Jump to content
MAINOS

Hoito dementiayksiköissä


puh

Recommended Posts

Tulinpa tuossa aamusella lukeneeksi Superin lehteä, jossa eräs hoitaja kertoi työstään dementiayksikössä. Minua rupesi kovasti mietityttämään eettinen puoli dementiahoidossa.

Hoitaja kertoi. että vanhukset herätetään myös yöllä säännöllisesti wc-reissuille, jotta rakon toiminta olisi säännöllistä ja pystyttäisiin mahd pitkään olemaan ilman vaippoja. Ja kerrotiin kuinka "huijaamalla" saadaan vanhukset ylös vuoteesta: sanotaan esim. että mennään kahvin keittoon, vaikka todellisuudesssa ollaan wc-reissulle menossa.

Minusta ko. toiminta on kyllä arveluttavaa ja aloin miettimään sen hyöytyjä/todellisia tarkoitusperiä. Itse hoitajana kyllä olen sitä mieltä että ihmisen täytyy saada nukkua yö rauhassa. Kyllähän sitä ihmisen vireystila heikkenee jos yöuni on katkonaista. Mielestäni on pienempi paha vaikka varmuuden vuoksi käyttää yöllä pientä vaippaa kuin rikkoa yöunta. Mietityttää myös herättelyjen vaikutus dementikkojen sekavuuteen... Ei varmaankaan sitä ainakaan helpota. Mieleeni juolahti myös, että olisiko todellinen syy kuitenkin säästämisessä; herätetään vanhukset öisin vessaan niin vaippakuluja säästyy.

Mielestäni on myös eettisesti erittäin arveluttavaa valehdella hoidokille, oli kuinka dementoitunut tahansa.

Kommentoikaa...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Itse muistan kuinka joskus noviisina olin töissä vanhainkodissa, jossa oli demettiaa sairastavia vanhuksia. Niin yleinen toive oli että pysyisivät kuivina ja vaipankulutus vähenisi osastolla.

Mutta mikä myös oli allöä oli että vanhuksia ruvettiin nostamaan ja pukemaan aamua varten ennen kuutta jotta aamuvuorolle ei tulisi niin paljon työtä. Ja ne jotka puettiin ja pestiin olivat juuri demetiasta potevia vanhuksia.

Etulinjan mies

Kanyloi varjoaan nopeammin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Voin vain yhtyä edellisiin. Kyllä täytyy hoitajalla olla eettinen käsitys kieroutunut jos ei anneta vanhan ja sairaan ihmisen nukkua yöitään rauhassa virtsaamisen vuoksi. Inkontinenssi on ongelma vain jos siitä sellainen tehdään. Vaipat antavat ihmiselle rauhan nukkua yönsä ja jaksaa sitten pirteänä (ja vähemmän desorientoituneena) aloittaa seuraavan päivän.

Tulee vain mieleen, että toivon todella pääseväni lähdölle "seisovilta jaloilta", etteivät ne onnettomat valehtelemalla kisko minua yöllä ylös. Minä tarvitsen vanhana vähintään 10 tunnin yöunet!

Jos et pidä siitä, että muut kävelevät ylitsesi, nouse ylös lattialta.

Non sunt multiplicanda entia praeter necessitatem.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eettisyys hoitotyössä unohtuu monilta siinä vaiheessa, kun on pidempään tehnyt töitä. Ikävä totuus, mutta niin siinä vain käy. Ihminen rutinoituu ja oppii tekemään asiat helpoimman kautta, jolloin monesti se eettinen pohja, jolle koko homma rakentuu, kärsii.

En usko, että kukaan hoitoalalla työskentelevä voi sanoa olevansa täysi enkeli tämän suhteen - en ole minäkään. Jokaisella on niitä päiviä, jolloin ei vain jaksa tehdä vähän hankalammalla tavalla, vaikka se olisikin potilaan kannalta paljon parempi. Jokaisen vain pitäisi mennä itseensä, sillä ainoastaan muuttamalla omia tapojaan voi saada aikaan muutosta tässä asiassa.

Yksi ongelma on juuri raha. Kun rahaa on vähän, koitetaan supistaa kuluja kaikissa mahdollisissa kohdissa. Jo näitä supistuksia tehtäessä voisi miettiä, miten tämä vaikuttaa työn eettiseen pohjaan ja työtapoihin.

Heti, kun rahaa tulee lisää, voidaan taas palata takaisin siihen eettiseen malliin, jos sitä kukaan enää silloin muistaa...

God save the king - cause no-one else will!

