Jump to content
MAINOS

eristys ja omaiset


Annastiina

Recommended Posts

Kertokaas miten teilläpäin toimitaan tilanteessa, jossa potilaalla on MRSA/TRPA/VRE/tms. eristystä vaativa pöppönen ja osaston lääkärin päätöksellä potilas on siirretty isoon huoneeseen (4 henk.) ja oviin on pitänyt merkitä tartuntaerityslätkät. Muiden potilaiden omaiset kummastelee kovasti mistä on kyse??

Kertokaas fiksu ja oikea tapa tällaiseen, meilläpäin näitä on nyt pari tapausta tullut ja aina vaan tuntuu menevän pasmat sekaisin ja änkytys jokaisella työntekijällä alkaa. Kukaan vakituisistakaan ei osaa auttaa tässä dilemmassa...Ethän sinä saisi kertoa toisen tietoja ulkopuolisille mutta toisaalta pitäähän vieraitten osata varoa kuitenkin tartuntaa???

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Meillä ei laiteta potilashuoneiden oviin eristys kylttejä, vaan ohje vierailijoille jos pyydetään ottamaan yhteys henkilökuntaan ennen huoneeseen menoa. Hoitaja on kertonut vierailijalle tarvittavat toimenpiteet. Hyvin on toiminut tämä systeemi.ainaskin meillä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Vähän nyt liippaa aiheesta, mutta kun on kyse MRSA -potilaasta, jonka kanssa on ohjeeksi annettu, että pitää aina pukeutua vihreään kertakäyttöiseen suojapukuun, kun menee ½m lähemmäksi. Aina kun vie tätä potilasta WC-hen, kyselee muut potilaat ja heidän omaisensa syytä moiseen. Miten pitäisi toimia? Mä oon ihan pihalla.. Muutenkin mulla menee nää erityskäytännöt jokseenkin ohi ymmärryksen, kun jokaisessa paikassa on vähän erilainen käytäntö ja lääkärin antama ohjeistus.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kaiken järjen ja omien käsityksieni mukaan MRSA- altistukset /kantajat pyritään sijoittamaan yhden hengen huoneeseen, jotta MRSA ei pääsisi leviämään. Näitä tapauksia tulee jatkuvasti ilmi, jossa potilas on saanut MRSA:n ollessaan 4:n hengen huoneessa, jossa yksikin on kantaja.

Kaikkien turvallisuuden vuoksi pitäisi edellyttää oikeanlaista varustautumista ja eristäytymistä osastolla .. ::)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vähän nyt liippaa aiheesta, mutta kun on kyse MRSA -potilaasta, jonka kanssa on ohjeeksi annettu, että pitää aina pukeutua vihreään kertakäyttöiseen suojapukuun, kun menee ½m lähemmäksi. Aina kun vie tätä potilasta WC-hen, kyselee muut potilaat ja heidän omaisensa syytä moiseen. Miten pitäisi toimia? Mä oon ihan pihalla.. Muutenkin mulla menee nää erityskäytännöt jokseenkin ohi ymmärryksen, kun jokaisessa paikassa on vähän erilainen käytäntö ja lääkärin antama ohjeistus.

Mikäs eristys se tullainen on, että potilaan kanssa kuljeskellaan pitkin osastoa...  huh.gif ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Huoneissa ei ole omia wc:itä. Sellainen eristys...

Ja teillä ei ole port-á-tiivejä, sorsimuksia, alusastioita yms? Eikös sellainen vihree takkikin maksa jotain 4 egee, tekee päivässä parin hoitajan kuukausipalkan!

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ohjeen mukaan pitää kävelyttää. En ole se, joka tämän asian on päättänyt.. kunhan olen yrittänyt herättää ihmetystä osastolla. Ja sitä on noussut, mutta lääkäri on tätä mieltä. Nyt olen tosin ollut siltä osastolta jokusen aikaa pois, mutta en usko tilanteen siellä muuttuneen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ohjeen mukaan pitää kävelyttää. En ole se, joka tämän asian on päättänyt.. kunhan olen yrittänyt herättää ihmetystä osastolla. Ja sitä on noussut, mutta lääkäri on tätä mieltä. Nyt olen tosin ollut siltä osastolta jokusen aikaa pois, mutta en usko tilanteen siellä muuttuneen.

