Jump to content
MAINOS

Perushoitajan työtehtävät akuutilla


Heluna

Recommended Posts

  • 4 viikkoa myöhemmin...
MAINOS
  • Vastauksia 96
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Työskentelen Husin sairaalassa ja työyksikössäni ollaan erittäin tarkkoja i.v-luvista. Kukaan perus-tai lähihoitajistamme ei osallistu millään tavoin suonensisäiseen lääkitykseen ja yhä vähemmän muuhunkaan lääkitykseen. Mitään poikkeuslupia tai suusanallisia lupia ei ole olemassa, koska laki on tarkkaan määritellyt, kuka saa ja mitä tehdä toteutettaessa potilaan lääkehoitoa.

Erikoissairaanhoidossa on tänä päivänä hyvin paljon erilaisia ja vaativia sairaanhoidollisia asioita ja toimenpiteitä, joihin mielestäni perus/lähihoitajan koulutus tai kokemuskaan ei riitä. Hyvin moni sairaanhoitaja yksikössäni on sitä mieltä, että jos kaikki hoitajat olisivat sairaanhoitajia...työ tulisi mielekkäämmäksi ja kokonaisvaltaisemmaksi ja oman työn hallinta helpottuisi. Potilasmäärät/vuoro olisivat pienempiä ja se antaisi mahdollisuuden paneutua paremmin potilaiden tarpeisiin, suunnitelmiin, hoidon toteutukseen ym. Tällä hetkellä jos ja kun olen vuorossa perushoitajan kanssa, saattaa vastuullani olla 12-15 potilasta ja koen tuon määrän kohtuuttoman suureksi. Kokonaisvastuu potilaan hoidosta on aina vastuuhoitajalla eli sairaanhoitajalla...viime kädessä kaikesta vastaa kuitenkin osastonhoitaja.

Perushoitajan työnkuva erikoissairaanhoidossa on rajallinen...näen heidän toimenkuvansa paremmin sopivan perusterveydenhuoltoon...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kukaan perus-tai lähihoitajistamme ei osallistu millään tavoin suonensisäiseen lääkitykseen ja yhä vähemmän muuhunkaan lääkitykseen. Mitään poikkeuslupia tai suusanallisia lupia ei ole olemassa, koska laki on tarkkaan määritellyt, kuka saa ja mitä tehdä toteutettaessa potilaan lääkehoitoa.

Rivien välistä voisi tulkita että yrität sanoa että laki jotenkin rajoittaa perus/lähihoitajien lääkehoitoa. Näinhän ei asia ole vaan toimipaikkakoulutuksella ja lääkärin luvalla saa vaikka huoltomies lääkitä mummoja.

Erikoissairaanhoidossa on tänä päivänä hyvin paljon erilaisia ja vaativia sairaanhoidollisia asioita ja toimenpiteitä, joihin mielestäni perus/lähihoitajan koulutus tai kokemuskaan ei riitä. Hyvin moni sairaanhoitaja yksikössäni on sitä mieltä, että jos kaikki hoitajat olisivat sairaanhoitajia...työ tulisi mielekkäämmäksi ja kokonaisvaltaisemmaksi ja oman työn hallinta helpottuisi. Potilasmäärät/vuoro olisivat pienempiä ja se antaisi mahdollisuuden paneutua paremmin potilaiden tarpeisiin, suunnitelmiin, hoidon toteutukseen ym.

Perushoitajat pihalle ja taivas aukeaa... Voihan elämä! Mahtaakohan osastosi perushoitajat tietää kuinka suuria riippakiviä ovatkaan? Erican ja hengenheimolaisten kannalta lienee ikäviä nämä uutiset jossa kerrotaan tulevasta oikeasta hoitajapulasta jossa jopa ESH joutuu ottamaan töihin kaikki pätevät hoitajat jotka ovesta sisään astuvat - jopa perushoitajat... Parempi olisi vaan sopeutua väistämättömään...

Vähän provokatiivinenhan tämä erican ensimmäinen viesti oli... :- Threadi jossa käsitellään perushoitajan toimenkuvaa sisuksilla ja kirralla ei ole ehkä paras paikka nollata yhden ryhmän ammattitaitoa ja osaamista; vähän sama kuin menisit mersufoorumille kertomaan kuinka paskoja autoja saksalaiset tekevät... :nauraa:

Täällä ainakin yksi viestiketju jossa aihealueen jatkot sopii paremmin; http://hoitajat.net/foorumi/index.php?topic=3652.0

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Dino: ..."Rivien välistä voisi tulkita että yrität sanoa että laki jotenkin rajoittaa perus/lähihoitajien lääkehoitoa. Näinhän ei asia ole vaan toimipaikkakoulutuksella ja lääkärin luvalla saa vaikka huoltomies lääkitä mummoja..."

