiedä onko totta.... mutta meidän koulu sanoi ettei sairaala ota ja sairaala sanoi ettei koulu anna... ja mä vedin välistä..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

mä en tiedä onko kuinka totta, mutta oon kuullut huhua miksi meillä päin opiskelijoita ei yleensä oteta ruumiin avaukseen mukaan.. oli kuulemma ryhmä ollut katsomassa avausta, ja sitten illalla baarissa he olivat jutelleet siitä ja omainen olisi vahingossa ollut vieressä... empä tiedä onko totta.... mutta meidän koulu sanoi ettei sairaala ota ja sairaala sanoi ettei koulu anna... ja mä vedin välistä..

Tämähän on se urbaanilegenda joka kiertää joka koulussa. Välillä se on baari, välillä bussi. Miksei tietysti mahdollista että se olisi joka paikassa sattunutkin. Meillä ei sairaala mitään hoitsuopiskelijoita ainakaan sinne avaukseen ota ellei suhteita löydy. Mutta mitäpä sinne, kyllä niitä suolia saa pidellä leikkuriharjottelussakin sylissä, jos se tuntuu se pääpointti olevan.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...