Jump to content
MAINOS

Hoito dementiayksiköissä


puh

Recommended Posts

8)

Lienee aiheellista minun tarkentaa, ettei oma yöpukuhaalarini ole ollut smurffi-mallinen, vaan pellenkirjava ja kyllä siinä oli ihan napit edessä eikä vetskaria takana, että itse sain puettua ja riisuttua!.. ainakin sen joka minulla oli teini-ikäisenä.. toisaalta, mistäs tiedän minkälaisia haalareita äitimuori on niskaan vetänyt kun olen ollu vielä imeväinen..  :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Ja kuka on sanonut, että vanhuksen pitää olla märissä vaipoissa aaumuun asti? jos teippivaipan sisään upottaa avovaipan ja pari "palkkia" eli "banbiinoa" ja kun tietää rakon toiminta rytmin (niin kuin usein pitkäaikaisasiakkaiden kohdalla on) niin ottaa aamuyöstä ne märät vaipat pois ja jättää sen kuivan teipparin vielä. EI tarvitse hirvittävästi pyöritellä, ja pikkuvaipat saa nätisti pois ilman että hoidettava herää hoitoon. Ja teippari riittääkin sitten hyvin aamuun.

Samaa mieltä Ketorinin kanssa. Olen itse yöhoitaja ja "välivaipat" ovat loistava keksintö, aamuyöstä käy nykäisemässä märän vaipan pois ja uni voi taas jatkua aamuun asti. En koe sitä asukkaiden kiusaamiseksi ja on varmasti mukavampi nukkua kuivana kuin kaulaa myöten märkänä, joita myös silloin tällöin tulee vastaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tässäpä oiva tilaisuus lähettää terveisiä vaippavalmistajille. Omassa luurankokaapissa kummittelevat "Malagalaiset kestovaipat", jotka olivat potilaalla jalassa kuivan tuntuisina vielä kolmen päivän jälkeen Suomeen/Kuopioon saapumisen jälkeen. Tähän kyllä kestotesti sitten loppui, kiitos tomeran työtoverin. Potilaskin muistaakseni oli vielä hengissä....

Työn orjat sorron yöstä nouskaa..maan ääriin kuuluu KUTSUMUS ?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

taitaapa olla perushoitajat asialla ja kouluttamattomat...

Jos perushoitajat eivät dementiaosastolla osaa hoitaa niin ketkäs? Maisterin-, tohtorin- vai amk-hoitajan tutkintoko se olla pitää?
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Annetaan illalla imovane taikka tenox ja kohta joku herättää, hoitolinjassa on vikaa, taitaapa olla perushoitajat asialla ja kouluttamattomat...ei asiaan vihkiytynyt ja koulutettu dementiahoitaja tee pissaherätyksiä...

No ohhoh! Milloin me päästään tästä koulutus-nälvimisjutusta eroon??!! Kouluttamattomat on asia erikseen, mutta se että mollataan perushoitajia noin yleisesti, on uskomatonta. Meitä on moneen junaan, myös sairaanhoitajissa!

Muuten kyllä puhuit asiaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

taitaapa olla perushoitajat asialla ja kouluttamattomat...ei asiaan vihkiytynyt ja koulutettu dementiahoitaja tee pissaherätyksiä...

No ohhoh! Milloin me päästään tästä koulutus-nälvimisjutusta eroon??!! Kouluttamattomat on asia erikseen, mutta se että mollataan perushoitajia noin yleisesti, on uskomatonta.

Ihmettelen samaa, me kaikki ammennamme samaa keittoa, oli koulutus sitten mikä tahansa terveydenalantutkinto. Joten ei lähetä sille linjalle et kuka tekee isoiman hiekkakakun ja parhaiman.  8)

Etulinjan mies

Kanyloi varjoaan nopeammin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

yleensä ne yököt ovat perushoitajia, jotka eivät aina uskalla pitää puoliaan...eikä potilaiden puoliakaan

Missähän sinä olet työskennellyt kun tuollainen näkemys on päässyt syntymään?

