Jump to content
MAINOS

Perushoitajan työtehtävät akuutilla


Heluna

Recommended Posts

En tähän suostunut koska mun mielestä niitten olis pitäny palkkaa sitte mielummin ylimääränen sh sinne hommiin!

Juu, en minä halua sinua mitenkään riepotella mutta kuten lainauksessa kirjoitit, asioiden sujuvuus pitää järjestää jollain muulla tavalla. Tuo nyt on niin tyypillistä alalla, että pikku hiljaa lirutellaan lisähommia tehtäväksi verukkeilla a)hommat viivästyy kun joutuu odottelemaan että joku jolla on asiaankuuluva lupa tulee paikalle cool.png potilas kärsii ja kituu.

Älä usko kaikkea, ei pidä syyllistyä siksi ettei johto hoida lisää porukkaa paikalle.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 96
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Sisätaudeilla sellasen saa...

Ihan yleinen käytäntö? Sisätauteja huussissa on ympäri uuttamaatta, ei paljoa sano :-X

Sillon kun olin ph:na sisätautiosastolla töissä ja opiskelin saikuksi, yritin saada osittaiset luvat juuri yövuoroja helpottaakseni, se ei onnistunut. Vastuulääkärin kanta oli jokotai eikä mitään siltä väliltä.

Ok, mutta jokatapauksessa valtaosa perushoitajista ei iv hoitoja sairaalassa tee, se kandee muistaa ennekuin alkaa yleistämään alkuperäiselle kysyjälle ph:n työkuvaa akuutilla. Kyllä sitä muutakin hoitotyötä riittää kuin pelkät iv temput ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Mr_pete

Vielä vika viesti enen kuin lopetan. No tarkennuksena hyks ja meikku  :happy: enkä tosissaan tiiä et mitä olis lekurit sitte siihen oh:n juttuun sanonu!Enkä mä mielestäni yleistänyt...Tässä paikassa mihin keikkaa teen on melkein kaikilla perushoitaja nimikkellä työskentelevillä jonkin sortin iv luvat. Mutta mr_pete vaikenee (vain hetkeksi)  ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mun piti olla ihan hiljaa  ;). Sisätaudeilla sellasen saa...

Nyt minä saan sellaisen kuvan et....sun pitää olla hys..hys..  koska jossain hus:sin sisätautiosastolla sulle olisi myönetty ikäänkuin pöydän alta i.v luvat josta sun pitää olla hiljaa.  :o Oletko siellä sitten ainut perushoitaja jolle myönetty vai onko kaikilla siellä ?? Ihmettelen miten jossain voi olla erilainen käytäntö. Sitten tää vastuukysymys josta jo puhuttu. Miten sitten jos jotain tapahtuu ottaako kyseisen sairaala/ myöntänyt lääkäri vastuun siitä jos jotain tapahtuu. Tuntuu oudolta et yksittäselle perushoitajalle on myönetty i.v lupa. Koska käytäntö on yhtenäinen linja hus:sin sisällä.

Etulinjan mies

Kanyloi varjoaan nopeammin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No tarkennuksena hyks ja meikku  :happy: enkä tosissaan tiiä et mitä olis lekurit sitte siihen oh:n juttuun sanonu!.Tässä paikassa mihin keikkaa teen on melkein kaikilla perushoitaja nimikkellä työskentelevillä jonkin sortin iv luvat. Mutta mr_pete vaikenee (vain hetkeksi) 

Kävin ketjua läpi ja pistää silmää tuo teksti " jonkin sortin i.v luvat"  Mitä tarkoittaa tuo, olen ollut aina siinä uskossa että on vain yhdenlaisia i.v lupia, ei mitään välimuotoja.  :-

Mut maailma onkin täynnä yllätyksiä.  :o

Etulinjan mies

Kanyloi varjoaan nopeammin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Mr_pete

