Jump to content
MAINOS

Mikä merkki ensihoidossa?


pekka

Recommended Posts

Lopullisena tavoitteena pitää minun mielestä ehdottomasti olla se että kaikki kentällä työskentelevät ovat saaneet saman tasoisen koulutuksen eikä porukan kategorisointia enää tarvita. Eli edelleen olen sitä mieltä että paljon kuluu energiaa triviaalin seikan pohdintaan, jos esimerkiksi koulutuksen kehittämiseen ja kentän tasoerojen tasoittamiseen (aikuis)koulutuksen keinoin käytettäisiin yhtä paljon energiaa voisivat asiat olla jo nyt paremmin.

Vai onko kuitenkin pohjalla pieni pelko siitä että autoritäärisen hierarkian vähenemisen myötä häviäsi hommasta se jokin kun ei enää olisikaan niitä vähemmän koulutettuja joiden suuntaan voi päteä... ;D Toivottavasti ei tällainen epäterve kunnian- ja vallanhimo ohjaa tätä(kin) asiaa... :-

Vaikea uskoa, että kaikkia saadaan ikinä samalle tasolle - kaikilla ei riitä pää tai kiinnostus vastuunottoon. Ikävä tilanne on sekin, että heti koulutuksen jälkeen ollaan niin nohevia, ettei edes ymmärretä omia puutteita. Näihin täysin sokeisiininkin olen törmännyt muutaman kerran.

Natsojenkeruuvimma pätemistarkoituksessa on yhtälailla ikävä ilmiö. Hierarkisessa järjestelmässä on toki puolensa, mutta kuten Dino tuossa mainitseekin epäterveen  vallanhimon, siinäkin on aukkonsa. Johtajatyypeillä voisi olla omat natsansa, jotka olisi saatu johtamiskoulutuksesta ja johtamistasokokeista.

Tasokokeet, merkitsemisjärjestelmät ja yksikkötunnukset pitäisi saada valtakunnallisesti yhtenäisiksi, jotta kaikilla merkeillä olisi oikeasti painoarvoa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 94
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Natsojenkeruuvimma pätemistarkoituksessa on yhtälailla ikävä ilmiö. Hierarkisessa järjestelmässä on toki puolensa, mutta kuten Dino tuossa mainitseekin epäterveen  vallanhimon, siinäkin on aukkonsa. Johtajatyypeillä voisi olla omat natsansa, jotka olisi saatu johtamiskoulutuksesta ja johtamistasokokeista.

Tasokokeet, merkitsemisjärjestelmät ja yksikkötunnukset pitäisi saada valtakunnallisesti yhtenäisiksi, jotta kaikilla merkeillä olisi oikeasti painoarvoa.

Ei niitä hyviä johtajia ihan noin vain kouluteta, se on nähty sairaalan seinien molemmin puolin. Hyvästä työntekijästä ei välttämättä saa hyvää pomoa - hyväksi pomoksi joko synnytään tai kehitytään pitkän ajan myötä. Ja millä oikeasti testaat hyvän johtajan? Miten sellaisen erottaa tentillä "hyvästä" johtajasta?

God save the king - cause no-one else will!

- Black Adder

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lopullisena tavoitteena pitää minun mielestä ehdottomasti olla se että kaikki kentällä työskentelevät ovat saaneet saman tasoisen koulutuksen eikä porukan kategorisointia enää tarvita.

Vaikea uskoa, että kaikkia saadaan ikinä samalle tasolle - kaikilla ei riitä pää tai kiinnostus vastuunottoon.

Jos on joskus päässyt alalle opiskelemaan niin kyllä pää riittää mihin tahansa ensihoidon työtehtävään - ei tämä edelleenkään mitään rakettitiedettä ole. Kiinnostuksen ja motivaation kanssa tietysti voi olla toisilla hieman eri tilanne, mutta onhan niitä hyviä keinoja nostaa motivaatioastetta jos tärkeäksi asia koetaan.

