Jump to content
MAINOS

MT-potilaat


Medina

Recommended Posts

Kiinnostaisi tietää millaisia tarinoita MT-potilaiden saralta ensihoitajilta ja ppkl:ltä olisi kerrottavana? Minkä tyyppisiä tapauksia tavataan ja millaista hoitoa heille osataan teidän puolelta antaa? Joskus näin psyk.sairaanhoitajan näkökulmasta näyttäisi siltä, että joillekin on äärettömän vastenmielistä hoitaa mt-potilasta, toisinaan taas ensihoidossa hoidetaan ihan yhtä hyvin kuin psyk.osastoilla, ymmärretään potilasta ja nähdään mielenterveysongelmat samalla lailla sairauksina kuin somaattiset sairaudet.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Itselleni, vuosia mielisairaalassa työskennelleenä, on tullut huomio/mieleen että somaattisella puolella hoitajat pelkäävät mt-potilaita. Ainakin esim. meiltä somaattisten vaivojen vuoksi hoitoon lähetettyjä  he pyrkivät laittautumaan ennätysäkkiä takaisin lähtöpaikkaansa.

Ainakaan meille ei ole otettu "takaisin" tipassa olevia tai muita joiden hoito vaatii muutakin kuin ompeleiden poistoa. Somaattiisen puolen "temppuhoidot" (mitä ikinä lienevätkään) eivät myöskään kuulu meidän taitoihimme psyk.puolella. Tämä onkin herättänyt välillä pientä närää.

My brain is stuck from shooting glue

I'm not sorry for the things I do

 

Carbona not glue

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itselleni, vuosia mielisairaalassa työskennelleenä, on tullut huomio/mieleen että somaattisella puolella hoitajat pelkäävät mt-potilaita. Ainakin esim. meiltä somaattisten vaivojen vuoksi hoitoon lähetettyjä  he pyrkivät laittautumaan ennätysäkkiä takaisin lähtöpaikkaansa.

Ainakaan meille ei ole otettu "takaisin" tipassa olevia tai muita joiden hoito vaatii muutakin kuin ompeleiden poistoa. Somaattiisen puolen "temppuhoidot" (mitä ikinä lienevätkään) eivät myöskään kuulu meidän taitoihimme psyk.puolella. Tämä onkin herättänyt välillä pientä närää.

Samantapaisia ovat kokemukset näköjään paikkakunnasta riippumatta  ;D Mielenkiintoista, miten paljon ihmisillä on näitä avoimia tai pinnan alla olevia asenteita vielä tänä päivänä. Oman kokemukseni mukaan tämä ei suinkaan rajoitu pelkästään somatiikan hoitajiin, vaan myös psykiatriassa elää helposti "me terveet ja ne hullut" -jako enemmän tai vähemmän verhotusti. Parhaiten tämä näkyy usein vastavalmistuneissa untuvikoissa tai työhönsä leipääntyneissä kyynikkohoitajissa. Lienee suurimmalta osin hoitajilta oman hulluutensa kieltämistä ja torjuntaa?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nostit kissan pöydälle ! Tämä on asia mikä minua omassa työssä ärsyttää aivan suunnattomasti ! Joidenkin ihan psyk puolen hoitohenkilökunnan epäkunnioitettava asenne potilaita kohtaan. "Ne hullut ja sitten me" asenne. Meidän jos jonkun pitäisi olla vapaita tollasista ajatuksista ! Onko se sitten omaa huonoa identiteettiä, että pitää nostaa itsensä potilaiden yläpuolelle ? Tää on aihe joka saa mut aina vihaiseksi. Mä lähdin yhdestä paikasta ihan vain sen takia etten kestänyt sen hoitokulttuuria joka oli potilaita alentavaa. Ymmärrän karskin huumorin joka kuuluu tälle alalle, mutta sillä on rajansa. Varsinkin vastavalmistuneet ja alaa vasta opiskelevat omaksuvat helposti tällaisen hoitokulttuurin mikä on huolestuttavaa ! Mennään metsään ja lujaa.  angry.png