Joo ei mulla ole edelleenkään niitä iv lupia...edes pöydän alta myönnetty.  kerran olen kanyylin laittanu (keikalla) ja muuten olen lääkinnyt. Se että en tiedä mitä se oh tarkalleen meinas mutta näin se mulle asian selitti. Itekkin olen aina luullut että on vain yhdenlaisia iv lupia.Jonkin sortin iv luvilla tarkoitin taas sitä että ko.keikkapaikalla ph tekee niitä hommia...en sitten tiedä heidän luvistaan. Oletin että jos oma oh mulle ehdottaa tollasta ns "rajoitettua" niin kai sellanen on muuallakin mahdollista. Mutta selvittäkää ite omista mestoistanne asiaa...mulle on sanottu täällä että ph:n iv lupien saaminen on paikka ja tapauskohtasta, ainakin meillä...hussista en sitten tiedä enempää!Mutta lihakseen pistän täällä ihan luvan kanssa!Sitä en sitten tiedä onko se iv:sti lääkitsemistä (siis että pitäs olla luvat) kun sh iskee mulle pullon käteen ja sanoo että siinä on lääkelisäys...mene ja laita se tippumaan!Tämä siis omalla osastollani!Toivottavasti tää oli nyt yhtään edes tyhjentävä vastaus. :o

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Saman tyylinen koulutuspaketti on talossa edelleen uusille perus/lähihoitajille.

Perusterveydenhuolto vai esh?

Perusterveydenhoidon puolella. Koulutus ph:lle perustuu vapaaehtoisuuteen ja vuodeosastojen perushoitajat ovat innokkaimmin lupia hankkineet.

Sitä en sitten tiedä onko se iv:sti lääkitsemistä (siis että pitäs olla luvat) kun sh iskee mulle pullon käteen ja sanoo että siinä on lääkelisäys...mene ja laita se tippumaan!

Kyllä tämäkin vaatii kirjallisen luvan. Meillä ainakaan hoitaja jolla ei ole kirjallista iv/lääkityslupaa ei sääntöjä tiukasti tulkiten saa edes säätää tipan tippumisnopeutta.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Toki tiedän, että iv hoitoja toteuttaa monet ph:t sairaalan sisällä, mutta monesti kyse on ns omin luvin tehtävästä toiminnasta. Päivystysosastolla missä aikaan olin töissä, oli pari rautasta ph:ta, jotka toki jonkin verran iv-hoitoja tekivät, mutta ei niillä virallista lupaa siihen ollut. Ne oli vuosikymmenten saatossa hivuttaneet itselleen niitä hommia. Näissä kannattaa olla aika varma mitä tekee ettei ns perse kärähdä. Kyse on potilasturvallisuudesta.  :-

Mr_pete ja Bianca, onko teillä viralliset iv-luvat?

Jos haluaa tehdä kaikkea mitä sh tekee, suositeltavin tapa on opiskella sellaiseksi.

Opiskelen juuri sh:ksi :o

Joka paikassa on omat tavat. Meillä lh:n ja sh:n tehtävissä on hiuksen hieno ero - iv-luvallinen saa laittaa bolus lääkkeitä, mutta näitä lupia ei ole edes jokaisella sh:lla. Lh:na minä en voi iv lupia saadakaan. Tiputan /aloitan iv:sti lääkkeet ja nesteytykset mitä tiputuksena voi laittaa, jos en tiedä, kysyn ja jos bolus lääke, pyydän sen laittaan iv-luvallinen sh. Lh:llahan on lupa pistää s.c. ja työpaikkakohtaisella luvalla myös i.m. ;) Siksi opiskelenkin sh:ksi ku niin tympeää kauheessa kiireessä vaivata toisia boluksien takia..

Mut niinku sanoin, joka paikas on niiiin eri tavat ja käytäntö. Meillä ehkä näin pieni ero lh:n ja sh:n välillä, ku os:lla vain 2 lh.