Se voi kyllä pitää paikkaansa että nykyisellä koulutusjärjestelmällä on vielä pitkään lähihoitajia tai vastaavia ensihoidon parissa, työvoimapula kun lienee ainoa syy miksi meitä kouluasteen tutkinnon suorittaneita vielä pyörii sairaaloissa ja lansseissa...

Ei niitä hyviä johtajia ihan noin vain kouluteta, se on nähty sairaalan seinien molemmin puolin. Hyvästä työntekijästä ei välttämättä saa hyvää pomoa - hyväksi pomoksi joko synnytään tai kehitytään pitkän ajan myötä.

Nykyinen systeemi terveydenhuollossa on surkea; se jolla on eniten pyrkyä ja joka on eniten kallellaan työnantajaan päin pääsee pomoksi. Näillä kriteereillä kun pomot valitaan niin ei ole ihme että johtajuus on ehdottomasti suomen terveydenhuollon yksi suurimmista (jollei suurin) ongelmista.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos on joskus päässyt alalle opiskelemaan niin kyllä pää riittää mihin tahansa ensihoidon työtehtävään - ei tämä edelleenkään mitään rakettitiedettä ole. Kiinnostuksen ja motivaation kanssa tietysti voi olla toisilla hieman eri tilanne, mutta onhan niitä hyviä keinoja nostaa motivaatioastetta jos tärkeäksi asia koetaan.

Rohkenen olla eri mieltä. Ihan mihin tahansa työtehtävään en ihan ketä tahansa päästäisi. Tavallisena kyytijullina minun tosin ei tarvitse siitä huolehtia.  ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos on joskus päässyt alalle opiskelemaan niin kyllä pää riittää mihin tahansa ensihoidon työtehtävään - ei tämä edelleenkään mitään rakettitiedettä ole. Kiinnostuksen ja motivaation kanssa tietysti voi olla toisilla hieman eri tilanne, mutta onhan niitä hyviä keinoja nostaa motivaatioastetta jos tärkeäksi asia koetaan.

Rohkenen olla eri mieltä. Ihan mihin tahansa työtehtävään en ihan ketä tahansa päästäisi.

Itse otinkin kantaa siihen riittääkö keskiverto kyytijullilla pää ensihoidollisiin tehtäviin. Mielestäni riittää vaikka lääkäriksi, kyse on ennemminkin motivaatiosta ja pitkäjänteisyydestä.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuonpa minäkin vielä oman lusikkani soppaan;

Olen kyllä vakaasti sitä mieltä että tiettyyn rajaan asti

kategorisointi/merkitseminen on ihan hyvä juttu.

Meillä sitä ei harrasteta sen enempää kuin ht/pt. Täällä periferiassa on vaikea löytää

edes L4 käsiin,jos enemmän porukkaa kun ei mitään merkkejä..

(yrittää siinä sitten kuikoilla kuka 190:n apukuskin paikalta tuli..)

Harjoituksissa ainakin reilusti ongelmia tuottanut,käytännössä harvemmin.

Tämän ht/pt jaottelun lisäksi toivoisin että porukka käyttäisi enemmän noita tutkintonimikkeitä.

Täällä on pirusti ENSIHOITAJIA ja harvalla kuitenkaan AMK tutkintoa.

Siis miksei siinä nimitarrassa voisi lukea suoritettu tutkintokin (tai edes lyhenne)..      :-

Tiedän,ettei tutkinto aina kerro todellisesta pätevyydestä,luvista,velvoitteista,mutta antaisi osviittaa..

Ja kun lisätään vielä ht tai pt niin ei luulisia tuottavan mitään ongelmia.

Ainakaan itseäni ei haittaisi..

Voisitko toistaa, mitä sanoit sen jälkeen kun olit sanonut:

”nyt kuuntele hyvin tarkkaan” ?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Täällä on pirusti ENSIHOITAJIA ja harvalla kuitenkaan AMK tutkintoa.

