Jump to content
MAINOS

Perushoitajan työtehtävät akuutilla


Heluna

Recommended Posts

Niin, ehkä me lh:t ollaankin tyhmiä tehdessämme sh:n töitä

Heh, oikeesti. Jos te viette antibioottipussukoita (jotka teidän sh todennäkösesti sekotti) tippumaan, se ei tarkoita että te teette sairaanhoitajan töitä. Edelleen, se teidän sh tekee siellä muutakin kun antaa lääkkeitä iv:sti. Miksi tämä on ph/lh:lle niin iso juttu? Onko ne ph:n perinteiset hommat jotenkin vähemmän hohdokkaita? Kukas ne siellä teidän osastolla tekee jos teidän pitää tehdä sairaanhoitajankin hommat?  ::epäilee::

ÄÄääh, nyt ei jaksa vääntää enää tästä. Joka tapauksessa valtaosa perushoitajista ei ole mitään sairaanhoitajalähihoitajia (foccen loistavaa termiä lainatakseni), eikä sellaisia haluakkaan olla. Joillekkin se tuntuu olevan vaan niin iso juttu kun pääsee laittamaan ab:n roikkumaan tippatelineeseen ja avaamaan rullasulkijan. Hei, mä teen samoja hommia kun sh!   

Anteeksi kyynisyyteni, mutta kun ei jaksa...

Nyt en ymmärtänyt. Siis: meidän osastolla jaetaan huoneet vuoros oleville hoitajille - jos hoidan huonetta nro 5 ja siinä on 2 vuodepotilasta ja 2 jolla menee iv ab, minä hoidan ne...vuodepesut + muut & ab:t ihan "sekottelusta" alkaen. Saman tekee tottakai sh, jos hän hoitaa kyseistä huonetta.

Yleensä on niin helkkarin kiirettä, että ei tulis mitään, jos joka kerta pyytäisin työkaveria "voitko tehä jonku ab:n valmiiksi ja viedä mun sille ja sille potilaalle". Siksehkä meillä onkin niin vähän perushoitajia (2 ), ja keikkalaiset kaikki sh.

Mutta, siksipä minäkin jatkan opiskelua, että saan lisää varmuutta ja tietoa ja voin hyvillä mielin työskennellä vastaavissa paikoissa... eli myönnän että joskus on erittäin v-mäistä pyydellä sh laittamaan boluksia kun jokaisella on kyllä kiire muutenkin omissa potilaissa... Eipä tarvitse pyydellä enää 3,5v päästä

No tuosta nyt tulee mieleen et miksi sinä et perushoitajana tee perushoidot sen saikkarinkin potilaillle ja ammattitaitoinen Sairaanhoitaja tiputtele hänen tehtävään kuuluvat I.V lääkkeet... Näin meilläpäin  :P

Niin, näinhän se kuuluisi teoriassa mennä..mutta, minä kun en sääntöjä sinne sanellut - vaan minulle saneltiin. En kyllä vastaankaan laittanut. Nykyään opiskelen, ehkä kesäksi taas kyseiseen paikkaan :P

Mitäs mieltä olette siitä, kun eräässä työpaikassa Pohjanmaalla lähihoitajalle kuuluu KAIKKI samat hommat kun sh:lle. Lähärin kuuluis laittaa vigot, bolukset ja iv-lääkkeet jne - kattaako koulutus tämän? Mun koulutuksessa ei ainakaan opetettu vigonlaittoa tai bolus-lääkkeitä. Pääasiassa vain tbl-lääkehoitoa oli. ... Samaisessa paikassa sairaanhoitajat työskentelevät lähärin kanss samalla palkalla, joka on sekin pieni..

Huh. en minä ainakaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 96
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Eli...mitä perushoitajan työ pitää tänä päivänä sisällään esim sisätaudeilla ja kirralla osastolla?