Muokkaus:Lainaukset kuntoon -J-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lh:na minä en voi iv lupia saadakaan. Tiputan /aloitan iv:sti lääkkeet ja nesteytykset mitä tiputuksena voi laittaa,

Toisin sanoen toimit omin luvin. Jos teillä ei ole siihen lupaa, silloin se ei kuulu teidän toimenkuvaankaan.  :o

Meillä lh:n ja sh:n tehtävissä on hiuksen hieno ero
Se teidän sairaanhoitaja tekee muutakin siellä osastolla kun antaa iv lääkkeitä  ;)
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No tarkennuksena hyks ja meikku  :happy: enkä tosissaan tiiä et mitä olis lekurit sitte siihen oh:n juttuun sanonu!.Tässä paikassa mihin keikkaa teen on melkein kaikilla perushoitaja nimikkellä työskentelevillä jonkin sortin iv luvat. Mutta mr_pete vaikenee (vain hetkeksi)

Kävin ketjua läpi ja pistää silmää tuo teksti " jonkin sortin i.v luvat"  Mitä tarkoittaa tuo, olen ollut aina siinä uskossa että on vain yhdenlaisia i.v lupia, ei mitään välimuotoja.  :-

Tuo ilmaisu jonkin sortin luvista on mielestäni varsin korrekti, sillä työnantajahan sen määrittelee mitä iv-luvillaan tarkoittaa ja miten sellaiset itselleen saa. Oma on pukukaapissa, mutta muistaakseni siinä lukee jotain kanyloinnista, iv-lääkkeistä ja adrenaliinista.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mun i.v.-luvassa ei lue muuta kuin että mä saan antaa kaikkia lääkärin määräämiä lääkkeitä ja verituotteita. Ja saan aloittaa i.v.-nesteytyksen ja suorittaa invasiivisia mittauksia ja ottaa näytteitä eri pilleistä. :)

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mun i.v.-luvassa ei lue muuta kuin että mä saan antaa kaikkia lääkärin määräämiä lääkkeitä ja verituotteita. Ja saan aloittaa i.v.-nesteytyksen ja suorittaa invasiivisia mittauksia ja ottaa näytteitä eri pilleistä. :)

No niin, eli ihan eri tekstiä kuin meillä. Meillä mitään invasiivipaineita tai näytteitä lue.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No niin, eli ihan eri tekstiä kuin meillä. Meillä mitään invasiivipaineita tai näytteitä lue.

Meillä ne lukee. Ja mun mielestä ihan hyvä että ne siinä lukee. Aikoinaan Swaniin ei saanut koskea kuin lääkärit koska jos sen pillin kanssa sähläilee voi saada pahaa aikaan. Nyt on lupa ja pieni turva takana jos jotain käy.

Meidän i.v.-lupiin vaadittava tentti oli aika vaikea. Se HUS:n järjestä kahden päivän koulutus oli aika turha, mutta osaston oma tentti oli hankala. Sitä ei ihan opiskelematta läpi pääse.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: NannaMaarit

" Kyseisellä osastolla lähärit ottavat potilaita vastaan, tekevät potilaiden haastatteluja (taustatiedot, yms.), punnitsevat, mittailevat (rr, lämpö, pulssi, jne.), seurailevat (esim. vuorokausivirtanseuranta, etc.) ja tarkkailevat. Lisäksi he tekevät haavanhoitoja, huolehtivat lääkityksestä (saavat antaa lääkkeitä id, sc, im, iv ja tietysti po ja pr). Tosin esim. iv-luvat on suoritettava työpaikkakoulutuksena."