Siis miksei siinä nimitarrassa voisi lukea suoritettu tutkintokin (tai edes lyhenne)..

Työnantaja päättää toimen jossa työntekijä toimii, siihen ei tutkinto aina vaikuta. Toki jotkut voivat teettää itselleen nimitarran Ensihoitaja -tekstillä vaikka toimena olisi LVSK / sairaankuljettaja, mutta nämä itsestään pellen tekevät lienevät kuitenkin vähemmistö. Toivottavasti.

t: Janne, testattua perustason osaamista

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tiedän,ettei tutkinto aina kerro todellisesta pätevyydestä,luvista,velvoitteista,mutta antaisi osviittaa..

Ja kun lisätään vielä ht tai pt niin ei luulisia tuottavan mitään ongelmia.

Ainakaan itseäni ei haittaisi..

Juu ei tuo haittaa. Laitetaanko lisäksi valmistumisvuosi, siviilisääty ja seksuaalinen suuntautuminenkin.

Oikeasti... Minulla on tuollainen SatSHP:n perustason merkki (silloin kun muistan sitä pitää). Omasta mielestäni kentällä riittää HT/PT erottelu. Se miten selvästi se näkyy on ihan jokaisessa omassa harkinnassa, mutta jos jollakulla on pakottava tarve pönköttää omaa egoaan sillä että "olen perustasolla, mutta sentään sairaanhoitaja" niin siitä vaan. Sama toimii kyllä myös päinvastoin.

Sairaanlan sisälläkin saataisiin alkaa katsomaan työntekijän henkilökohtaisiin taitoihin eikä suoritettuun koulutukseen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tiedän,ettei tutkinto aina kerro todellisesta pätevyydestä,luvista,velvoitteista,mutta antaisi osviittaa..

Ja kun lisätään vielä ht tai pt niin ei luulisia tuottavan mitään ongelmia.

Ainakaan itseäni ei haittaisi..

Juu ei tuo haittaa. Laitetaanko lisäksi valmistumisvuosi, siviilisääty ja seksuaalinen suuntautuminenkin.

Oikeasti... Minulla on tuollainen SatSHP:n perustason merkki (silloin kun muistan sitä pitää). Omasta mielestäni kentällä riittää HT/PT erottelu. Se miten selvästi se näkyy on ihan jokaisessa omassa harkinnassa, mutta jos jollakulla on pakottava tarve pönköttää omaa egoaan sillä että "olen perustasolla, mutta sentään sairaanhoitaja" niin siitä vaan. Sama toimii kyllä myös päinvastoin.

Sairaanlan sisälläkin saataisiin alkaa katsomaan työntekijän henkilökohtaisiin taitoihin eikä suoritettuun koulutukseen.

Niin, ehkä ilmaisin asian hieman epäselvästi, mutta tarkoitin että jos kerran on "pakko" joidenkin  pönkittää

sitä egoaan ja käyttää titteliä ENSIHOITAJA (tms) siinä rintapielessään, koulutuksesta huolimatta, niin itse kyllä enemmän arvostaisin jos siinä lukisi  se IHAN OIKEASTI SUORITETTU TUTKINTO. Kuten sanoin, täällä kaikki ovat ensihoitajia.. Ja täällä ei päällepäin jannuista erota onko ht vai pt, se pitää päätellä autosta..

Sikäli ensihoidon kenttä on ihmeellinen,ettei  missään sairaalan sisällä kukaan kutsu itseään millä nimikkeellä tahtoo

ja hommaa vielä nimineulaa johon on tämä fiktiivinen tutkinto raapustettuna. Ei voi ymmärtää.. :-

Voisitko toistaa, mitä sanoit sen jälkeen kun olit sanonut:

”nyt kuuntele hyvin tarkkaan” ?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kuten sanoin, täällä kaikki ovat ensihoitajia.. Ja täällä ei päällepäin jannuista erota onko ht vai pt, se pitää päätellä autosta..