No sitten voi kyseenalaistaa sen suojatakin. Eipä site tarvi jos ei eritteet lentele.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kuulostaa aika erikoiselta, et eristyspotilaat laitetaan tieten tahtoen isoon huoneeseen! Meillä niitä tietty on aika vähän, mut laitamme ne aina yhenhengen huoneeseen kahen oven taakse..

...miten hän toi eristys toimii käytännössä, jos esimerkiksi MRSA potilas on vähänkään liikkuvaa sorttia (tai sekava tms).

..varmasti on kiusallista kertoa omaisille, et teidän omainen on tuolla huoneessa jossa on esim. MRSA eristys, omaiset ovat jo yleesä valmiiksi huolissaan omaisensa terveydestä jne. mitä sitte jos joku muu siinä huoneesa saa MRSA:n? ketä syytetään? hoitajiako? (niin ku meillä yks eristys potilas tokas, et ei näitä tauteja potilaat levitä vaan hoitajat???). Ja on siinä vaan miettimistä senki puoleen et ketkä ovat niin "terveitä" (ei esim. haavoja) että voidaan panna samaan huoneeseen eristyspotilaan kanssa....

mielenkiintoinen, mutta pohittava asia, sillä varmasti erilaiset antibiooteille resistentit bakteerit yms. tulevat leviämään..onko MRSA potilaan sijoittaminen ei MRSA:ta sairastavien kanssa samaan huoneeseen oikea laudin ehkäisykeino??

Mikä ei tapa, se vahvistaa..!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sairaalassa on harvoin ns. terveitä ts. vaikka ei olisi haavoja, on usein i.v-kanyyleja, katetreja, sun muita.

Isoissa huoneissa tiedän hoidettavan MRSA potilaita silloin kun osastolla on esim. 4-6 marsua, silloin heitä hoidetaan isossa huoneessa. Joskus myös kun on osasto pelkille MRSA-potilaille, mutta joo erikoistapauksia.

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ohjeen mukaan pitää kävelyttää. En ole se, joka tämän asian on päättänyt.. kunhan olen yrittänyt herättää ihmetystä osastolla. Ja sitä on noussut, mutta lääkäri on tätä mieltä. Nyt olen tosin ollut siltä osastolta jokusen aikaa pois, mutta en usko tilanteen siellä muuttuneen.

Tässä tilanteessa ottaisin yhteyttä hygieniahoitajaan/lääkäriin ja hygieniatyöryhmä on varmasti teidänkin talossa laatinut ohjeen MRSA-potilaiden erityksestä tai jos ei ole talon omaa ohjetta ktl:n sivulla on ohje miten tulee toimia.

http://www.ktl.fi/portal/suomi/osiot/tietoa_terveydesta/infektiotaudit/mrsa/

Res. alik.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Aika monenlaisia "virityksiä" näköjään löytyy eristyshommien alalta. Meilläkin nämä eristyspotilaat on siirretty isoon huoneeseen lääkärin käskystä vaikka kaikkihan tietää että tällä tavalla uusia tartuntoja tulee...

Meillä hygieniahoitaja on antanut hyvin tarkat ohjeet miten ennaltaehkäistään uusia tartuntoja, muuten näitä ohjeita noudatetaankin muttei sitten tämän huonejärjestelyn osalta...mutta kun pohja ehkäisevälle työlle on hatara niin....

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Hankala juttu tosiaan. Meillä on jonkun kerran käynyt niin että ei oltu tajuttu että potilasta oli hoidettu Tukholman alueella lähi aikoina ja sitten keretty jo laittamaan potilas 2 hengen huoneeseen. 