Monet vastauksista olivat niin hulppeita, että ajattelin kertoa vähän perinteisemmästä työnkuvasta sisätaudeilla. Meillä perus-/lähihoitaja työskentelee sairaanhoitajan kanssa työparina ja he jakavat potilaskohtaisesti työsarkaa päivän ohjelman mukaan. Päivittäisissä toiminnoissa avustaminen on useimmiten perushoitajan vastuulla, lähinnä siksi että sh harvoin kierrolta, määräysten toteuttamiselta, potilaan ja omaisten ohjaukselta, hoitosuunnitelman ja raporttikaavakkeen täydentämiseltä sekä jatkohoidon suunnittelulta siihen ehättää.

Käytännössä siis suihkuapua, petausta, kontrollien ottoa, haavanhoitoa, tukanleikkuuta, ruokailussa ja liikkumisessa avustamista, vuodepotilaiden asentohoidosta ja erityksestä huolehtimista ja tiedon välittämistä potilaan ongelmista/oireista sh:lle. Lisäksi perushoitajalle kuuluvat eritenäytteiden otot, joskus potilaskuljetukset, osaston kaappien täydennykset ja varastotilaukset. Potilaan tullessa osastolle ph ottaa hänet yleensä vastaan, opastaa paikalle ja vaatettaa kertoen samalla osaston tavat.

Työparitoiminta parhaimmillaan sujuu siten että potilaan kanssa keskustellaan hänen tarpeistaan ja sovitellaan sitten sh:n ja ph:n kesken miten ja missä järjestyksessä toiveet on mahdollista toteuttaa. Ph:t raportoivat vuoronvaihteessa toisilleen ja tarkistavat varsinaista sairauden hoitoa koskevat seikat sairaanhoitajalta. Ilman ylemmyydentunteita mielestäni koko yhteistyön idea on siinä, että perushoitaja mahdollistaa sairaanhoidollisten tehtävien hoidon pohjustamalla niitä, aivan kuten sairaanhoitaja työllään mahdollistaa lääkärin toiminnan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No musta tuo etta lahari ja sh tekee samat hommat kylla sucks. Eihan lahareita ole todella koulutettu antamaan niita iv-laakkeita. Mina en laharina suostuisi sita edes tekemaan.

Eteenpäin menoa sekin on kun nenälleen kaatuu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Agitated

Meillä perus-/lähihoitaja työskentelee sairaanhoitajan kanssa työparina ja he jakavat potilaskohtaisesti työsarkaa päivän ohjelman mukaan. Päivittäisissä toiminnoissa avustaminen on useimmiten perushoitajan vastuulla, lähinnä siksi että sh harvoin kierrolta, määräysten toteuttamiselta, potilaan ja omaisten ohjaukselta, hoitosuunnitelman ja raporttikaavakkeen täydentämiseltä sekä jatkohoidon suunnittelulta siihen ehättää.

Käytännössä siis suihkuapua, petausta, kontrollien ottoa, haavanhoitoa, tukanleikkuuta, ruokailussa ja liikkumisessa avustamista, vuodepotilaiden asentohoidosta ja erityksestä huolehtimista ja tiedon välittämistä potilaan ongelmista/oireista sh:lle. Lisäksi perushoitajalle kuuluvat eritenäytteiden otot, joskus potilaskuljetukset, osaston kaappien täydennykset ja varastotilaukset. Potilaan tullessa osastolle ph ottaa hänet yleensä vastaan, opastaa paikalle ja vaatettaa kertoen samalla osaston tavat.

Työparitoiminta parhaimmillaan sujuu siten että potilaan kanssa keskustellaan hänen tarpeistaan ja sovitellaan sitten sh:n ja ph:n kesken miten ja missä järjestyksessä toiveet on mahdollista toteuttaa. Ph:t raportoivat vuoronvaihteessa toisilleen ja tarkistavat varsinaista sairauden hoitoa koskevat seikat sairaanhoitajalta. Ilman ylemmyydentunteita mielestäni koko yhteistyön idea on siinä, että perushoitaja mahdollistaa sairaanhoidollisten tehtävien hoidon pohjustamalla niitä, aivan kuten sairaanhoitaja työllään mahdollistaa lääkärin toiminnan.