- Black Adder

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 kuukautta myöhemmin...

aivan..minuakin ihmetyttää tuo vanhusten ylös kiskominen jopa monta kertaa yössä pissattamisen takia. työpaikassani erästä vanhaa herraa saatetaan pissattaa jopa 4 kertaa yössä, jotta hän vain pysyisi kuivana, ts. yökkö voisi sitten ylpeänä sanoa "joo x ei kastunut tänä yönä ollenkaan"...hmph. voihan sitä miettiä omalta kohdalta mille tuntuu,kun joku kiskoisi pissalle muutaman kerran yössä..sitten taas yökkö on saanut täälläkin huonoa palautetta, että jos hän ei ole herättänyt vanhusta yöllä pissalle.. 8)

Jos on onneton, on ainakin toivoa paremmasta

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei kaikki ole niin yksioikoista eikä eettisyydestä ole kyse.

Kyllä siellä dementia osastolla mietitään pää puhki,mikä on paras ratkaisu potilaan,asukkaan suhteen,kun mitkään vaipat eivät riitä ja sängyt kastuvat.Aivan nukkujan vuoksi siinä joudutaan vessaan herättämään,että ei tarvitse nukkua niskaa myöden märässä sängyssä.

Kertokaa ihmeessä vinkkejä,jos vaipat eivat ole ratkaisu,ymmärränhän minä ja muutkin sen että pää menee pikkuhiljaa enempi sekaisin jos ei saa rauhassa öitään nukkua.

Vanhuksille jos kenelle soisimme hyvän levon,että se päivä akvititeeti sitten olisi parhaimmillaan.

Ongelma lienee yhteinen silloin kun haluamme antaa vilpittömästi mahdollisimman hyvän hoidon.Sehän meillä kaikilla on tavoitteena,tuskin kukaan pelkän rutiinin vuoksi haluaa ketään sängystä kesken unien kiskoa ylös. :-[/i]

Tintti

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Aivan nukkujan vuoksi siinä joudutaan vessaan herättämään,että ei tarvitse nukkua niskaa myöden märässä sängyssä.

Kertokaa ihmeessä vinkkejä,jos vaipat eivat ole ratkaisu,ymmärränhän minä ja muutkin sen että pää menee pikkuhiljaa enempi sekaisin jos ei saa rauhassa öitään nukkua.

Harvemmin olen keikkaillessani törmnnyt siihen, että vanhukset olis niskaansa myöten märkiä, jos ei vessassa käytetä. Toki olen vessassa yöllä minäkin käyttänyt, jos vanhus on ollut hereillä. Yksi helppo ratkaisu tietysti on mahdollisten diureettien annostelun tarkistus. Niitähän ei kannata yötä vasten antaa, jos se vain on vältettävissä...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vaikka diureetteja ei annetakaan yötä vasten ja lääkäri on tarkastanut diureettien oikean määrän viimeisen päälle,voi tälläisia ongelmakasteluja olla siitä huolimatta,että se rakko laukeaa vasta toimimaan jostain syystä yöllä.Silloin on tietenkin järkevää miettiä kaikki mahdolliset ratkaisut hyvän yöunen takaamiseski.Mutta kun,yksi ratkaisu ei sovi toiselle ja jos unilääkkeitä ei ole käytössä,on toki lääkäreitä ja omaisia jotka eivät ole unilääkkeiden käytön puolesta,vaikka se yöuni olisi kuinka rikkonaista.Ei se aina ole meistä hoitajista kiinni se yön kulku,se on enemmänkin hoitavan lääkärin hoitolinjauksesta.Siis valvotaan porukalla yöt ja päivät torkutaan.Hyvää Joulua kaikille.

Tintti

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Kyllä minä kannatan sitä, että jotkut vanhukset (oli sitten dementikkoja tai ei) käytetään yöllä vessassa.

Tässäpä muutama syy siihen, miksi sitä kannatan:

1) Eräs mummo on sellainen, että hän kuseskelee pitkin käytäviä ja toisten asukkaiden huoneita, jos ei käytetä vessassa. Eräs papparainen taas kuseskeleepi kukkien juurelle, kun hän luulee tulleensa metsään... Molemmat lisäksi saattavat myös ulostaa pitkin käytäviä/toisten asukkaiden huoneita, ellei heitä käytetä vessassa.

2) Mummo numero kaksi... Hänellä on nivuset todella pahasti hautuneet (siis ihan verille asti), jos käytetään vaippaa tai jos hän kastelee (nivuset hautuu jo yhdestäkin vaipasta, vaikka se ei olisi edes märkä). Sitten nivusia hoidetaan _pitkään_ kaikenmaailman puutereilla (Daktarin, Tenava-talkki), voiteilla (Daktarin) ja antibiooteilla (Kefexin puree hyvin...).

3) Pappa numero kaksi... Hän repii vaipat silpuiksi ja on sitten sormiaan myöten virtsassa/ulosteessa kun on vaippojaan räpelöinyt.

