Jump to content
MAINOS

Mikä merkki ensihoidossa?


pekka

Recommended Posts

Muistaako kukaan perustelun sille, että miksi nämä tikkihirvitykset ylipäätään ykkössairaalan tietyille osastoille otettiin käyttöön? Tai voisiko joku tikkiliiviin mieltynyt kertoa, että mitä iloa ko. liivistä on? Ulkopuolisen silmissä se näyttää kovin epäkäytännölliseltä ja rumalta. Ja ainakaan omassa työyksikössä ei ole niin kylmä, että pitäisi lisävaatetusta käyttää - päin vastoin.

Kaitpa tuo on nimenomaan lämmitysmielessä otettu käyttöön. Verenkierto on huono vanhoilla hoitsuilla, ja sitten kun siellä kylmässä leikkaussalissa kököttävät paikallaan päivän niin paleltuvat.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 94
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Kaitpa tuo on nimenomaan lämmitysmielessä otettu käyttöön. Verenkierto on huono vanhoilla hoitsuilla, ja sitten kun siellä kylmässä leikkaussalissa kököttävät paikallaan päivän niin paleltuvat.

Onneksi vaihdevuodet korjaavat tuonkin asian.  8)

Meillä on myös ollut puhetta liivien hankkimisesta. Puheen tasolle se on jäänyt. Samoin kuten vihreiden työpukujenkin hankita. Ne kun maksavat niin paljon, että köyhällä toimialalla ole varaa niitä hankkia. Parhain heitto jonka olen kuullut asian tiimoilta on ollut se, että jos hommataan vihreät työvaatteet, niin pitää luopua yhdestä sairaanhoitajasta.

Toisaalta, olisihan se aika miehekästä saada kulmaraudat kaulaan. Jos vaikka AURA-tason mukaan tulisi natsoja, vähän siistiä. Näkisi heti kuka on milläkin tasolla.  >:D

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tämä keskustelu on mun mielestä lähinnä huvittava. On varmasti hyvin pitkälti kiinni siitä millaisella kokoonpanolla töitä tehdään, että tarvitaanko erilaisia tunnuksia vai ei. Onnettomuuspaikalla L4 on todellakin erotuttava, hihamerkkien käytännöllisyydestä ja hyödystä en rehellisesti sanoen tiedä. Sairaalan sisällä voi työtä helpottaa tunnistettavuus jos on isompi hässäkkä. Meillä kyllä kaikki tietävät toisensa ja yleensä lääkärikin tietää kuka hoitaja on siinä se potilaasta vastaava hoitaja, tai kenen työparin kanssa sitä potilasta hoidetaan. Ja jos ei tiedä, niin sitten sanotaan >:D

Omassa työyksikössäni puhuttiin, että pitäisikö vastaavan hoitajan erottua jotenkin porukasta. Pitäisikö olla joku rotsi, minkä taskuun virven saisi näppärästi. Asia yllättäin lähti hieman huumoripitoiselle linjalle  8) Maalailtiin mahtavia kuvia neonpunaisista liiveistä etc. Oikeasti kukaan ei halua mitään tunnusta. Vuorossa olijat tietää kuka on vastaava ja ulkopuolisille se selviää toiminnan myötä. Vastaava tietää tehtävänsä ja toimii sen mukaan...ilman ulkoisia tunnuksiakin. Näin meillä. *...enkä katso pahalla jos muualla mennään toisin...mulle on ihan sama onko tunnuksia vai ei...*

Totuus ei pala tulessakaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minä täällä sairaalan sisäpuolella funtsin, että eikö tärkeintä ole kuitenkin se, että jokainen itse tietää oman pätevyytensä ja osaamisensa ja osaa sen sujuvasti tarpeen vaatiessa ilmaista? Ensihoidon systeemeistä en osaa sanoa tarvitaanko ulkoisia pätevyysmerkkejä.

