Jump to content
MAINOS

Pätkä-aamut + yövuoro-yhdistelmät: Inhimillisiäkö?


harma

Recommended Posts

Kuinka monessa työyhteisössä tehdään "työvuorolistan täytteeksi" n.s. pätkä-aamu+yö yhdistelmiä?  Ovatko ne suositeltavia?  Teen mieluummin  pidemmän vuoron aamusta iltaan parina päivänä kolmen viikon listalla.  Perheellisenä tuntuu oudolle viedä tenava aamulla tarhaan, hakea puolen päivän jälkeen kotiin ja taas tarhan kautta yövuoroon....  Mitä mieltä te muut oikein olette?

Tässäpä warsinaenen savolaenen tehosekoitin.....

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Henkilökohtaisesti inhoan pätkäaamuja. Muutaman olen niitä joutunut tekemään urani aikana, nykyinen työnantaja on kuunnellut kenttää ja meillä ei pätkäaamuja tehdä kuin omasta pyynnöstä. Osalle sopii, osalle ei.

Itse haluan nukkua pitkään aamulla ennen yövuoroa ja siten valmistautua valvomiseen. Osa nukkuu illalla ennen vuoroa, mutta minä haluan olla silloin lasten kanssa. Tapoja löytyy varmasti niin paljon kuin on tekijötäkin.

"Tietä käyden tien on vanki/ vapaa on vain umpihanki."

- A. Hellaakoski -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei ne ole mun mielestäni millään muotoa inhimillisiä.. Mäkin mielummin sitten olisin 7-21 töissä kuin tekisin lyhyen aamun ja sit yön. Mulla ny muutenkaan nukkumisrytmi aina seuraa vuorokaudenaikaa, mut ennen yövuoroa on pakko saada nukkua täys yö ja mielellään koko aamu, kun en kuitenkaan saa sit yötä ennen nukuttua enkä juuri jälkeenkään.

Nii, sillä osastolla missä viimeksi olin, niin luovuttiin niistä yhdistelmistä koska tekijät eivät jaksaneet.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei kai noita onneksi hirmusen monessa paikassa enää tehdä? Vain muutamassa paikassa missä olen joko ollut harkassa tai töissä, noita pätkä -aamu+ yövuoro vuoroja on ollut ja joka paikassa perustunut täysin vapaaehtoisuuteen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Toivottavasti kukaan ei oikeasti suostu tekemään tuollaisia pätkäaamu + yövuoro -yhdistelmiä. Pelkkää työntekijöiden hyväksikäyttöä koko homma. Koko yhdistelmän taustalla on vain ja ainoastaan se, että työnantaja ei halua pitää kunnollista miehitystä osasolla. Halutaan teettää mahdollisimman paljon töitä mahdollisimman vähällä. Siihen ei pidä suostua!

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meilläpäin pyörii täysiä vielä pätkä aamu+yö.... Itse vihaan moista mutta meillä vapaaehtoisuus tarkoittanee sitä että ensi listaltakin sellanen löytyy... angry.png

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Minskuliina

kyllä meillä tehdään aina pätkä-aamu ennen yötä. Ja öitä on noin kolme listassa joskus neljä. Kyllä se raskasta on etenkin viikonloppuisin jolloin on muutenkin pienempi miehitys. Tottkai se on säästö syistä. Tulee sinä tietenkin työtunteja se 15 eli seuraava nukkumispäiväkin on tehty jo. Meillä on kyllä aina yleensä 2 vapaata vielä siihen perään. Mutta nauti siinä vapaista rytmi sekaisin. Turha toivoa kaupungin laitoksessa jossa säästetään joka asiasta muutosta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Siirryttyäni pois osastotyöstä (aatamin aikaa sitten) niin en ole pätkäaamuja joutunut tekemään. Joskus opiskeluaikana ja sen jälkeenkin tein osastoilla keikkaa ja niillä aina pätkäaamu ja yö. Oli todella raskasta ainakin minulle. Ensin valvoi aamusta sitten vielä perään useampi yö. Menetteli silloin, jos oli vaan se pätkä ja yö, mutta kun välillä oli perään 3 tai enemään öitä niin silloin kävi liian rankaksi.

Onneksi nykyään ollaan edes yritetty päästä järkevämpään työrytmiin. Jotkut paikat, kun ovat ruvenneet ajattelemaan ergonomian kannalta työvuoroja eli vuorot tehdään Härmän mallin mukaisesti. Ja niille, joille Härmän malli on vieras niin kerrottakoon se mitä siitä tiedän itse. (ja se on aika vähän) Mutta kuitenkin: Työvuorot tehdään niin, että kuljetaan kellon mukaan myötäpäivään eli aamusta iltaan ja yöhön. Vapaat piti tulla kanssa tiettyihin väleihin jne. Auttaa kuulemma rytmin normaalina säilymistä. Jos joku tietää tarkemmin niin voisi vaikka valaista meitä.

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuli tarkistettua ko. Mikko Härmän esittämä malli.  Siinä se suositus oli siten, että ensin pari aamua ja iltavuoroa, joiden jälkeen yövuorot.  Öitten jälkeen lepoa tulisi olla vähintään 48 tuntia.  Sijaispulassa se ei onnistu.  Välillä joudutaan soittamaan töihin sellaisia, jotkas ovat lopettaneet edellisenä aamuna valvomisen.  Asiasta lisää löytyy hakusanoilla "työturvallisuusraportti", "härmän malli", "Mikko Härmä" ja "työaika".  Kannattaa käydä tsekkaamassa!

Tässäpä warsinaenen savolaenen tehosekoitin.....

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...