MRSA epäilyn vuoksi (kaikki Tukholmasta tulevat)ja koevastausten tuloon asti sitten täytyy eristää koko huone. Jos on etukäteen tämä riskiryhmään kuuluvuus tiedossa niin silloin kyllä ehdottomasti 1 hengen huone ja eristys.

Kerran yhden papan omaiset meni ihan hysteerisiksi kun viereiseen sänkyyn oltiin laitettu juuri tällainen Tukholmalainen ja eristys päälle koko huoneeseen. Mutta ei siinä voinut muuta kuin selittää omaisille mistä on kyse (eli että toimenpide oli vain varmuuden vuoksi...) ja jos he eivät halua ymmärtää niin mitäpä sille sitten voi enempi tehdä...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: NannaMaarit

Olen nähnyt että altistuneet laitetaan samaan huoneeseen, ja positiiviset omaan huoneeseensa. On kyllä uskomattoman vastuutonta laittaa puhtaita potilaita sekaisin sellaisten kanssa, joilla on mrsa, tietääkseni niin ei saisi KOSKAAN tehdä! Ihan turha yrittää sitten edes leikkiä tekopyhää että "kyllä me yritetään täällä ehkäistä sairaalabakteerin leviämistä"...

Onkos tällainen sekoilu nyt sitten hyvää hoitotyötä ja aseptiikan huomioimista? Entäpä potilasturvallisuus? Ne omaiset ihan kyllä syystä hyppivät seinille, jos heidän ei-kantaja-omainen oli samassa huoneessa mrsa:n kantajan kanssa. Se kanta kun on RESISTENTTI antibiooteille, niinkuin ihan oikeasti... 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen nähnyt että altistuneet laitetaan samaan huoneeseen, ja positiiviset omaan huoneeseensa. On kyllä uskomattoman vastuutonta laittaa puhtaita potilaita sekaisin sellaisten kanssa, joilla on mrsa, tietääkseni niin ei saisi KOSKAAN tehdä! Ihan turha yrittää sitten edes leikkiä tekopyhää että "kyllä me yritetään täällä ehkäistä sairaalabakteerin leviämistä"...

Onkos tällainen sekoilu nyt sitten hyvää hoitotyötä ja aseptiikan huomioimista? Entäpä potilasturvallisuus? Ne omaiset ihan kyllä syystä hyppivät seinille, jos heidän ei-kantaja-omainen oli samassa huoneessa mrsa:n kantajan kanssa. Se kanta kun on RESISTENTTI antibiooteille, niinkuin ihan oikeasti... 

Nooh... Omassa työpaikassani ei ole mitään väliä minkä sairaalainfektion kantaja (tai altistunut) olet. Samaan yhdeksän hengen huoneeseen pääset muiden potilaiden kanssa. Käsiä pestään hyvin niin eihän se MRSA tartu muihin. Ja jos oikein tiukka tilanne tulee, niin verhoja voidaan vetää tiukemmalle, pysyy pöpöt aloillaan. :)

Näillä resursseilla ei ole mitään mahdollisuutta kitkeä MRSAta tästä maasta. Ja se on fakta. Nykyisetkin voimavarat menevät täydelliseen pelleilyyn koko MRSA-asian suhteen. Suomen sairaalarakennukset ovat vanhoja luuskia joita ei ole suunniteltu eristystä vaativia potilaita varten. Uusia tiloja ei rakenneta ja henkilökuntaa ei palkata lisää. Turha tässä on ihmetellä miksi MRSA leviää. Jos tilanteelle ei tehdä mitään, niin pitäisi hyväksyä se fakta, että MRSA on tullut Suomeen jäädäkseen.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: NannaMaarit

Hmmm... Olen pyörinyt kahdeksalla eri osastolla tässä parin, kolmen kuukauden sisällä, +ppkl, ja niissä kaikissa ollaan todella tarkkoja altistuneiden ja positiivisten kanssa. Varsinkin positiiviset haavapotilaat päivystyksessä laitetaan mrsa-osastolle.  Voihan se olla että eri sairaaloilla on erilainen "moraali" lääkäreillä ja ennenkaikkea hygieniahoitajlla?