Näinhän se pitäisi mennä. Eiköhän jokainen tajua että selkeillä työjaoilla työ sujuu ripeästi ja ammattimaisesti. Toki on tilanteita jolloin toi raja on hyvinkin "häilyvä". Aina se titteli ei kerro ammattitaidosta ,mutta se kertoo, mihin meidät on/pitäisi olla koulutettu...Hyvällä yhteistyöllä tämä duuni voi joskus olla ihan nastaakin! Ja mikäs sen mukavampaa kuin kaunis, nuori sh parina, jää aikaa muuhunkin!  :)  ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eli...mitä perushoitajan työ pitää tänä päivänä sisällään esim sisätaudeilla ja kirralla osastolla?

Monet vastauksista olivat niin hulppeita, että ajattelin kertoa vähän perinteisemmästä työnkuvasta sisätaudeilla.

Kiitos. Mukava nähdä terveellä itsetunnolla varustettu perushoitaja. ;) Kuvauksesi on varmasti vastauksista lähimpänä sitä yleisintä mallia.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Agitated

Yeb, pitkästä aikaan tarinoita todellisesta työnteosta, monella tuntuu toi todellisuus olevan myös häilyvän oloinen käsite!  ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kiitos. Mukava nähdä terveellä itsetunnolla varustettu perushoitaja. :)

Niin minustakin, työskentelen näin sairaanhoitajana mielelläni heidän kanssaan.  ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kiitos. Mukava nähdä terveellä itsetunnolla varustettu perushoitaja.

Niin minustakin, työskentelen näin sairaanhoitajana mielelläni heidän kanssaan. 

Äääh sorry, no ei sitten. Missähän he ovat?  ;)  :)
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No musta tuo etta lahari ja sh tekee samat hommat kylla sucks. Eihan lahareita ole todella koulutettu antamaan niita iv-laakkeita. Mina en laharina suostuisi sita edes tekemaan.

Tässä on jo sekin huomattu, että eri kouluissa on erilainen koulutus- koulutusohjelmista puhumattakaan (ensihoitoonsuuntautuneilla tuntuu olevan parhaimmat valmiudet työhön kuin työhön - harmittaa kun en aikanani valinnut sitä). Myös työpaikoilla on koulutuksia tarpeen mukaan. Ei kai kukaan tee sellaista, mitä ei varmasti osaa?..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

ne ph:n perinteiset hommat jotenkin vähemmän hohdokkaita? Kukas ne siellä teidän osastolla tekee jos teidän pitää tehdä sairaanhoitajankin hommat?  ::epäilee::

ÄÄääh, nyt ei jaksa vääntää enää tästä. Joka tapauksessa valtaosa perushoitajista ei ole mitään sairaanhoitajalähihoitajia (foccen loistavaa termiä lainatakseni), eikä sellaisia haluakkaan olla. Joillekkin se tuntuu olevan vaan niin iso juttu kun pääsee laittamaan ab:n roikkumaan tippatelineeseen ja avaamaan rullasulkijan. Hei, mä teen samoja hommia kun sh!   

Anteeksi kyynisyyteni, mutta kun ei jaksa...

Vielä viimeisen kerran työnnän lusikkani tähän soppaan  Toivottavasti en ole käsittänyt väärin (korjatkaa please jos olen väärässä). Tuntuu että täällä halutaan väkisinkin ymmärtää väärin (koskien näitä iv yms juttuja). Siis tunnetustihan mä saan jumalattomat orkut siinä vaiheessa kun isken ab-pussukan roikkumaan telineeseen  

Mulla on sellanen käsitys että perushoitajat ovat aika ahtaalla ainakin erikoissairaanhoidon puolella. Lisää vaan sairaanhoitajia ja perushoitajia palkkalistoille niin pääsee kaikki tekemään niitä hommia mitä kellekkin kuuluu! Mä varmaan oikeesti joutusin puhutteluun jos en suostus sulkemaa tippaa kun nesteet on loppu, vedoten perushoitajuuteeni  

Et ei ole helppoo olla hoitajana. Nyt ollaan kuitenkin keskusteltu hyvin hyvin kapeesta hoidon osa-alueesta, kuten ollaan monasti todettukkin. Perushoito on se mikä meidät kaikkia työllistää eniten.Sitä mä teen ihan onnellisena, ilman pätemisen tarpeita.Koen että mua arvostetaan persoonanana ja hoitajana omalla osastollani.