Teillä päin on sitten melkoisen tittelin kipeää porukkaa, jos jokainen perustasonkin jamppa kohottaa itsensä ensihoitajaksi, vaikka työsupimuksessa lukisin lvsk tai sairaankuljettaja.

Täällä nimitarrassa lukeva ensihoitaja -teksti yleensä tarkoittaa sitä, että työskentelee työpaikassaan ensihoitajan toimessa. Toki joillakin lukee vain nimi, mikä ei sekään ole huono vaihtoehto.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niin, ehkä ilmaisin asian hieman epäselvästi, mutta tarkoitin että jos kerran on "pakko" joidenkin  pönkittää

sitä egoaan ja käyttää titteliä ENSIHOITAJA (tms) siinä rintapielessään, koulutuksesta huolimatta, niin itse kyllä enemmän arvostaisin jos siinä lukisi  se IHAN OIKEASTI SUORITETTU TUTKINTO. Kuten sanoin, täällä kaikki ovat ensihoitajia..

Juu ymmärsin väärin. Täälläpäin ei ole kyllä kellään näkynyt tuollaisia ensihoitaja tekstejä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Puhe alkaa jo harhautua alkuperästään...sinänsä ihan hyvä, sillä keskustelulla asioita voi muuttaa. Suomen lääke- ja hoitotieteeseen juurtunut erittäin hierarkkinen järjestelmä on nykyisellään mielestäni huono asia, mutta esimerkiksi tuo merkki ei liene tehty hierarkkisuutta korostamaan sanan varsinaisessa merkityksessä. Luulen, että päätös ko. merkin käytöstä tulee jostain tarpeeksi korkealta ja siitä on lähinnä hyötyä suuronnettomuuksien pelastustoimen sun muille kenttäjohtajille (muistakaa Konginkangas).

Sic transit gloria mundi

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hoitotason ja perustason vois erottaa vaikka Päijät-Hämeen mallin mukaisesti punaisilla ja vihreillä housuilla. Eipä tuo ainakaan edusta maallikoille mitään hierarkiaa, mutta ht ja pt -jampat erottuu esim onnettomuustilanteissa hyvin. Raitojen määrästä tai housujen väristä riippumatta voi olla silti ylpeä ammatistaan, eikä raitamiehille ja punapöksyisille tartte kumarrella sen enempää. Jos tarvii niin jollain on kusta päässä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kommentillani ei ole todennäköisesti mitään annetavaa millekkään organisaatiolle tai laitokselle, eikä edes yksityishenkilölle, mutta haluan silti tuoda esille oman mielipiteeni ja ajatukseni.

Eli siis. Hameet päälle. Pellet!

Jos se natsahomma on niin alentavaa tai ylentävää niin voi painua.... :-  pois alalta!

Tosin en kiistä sitä etteikö kyseinen natsasysteemi olisi äärimmäisen naurettava ja korni!!

Laittaa nyt natsat kyytipoikien (huom! tarkoitan sekä perustason että hoitotason juntteja) paitoihin.....

Aivan jäätävää......

No... toisaalta... kyllähän titteli niin sairaalassa kuin sen ulkopuolellakin on tietenkin jostain hyvä selvitä. Mutta...

Opiskellessani olin harjoittelemassa erään sairaalan leikkurissa.

Tuon harjoittelun aikan minua luultiin kaksi kertaa lääkäriksi....  ;D

Ensimmäisellä kerralla norjalaiseksi lääkäriksi joka oli tuolloin käymässä sairaalassa.

Toisella kerralla minua luultiin uudeksi lääkäriksi kun olisin mennyt vain katsomaan leikkausta. Tuolloin minulle oltiin näyttämässä missä voi pukea "essun" päälle ja hyvä ettei oltu jo hanskoja tarjoamassa... ja kyselemässä tärkeitä...