Ja lh:t tekevät tämän kaiken sairaanhoitajan duunin lähihoitajan palkalla? Miksi ihmeessä?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lh:na minä en voi iv lupia saadakaan. Tiputan /aloitan iv:sti lääkkeet ja nesteytykset mitä tiputuksena voi laittaa,

Toisin sanoen toimit omin luvin. Jos teillä ei ole siihen lupaa, silloin se ei kuulu teidän toimenkuvaankaan.  ;D

Meillä lh:n ja sh:n tehtävissä on hiuksen hieno ero
Se teidän sairaanhoitaja tekee muutakin siellä osastolla kun antaa iv lääkkeitä  ;)

Niin, ehkä me lh:t ollaankin tyhmiä tehdessämme sh:n töitä lh:n palkalla...?? Mä koen tämän vain itelle hyödyksi. Tosi oot Osku oikeessa, käytännössä meidän lh:t laittaa lääkkeitä "omalla luvalla" (eli os.hoi. luvalla :-X ) ... en kommentoi enempää. Tänään vipa työvuoro ja sit opinnot & keikkaelämä alkaa..Jes!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niin, ehkä me lh:t ollaankin tyhmiä tehdessämme sh:n töitä

Heh, oikeesti. Jos te viette antibioottipussukoita (jotka teidän sh todennäkösesti sekotti) tippumaan, se ei tarkoita että te teette sairaanhoitajan töitä. Edelleen, se teidän sh tekee siellä muutakin kun antaa lääkkeitä iv:sti. Miksi tämä on ph/lh:lle niin iso juttu? Onko ne ph:n perinteiset hommat jotenkin vähemmän hohdokkaita? Kukas ne siellä teidän osastolla tekee jos teidän pitää tehdä sairaanhoitajankin hommat?  ::epäilee::

ÄÄääh, nyt ei jaksa vääntää enää tästä. Joka tapauksessa valtaosa perushoitajista ei ole mitään sairaanhoitajalähihoitajia (foccen loistavaa termiä lainatakseni), eikä sellaisia haluakkaan olla. Joillekkin se tuntuu olevan vaan niin iso juttu kun pääsee laittamaan ab:n roikkumaan tippatelineeseen ja avaamaan rullasulkijan. Hei, mä teen samoja hommia kun sh!  ;D  :-X

Anteeksi kyynisyyteni, mutta kun ei jaksa...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niin, ehkä me lh:t ollaankin tyhmiä tehdessämme sh:n töitä

Heh, oikeesti. Jos te viette antibioottipussukoita (jotka teidän sh todennäkösesti sekotti) tippumaan, se ei tarkoita että te teette sairaanhoitajan töitä. Edelleen, se teidän sh tekee siellä muutakin kun antaa lääkkeitä iv:sti. Miksi tämä on ph/lh:lle niin iso juttu? Onko ne ph:n perinteiset hommat jotenkin vähemmän hohdokkaita? Kukas ne siellä teidän osastolla tekee jos teidän pitää tehdä sairaanhoitajankin hommat?  ::epäilee::

ÄÄääh, nyt ei jaksa vääntää enää tästä. Joka tapauksessa valtaosa perushoitajista ei ole mitään sairaanhoitajalähihoitajia (foccen loistavaa termiä lainatakseni), eikä sellaisia haluakkaan olla. Joillekkin se tuntuu olevan vaan niin iso juttu kun pääsee laittamaan ab:n roikkumaan tippatelineeseen ja avaamaan rullasulkijan. Hei, mä teen samoja hommia kun sh!   ;D 

Anteeksi kyynisyyteni, mutta kun ei jaksa...

Nyt en ymmärtänyt. Siis: meidän osastolla jaetaan huoneet vuoros oleville hoitajille - jos hoidan huonetta nro 5 ja siinä on 2 vuodepotilasta ja 2 jolla menee iv ab, minä hoidan ne...vuodepesut + muut & ab:t ihan "sekottelusta" alkaen. Saman tekee tottakai sh, jos hän hoitaa kyseistä huonetta.

Yleensä on niin helkkarin kiirettä, että ei tulis mitään, jos joka kerta pyytäisin työkaveria "voitko tehä jonku ab:n valmiiksi ja viedä mun sille ja sille potilaalle". Siksehkä meillä onkin niin vähän perushoitajia (2 ), ja keikkalaiset kaikki sh.