Mikä sitten enään on perushoitajan perinteistä hommaa? mihin verrataan?kuka sen määrittää?Jos osastolla on 1-3 perushoitajaa ja loput on sairaanhoitajia (niitäkään ei ole tarpeeksi) yritäppä siinä välissä sitte sanoa että anteeks mä menen viikkaamaan liina vaatteita tonne varastoon. Koeta pitää siinä sun duunis puhtaasti perushoitoon painottuvana...Puhun nytte erikoissairaanhoidosta. En tiedä miten perustasolla homma toimii?onko siellä ph ph:na ja sh sh:na?

Hyvä hyvä :-X Saamaa mieltä olen..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mikä sitten enään on perushoitajan perinteistä hommaa? mihin verrataan?kuka sen määrittää?Jos osastolla on 1-3 perushoitajaa ja loput on sairaanhoitajia (niitäkään ei ole tarpeeksi) yritäppä siinä välissä sitte sanoa että anteeks mä menen viikkaamaan liina vaatteita tonne varastoon. Koeta pitää siinä sun duunis puhtaasti perushoitoon painottuvana...Puhun nytte erikoissairaanhoidosta. En tiedä miten perustasolla homma toimii?onko siellä ph ph:na ja sh sh:na?

Terveyskeskuksissa ja etenkin vanhainkodeissa on pääsääntöisesti työtehtävien jako perus-, ja sairaanhoitajien välillä olemassa. Nyt kuitenkin aivan viime aikoina kun hoitajapula on ihan oikeasti tullut myös terveyskeskuksiin ja etenkin sairaanhoitajasijaisia ei tahdo saada kirveelläkään, on monessa TK:ssa ruvettu laajentamaan  perushoitajien toimenkuvaa lääkärimääräysten vastaanottamisen, tiettyjen tietoteknisten rutiinien sekä lääkehoidon osalta. Kaikki minun tuntemat koulutukseen lähteneet perushoitajat ovat näitä osaston tunnollisia peruspuurtajia jotka vain haluavat että osaston potilaat tulisivat hoidettua mahdollisimman hyvin myös loma-aikoina jolloin ei sairaanhoitajia riitä joka vuoroon. Mitään gloorian tavoittelua tai edes rahanhimoa en pysty näkemään näiden perushoitajien toimissa - ainoastaan hieman naivia ajatusmallia jossa he toivovat ja kuvittelevat omilla toimillaan edesauttamaan osaston toimintaa ja samalla saamaan virallisen luvan monesti vuosikausia jatkuneelle toiminnalle.

Ymmärrän kyllä sen että joillekin sairaanhoitajille tulee tunne varpaille astumisesta, mutta mielestäni ongelman ratkaisu ei ole perus/lähihoitajien syyllistäminen - varsinkaan jos ei tunne paikallisia oloja. Nyt pitäisikin hoitajien ja etenkin päättäjien yhdessä miettiä keinoja millä saataisiin päteviä sairaanhoitajia palkattua myös sijaisuuksiin; keinoina voisi olla palkkatason korotus myös perusterveydenhuollossa sekä aloituspaikkojen lisääminen sairaanhoitajakoulutukseen.

Ja varmasti jossakin vaiheessa on pakko aloittaa laajamittaisempi parin vuoden mittainen oppisopimuskoulutustyyppinen sairaanhoitajakoulutus kokeneille perus/lähihoitajille - ei paikallisilla luvilla perusterveydenhuoltoa järjestetä nykyisessä EU-Suomessa, vaikka taitoa ja tietoa perushoitajilla kuinka olisikin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Alunperin oli kyse sis kir osastoista erikoisssairaanhoidossa. Siellä perushoitajat on katoava luonnonvara monissa paikoissa. Entisellä työmaalla koko talossa ei ole ollut enää vuosiin lähihoitajan paikkoja auki, paitsi jossain potilaskuljetuksessa. Siihen onko se hyvä vai huono asia, on toinen juttu. Mutta taas karkaa aihe sivuraiteille :-X

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Alunperin oli kyse sis kir osastoista erikoisssairaanhoidossa. Siellä perushoitajat on katoava luonnonvara monissa paikoissa.