4) Pappa numero kolme... Hän heittää vaipat pois (lattialle, vessanpönttöön, jne. onpa ne kerran löytynyt jopa jalkakäytävältä kun ikkuna oli ollut auki). Saman tekee myös pari mummoakin.

5) Muutama mummo/pappa yksinkertaisesti kastelee niin reilusti, että edes imukykyisimmät teippivaipat (+ "pari" palkkia) ei yksinkertaisesti riitä.

Ja perusteluja löytyisi kyllä vielä lisääkin.  8)

Että eiköhän se ole ihan hyvä, jos jotkut vanhukset käytetään yöllä vessassa (vaikka tarvitsisi herättääkkin). Tarkoitushan on ajatella vain vanhuksen omaa parastaan. Meillä myös vanhukset, jotka yöllä joudutaan herättämään, saavat aamusta nukkua hieman pidempään.

- Sinähän olet väsynyt, kun on oikein pussitkin silmien alla!

- Ei ne oo pussit, ne on tissit!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kun itse aikoinani olin vanhainkodissa töissä, tein pieniä kieroksia osastolla joskus joku oli pystyssä käytin siinä samalla veskissä tai tsiikasin onko kuivana ja kerroin että viel on aamuun matkaa.  :)

Mutta en koskaan ruvennut herättämään kesken unia ja kysymään et onks touholan hra:lla ny tartis veskiin  8)

Etulinjan mies

Kanyloi varjoaan nopeammin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

jees,empä minäkään yöllä nukkuvia herätellyt ja kehtasin vielä osastolta valotkin sammuttaa enemmälti.

tästä sitten naapuriosaston tädit suuttuivat ja valittivat ylihoitajalle.

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä minä kannatan sitä, että jotkut vanhukset (oli sitten dementikkoja tai ei) käytetään yöllä vessassa.

Tässäpä muutama syy siihen, miksi sitä kannatan:

1) Eräs mummo on sellainen, että hän kuseskelee pitkin käytäviä ja toisten asukkaiden huoneita, jos ei käytetä vessassa. Eräs papparainen taas kuseskeleepi kukkien juurelle, kun hän luulee tulleensa metsään... Molemmat lisäksi saattavat myös ulostaa pitkin käytäviä/toisten asukkaiden huoneita, ellei heitä käytetä vessassa.

Toki kannattaa vessassa käyttää jos hereillä. Kuitenkin ihan eri asia kuin varta vasten herättäminen

3) Pappa numero kaksi... Hän repii vaipat silpuiksi ja on sitten sormiaan myöten virtsassa/ulosteessa kun on vaippojaan räpelöinyt.

4) Pappa numero kolme... Hän heittää vaipat pois (lattialle, vessanpönttöön, jne. onpa ne kerran löytynyt jopa jalkakäytävältä kun ikkuna oli ollut auki). Saman tekee myös pari mummoakin.

Näihin tapauksiinhan löytyy avuksi vanhat kunnon "pupu-puvut"... 

Että eiköhän se ole ihan hyvä, jos jotkut vanhukset käytetään yöllä vessassa (vaikka tarvitsisi herättääkkin). Tarkoitushan on ajatella vain vanhuksen omaa parastaan. Meillä myös vanhukset, jotka yöllä joudutaan herättämään, saavat aamusta nukkua hieman pidempään.

Melkoisen monessa paikassa kunnallisella puolella ei ikävä kyllä ole mahdollisuutta kovin yksilölliseen hoitoon niin että kukin saisi herätä omaan tahtiinsa... Ikävä tosiasia. Tapoja ajatella vanhuksen parasta on monenlaisia. Itse toivon saavani vanhanakin nukkua yöni rauhassa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

itse kyllä toivon etten  elä kovin vanhaksi tai sairaaksi cry.png

pitänee varata oikeat lääkkeet ajoissa 8)

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

On se ihmeellistä tämä ihmisen rakon toiminta. Toiset saattavat soittaa kymmenen kertaa yössä ja pyytää WC:hen ja toiset nukkuvat tyytyväisenä, vaipasta huolimatta,  niskaan asti märkänä. Pupu/pellepuvut ovat OK, mutta toiset pystyvät repimään nekin rikki ja pois päältään. Kunnon muovit vaan sänkyyn ja kyllä sitä pyykkiä sitten ehtii pesemään. Mitä se sitten haittaa, jos uni kuitenkin maistuu.