Mutta, siksipä minäkin jatkan opiskelua, että saan lisää varmuutta ja tietoa ja voin hyvillä mielin työskennellä vastaavissa paikoissa... eli myönnän että joskus on erittäin v-mäistä pyydellä sh laittamaan boluksia kun jokaisella on kyllä kiire muutenkin omissa potilaissa... Eipä tarvitse pyydellä enää 3,5v päästä  :-X

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niin, ehkä me lh:t ollaankin tyhmiä tehdessämme sh:n töitä

Heh, oikeesti. Jos te viette antibioottipussukoita (jotka teidän sh todennäkösesti sekotti) tippumaan, se ei tarkoita että te teette sairaanhoitajan töitä. Edelleen, se teidän sh tekee siellä muutakin kun antaa lääkkeitä iv:sti. Miksi tämä on ph/lh:lle niin iso juttu? Onko ne ph:n perinteiset hommat jotenkin vähemmän hohdokkaita? Kukas ne siellä teidän osastolla tekee jos teidän pitää tehdä sairaanhoitajankin hommat?  ::epäilee::

ÄÄääh, nyt ei jaksa vääntää enää tästä. Joka tapauksessa valtaosa perushoitajista ei ole mitään sairaanhoitajalähihoitajia (foccen loistavaa termiä lainatakseni), eikä sellaisia haluakkaan olla. Joillekkin se tuntuu olevan vaan niin iso juttu kun pääsee laittamaan ab:n roikkumaan tippatelineeseen ja avaamaan rullasulkijan. Hei, mä teen samoja hommia kun sh!   

Anteeksi kyynisyyteni, mutta kun ei jaksa...

Nyt en ymmärtänyt. Siis: meidän osastolla jaetaan huoneet vuoros oleville hoitajille - jos hoidan huonetta nro 5 ja siinä on 2 vuodepotilasta ja 2 jolla menee iv ab, minä hoidan ne...vuodepesut + muut & ab:t ihan "sekottelusta" alkaen. Saman tekee tottakai sh, jos hän hoitaa kyseistä huonetta.

Yleensä on niin helkkarin kiirettä, että ei tulis mitään, jos joka kerta pyytäisin työkaveria "voitko tehä jonku ab:n valmiiksi ja viedä mun sille ja sille potilaalle". Siksehkä meillä onkin niin vähän perushoitajia (2 ), ja keikkalaiset kaikki sh.

Mutta, siksipä minäkin jatkan opiskelua, että saan lisää varmuutta ja tietoa ja voin hyvillä mielin työskennellä vastaavissa paikoissa... eli myönnän että joskus on erittäin v-mäistä pyydellä sh laittamaan boluksia kun jokaisella on kyllä kiire muutenkin omissa potilaissa... Eipä tarvitse pyydellä enää 3,5v päästä

No tuosta nyt tulee mieleen et miksi sinä et perushoitajana tee perushoidot sen saikkarinkin potilaillle ja ammattitaitoinen Sairaanhoitaja tiputtele hänen tehtävään kuuluvat I.V lääkkeet... Näin meilläpäin  ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

" Kyseisellä osastolla lähärit ottavat potilaita vastaan, tekevät potilaiden haastatteluja (taustatiedot, yms.), punnitsevat, mittailevat (rr, lämpö, pulssi, jne.), seurailevat (esim. vuorokausivirtanseuranta, etc.) ja tarkkailevat. Lisäksi he tekevät haavanhoitoja, huolehtivat lääkityksestä (saavat antaa lääkkeitä id, sc, im, iv ja tietysti po ja pr). Tosin esim. iv-luvat on suoritettava työpaikkakoulutuksena."

Ja lh:t tekevät tämän kaiken sairaanhoitajan duunin lähihoitajan palkalla? Miksi ihmeessä?