...mutta ei Husissa...meillä on tarkkaan määritelty kuka saa ja mitä tehdä. Työyksikössämme raja vedetään kanyyliin, eli meillä ei perus/lähihoitaja edes poista kanyylia. Omassa organisaatiossani ei toimipaikkakouluteta sen enempää perushoitajia kuin huoltomiehiäkään suonensisäisiä lääkkeitä antamaan.

Kyse on vastuusta...jos en joutuisi vastaamaan potilaiden saamasta hoidosta oman työvuoroni aikana, niin sehän olisi minulle aivan sama vaikka se huoltomies kävisi lääkitsemässä niitä "mummoja", niinkuin asian esitit.

Tulevaisuudessa varmasti tulee olemaan pulaa niin sairaanhoitajista kuin lähihoitajistakin...on mietittävä mihin kenenkin koulutus ja toimenkuva sopii parhaiten.  Erikoissairaanhoito tulee varmasti tarvitsemaan enemmän sairaanhoitajia kuin perus/lähihoitajia... 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyse on vastuusta...jos en joutuisi vastaamaan potilaiden saamasta hoidosta oman työvuoroni aikana, niin sehän olisi minulle aivan sama vaikka se huoltomies kävisi lääkitsemässä niitä "mummoja", niinkuin asian esitit.

Jos minä mokaan omalla työpaikallani esimerkiksi potilaan iv-lääkityksessä niin vuoron sairaanhoitaja ottaa vastuun minun tekemisistäni? Eipä ota ei! Ylilääkäri joka on minut kouluttanut, testannut tietoni/taitoni käytännössä ja teoriassa sekä laittanut nimensä lisenssiin on ainoa minun lisäkseni jolta todellista vastuuta perätään.

Tulevaisuudessa varmasti tulee olemaan pulaa niin sairaanhoitajista kuin lähihoitajistakin...on mietittävä mihin kenenkin koulutus ja toimenkuva sopii parhaiten.  Erikoissairaanhoito tulee varmasti tarvitsemaan enemmän sairaanhoitajia kuin perus/lähihoitajia...

Tämä on varmasti totta, mutta erikoissairaanhoidon alue on niin laaja että mitään patenttiratkaisua joka sopii jokaiseen yksikköön tuskin pystytään rakentamaan. 
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

...mutta ei Husissa...meillä on tarkkaan määritelty kuka saa ja mitä tehdä. Työyksikössämme raja vedetään kanyyliin, eli meillä ei perus/lähihoitaja edes poista kanyylia.

Jaa, itse kyllä lähihoitajana HUSissa saan kyllä kanyylit poistella...

Tulevaisuudessa varmasti tulee olemaan pulaa niin sairaanhoitajista kuin lähihoitajistakin...on mietittävä mihin kenenkin koulutus ja toimenkuva sopii parhaiten.  Erikoissairaanhoito tulee varmasti tarvitsemaan enemmän sairaanhoitajia kuin perus/lähihoitajia... 

Sairaanhoitajia epäilemättä tarvitaan paljon, mutta on erikoisaloja, joissa myös lähi- ja perushoitajilla on runsaasti tarvetta, esim. neurologiset osastot. Eikä se sairaanhoitajuus sinänsä ole mikään tae mielettömästä tietotaidosta... Mutta sitä onkin jo käsitelty aiemmin toisissa topiceissa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

...mutta ei Husissa...meillä on tarkkaan määritelty kuka saa ja mitä tehdä. Työyksikössämme raja vedetään kanyyliin, eli meillä ei perus/lähihoitaja edes poista kanyylia.

Jaa, itse kyllä lähihoitajana HUSissa saan kyllä kanyylit poistella...

Niin mikäs kynnys se on? Mä ainakin annan potilaiden itsekin poistella niitä jos haluavat.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

...mutta ei Husissa...meillä on tarkkaan määritelty kuka saa ja mitä tehdä. Työyksikössämme raja vedetään kanyyliin, eli meillä ei perus/lähihoitaja edes poista kanyylia.