Jokatapauksessa, varsinkin kävelevä potilas tuollaisessa yhdeksän hengen huoneessa kontaminoi aivan kaiken potilaspuhelimista ovenkahvoihin. Myös sinut?

Ja mikäli mrsa:n leviämisen ehkäisyyn ei panosteta, me hoidetaan koko ajan (myös tiedostamattamme) enemmän ja enemmän positiivisia potilaita. Millä todennäköisyydellä olemme hoitajina itse positiivisia muutaman vuoden päästä? "Terveelle mrsa ei ole vaarallinen"  :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hmmm... Olen pyörinyt kahdeksalla eri osastolla tässä parin, kolmen kuukauden sisällä, +ppkl, ja niissä kaikissa ollaan todella tarkkoja altistuneiden ja positiivisten kanssa. Varsinkin positiiviset haavapotilaat päivystyksessä laitetaan mrsa-osastolle.  Voihan se olla että eri sairaaloilla on erilainen "moraali" lääkäreillä ja ennenkaikkea hygieniahoitajlla?

Jokatapauksessa, varsinkin kävelevä potilas tuollaisessa yhdeksän hengen huoneessa kontaminoi aivan kaiken potilaspuhelimista ovenkahvoihin. Myös sinut?

Kyse ei ole moraalista, vaan siitä, että eristysmahdollisuuksia ei ole. Yksinkertaisesti ei ole tarjota muuta kuin se yhdeksän hengen huone. Jos potilas tarvitsee meidän antamaa valvontaa niin kosketuseristystä kummempaa ei voi tarjota. Onneksi nämä meidän potilaat eivät juurikaan kvele ympäri osastoa. Hygieniahoitaja on pelkkä vitsi, ainoa joka asioista jotain osaa oikeasti sanoa on infektiolääkäri.

Ja mikäli mrsa:n leviämisen ehkäisyyn ei panosteta, me hoidetaan koko ajan (myös tiedostamattamme) enemmän ja enemmän positiivisia potilaita. Millä todennäköisyydellä olemme hoitajina itse positiivisia muutaman vuoden päästä? "Terveelle mrsa ei ole vaarallinen"  :P

No tilanne menee siihen mitä se euroopassa muualla on. Ei tuolla lontoonmaassa paljoa kysellä onko sulla MRSA vai ei. Tilanne on hyväksytty ja ei siitä nouse meteliä muulloin kuin joku silmäätekevä tai sen omainen saa tartunnan ja kuolla kupsahtaa.

Nyt on meilläkin ollut puhetta siitä, että henkilökunta testataan MRSAn varalta. Se kyllä torpedoitiin heti, koska MRSA-kantajuus ei ole ammattisairaus, ts. sitä ei katsota työperäiseksi sairaudeksi ja saat heittää hyvästit hyville korvauksille jos joudut pitkään olemaan töistä poissa. Toisaalta MRSA-kantajuudesta ei saa sairauslomaa päivääkään, tämä oli työnantajapuolen kanta. Saat olla töissä MRSA-kantajana, tämä oli mielestäni aika erikoinen asia. Nyt ollaan tyydytty siihen, että pari paikkaa on suljettu ja kantajat, puhtaat sekä altisutneet on yriteety saada erotettua toisistaan. Joskus jopa eri huoneisiin, mutta sekin tuntuu riittävän kun pidetään yksi potilaspaikka tyhjänä potilaiden välillä.