Juu, kyllä tekevät. Ja ei kuulemma ole mitään valittamista. Peruspalkka kyseisellä osastolla on lähäreillä kuulemma hyvä (mikä on harvinaista yleensä terveydenhuollossa). Ja lähärin saikkarin peruspalkoissa ei kyseisellä osastolla ole mitään kamalan suuria eroja (muistaakseni kaveri on puhunut, että saikkarin peruspalkka on noin 60-100 € parempi kuin lähäreiden).

Lisättäköön vielä, että kyseisellä osastolla on duunissa reilusti enemmän lähihoitajia, kuin saikkareita. Ja ei kuulemma ole työympäristössä mitään valittamista (kaverit on nyt ollut kyseisellä osastolla duunissa 1-3 vuotta).  ;D

- Sinähän olet väsynyt, kun on oikein pussitkin silmien alla!

- Ei ne oo pussit, ne on tissit!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No tuosta nyt tulee mieleen et miksi sinä et perushoitajana tee perushoidot sen saikkarinkin potilaillle ja ammattitaitoinen Sairaanhoitaja tiputtele hänen tehtävään kuuluvat I.V lääkkeet... Näin meilläpäin

Meilläpäin taas on vuodeosastoja joille ei saatu yhtään sairaanhoitajaa kesälomasijaiseksi. Silloin oli ihan hyvä osaston toiminnan kannalta että löytyi perushoitajia jotka osasivat muutakin kuin perushoitoa. Ja saivathan nämä "sairaanhoitajaperushoitajat" jopa muutaman kympin korotuksen kuukausipalkkaankin tämän laajentuneen toimenkuvan seurauksena.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja saivathan nämä "sairaanhoitajaperushoitajat" jopa muutaman kympin korotuksen kuukausipalkkaankin tämän laajentuneen toimenkuvan seurauksena.

Ja näinhän sen pitää mennäkkin! Jos vasempaan käteen tulee lisää töitä niin oikeaan käteen rahaa(tai toisin päin)! Jos ja kun eräät aloittavat taistelun toimenpidepalkkioista lanssissa esim. I.V-kanyylinlaitto niin taitaa sota olla valmis? Jep, tämmöistä on muutama ensihoitoalan ihminen väläytellyt, jotka on vihdoin päättävässä asemassa, asiaahan tuo olisi, mutta taitaa vastaus olla "kun ootte laittanut ennenkin ilman palkkiota niin laitatte edelleenkin" angry.png

Hyvä esimerkki on nyt tuolla harjoittelupaikassani, jossa sairaanhoitajat(toki on poikkeuksia tilanteissa ja tavoissa) ei laita "viggoa", koska lääkärit saa siitä sen palkkion...

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos ja kun eräät aloittavat taistelun toimenpidepalkkioista lanssissa esim. I.V-kanyylinlaitto niin taitaa sota olla valmis? Jep, tämmöistä on muutama ensihoitoalan ihminen väläytellyt, jotka on vihdoin päättävässä asemassa,

Tuollaiseen taisteluun minäkin voisin lähteä mukaan. Sitä kun 80-luvun lopussa ei vielä osannut ajatellut näitä asioita loppuun saakka.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: NannaMaarit

Niin.

Varmasti on sellaisia perushoitajia, jotka ovat parempia kuin jotkin sairaanhoitajat koskaan elämänsä aikana, ja näinollen tekevät "sairaanhoitajan duunia". Riippuu hyvin paljon siitä, missä on töissä (kuinka "vaativa" työpaikka on), ja millainen asenne/kiinnostus on omaa ammattitaitoaan kohtaan. Mielestäni kyse ei ole iv-lääkkeistä, eikä edes boluksista, koska ne ovat vain "temppuja", kuten joku jo mainitsikin. Koirakin oppisi ne, jos sillä olisi kädet.  :P

Jos potilaan hoito on kokonaisvaltaisesti hallussa, kykenee hahmottamaan potilaan hoidon eri näkökulmista, ja mahdollisesti osaa esittää parannusehdotuksia -niin mielestäni on silloin yhtä pätevä kuin sh joka ei ole ollut työelämässä kovin kauaa. Ja ennenkaikkea, osaa toimia järkevästi yllättävissä tilateissa, tai edes jotenkin hahmottaa miten tietyt akuutit tilanteet hoidetaan.