Itse olen hyväksi havainnut ns. up and go vaipat, jotka muistuttavat housuja. Niitä ei niin helposti tule revittyä pois. Imuteho vain on heikompi. (kuulostaa omalta kokemukselta  8))

Mitään poppakonstia hommaan ei ole. Jokaisen vanhuksen kanssa löytyy omat tavat toimia, toivottavasti. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tulipa vaan mieleen, että jos joku nukkuu vaipoissa "niskaa myöten märkänä", niin milloinkahan on viimeksi kuivitettu??? Yölläkin saa vaipan vaihtaa jos se on märkä! Kumpi on parempi: herätetäänkö ihminen vessaan kahdesti vai vaipanvaihtoon kerran!?  Jos yön aikana tehdään säännölliset vaippa- ja kääntökierrot, on aika uskomatonta että joku ehtisi siinä ajassa lirutella sänkynsä jordaniksi.. Ja onhan varmasti käytössä yövaippa joka imee about 2 litraa nestettä?

Sitä minä vaan en ymmärrä, jos käytetään em. yövaippoja yötä päivää ettei tarvitse vaihtaa kuin kahdesti vuorokaudessa, se ei mene mun etiikkaan. Eikä myöskään se, ettei yöllä kuivitettaisi jos tarve on selvä.

8)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En näe mitään eroa herätetäänkö yöllä vessaan tai herätetäänkö vaipanvaihtoon. Jos kerran nukkuu niin antaa nukkua. Toki yöllä tehdään kierrot, mutta minä henkilökohtaisesti en ala peittoja ja pöksyjä nukkuvalta ihmiseltä repimään. Hereillä olevalta toki vaihdan vaipan tai autan vessaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Näihin tapauksiinhan löytyy avuksi vanhat kunnon "pupu-puvut"... 

Jossakin muuallakin siis tunnetaan "pupu-puku" Kaikessa yksinkertaisuudessaan maailman loistavin keksintö.

Toimii myös käytävälle pissaajille kun laittaa vaipat ja pupupuvun. vaippaihottumaisten kohdalla täytyy nostaa kädet pystyyn, ei aina voi voittaa - ei edes jokakerta.

Ja kuka on sanonut, että vanhuksen pitää olla märissä vaipoissa aaumuun asti? jos teippivaipan sisään upottaa avovaipan ja pari "palkkia" eli "banbiinoa" ja kun tietää rakon toiminta rytmin (niin kuin usein pitkäaikaisasiakkaiden kohdalla on) niin ottaa aamuyöstä ne märät vaipat pois ja jättää sen kuivan teipparin vielä. EI tarvitse hirvittävästi pyöritellä, ja pikkuvaipat saa nätisti pois ilman että hoidettava herää hoitoon. Ja teippari riittääkin sitten hyvin aamuun.

Uskokaa huviksenne, minä tiedän =)

Jos et pidä siitä, että muut kävelevät ylitsesi, nouse ylös lattialta.

Non sunt multiplicanda entia praeter necessitatem.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pupu-puku on kokopuku, joka on auki selästä. Yleensä vetoketjulla suljettava.

Eräänlainen pakkopaita siis.... 8)

Etulinjan mies

Kanyloi varjoaan nopeammin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pupupuku on siis potilashaalari, jossa on vetoketju takana että potilas ei saa riisuttua haalaria. Kyse ei siis ole missääntapauksessa pakkopaidasta. On muuten tosi hyvä keksintö. Käytetään potilailla, jotka muuten repidi vaipat ja k.......e joka paikkaan. 8) :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jaa-a, voihan niillä pampsuilla olla puolensakin siinä mielessä, mutta mä olen käsittänyt että ne ovat lähinnä muinaisjäänne joka on poistumassa käytännöstä vaippateknologian kehittyessä.. No, se siitä. Pupu-puku on todellakin ihana juttu: haalari jossa on pitkät lahkeet ja vetoketju selässä, joissakin on hihat toisissa ei ja joissakin sukkaosakin. Mulla on itsellänikin ollut haalari yöpukuna, tosi mukava! Tosin nimitys pupu-puku on minullekin uusi, meillä sanotaan "smurffi-haalari" koska melkein kaikki ovat vaaleansinisiä..  8)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Takaa vetoketjulla suljettava unihaalari on melko kätevä kaivelijoille. Teippivaipan sisään voi laittaa reijitetyn muotovaipan jota voi tarvittaessa vielä vaikka vaihtaakin. Vetää enemmän kuin pari palkkia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Vastavalmistunut

En ole koskaan nähnyt tälläistä pupu-pukua, mutta jo pelkkä ajatuskin vaalean sinisestä kokopuvusta kaikilla osaston potilailla saa aikaan herskyvän naurun  8)

muutenkin tämä (vakava aihe) sai minut hyvälle tuulelle ja nauramaan. ei voi olla kyseessä muita kun hoitoalan ihmisiä kun jaellaan vinkkejä siitä miten mummot ja papat säilyy kuivina koko yön (palkit ja banbinot...) ja miten "kaivelijat" saadaan kuriin....

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...