Sodassa, rakkaudessa ja yleisessä vitutuksessa kaikki on sallittua.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä ainakin olisi hyvä jos vastaanottavalla=vuoron vastaavalla hoitajalla olisi jokin liivi työasun päällä ja siinä liivissä paljon taskuja. Mukana kun pitää kantaa niin tavan puhelin, kuin virvekin, niin alkaa työasun taskut olla jo aika pullollaan. Se, että siinä lukisi vielä triagehoitaja tms helpottaisi sakuja ja muitakin tietämään kuka ottaa vastaan potilaan ja tekee luokituksen. Nythän meillä on ollut pikku lätkät joka hoitoryhmässä, missä kukin työskentelee. Ja ei sen liivin kanssa minnee syömään kannata mennä, kun kaikki se mukana kannettava rojukin jää tuuraajalle. Nyt, kun olemme uudella polilla (on muute aika pramea :D ), täällä on myös ilmastointi 2000 lukua, on täällä melko kylmä. Näin yöaikaan tikkiliivi olisi ihan paikallaan, kun paleltaa. No täällä kökitään avopaita tms päällä.

Yeah, right! Like I'm going to put that icky thing in my mouth.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Selventävät merkit ovat isommilla keikoilla (autoja 3-5 kunnan alueelta) avuksi. Kaikki eivät tunne toisiaan kuten sairaalan sisällä yhden osaston väki. Hoitotasomerkki kertoo, että jampalta voi odottaa ainakin jonkin tasoista osaamista ja näinollen hänelle voi antaa vaativammankin nakin/potilaan ilman, että tarvitsee alkaa kuulustelemaan. Nämä monipotilastilanteet ovat lähes poikkeuksetta traumatilanteita, eikä yhden potilaan sydäntapahtumia. Traumapotilaat hyötyvät nopeasta kyydistä eli kultainen tunti on käytettävä johonkin muuhun kuin ihmisten osaamisen selvittämiseen. 

Liivien tai merkkien tarkoitus ei ole ilmaista arvoasteikkoa paraatimielessä vaan selventää tilannetta, joka useimmiten on muuten kaoottinen. Toki ihminen, jolle auktoriteetit tai armeija on kauhistus, saa näppyjä näistä, mutta muutaman kerran isommassa tapahtumassa mukanaolleena voin kertoa, että homma helpottuu heti, kun johtajat on merkitty liivein. Samoin jos tiedän, että jonkun huonohappisen potilaan luona on jo hoitotason ensihoitaja, ei minun tarvitse mennä sinne säätämään, vaan voin hakea toisen potilaan kiusattavakseni. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hieno ketju, pääasiassa sairaalan sisäpuolella työskentelevät henkilöt eivät suostu ymmärtämään että helppo tunnistaminen helpottaa työskentelyä ulkohommissa. Toki asiast voi toteuttaa monella tavalla, mutta jos isot herrat ovat tuollaisen päättäneet, niin pitäisikö työntekijöiden kieltäytyä niiden käytöstä?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

ShJekylin ja Aatun kommentit kitetyytävät hyvin omat ajatukseni. Sekä sairaankuljettajan että päivystyksen hoitajan roolissa olleena voisin kommentoida asiaa vielä. Sairaankuljettajana törmää liian usein (lue: päivittäin) potilasta sairaalaan luovuttaessa seuraavaan tilanteeseen:

menet sairaalan ovesta sisään potilaan kanssa ja näät hoitaja 1, jolta ystävällisesti kysyt oletko sinä vastaanottava hoitaja?

Hoitaja 1 vastaa: en

Minä: kuka on vastaanottava hoitaja?

Hoitaja 1: Maija

Minä: mistä voin löytää Maijan?

Hoitaja 1: en minä tiedä

Seuraavaan hoitajaan törmätessäni kysyn taas: oletko sinä Maija vastaanottava hoitaja?

Hoitaja 2: en

Minä: mistä voin löytää Maijan?

Hoitaja 2: en minä tiedä

Jne.

Yleensä neljännen tai viidennen hoitajan kohdalla osun vahingossa Maijaan vastaanottavaan hoitajaan. Joten jos vastaanottavalla hoitajalla olis jonkinlainen merkintä työvaatteissaan voisi hänet jopa läytää.