Omassa työpisteessäni ei yhtään paikkaa ole suljettu, eikä tulla sulkemaan MRSAn takia. Hoitajiakin meillä on niin vähän, että jos hoidat MRSA-kantajaa niin saat hoitaa kahta muutakin omaa potilastasi. Joku aika sitten oli käytäntönä se, että MRSA-kantaja tai -altistunut altisti kaikki osaston potilaat. Sitten otettiin käytännöksi se, että altistuneiksi tulivat vain välittömästi tämän potilaan vierellä olevat potilaat. Nyt ei enää oteta stressiä siitäkään. :)

Itse en ota MRSAsta henk. koht. kauheasti stressiä. Terveessä ihmisessä MRSA ei kauaa elä. Ja hoitajalle tulee vasta ongelmia siinä vaiheesssa jos ja kun MRSA pääsee kolonisoitumaan ja tekemään hoitajasta kantajan. Eikä se MRSA ole tavallista S.Aureusta vaarallisempi, se on hiukkasen resistentimpi antibiooteille. S.Aureusta löytyy aikasta monen ihmisen iholta. Käsihuuhdetta käpäliin ja menoksi, kyllä se siitä. :)

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: NannaMaarit

Infektiolääkärin kanta on ollut se, että mrsa-altistuneiden ja positiivisten potilashuoneiden ovet ehdottamasti kiinni käytäville. (Mielestäni tämä kertoo jotakin...?)

Hoidoissa tulee hoitajalla olla pitkähihainen suojapuku, maski ja erillinen tila näiden varusteiden riisumiselle. Miksi ihmeessä näin, jos yksi potilaspaikka positiivisen ja puhtaan välille on riittävä? Miksi hoitajan kuuluu suojautua kuin helvetillisessä radioaktiivisessa sateessa, jos mrsa on terveelle vaaraton, ja mrsa ei kolonisoidu, vaan häviää? Mihin ihmeeseen se s.aureus, resistentti tai ei, voi hävitä ihmisen iholta/limakalvolta?

Tietääkseni s. aureus kuuluu ns. normaaliflooraan, sitä on meillä kaikilla iholla. Ja sitä on ympäristössä. Mihin se resistenttikään kanta sieltä lähtisi, esim. nenän limakalvolta?

Olen nähnyt myös aktiivisen hygieniahoitajan, joka kokee vastuuta tästä asiasta, ja toimii ohjeiden mukaan, jotka hän on saanut. Riippuu persoonasta, ja siitä, kuinka hyvin työnsä tekee. On meitä hoitajiakin moneen lähtöön...  :P

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Infektiolääkärin kanta on ollut se, että mrsa-altistuneiden ja positiivisten potilashuoneiden ovet ehdottamasti kiinni käytäville. (Mielestäni tämä kertoo jotakin...?)

Niin kai se olisi hyvä olla, jos vaan se olisi mahdollista. Kaikkialla ei voi noin toimia.

Hoidoissa tulee hoitajalla olla pitkähihainen suojapuku, maski ja erillinen tila näiden varusteiden riisumiselle. Miksi ihmeessä näin, jos yksi potilaspaikka positiivisen ja puhtaan välille on riittävä? Miksi hoitajan kuuluu suojautua kuin helvetillisessä radioaktiivisessa sateessa, jos mrsa on terveelle vaaraton, ja mrsa ei kolonisoidu, vaan häviää? Mihin ihmeeseen se s.aureus, resistentti tai ei, voi hävitä ihmisen iholta/limakalvolta?

Tietääkseni s. aureus kuuluu ns. normaaliflooraan, sitä on meillä kaikilla iholla. Ja sitä on ympäristössä. Mihin se resistenttikään kanta sieltä lähtisi, esim. nenän limakalvolta?