Ongelmana mielestäni on se, että harva hoitaja ymmärtää sen vastuun, mikä olisi "sopivassa" mittasuhteessa toimenkuvaan nähden. On niitä, jotka hampaitaan kiristellen viettää työpäivänsä ja potilaiden hoito aivan retuperällä, ja sitten on  niitä hoitajia, jotka haluaa toimia anestesialääkärinä.

Mutta tuon jälkimmäisen kanssa on mukavempi olla työvuorossa, nimittäin ei tarvitse kurkkia puolella silmällä, miten hän tappaa/tappaako potilaitaan vahingossa.  =)

Ilahduttavaa on kuitenkin se, että täällä foorumilla näkee hoitajia, jotka suhtautuvat mielenkiinnolla omaan alaansa. Esim. linkki http://www.finnanest.fi/lehdet/2005/no_1/a_nurmi.pdf, kuka sen nyt ikinä laittoikaan, -oli aivan loistava.  :D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Mr_pete

ne ph:n perinteiset hommat jotenkin vähemmän hohdokkaita? Kukas ne siellä teidän osastolla tekee jos teidän pitää tehdä sairaanhoitajankin hommat?  ::epäilee::

ÄÄääh, nyt ei jaksa vääntää enää tästä. Joka tapauksessa valtaosa perushoitajista ei ole mitään sairaanhoitajalähihoitajia (foccen loistavaa termiä lainatakseni), eikä sellaisia haluakkaan olla. Joillekkin se tuntuu olevan vaan niin iso juttu kun pääsee laittamaan ab:n roikkumaan tippatelineeseen ja avaamaan rullasulkijan. Hei, mä teen samoja hommia kun sh!   

Anteeksi kyynisyyteni, mutta kun ei jaksa...

Vielä viimeisen kerran työnnän lusikkani tähän soppaan  Toivottavasti en ole käsittänyt väärin (korjatkaa please jos olen väärässä). Tuntuu että täällä halutaan väkisinkin ymmärtää väärin (koskien näitä iv yms juttuja). Siis tunnetustihan mä saan jumalattomat orkut siinä vaiheessa kun isken ab-pussukan roikkumaan telineeseen  ;D

Mulla on sellanen käsitys että perushoitajat ovat aika ahtaalla ainakin erikoissairaanhoidon puolella. Lisää vaan sairaanhoitajia ja perushoitajia palkkalistoille niin pääsee kaikki tekemään niitä hommia mitä kellekkin kuuluu! Mä varmaan oikeesti joutusin puhutteluun jos en suostus sulkemaa tippaa kun nesteet on loppu, vedoten perushoitajuuteeni    ;D

Et ei ole helppoo olla hoitajana. Nyt ollaan kuitenkin keskusteltu hyvin hyvin kapeesta hoidon osa-alueesta, kuten ollaan monasti todettukkin. Perushoito on se mikä meidät kaikkia työllistää eniten.Sitä mä teen ihan onnellisena, ilman pätemisen tarpeita.Koen että mua arvostetaan persoonanana ja hoitajana omalla osastollani.

Mikä sitten enään on perushoitajan perinteistä hommaa? mihin verrataan?kuka sen määrittää?Jos osastolla on 1-3 perushoitajaa ja loput on sairaanhoitajia (niitäkään ei ole tarpeeksi) yritäppä siinä välissä sitte sanoa että anteeks mä menen viikkaamaan liina vaatteita tonne varastoon. Koeta pitää siinä sun duunis puhtaasti perushoitoon painottuvana...Puhun nytte erikoissairaanhoidosta. En tiedä miten perustasolla homma toimii?onko siellä ph ph:na ja sh sh:na?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...