Päivystyksen vastaanottavan hoitajana en luonnollisesti haluaisi käyttää minkäänlaista merkkiä tai tunnistetta koska:

1. minut tunnistettaisiin liian nopeasti

2. minun pitäisi aktiivisesti olla vastaanottamassa potilaita

3. joutuisin kantamaan vastuuta sen pakoilemisen sijasta

Ymmärrän että kaikki uusi ja vieras aina pelottaa. Mutta jos ne naurettavat, itsetuntoa laskevat tai nostavat merkit edes jonkun työtä helpottavat, ovatko ne sitten lopulta niin paha asia?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Yllättävän paljon energiaa käytetään sellaisen asian pohdintaan joka tulee keskimääräiselle suomalaiselle sairaankuljettajalle vastaan enintään kerran viidessä vuodessa tjsp. Itsellä en edes muista milloin olisin ollut tilanteessa jossa useita vieraan paikkakunnan yksiköitä olisi ollut kohteessa samaan aikaan; pienten paikkakuntien onni että yleensä kohteessa häärivät sairaankuljettajat tunnetaan tiedetään jopa ihan henkilökohtaisella tasolla.

Mutta jossakin Konginkankaan suuruusluokkaa olevassa keississä johon yksiköt saapuvat suurin piirtein samaan aikaan kohteeseen on sairaankuljettajien rankkaaminen varmasti perusteltua. Vielä kun virallinen status korreloisi hoitotaidon ja todellisten hoidollisten tulosten kanssa samassa suhteessa kuin puheissa, niin asiathan olisivat hyvin...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse koen turvalliseksi "verhoutua" perustason merkin taakse. Näin on epätodennäköisempää että kukaan erehtyisi antamaan minulle ylitsepääsemättömiä tehtäviä. Vielä kun siihen merkkiin saisi lisättyä työkokemus; alle vuosi, elvytyksiä 0  ;D tietäis kaikki jo kaukaa et toi on ihan raakile

Älykäs tuntee toiset, viisas tuntee itsensä. - Lao Tsu

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Yllättävän paljon energiaa käytetään sellaisen asian pohdintaan joka tulee keskimääräiselle suomalaiselle sairaankuljettajalle vastaan enintään kerran viidessä vuodessa tjsp. Itsellä en edes muista milloin olisin ollut tilanteessa jossa useita vieraan paikkakunnan yksiköitä olisi ollut kohteessa samaan aikaan; pienten paikkakuntien onni että yleensä kohteessa häärivät sairaankuljettajat tunnetaan tiedetään jopa ihan henkilökohtaisella tasolla.

Mutta jossakin Konginkankaan suuruusluokkaa olevassa keississä johon yksiköt saapuvat suurin piirtein samaan aikaan kohteeseen on sairaankuljettajien rankkaaminen varmasti perusteltua. Vielä kun virallinen status korreloisi hoitotaidon ja todellisten hoidollisten tulosten kanssa samassa suhteessa kuin puheissa, niin asiathan olisivat hyvin...

On totta, että ei noita kovin usein kohdalle osu. Tuo kerran 4-5 vuoteen pitää aika hyvin omalla kohdalla, kun ne todelliset isommat onnettomuustilanteet huomioidaan.

Meillä ei taas tarvitse kovin kummoinen tilannen olla, kun ainakin yksi tai useampi lähialueiden saku on samalla tehtävällä. Omalla työkokemuksella toki jo useimmat työntekijät tunnen ja heidän tasonsa tiedän, mutta nykypäivänä kun ei enää ole kovin työpaikka sidonnaista ja porukka kulkee parhaan palkan, ja työolojen perässä on myös vaihtuvuutta.

Etäisyyksistä johtuen meillä ei edes kovin pienillä väliajoilla tule yksiköt kohteeseen, eli kyllä se silloinen L4/3 joutuu tekemään ihan hoitohommia pitkään ennen pelkän johtovastuun, ja johtajan pestin hoitamista. Lisäksi tietenkin pitää jo suunnitella johtamisprosessia, ja yksiköiden tehtävien priorisointia eteenpäin sen hoitotyön ohella.