Olis varmaan perusterveydenhuollossakin jos vaan sairaanhoitajia riittäisi.

Sitä minä vaan en aina jaksa ymmärtää miksi koulutetaan perus/lähihoitajia jos mikään työpaikka ei näitä tahdo kelpuuttaa kuin pakon edessä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Mikä sitten enään on perushoitajan perinteistä hommaa? mihin verrataan?kuka sen määrittää?Jos osastolla on 1-3 perushoitajaa ja loput on sairaanhoitajia (niitäkään ei ole tarpeeksi) yritäppä siinä välissä sitte sanoa että anteeks mä menen viikkaamaan liina vaatteita tonne varastoon. Koeta pitää siinä sun duunis puhtaasti perushoitoon painottuvana...Puhun nytte erikoissairaanhoidosta. En tiedä miten perustasolla homma toimii?onko siellä ph ph:na ja sh sh:na?

Ja varmasti jossakin vaiheessa on pakko aloittaa laajamittaisempi parin vuoden mittainen oppisopimuskoulutustyyppinen sairaanhoitajakoulutus kokeneille perus/lähihoitajille - ei paikallisilla luvilla perusterveydenhuoltoa järjestetä nykyisessä EU-Suomessa, vaikka taitoa ja tietoa perushoitajilla kuinka olisikin.

Viksu näkemys. Varmasti tottakin. Ainakin meikäläisen helppo uskoa.

Lähihoitajakoulutusta varmaan jatketaan siksikin, et säästetään palkassa... Paljonko lisää palkkakuluja tulis jos kaikki olis saikkareita.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Riitiäinen

Luin kirjotuksia niin pitkälle kun jaksoin...väsähin siinä vaiheessa kun taisteltiin tukkanuottasilla siitä kuka saa tiputella ja mitäkii. Ite oon lähihoitaja ja en oo elämänkuuna päivänä tiputellu mitään lirvinkejä, eikä oo ollu pakkomieltteenä päästäkkää tiputtelemmaan. Ainostaa harjoitteluissa oon ollu sh:n kaverina. Näkkyy nuita sairaanhoitajia olevan ihan tarpeeks, niin eiköhän sieltä aina joku löyvy. Minä en henkilökohtasesti ees ruppeis niihin hommiin, voin myöntää ihan avoimesti kantani että antaapa semmosten hoijella ne hommat jotka on siihen kouluttii käyny. Enkä halua hankkia mittään lupiakkaa. Ensinnäkkii minkä tähe pitäs lähihoitajana tehä sh:n tehtäviä ku eipä myö lähhoetajat suatas siitä sen enempätä pädyäkkää. Parempi ku pyssyy vaan siellä liinavuatekomerossa ja antaa potilaille/asiakkaille aikoo ja tekköö ne perushommat jotka meilee kuuluuki. Suattaa jonku mielestä kuulostoo aika karulta tämä minun kirjotus, mutta oon vaan vähä jytkeessä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Riitiäinen