- elämä on asenne kysymys -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen usein miettinyt näitä erilaisia hörhöjä, alkoholisteja ja mt-tapauksia. Heissä on luonnehäiriöisiä, persoonallisuushäiriöisiä ja tavattoman hankalia ihmisiä. Myös aivan omaa syytä ko. tilanteeseen joutuneita. Mutta myös aineenvaihdunnaltaan poikkeavia, varsin vaikeita traumoja kokeneita, ---

Tuskin kukaan tarkoituksella ajaa itsensä moiseen tilaan. Monet persoonallisuushäiriöiset ja päihdeongelmaiset ovat juuri näitä kovia traumoja kokeneita ja vaikka heidän käytöksensä tuntuu usein sietämättömältä, se muuttuu ymmärrettäväksi taustan valossa. Tämä ei tietenkään tarkoita sitä, että heidän tempauksensa ovat välttämättä hyväksyttäviä. Usein niissä vain näkyy jonkinlainen mielekkyys (esim varhaisen trauman toistaminen) kun oppii ymmärtämään ko. ihmistä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Alkuperäiseen aiheeseen palatakseni...

Tässä työtä vasta aloitellessa tuli opiskeluaikoina aikanopeasti se tilanne että ne jotka oli päänsä sekoittaneet huumeilla ja alkoholilla niin ei niihin oikein sympatia ja huumori riitä. No ammatti eettisesti täytyy hommat hoitaa. Joka tapauksessa käsitykset muutuvaat nopeasti:

Iltapaäivästä tuli keikka A epäselvä sairaskohtaus. päästiin kämppään niin ovella vastassa pikkusiskoni kaveri  joka sopertaa, että vessassa on. Vessassa vastaan tulee oma pikkusisko joka on kanttuvei (gcs 9)

Loppujen lopuksi tila ei ollut kovin vakava, mutta tilanteen selvitessä ja kun sitte sairaalassa pääsin haastattelemaan häntä huomasin kuinka ylimielinen olin ollut MT potilaille sillä oli vuosia kehittyneet mt ongelmat jäänyt huomaamatta vaikka olin vierestä seurannut.

Se on vaikuttanut kaikin puolin omaan suhtautumiseen olipa lähtö syynä trauma, huumeet tai viina toivon ettei ainakaan minulta jää ikinä mitään vastaavaa huomaamatta!!!

Ehkä tässä on opiksi otettavaa kaikille. angel.png

Jos et tiedä, mumise. Jos olet kusessa, Delegoi!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 kuukautta myöhemmin...

MT potilaan sv. 210 (selvitys sairaankuljetuksesta) -lappu on usein huolestuttavan huonosti täytetty. Tutkiskelin niitä tänään töissä ja mietin miten joku kehtaa jättää sellasia kuponkeja..?!

Esim. jostain lapusta ei tule ilmi mitä potilas sairastaa, mikä oli tila tavattaessa, tai minkäänlaista, edes pienintäkään viittausta peruselintoimintoihin.

Mulle on ainakin opetettu että mitä ei ole kirjattu ei ole tehty.

Ja jos oikeen mitään ei ole kirjattu, niin herää kysymys mihin tarvittiin lanssia?

Seuraavaan puutteelliseen kuponkiin vedän ruksin ei tarvitse lanssia -kohtaan. Ainakin mua välillä mietityttää miksi pot. ei tullut taksilla..!?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itselleni, vuosia mielisairaalassa työskennelleenä, on tullut huomio/mieleen että somaattisella puolella hoitajat pelkäävät mt-potilaita. Ainakin esim. meiltä somaattisten vaivojen vuoksi hoitoon lähetettyjä  he pyrkivät laittautumaan ennätysäkkiä takaisin lähtöpaikkaansa.