Ja asian pointti.... KUN SANOIN ETTÄ EN OLE LÄÄKÄRI.... niin sain jäädä vain katsomaan leikkausta....

ELI jos joku sanoo että kentällä ei ehdi(eli siis kehtaa) sanoa millä tasolla on niin eikö viimeistään siinä vaiheessa ole hyvä avata suutaan jos joku pyytää tekemään jotain sellaista mistä A) ei itse tiedä mitään cool.png ei ole koskaan tehnyt tai C) ei lupien mukaan saa.

Eli suut auki ja tilanne haltuun....

Ja konginkankaat tulee sitten aina kerran 5 vuodessa.... Ja ne menee kuitenkin aina jossain määräärin perseelleen... Oli natsat tai ei!!!  :-

Taisitte muksut puksut, vähän yllättyä pyllättyä!!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No, eikös se olisi parempi, että olisi sanomattakin selvää, millasilla valtuuksilla siellä kukin pyörii?? Ausseissa kun olin, siellä oli lanssareilla olkapoletit. Pomomiehillä kultaset siivet ja peruslanssareilla punaiset. Kyllä liikahti punasiipinen mies, kun nakki viuhahti.

Lisäksi:

a) pelastuslaitosten puolisotilaalliseen organisaatioon status-systeemi sopisi mainiosti. Sillä pönkitettäisiin myös sakupandojen asemaa sekä työyhteisössä sekä kansalaisten keskuudessa.

cool.png nykyisen kattavan kannustinjärjestelmän kehittäminen. Kyllä mielelläni näyttäisin myös ulospäin, minkä tutkinnon olen suorittanut.

Natsavastaisimpia tuntuukin juuri olevan ne, kenellä niitä ei ole ;)

No one dies a virgin, Life screws us all

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Natsavastaisimpia tuntuukin juuri olevan ne, kenellä niitä ei ole :D

Kyllä, olen vaan kateellinen.

Kannattaa poiketa puolustusvoimain hylättyjen tavaroiden myymälöissä sekä muissa army-shopeissa; sieltä me natsattomat saatamme löytää hienoja kokardeja, poletteja yms. itsetunnonkohottajia... ;)
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Natsavastaisimpia tuntuukin juuri olevan ne, kenellä niitä ei ole ;)

Kyllä, olen vaan kateellinen.

Kannattaa poiketa puolustusvoimain hylättyjen tavaroiden myymälöissä sekä muissa army-shopeissa; sieltä me natsattomat saatamme löytää hienoja kokardeja, poletteja yms. itsetunnonkohottajia... :)

Kyllä mä olen jo vuosia sanonut, että ensihoitoonkin pitäisi saada kunnon virkapuvut! Niin leveä koppalakki, ettei hartiat kastu sateella ja kiliseviä mitaleja rinnuksiin tahtimarssia rytmittämään.

Tää suomalainen terveydenhuolto on hauska: monissa maissa esim. hoitohenkilökunta on selkeästi merkitty niin että nähdään millä oksalla ravintoketjussa kukakin on - Suomessa wirallisesti kaikki yrittää näyttää samoilta, mutta kun pintaa raapaisee niin onhan ne "arvomerkit" siellä edelleenkin... Samahan ne olisi olla virallisestikin näkyvissä, esim. keikkalaiseksi tulevaa helpottaisi huomattavasti kun nokkimisjärjestys olisi selvä jo heti ovelta. Enkä tarkoita nyt pelkästään ensihoitoa vaan terveydenhuoltoa yleisemminkin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mielestäni paras tapa:

-Kaikille siihen nimikylttiin TEO:n mukainen ammattinimike eli se tutkinto minkä olet suorittanut.

-Vaatetuksen värillä ero hoito- ja perustasoon.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 7 vuotta myöhemmin...
MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...