Jaa, itse kyllä lähihoitajana HUSissa saan kyllä kanyylit poistella...

Niin mikäs kynnys se on? Mä ainakin annan potilaiden itsekin poistella niitä jos haluavat.

Niin sitä mäkin ihmettelen...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

...mutta ei Husissa...meillä on tarkkaan määritelty kuka saa ja mitä tehdä. Työyksikössämme raja vedetään kanyyliin, eli meillä ei perus/lähihoitaja edes poista kanyylia.

Jaa, itse kyllä lähihoitajana HUSissa saan kyllä kanyylit poistella...

Niin mikäs kynnys se on? Mä ainakin annan potilaiden itsekin poistella niitä jos haluavat.

Niin sitä mäkin ihmettelen...

Ja jopa potilaat itsekkin poistavat kanyylin  :nauraa: niin miksei muka perushoitaja siihen pysty.  :-

Etulinjan mies

Kanyloi varjoaan nopeammin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kovasti tuntuu olevan monenkirjavaa käytäntöä tämä lääkitseminen iv:sti, kun lueskelin taaksepäin näitä tarinoita...

Mielestäni toimenkuvien selvät raamit tekevät hoitotyöstä selkeämmän...jokainen tietää oman perustehtävänsä, eikä työstä tule kuitenkaan tehtäväkeskeistä. Erikoissairaanhoitoon en kaipaa "kaikki tekee kaikkee"-mallia, jonka joku "pelle peloton"keksi ymmärtämättömyyttään...viidakon laki kuulukoon ihan muualle. Suutari pysyköön lestissään...kaikella kunnioituksella jokaista ammattiryhmää kohtaan...

Tämä puheenvuoroni  ei ehkä todellakaan kuulu tähän viestiketjuun, mihin alunperin heluna haki vastauksia... ja Dinolle; toit esille monta seikkaa vastuukysymyksistä, joista aion ottaa selvää... :nauraa:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

ja Dinolle; toit esille monta seikkaa vastuukysymyksistä, joista aion ottaa selvää... :nauraa:

Kerrohan sitten mitä sait selville!

Jotkut vastuukysymykst ovat simppeleitä, mutta suurin osa on sentyyppisiä että lopullinen selvyys saadaan vasta oikeusasteissa. Todella vähänhän näitä keissejä on ollut, korkeimmasta hallinto-oikeudesta ei ilmeisesti vielä ole yhtään päätöstä hoitoalan vastuukysymyksistä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Agitated

Tämä puheenvuoroni  ei ehkä todellakaan kuulu tähän viestiketjuun, mihin alunperin heluna haki vastauksia... ja Dinolle; toit esille monta seikkaa vastuukysymyksistä, joista aion ottaa selvää... :P

Luulisi apulaisosastonhoitajan tietävän kuka vastaa ja mistä...toivottavasti ett noita mielipiteitäsi kauheasti ole levitellyt!!! Soitapas ensihätää liittosi edunvalvontayksikköön ja kysy heidän kantaansa!

Niinkuin Dino mainitsi ja täällä foorumeilla monesti todettu että vastuu on aina työntekijällä (jolle kämmi sattui), osasyyllisiä kyllä aina etsitään mutta....älkää vain kokeilko!

Mielestäni toimenkuvien selvät raamit tekevät hoitotyöstä selkeämmän...jokainen tietää oman perustehtävänsä, eikä työstä tule kuitenkaan tehtäväkeskeistä.

Tässä olen kanssasi täysin samaa mieltä. Jokainen katsokoon peiliin ja palauttakoon mieleensä sen mihin on itse halunut kouluttautua...usein noissa toimivissa työyksiköissä rajat ovat "jostakin syystä" hyvinkin epämääräiset eikä siitä ole tullut "tehtäväkeskeistä".  Mistäköhän se johtuu?  :nauraa:(katsoo peiliin)

Ja asiaan...(pari bisseä liikaa)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 vuotta myöhemmin...

...mutta ei Husissa...meillä on tarkkaan määritelty kuka saa ja mitä tehdä. Työyksikössämme raja vedetään kanyyliin, eli meillä ei perus/lähihoitaja edes poista kanyylia.

Jaa, itse kyllä lähihoitajana HUSissa saan kyllä kanyylit poistella...

Niin mikäs kynnys se on? Mä ainakin annan potilaiden itsekin poistella niitä jos haluavat.

Niin sitä mäkin ihmettelen...