Poikamies voi olla idiootti tietämättään, ukkomies ei ikinä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Päivystyksen vastaanottavan hoitajana en luonnollisesti haluaisi käyttää minkäänlaista merkkiä tai tunnistetta koska:

1. minut tunnistettaisiin liian nopeasti

2. minun pitäisi aktiivisesti olla vastaanottamassa potilaita

3. joutuisin kantamaan vastuuta sen pakoilemisen sijasta

Jokainen vastaa ihan itse siitä miten vastaavan (vastaanottavan..) hoitajan tehtävät hoitaa. Jos on laiska ja hommat ei kiinnosta...niin on ihan sama, vaikka päällä olisi se neonpunainen liivi. Mun puolesta meille voidaan laittaa vaikka hihamerkit hoitopukuun...ei kaada mun maailmaa. Ja toki jos työnantaja haluaa jonkun tällaisen systeemin, niin mulle se on ihan sama. Jos se vaikka helpottaisi jonkun elämää  ;D

Totuus ei pala tulessakaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuntuu että tää keskustelu nyt hieman levähtänyt alkuperää tarkoitettua suuremmaksi, mutta jatkan siitä  ;D

Toiset joo sitä mieltä näin karkeasti, että minkään ei tarvitsisi erottaa lanssikuskeja toisistaan, kaikki samalla viivalla olevia monien mielestä. Joo eihän siinä oikeasti mitään vikaa tuossa ajatuksessa ole...mutta kyllä mä silti kallistun tuolle kannalle, että hyvä jos jossakin jotain merkkiä käytössä on. En siis tosin väitä että sellaisia itselleni haluaisin. Olisi se vaan keikalla silti kiva tietää ketä siellä paikalla on, kuka lääkäri, kuka hoitotasolla esim. tehtävän jakoa helpottaakseen yms.

Jos tuohon ajatukseen lähtee, että näitä tilanteita nyt niiiiiiiiiiin harvoin niin miksi niitä varten mitään tällaista. Sen mukaan voisi karkeasti ajatella, että hittoako me harjoitellaan mitää tiettyjä tilanteita yleensäkään...niitä kun nyt on niiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin harvoin. Oman kokemuksen pohjalta vaan vaikka työskentelen pienellä paikkakunnalla, paljon teen silti yhteistyötä viereisten alueiden lanssikuskien kanssa keikoilla ja mulla ei todellakaan käsitystä kuka millä tasolla ja yleensä kerkeä alkaa siinä kyselemään, kellä lupa laittaa tätä lääkettä? Hoi...tänne päin sellainen.

Hoitoala: paljon se ottaa, vähän se antaa. Sen vähän puolesta

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En tiedä miten muut asian kokee, mutta ainakin kun minä olen ollut kohteessa missä on ollut useampi yksikkö paikalla, siinä on yleensä vaan sujuvasti tartuttu hommiin ja hoidettu yhdessä potilaita eikä mietitty kuka saa mitäkin lääkettä vetää ruiskuun. Ja ihan sujuvasti on sujunut. Siinä mielessä nää perustelut ontuvat kovastikkin. Toki on kyse minun henkilökohtaisesta mielipiteestäni ja joku muu voi tietysti tarvita tueksi ne natsat oman tai kaverin hihaan että hommat sujuisi jouhevammin.

Toki asiast voi toteuttaa monella tavalla, mutta jos isot herrat ovat tuollaisen päättäneet, niin pitäisikö työntekijöiden kieltäytyä niiden käytöstä?

Ei tietenkään, mutta kyllä herrojen päätöksistä voi keskustella ja arvioida niiden järkevyyttä. Herrat kun  ei aina pelkkiä hyviä päätöksiä tee ;D
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meidän suunnassa ei ole mitenkään harvinaista, että eri firmojen yksikköjä saattaa olla samassa paikassa. Merkeistä näkisi sitten heti onko perus- vai hoitotasolla. Mielummin sen hätätilapotilaan antaa hoitotason kavereille. Sitä en väitä ollenkaan ettei perustason kaverit pärjäisi potilaan kanssa (tunnen monta perutason kaveria, joilla hyvä tietotaitotaso), mutta on potilaan edun mukaista, että häntä valvoo kuljetuksen aikana laajemman hoitoluvan omaava kaveri.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Se olisi tähän sekamelskaan jo iso helpotus jos kaikilla lukisi edes se koulutus siinä jossain rinnuksissa, lähihoitaja, pelastaja, sh, eh vai lekuri. Se, että ollaanko hoitotasolla vai millätasolla on mun mielestä siinä vaiheessa lähes yhdentekevää.