Kyllä niitä suojatakkeja ym. rekvisiittaa käytetään silloin kun on mahdollista eristää kantaja(t) yhteen potilashuoneeseen. Mutta minun työpaikalla on tasan yksi huone johon ne kantajat on kesän ajaksi pystytty keskittämään. Tämäkin johtuu siitä, että kesäksi on suljettu yksi huone josta on nyt tehty "eristyshuone" (mitään alipaineistusta tai eteistilaa ei tietenkään ole, takit ja rekvisiitta vaihdetaan käytävällä...). Ihmisen iholla on normaalifloora johon tuo S.Aureuskin kuuluu. Normaalit ihobakteerit elävät sulassa sovussa iholla ja jos joku muu mikrobi pyrkii niiden reviirille, niin siitä syntyy sota jonka normaaliflooran bakteerit voittavat. Näin MRSA ei yleensä terveelle iholle (ja limakalvolle) pääsekään kolonisoitumaan. Haavat tai muut puolustuskykyä heikentävät tilat (sairaudet) muuttavat tilannetta toki.

Ja infektio jonka MRSA aiheuttaa ei ole sen kummoisempi kuin tavallisen S.Aureuksen aiheuttama infektio. Metisilliinillä sitä on vain huono yrittää hoitaa.

Tuossa joku aika sitten kun meillä oli se tiedotustilaisuus MRSAta koskien, niin siellä todettiin, että jos MRSAta alettaisiin seuloa henkilökunnasta se tulisi tehdä ennen työvuoron alkua. Koska jos MRSAta on potilaissa niin tod. näk. sitä löytyisi myös potilaskontaktin jälkeen henkilökunnasta. Tästä tulisi väärä positiivinen näytevastaus koska nykytiedon mukaan MRSA kolonisoituu terveeseen ihmiseen hyvin huonosti. Muutaman tunnin iholla tai limakalvolla elon jälkeen se kuolee pois.

Olen nähnyt myös aktiivisen hygieniahoitajan, joka kokee vastuuta tästä asiasta, ja toimii ohjeiden mukaan, jotka hän on saanut. Riippuu persoonasta, ja siitä, kuinka hyvin työnsä tekee. On meitä hoitajiakin moneen lähtöön...  :P

Onhan meitä hoitajia moneen lähtöön. Niin on lääkäreitä, käytäntöjä ja ennen kaikkea sairaaloita. Joissain paikoissa pystytään eristämään MRSA-kantajat ja -altistuneet omiin huoneisiinsa ja käyttämään suojavarustusta, joissain taas ei pystytä. Jos on lusikalla annettu, niin ei kauhalla pysty ottamaan. :) Rajallisten resurssien kanssa on vain elettävä.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: NannaMaarit

Kiitos vastauksestasi, VF.

Mielestäni hankalin asia tässä on se, että S.Aureus kuuluu siihen normaaliflooraan. Ja en millään pysty käsittämään sitä, että jos iholle/limakalvolle pääsee selllainen S.Aureus, joka nyt vain sattuu olemaan resistentti, niin mitä siellä iholla täytyy tapahtua, että koko aureus häviää sieltä kuin tuhka tuuleen? Vaikka S.Aureus ihan takuuvarmasti muhii meidän kaikkien elollisten (ja elottomien?) pinnoilla/iholla hautaan asti, ja varmaan siellä varsinkin.

Kirjoitit saaneesi infoa:  "... nykytiedon mukaan MRSA kolonisoituu terveeseen ihmiseen hyvin huonosti. Muutaman tunnin iholla tai limakalvolla elon jälkeen se kuolee pois."

Taisteleeko siellä resistentti ja ei-resistentti S.Aureus ja "hyvä" voittaa? Sekin on hyvin vaikea uskoa, sillä onhan ne samaa kantaa ja "rotua"...  :) Netissä olisi varmaan jotain tutkimuksia, mutta mun kielipää ei riitä moiseen.  :P

Ai niin. Kun kirjoitin aikaisemmin että: "Infektiolääkärin kanta on ollut se, että mrsa-altistuneiden ja positiivisten potilashuoneiden ovet ehdottamasti kiinni käytäville. (Mielestäni tämä kertoo jotakin...?)"  Niin lähinnä tarkoitin että tuo ei mielestäni ole kosketustartunnan eristyskeino? Luulen, että hän on ajatellut ihmisen hilsettä tms. kulkeutuvan muualle, tavallaan siis ilmatartunta?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: MrVihree

Ja en millään pysty käsittämään sitä, että jos iholle/limakalvolle pääsee selllainen S.Aureus, joka nyt vain sattuu olemaan resistentti, niin mitä siellä iholla täytyy tapahtua, että koko aureus häviää sieltä kuin tuhka tuuleen?