Ja jopa potilaat itsekkin poistavat kanyylin  :) niin miksei muka perushoitaja siihen pysty.  :-

Oletteko muuten nähnyt potilasta joka laittaa itse kanyylin, itselleen siis? Mä olen....mites tällaisessa tapauksessa, vastuu?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Oletteko muuten nähnyt potilasta joka laittaa itse kanyylin, itselleen siis? Mä olen....mites tällaisessa tapauksessa, vastuu?

Nähty on ja myös verinäytteen otto. Olen kieltänyt sen ehdottomasti, enkä suostu ko kanyylia käyttämään. Vastuu on siis potilaan. Ja mistä hän nyt edes sen kanyylin sai nyysittyä? Jos potilas ehdottaa että "mä voin kanyloida itseni ku sä et osaa", niin soitan vaan anen. En ojenna kanyylia.

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Oletteko muuten nähnyt potilasta joka laittaa itse kanyylin, itselleen siis? Mä olen....mites tällaisessa tapauksessa, vastuu?

Nähty on ja myös verinäytteen otto. Olen kieltänyt sen ehdottomasti, enkä suostu ko kanyylia käyttämään. Vastuu on siis potilaan. Ja mistä hän nyt edes sen kanyylin sai nyysittyä? Jos potilas ehdottaa että "mä voin kanyloida itseni ku sä et osaa", niin soitan vaan anen. En ojenna kanyylia.

Joo en minäkään ojentanut, en ollut saikku vielä silloin joten en laitellut viggojakaan. Tämä potilas oli sellainen tapaus että silloin vaatimalla vaati saada itselleen sen laittaa koska hänellä oli kaikki mahdolliset tarttuvat taudit ja halusi näin hyvää hyvyyttään suojella hoitohenkilökuntaa riskeiltä. Kyse ei ollut etteikö saikku olisi osannut. Oli hän potilas myös kokenut pistelijä 20 vuoden kokemuksella

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pakko oli tähän kommentoida. Itse lähihoitajana erikoissairaanhoidossa olleena, lasten kirran osastolla. Lasten kanssa aina tarkempaa, mutta en mä nähnyt mitään tarvetta "puuttua" lääkitys asioihin, saati iv-juttuihin. Mä en siellä edes rullasulkijaan nykiny, kun ei lupia ollut, tietenkää. Enkä mitään tippoja korkkaillu tms. Ei sillä, ettenkö olisi jotain tuollasta osannut, mutta kun ei ole lupia, en mä myöskään niihin koske ja näin ollen en ole vastuussa jos jotakin sattuu. Enkä myöskään koe voivani olla vastuussa jostai semmosesta mihin mulla ei ole tarpeeksi tietoa/kokemusta. Ei tää ainakaan meillä ollut mikään ongelma. Myös uudet sh:t pysyvät visusi erossa iv-jutuista ennekun saivat viralliset luvat. Mikä on mun mielestä ihan hyvä, näin vastuu kysymykset on kaikille selviä, mitään välimuotoja ei ole ja homma toimii. Oh työvuoroja suunnitellessaan ottaa huomioon kenellä iv-luvat ja onko leikkauspäivä yms. Ja meillä homma toimii, ei kukaan todellakaan edes oleta, että jollain tavalla iv-nesteytyksiin/lääkityksiin lähihoitajat kyseisellä osastolla osallistuisivat. Se on itsestäänselvyys että sh ne hoitaa. Yleensä työparina sh ja lh, eikä silloin mitään työnjaollisia ongelmia ole. Saatikka että kiireen takia joutuisi iv-luvaton jotain hänelle kuulumatonta hoitamaan, se on listantekijän ts. osastonhoitajan vastuulla suunnitella niin, etä iv-luvallisia vuorossa tarpeeksi on. Lähes kaikkea muuta pääsee kyllä tekemään. Meilläkään ei lh:n ja sh:n peruspalkassa eroa ole edes 200 e. Kanyyleja kyllä poistan muta siihen se jääkin. Aikuisten osastolla keikkaillessani mun oletetaan tekevän enemmän, mm. vaihtavan lääkkeettömiä nestepusseja jne. Mutta mä olen kyllä kieltäynyt, ja röyhkeesti homman iv-luvalliselle delegoinu. En ilkeyttäni vaan koska mulla ei ole lupia, en mä myöskään ota sitä vastuuta. Ja mun mielestä on ihan kiva, että mä voin keskittyä senkin ajan lapsiin ja hoitotyöhön, mikä sh:lla menee lääkehuoneessa ja koneella. ;) Koska ei meidän koulutuksessa ainakaan iv-juttuja kuin ohimennen sivuttu. En sitten muista tiedä. Ja mun valmistumisesta ei montaa vuotta ole. Ketjun aloittajalle, että akuutilla työ on monipuolista, oppii lähes joka päivä jotain uutta ja lähihoitajanakin pääsee tekemään paljon. :) Lääkärinkierrot, iv ja oikeastaan muutkin lääkitys asiat kuuluu meillä sh:lle, muuten kaikki tekee kaikkee.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