Jos joku näkee nämä hihamerkit ja muut natsat tarpeelliseksi alueellaan, niin siitä vaan - ei se multa ole pois. Kaikki tuntuu muutenkin tekevän asioita tässä maassa omalla tavallaan  ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Alan pomoportaassa on huomattu parantamisen varaa ja halutaan selventää tilannetta. Pomot, ensihoitolääkärit ym. eivät tunne kaikkia toimijoita ja heitähän tämä järjestely auttaa eniten - viime kädessä toivottavasti myös potilaita.

Suurimpaan ääneen kehityksen kulkua tuntuvat vastustavan ne, jotka vähiten  kyytiä ajavat.

Olisipa vertailukohtia kumpi on parempi ja kuinka paljon: selvästi merkityt yksiköt/hoitajat vai Ellun kanat-järjestelmä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Alan pomoportaassa on huomattu parantamisen varaa ja halutaan selventää tilannetta. Pomot, ensihoitolääkärit ym. eivät tunne kaikkia toimijoita ja heitähän tämä järjestely auttaa eniten

Eipä ole pomoja eikä ensihoitolääkäreitä kentällä näkynyt..

Tietysti jossain palavereissa pomoista vois olla hienoa katsella minkälaisia räniköitä kavereilla rintapielissa roikkuu... ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Se olisi tähän sekamelskaan jo iso helpotus jos kaikilla lukisi edes se koulutus siinä jossain rinnuksissa, lähihoitaja, pelastaja, sh, eh vai lekuri. Se, että ollaanko hoitotasolla vai millätasolla on mun mielestä siinä vaiheessa lähes yhdentekevää.

Jos joku näkee nämä hihamerkit ja muut natsat tarpeelliseksi alueellaan, niin siitä vaan - ei se multa ole pois. Kaikki tuntuu muutenkin tekevän asioita tässä maassa omalla tavallaan  ;D

Mielestäni on ihan hyvä merkitä perus- ja hoitotaso, koska kuka vaan edellä mainituista voi olla hoito- tai perustasolla. Pitkän työkokemuksen omaava ht lähihoitaja tai lvm ovat varmasti pätevämpiä kuin juuri valmistunut sh perustasolla. Tai toisin päin. Onhan niitä myös epäpäteviä hoitotasonkin jamppoja, että aina ei voi natsoihin luottaa, mutta ei se koulutuskaan kaikille ammattitaitoa tuo.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse kannatan näkyvää tasojen merkkausta vielä niin, että sitä merkkausta valvoo vastuulääkäri (shp). Eli kun jonkun tentin on suorittanut saa "natsat" ja ne pitää palauttaa, jos tentti vanhenee, eikä saa uusittua. Tällöin todellakin tietäisi millä tasolla kukakin pelaa, kun ne autojen teippaukset ei kerro tasosta/vastuusta yhtään mitään. Erohan tulee lähinnä siinä, että hoitotasolla on velvoite ja perustasolla lupa hoitaa tiettyjä asioita. Ei voisi enää hoitotasoiset piiloitella velvotteitaan eikä perustasoiset ylittää lupiaan.