Minun tuntemani perushoitajayököt ovat napakampia ja oikeudenmukaisimpia hoitajia mitä kuvitella voi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...
Vieras: zippadippaduidaa

Tulinpa tuossa aamusella lukeneeksi Superin lehteä, jossa eräs hoitaja kertoi työstään dementiayksikössä. Minua rupesi kovasti mietityttämään eettinen puoli dementiahoidossa.

Hoitaja kertoi. että vanhukset herätetään myös yöllä säännöllisesti wc-reissuille, jotta rakon toiminta olisi säännöllistä ja pystyttäisiin mahd pitkään olemaan ilman vaippoja. Ja kerrotiin kuinka "huijaamalla" saadaan vanhukset ylös vuoteesta: sanotaan esim. että mennään kahvin keittoon, vaikka todellisuudesssa ollaan wc-reissulle menossa.

Minusta ko. toiminta on kyllä arveluttavaa ja aloin miettimään sen hyöytyjä/todellisia tarkoitusperiä. Itse hoitajana kyllä olen sitä mieltä että ihmisen täytyy saada nukkua yö rauhassa. Kyllähän sitä ihmisen vireystila heikkenee jos yöuni on katkonaista. Mielestäni on pienempi paha vaikka varmuuden vuoksi käyttää yöllä pientä vaippaa kuin rikkoa yöunta. Mietityttää myös herättelyjen vaikutus dementikkojen sekavuuteen... Ei varmaankaan sitä ainakaan helpota. Mieleeni juolahti myös, että olisiko todellinen syy kuitenkin säästämisessä; herätetään vanhukset öisin vessaan niin vaippakuluja säästyy.

Mielestäni on myös eettisesti erittäin arveluttavaa valehdella hoidokille, oli kuinka dementoitunut tahansa.

Kommentoikaa...

Arveluttavaahan se onkin. Olisikin syytä tarkastella itse kunkin, etenkin vanhuspuolella noita eettisiä näkökohtia omassa työssään. Ihmisarvoinen kohtelu on tärkeä asia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: zippadippaduidaa

Missähän sinä olet työskennellyt kun tuollainen näkemys on päässyt syntymään?

Minun tuntemani perushoitajayököt ovat napakampia ja oikeudenmukaisimpia hoitajia mitä kuvitella voi.

Harmi, ettei perushoitajakoulutusta enää ole. Joskus tuntuu, ettei kaikki koulutusuudistukset mene pelkästän parempaan suuntaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Olen itsekkin työssä dementiaosastolla ja ei kyllä herätellä vanhuksia pissille yöllä. Aamukierolla tietinkin voi wc:ssä käyttää jos vanhus on hereillä ja itse haluaa. Meillä on osa todella aggresiivisiä hoitotoimenpiteiden aikana ettei kyllä yksikseen uskaltaisikaan.....

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

2) Mummo numero kaksi... Hänellä on nivuset todella pahasti hautuneet (siis ihan verille asti), jos käytetään vaippaa tai jos hän kastelee (nivuset hautuu jo yhdestäkin vaipasta, vaikka se ei olisi edes märkä). Sitten nivusia hoidetaan _pitkään_ kaikenmaailman puutereilla (Daktarin, Tenava-talkki), voiteilla (Daktarin) ja antibiooteilla (Kefexin puree hyvin...).

Asiasta viidenteen. Noihin nivusiin kannattaisi käyttää Sorbactia, tehokkaampi ja ihoystävällisempi kuin pois hinkattavat talkit. Ja paljon edullisempi kuin antibiootit.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Noihin nivusiin kannattaisi käyttää Sorbactia, tehokkaampi ja ihoystävällisempi kuin pois hinkattavat talkit. Ja paljon edullisempi kuin antibiootit.

Silloin kun olin vanhainkodissa duunissa, niin talkki oli tosi kovasana.  8) :P

Etulinjan mies

Kanyloi varjoaan nopeammin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...