Ainakaan meille ei ole otettu "takaisin" tipassa olevia tai muita joiden hoito vaatii muutakin kuin ompeleiden poistoa. Somaattiisen puolen "temppuhoidot" (mitä ikinä lienevätkään) eivät myöskään kuulu meidän taitoihimme psyk.puolella. Tämä onkin herättänyt välillä pientä närää.

Onpa todella kokonaisvaltainen käsitys ihmisestä. Temppuhoidot. Huh huh. Jospa sulta nyt menis sappi tai umppar tulehtus ni tietäisit temppuhoidot. Kyllä naurattaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kiinnostaisi tietää millaisia tarinoita MT-potilaiden saralta ensihoitajilta ja ppkl:ltä olisi kerrottavana? Minkä tyyppisiä tapauksia tavataan ja millaista hoitoa heille osataan teidän puolelta antaa? Joskus näin psyk.sairaanhoitajan näkökulmasta näyttäisi siltä, että joillekin on äärettömän vastenmielistä hoitaa mt-potilasta, toisinaan taas ensihoidossa hoidetaan ihan yhtä hyvin kuin psyk.osastoilla, ymmärretään potilasta ja nähdään mielenterveysongelmat samalla lailla sairauksina kuin somaattiset sairaudet.

Kaikentyyppisiä. En tällä hetkellä työskentele pkl:lla vaan os:lla, jolle kylläkin tulee koko ajan plaita pkl:lta. No tulee mieleen edellinen tapaus, siis mt-plaasta. Määrittelemätön psykoottinen häiriö, liittyen sydämen toimintaan. Tutkittu psyk. srl:ssa ensin 9 kk jakso ja sitten toisessa srl:ssa muutama kk. Ongelma miehellä oli se, että hän olisi halunnut välttämättä monitoriin. Muuten ei uni tule. Taustalla vuosien temestan syönti. Siinä se lyhykäisesti. Mulla sattu oleen aikaa ja jututin 2 h. Palautin sitten pkl:lle kun ei tullut tyytyväiseksi, vaikka, jopa, annoin temestan, monitoroinnin sijaan, jotta olisi jäänyt os:lle nukkumaan ja näin kontakti aamulla a-klinikkaan, mt-tstoon, tai kuitenkin, että mies pysyisi hoidon piirissä. No, pois se lähti kun päivystäjäkin kypsyi polilla siihen. Kaikkiaankin, vastaukseni siis;  On paljolti sh:n koulutuksesta, ja kokemuksesta kiinni miten hän suhtautuu mt-potilaaseen ja toisin päin miten mt-puolella suhtaudutaan som potilaaseen. Laaja työkokemus antaa pienen lisäedun. Vähän niinkuin matkailu avartaa  :) Mutta onhan tää  aina ollut sellainen asia ettei mt hoitajat ja som puolen hoitajat ymmärrä toisiaan eikä toistensa potilaita. Ikävä kyllä.  :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MT potilaan sv. 210 (selvitys sairaankuljetuksesta) -lappu on usein huolestuttavan huonosti täytetty. Tutkiskelin niitä tänään töissä ja mietin miten joku kehtaa jättää sellasia kuponkeja..?!

Esim. jostain lapusta ei tule ilmi mitä potilas sairastaa, mikä oli tila tavattaessa, tai minkäänlaista, edes pienintäkään viittausta peruselintoimintoihin.

Mulle on ainakin opetettu että mitä ei ole kirjattu ei ole tehty.

Ja jos oikeen mitään ei ole kirjattu, niin herää kysymys mihin tarvittiin lanssia?

Seuraavaan puutteelliseen kuponkiin vedän ruksin ei tarvitse lanssia -kohtaan. Ainakin mua välillä mietityttää miksi pot. ei tullut taksilla..!?