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kätilöopiskelijoilla on ollut aikoinaan työvaatteessa/opisk.puvussa merkit sen mukaan, minkä vaiheen opiskelija oli(loppui joskus 60-70-luvulla). 1. merkin sai kun oli opiskellut puoli vuotta, toisen vuoden opiskelun jälkeen ja kolmannen, kun valmistui. Tällöin siis klö-tutkinto suoritettiin sh-tutkinnon jälkeen.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lopullisena tavoitteena pitää minun mielestä ehdottomasti olla se että kaikki kentällä työskentelevät ovat saaneet saman tasoisen koulutuksen eikä porukan kategorisointia enää tarvita. Eli edelleen olen sitä mieltä että paljon kuluu energiaa triviaalin seikan pohdintaan, jos esimerkiksi koulutuksen kehittämiseen ja kentän tasoerojen tasoittamiseen (aikuis)koulutuksen keinoin käytettäisiin yhtä paljon energiaa voisivat asiat olla jo nyt paremmin.

Vai onko kuitenkin pohjalla pieni pelko siitä että autoritäärisen hierarkian vähenemisen myötä häviäsi hommasta se jokin kun ei enää olisikaan niitä vähemmän koulutettuja joiden suuntaan voi päteä... ;D Toivottavasti ei tällainen epäterve kunnian- ja vallanhimo ohjaa tätä(kin) asiaa... :-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Alan pomoportaassa on huomattu parantamisen varaa ja halutaan selventää tilannetta. Pomot, ensihoitolääkärit ym. eivät tunne kaikkia toimijoita ja heitähän tämä järjestely auttaa eniten

Eipä ole pomoja eikä ensihoitolääkäreitä kentällä näkynyt..

Tietysti jossain palavereissa pomoista vois olla hienoa katsella minkälaisia räniköitä kavereilla rintapielissa roikkuu... ;D

Täällä asiaa ajava ensihoitolääkäri pyörii vielä ajoittain myös kentällä. Ja heitähän ne merkit nimenomaan palvelee. Tietenkin olisi parempi jos merkit saisi vain testit ja tentit läpäistyään valvovalta organisaatiolta, mutta toistaiseksi ainakin on merkit pysynyt kohdallaan, eikä kukaan Wannabe ole itselleen kuulumattomia merkkejä käyttänyt.

En koe kyseisen merkin parantaneen työntekoa mitenkään, mutta ei se ole heikentänytkään sitä.

Työskentelen myös hoitoyksikössä jossa ei niitä teippejä ole. Eli se status koki aika kovan inflaation, kun niitä joka toisen auton kylkiin alettiin liimaamaan.

Lisäksi saman EH lääkärin ajamia asioita on 0 tunnus hoitoyksikölle... esim 190 ja niitä jo pari onkin alueella käytössä. 0 tunnuksen saanti kriteerit oli ainakin joskus: Kaksi terv. huollon tutkinnon suorittanutta ja hoitotason velvoitteella olevaa sairaankuljettajaa. Lisäksi valmius 24/7.

Siihen en ole vielä vastausta saanut miten merkataan se saman kunnan toinen hoitoyksikkö, onko se sitten 190A ja 190B vai miten?

E: Juu pääkaupunkiseudulla se 190 on lääkäriyksikkö, mutta täällä se on pelkästään L0. Löytyy täältä myös 195 perustason autona, ja ko tunnus merkkaa jossain myös hoitoyksikköä.

Poikamies voi olla idiootti tietämättään, ukkomies ei ikinä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Helsingissä 190 on lääkäriyksikkö, muualla hus ja hyks alueella lääkäriyksikönä MH-01 (kopteri ja MH-011 (auto). Muuten numerointi kulkee siten, että KUPen alueella X95 hoitoyksikön tunnus ja muualla X90 (24/7h+h) ja jos kunnassa kaksi hoitoyksikköä eri asemilla, on tunnus aseman mukaan, eli esim. espoossa 290 ja 490. Jos samalla asemalla, niin tunnus kulkee tavalla X90, X91, X92 ja perustaso X93 ->.  Jos taas kunnan ainoa hoitoykskkö osanaikaa välittömässä ja osan varalla on tunnus silloin X91. Samoin jos ykskkö miehitetty h+p, mutta olisi 24/7 välitön. Numeron antaa shp + häke, eli sama inflaatio mikä kävi "hoitoyksikkö" tekstien kanssa ei pitäisi olla mahdollista. Numero kertoo, ei tekstit.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...