Taisteleeko siellä resistentti ja ei-resistentti S.Aureus ja "hyvä" voittaa? Sekin on hyvin vaikea uskoa, sillä onhan ne samaa kantaa ja "rotua"...  :P

"MRSA tarttuu sairaalan sisällä henkilökunnan käsien välityksellä potilaasta toiseen tai henkilökuntaan. MRSA-kantajuus on tällöin usein lyhytaikaista (tunteja). " (http://cc.oulu.fi/~sisawww/esit/020905.htm)

-> Vain tällaisen viitteen äkkisilmäyksellä löysin, mutta edellämainitun kaltaista infoa olen mm hygieniahoitajalta saanut, eli nykytiedon valossa hoitohenkilökunnan (jolla ei merkittäviä ihosairauksia tms) mrsa-kolonisaatio jää käytännössä tunteihin, koska ihon normaalifloora hoitelee sen tunkeilijan. En tätä osaa tarkemmin selittää, huomattavaa on kuitenkin, että normaaliflooraan kuuluu myös muita bakteereja s. aureuksen lisäksi, eli liekö näillä osansa tässä tasapainotilan säilyttämisessä?

Ja kun oma ei riitä, täytyy jatkaa lainaamalla: "Ihon normaalit bakteerit

Iho on hyvä, runsasravinteinen ympäristö monille bakteereille. Iholla onkin tavallisesti paljon eri bakteereita niin sanottuna normaalifloorana. Normaaliflooran koostumus ja määrä vaihtelevat eri ihoalueilla, mutta tietyn alueen normaalifloora on yleensä vakiintunutta. Ehjä iho eritteineen estää normaaliflooran bakteerien tunkeutumista ihon läpi ja normaaliflooran bakteerit puolestaan estävät taudinaiheuttajien kasvua iholla tai limakalvoilla. Normaalilla iholla on aina muun muassa korynebakteereja, propionibakteereja, stafylokokkeja, streptokokkeja ja aktinobasilleja." (http://www.kaypahoito.fi/pls/kh/kaypahoito?suositus=hoi13020)

Katsoin vielä "Infektioiden torjunta sairaalassa" -kirjaa, joka tyytyi esittämään saman, jo edellä todetun, että ihon normaali puolustus hoitelee sen mrsa:n ja mrsa-kantajaksi (ilman ihon sairauksia) jääminen olisi jollakin tavalla sidoksissa geeneihin (kudostyyppi).

Eli aika nollavastaukseksi jäi, mutta terve hoitajan iho vaikuttaa kuitenkin (syystä tai toisesta) olevan pidempiaikaiselta mrsa-kolonisaatiolta turvassa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No tuossa MrVihree ehtikin jo kirjoitella normaaliflooran toiminnasta jotakin. Itse en myöskään tiedä sitä, miten normaaliflooran mikrobit keskenään elelevät, eli miten yhteiselo on saatu mahdolliseksi. Mutta käsittääkseni normaalifloora on melko tehokas puolustusmekanismi ulkopuolisia mikrobeja vastaan.

Meidän infektiolääkäreiden kanta tuohon hilseasiaan on se, että normaalin ihohilseen mukana MRSA ei leviäisi ilmateitse. Vaaditaan siis joku ihosairaus joka aiheuttaa runsasta hilseilyä ennen kuin MRSA voisi teoriassakaan levitä ilmateitse. Näin ollen pääasiallinen MRSA:n leviäminen on kosketusteitse ja eritteiden mukana (hyvänä esimerkkinä erittäin limainen trakeostomoitu potilas joka meillä MRSAta levitti).

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...