Nyt on pakko kehua Pohjois-Karjalan lanssiväkeä. Psy potilasta kohdellaan todella hyvin, eikä näytä hihat palavan kellään. Raportit potilaasta on yleensä parempia kuin M1-lähete. Monesti näkyvät  potilaat vielä vetäsevän hermosavut lanssikuskin topasta :)

Zen ja moottoripyörän kunnossapito: tutkimusmatka arvojen maailmaan. (valitettavasti Zen ei ymmärrä mitään moottorikelkkojen sielunelämästä)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MT potilaan sv. 210 (selvitys sairaankuljetuksesta) -lappu on usein huolestuttavan huonosti täytetty. Tutkiskelin niitä tänään töissä ja mietin miten joku kehtaa jättää sellasia kuponkeja..?!

Esim. jostain lapusta ei tule ilmi mitä potilas sairastaa, mikä oli tila tavattaessa, tai minkäänlaista, edes pienintäkään viittausta peruselintoimintoihin.

Mulle on ainakin opetettu että mitä ei ole kirjattu ei ole tehty.

Ja jos oikeen mitään ei ole kirjattu, niin herää kysymys mihin tarvittiin lanssia?

Seuraavaan puutteelliseen kuponkiin vedän ruksin ei tarvitse lanssia -kohtaan. Ainakin mua välillä mietityttää miksi pot. ei tullut taksilla..!?

Eli rankaiset potilasta tapismiehen laiskuudesta? Ei se lasku kumminkaan mene sairaankuljettajalle ja ainakaan kunnallisella sektorilla lasku-Iitaa ei kiinnosta pätkääkään kuka sen maksaa...

Kyytihän ei ajamalla lopu...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No voisin ainakin kysyä saku:n kantaa asiaan, jos tulee hyvät perustelut niin kirjottakoot uuden lapun.  Ja mun pitäis luottaa siihen mitä sakut kirjottaa, ei se ole silloin rangaistus jos lanssille ei ole edes sakujen mielestä tarvetta. Jos lanssia ruvetaan käyttämään taksina, niin ainakin mun mielestä silloin ei ole oikeutettu kelan korvauksiin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MT potilaan sv. 210 (selvitys sairaankuljetuksesta) -lappu on usein huolestuttavan huonosti täytetty. Tutkiskelin niitä tänään töissä ja mietin miten joku kehtaa jättää sellasia kuponkeja..?!

Esim. jostain lapusta ei tule ilmi mitä potilas sairastaa, mikä oli tila tavattaessa, tai minkäänlaista, edes pienintäkään viittausta peruselintoimintoihin.

Mulle on ainakin opetettu että mitä ei ole kirjattu ei ole tehty.

Ja jos oikeen mitään ei ole kirjattu, niin herää kysymys mihin tarvittiin lanssia?

Seuraavaan puutteelliseen kuponkiin vedän ruksin ei tarvitse lanssia -kohtaan. Ainakin mua välillä mietityttää miksi pot. ei tullut taksilla..!?

Tämä on totta. Silloin kun itse hullujen huoneella olin hommissa, niin ihan vakiintunut käytäntö oli heittää tämä selvitys sairaankuljetuksesta lappu roskiin. Kun asiaa ihmettelin, mainitsin sen olevan virallinen sairauskertomuspaperi, niin sanottiin vain "että ei me sillä mitään tehdä". Mutta rehellisyyden nimissä on kyllä sanottava, että niin surkeasti täytetyillä lapuilla ei kyllä oikeasti teekään mitään. Lapusta löytyy korkeintaan potilaan henkilötiedot, ei muuta. Täysin taksikuntoisia potilaita kärrättiin sairaalaan joka päivä useita. Lappuun annettiin aina leima, koska muusta ei tiedetty. Ei ne hoitajat siellä tienneet, että ei jokaista ambulanssikyytiä ole pakko hyväksyä...