mäkin olen lähihoitajana hus:ssa ja toisen asteen lääkekoulutuksen olen käynyt, vielä ihan minimiosa näytöistä puuttuu. lääkkeitä en tule jakamaan, enkä tietty i.v. hommeleita hoitamaan, tuskin lihakseenkaan tuolla pistämään, mutta muuten hommat on ihan samat kuin sairaanhoitajan.

ainoa mitä noista näytöistä saa hiukka odotella, on tavallisen, esim ringer-pussin vaihto, meillä kun on tosi harvoin tippumassa mitään lääkkeetöntä nestettä, koska meidän potilaat on hyvin usein nestelastissa ja tiukalla nesterajoituksella. en edes muista milloin olis ollu ihan vaan esim aukiolotippa kellään...mutta sit taas ab-tiputuksen jälkeen me saadaan tehdä se huuhtelu, niin en sit tiiä voisko sen "käsittää" tässä tapauksessa pussin vaihdoksi tms.

kanyyleita saa poistaa harvase päivä, iv antibiootteja kun tuntuu menevän tosi monella ja koko ajan...

meillä on myös oikeus kuulemma kieltäytyä pistämästä esim insuliinia jos me ei haluta...yksi meidän perushoitaja ei nimittäin pistä ollenkaan mitään s.c. mulla ei ole mitään väliä, mä kyllä voin pistellä niitä, mutta se on päättänyt että hän ei sitä tee, niin hänen ei kuulemma tarvitse.

ja sitten sinänsä hassua, i.p. antibiootit kun sekoitetaan i.v. antibiooteista, niin niitä me sekotellaan ja annostellaan kyllä ihan normaalisti, kuuluu jopa meille enemmän kun sairaanhoitajille.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

ja sitten sinänsä hassua, i.p. antibiootit kun sekoitetaan i.v. antibiooteista, niin niitä me sekotellaan ja annostellaan kyllä ihan normaalisti, kuuluu jopa meille enemmän kun sairaanhoitajille.

Mitä on i.p. antibiootit?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Peritoneaalitilaan eli vatsaonteloon dialyysinesteen mukana. Yleensä PD-peritoniitin hoitoon.

"Tietä käyden tien on vanki/ vapaa on vain umpihanki."

- A. Hellaakoski -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

juuri ne, eli PD-potilaille yleensä just peritoniitin hoitoon käytettävät antibiootit, joskus ne saa niitä myös profylaktisesti jos PD-potilasletkun pää on kontaminoitunut jollain tavalla.

laitetaan sinne sit myös lidocainia ja hepariinia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä ei lidocaiinia käytetä. Hepariinit kolmena ekana hoitopäivänä ja sitten pelkät antibiootit.

Onko teillä muuten paljon APD-hoitoja?

"Tietä käyden tien on vanki/ vapaa on vain umpihanki."

- A. Hellaakoski -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

meil on kyl lidocain kuvioissa niin kauan ku potilaalla vatsakipuja, on todettu että helpottaa niihin.

hepariinia menee oikeestaan yhtä kauan lidocainin kanssa, joskus kauemmin.

meil ei oo määritetty mitään aikaa kauan niitä menee, mut toisaalta ei välttis montaa päivää jos on omatoiminen ja hyväkuntonen potilas joka haluaa pian kotiin. sinne kun niitä ei anneta.

apd-hoitoja meil on aina välillä, ei kuitenkaan kauheen usein. ja kun on kolme valmistajaa ja meil on vaan yhen merkkinen kone (baxter), meijän ei tartte osaa muita kuin se. joskus ihan pari kertaa on ollut gambron ja fresun koneita, mut silloin potilaan on täytyny ite osata hoitaa homma, tai sit vaihtoehtoisesti siirrytään sairaalasoloajan capd:hen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...