niin ja sitten vielä.. ite oon kans keikkalaisena ja en ees halua mennä minnekkää osastoille hommiin ku siel on just tuommosta tuo meininki. Jos soittaavat osastoilta yhen päivän sijaisuuteen, en nää mittään tarvetta lähtee. Onneks oon suanu tehä mukavasti hommia kotihoidon puolella jonka koen itelle parhaimmaks, siellä ei oo kukkaa kyyleemässä ja nakittamassa hommiasa muille. Suapi olla ihan oma ihtesä ja tehä semmosia hommia mihin omat resurssit riittää. Huomasin eräällä pitkäaikaisosastolla sen että jos sattu pari lausetta liikoo huastelemmaan potilaitten kans, niin jo oli joku kuikkimassa ovelta tyyliin että eihän tuo kuulu sinun toimenkuvvaan. Pitäs koko ajan olla menossa tukka putkella, vaipattii vaihettaan potilaille ns. liukuhihna tekniikalla ja mummut huutaa että pyörryttää pyörryttää elekee niin kovasti käännelkö.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minä en henkilökohtasesti ees ruppeis niihin hommiin, voin myöntää ihan avoimesti kantani että antaapa semmosten hoijella ne hommat jotka on siihen kouluttii käyny. Enkä halua hankkia mittään lupiakkaa. Ensinnäkkii minkä tähe pitäs lähihoitajana tehä sh:n tehtäviä ku eipä myö lähhoetajat suatas siitä sen enempätä pädyäkkää.

Toimipaikkakohtaista tuo palkka-asia. Eräissä toimipisteissä kouluttautuminen ja sen kautta tehtäväkentän laajentaminen on ainoita keinoja jolla perushoitajat yms. voivat saada lisää palkkaa.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Riitiäinen

kyllä tiiän sen että turha tässä on naukua nuita palkka juttuja ja oonnii ihan tyytyväinen tähän tilanteeseen. Piäasia että se muutama sata ekua paukahtaa tilille tuossa viijen päivän piästä. Ammatti on tämä ja palakka on tämä. Oisha sitä voinu lähtee inssinööriksii lukemmaan, mutta ku ei oo meikäläisen kutsumusammatti se ja toiseksee eipä minun papereilla ois sinne ollu asiatakkaa. Enpä kuitenkaa oo sen takia yöunia menettäny. Kyllä tälläkkii palakalla pärjee, se on ihan varma, pittää vaan osata käyttee ne rahat ns. oikein. Niin oikein ja oikein...  :- jokuha voip tuosta nyt nousta takajaloilleen, että mikä se nyt tuo on puhumaan mikä on oikein ja mikä ei. Mulle se on sitä että suapi lainoo luhennettyä joka kuukaus ja pystyy leivän piällä kulettammaan muutakkii ku ylähuulta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos tää ei ollu vitsi, niin ei muuta kuin  :peukku: Tuollaista kieltä käyttävän kanssa olis kiva varmaan keskustella. *aivan ihastunut*. (stadilaiset ei saa sanoa nyt mitään)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Yhdyn Riitiäisen edelliseen kommenttiin. Ammatinvalintakysymys!!

Ei tätä hommaa rahan takia tehrä... :peukku:

Murphyn laki ruokailusta ensihoitajille: Kaikki hälytykset odottavat kunnes saat ruokalautasen eteesi!

Johtopäätös: onnettomuuksia sattuisi vähemmän jos ensihoitajat eivät koskaan söisi!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Yhdyn Riitiäisen edelliseen kommenttiin. Ammatinvalintakysymys!!

Ei tätä hommaa rahan takia tehrä... :peukku:

Onneks oli hymiö perässä. Kaikkea hommaa tehdään rahan takia.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vastailenpa tähän myös omalta osaltani. Työnkuvaani akuutilla kuuluu RR+painomittaukset, ruuanjakelu, vessattamiset, vuodepesut,verensokerin mittaukset, kirjaamiset (jos oon ollut koko päivän melkein yhden potilaan hoitajana), lämmön mittaukset, foley-pussien tyhjennys, potilaiden vastaanotto, (joskus sh:n raportin pito ) ja kaikenlaiset pienet tietokoneongelmat (ESIM.mirandan otot yms.) Eli kyl sitä työtä riittää ihan tarpeeksi ja monelle hoitajalle kerrallaan.

Pidän työstäni. Joskus kyl lähen lukemaan sh:ksi , mutta en vielä. Niin kauan kuin töitä riittää, niin olen tuolla.  :peukku: :P

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niin kauan kuin töitä riittää, niin olen tuolla.  :peukku: :P

Eli olet siellä lopun ikääsi. Ei kai tässä työt ole loppumassa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...