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mielisairaalaan potilas tulee lähetteellä ja silloin pillikyydin käytöstä on päättänyt joku muu kuin potilas. Ei ainakaan tällä onnistu että itse tilaisi kyydin mielisairaalaan (ja grillin kautta, kitoos)

Zen ja moottoripyörän kunnossapito: tutkimusmatka arvojen maailmaan. (valitettavasti Zen ei ymmärrä mitään moottorikelkkojen sielunelämästä)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mielisairaalaan potilas tulee lähetteellä ja silloin pillikyydin käytöstä on päättänyt joku muu kuin potilas. Ei ainakaan tällä onnistu että itse tilaisi kyydin mielisairaalaan (ja grillin kautta, kitoos)

Helsingissä onnistuu. Ja yksityinen kuljettaa sen kummempia ihmettelemättä. ;)

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

tietty onnistuu kun  Kela kyyti ja äksäät saat huutoa ja hyvässä lykyssä loppuu hommat.siihenhän koko kuljetusbonus perustuu että motivoidaan olemaan kuljetusmyönteinen.

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mielisairaalaan potilas tulee lähetteellä ja silloin pillikyydin käytöstä on päättänyt joku muu kuin potilas. Ei ainakaan tällä onnistu että itse tilaisi kyydin mielisairaalaan (ja grillin kautta, kitoos)

Helsingissä onnistuu. Ja yksityinen kuljettaa sen kummempia ihmettelemättä. ;)

Tuntuu uskomattomalta. Kaikkee sitä kuulee. Kai se on pakko uskoa. Siis että plas tilaa kyydin, ambulanssin, ja sanoo et sairaalaan kiitos. Maksaa omavastuun ja kävelee hoitoon. Niinkö. Vai mitä **ttua. Eihän toi nyt ole mahdollista.- Mää taisin tajuta nyt jotenkin väärin.... :-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mielisairaalaan potilas tulee lähetteellä ja silloin pillikyydin käytöstä on päättänyt joku muu kuin potilas. Ei ainakaan tällä onnistu että itse tilaisi kyydin mielisairaalaan (ja grillin kautta, kitoos)

Helsingissä onnistuu. Ja yksityinen kuljettaa sen kummempia ihmettelemättä. ;)

Tuntuu uskomattomalta. Kaikkee sitä kuulee. Kai se on pakko uskoa. Siis että plas tilaa kyydin, ambulanssin, ja sanoo et sairaalaan kiitos. Maksaa omavastuun ja kävelee hoitoon. Niinkö. Vai mitä **ttua. Eihän toi nyt ole mahdollista.- Mää taisin tajuta nyt jotenkin väärin.... :-

Juurikin näin. Soitto 112:een ja päivystäjä välittää kyydin yksityiselle joka ilomielin kuskaa potilaan sairaalaan. Potilas voi olla esim. tuhannen päissään ja kyyti  pelaa kuitenkin. Kyllä sitä itsekin on monta kertaa tullut käännytettyä potilas kännin takia polilta pois, vaikka on ambulanssilla tullut. Ambulanssia käytetään siis ihan taksina/bussina. Helsingissä kun on se erikoisuus, että täällä on psykiatrinen päivystyspoliklinikka johon on helppo mennä. Leima vaan kuormakirjaan ja kela maksaa kyydin joka on oikeasti täysin tarpeeton. Harvassa on ne tapaukset jossa mt-potilas ambulanssia kaipaa. Ainoastaan M1-lähetteellä tulijat ovat mielestäni sellaiset.

Hesperian ppkl:lle ei ollut lähetepakkoa, Auroraan kuulemma on, mutta ei se menoa tunnu haittaavan.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nyt kun oikein muistelen, että asuessani siellä, oli eräs, nyttemmin jo kuollut päihdetyön asiakas, jolla oli aina tapanaan soittaa itselleen ambulanssi, tyyliin, kadulle makaamaan ja odottaa ,et auto tulee  ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ambulanssia käytetään siis ihan taksina/bussina.

..ja ppkl:a yöpymispaikkana. Valitetaan rintakipua, niin tietävät, että saavat hoitoa "pitkän kaavan" mukaan... ainakin aamuun asti...

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...