Jump to content

Halvan viinan vuosi lisäsi väkevien alkoholijuomin myyntiä ja maahantuontia


OldOne

Recommended Posts

Stakesin tutkimuksen mukaan Alkon myyntiluvut osoittavat, että maaliskuun 2004 alussa toteutetun alkoholijuomien verojen alennuksen myötä alkoholin kuluttajat reagoivat uusiin hintoihin lisäämällä ostojaan merkittävästi heti veronalennuksen jälkeen. Kahden ensimmäisen kuukauden aikana Alkon myynnin kasvu oli noin 20 prosenttia. Viron EU-jäsenyyden jälkeen Alkon myynnin kasvuvauhti asettui noin kymmeneen prosenttiin.

Vuonna 2004 väkevien alkoholijuomien vähittäismyynti lisääntyi noin 17 prosenttia, väkevien viinien noin 15 prosenttia ja oluen noin kahdeksan prosenttia. Viinien vähit-täismyynti väheni kolme prosenttia. Kaiken kaikkiaan vähittäismyynti lisääntyi sadan prosentin alkoholiksi muunnettuna 8,8 prosenttia ja anniskelumyynti väheni 3,8 pro-senttia.

Stakesin erikoistutkija Esa Österberg muistuttaa, että alkoholijuomien matkustajatuonti lähes kaksinkertaistui, koska Virossa myytävien halvempien viinojen hinnat ovat kolmannes Suomessa myytävien halvempien viinojen hinnoista. Myös muiden alkoholijuomien tuonti näyttää veronalennuksesta huolimatta lisääntyneen.

Asukasta kohti laskettu alkoholin tilastoitu kulutus kohosi 8,2 litraan, tilastoimaton alkoholinkulutus 2,1 litraan, ja alkoholin kokonaiskulutus 10,3 litraan puhdasta alko-holia. Vuodelle 2005 jää silti kasvupaineita, koska vuonna 2004 alhaisimmat verot olivat voimassa 10 kuukautta, ja suuria alkoholimääriä oli mahdollista tuoda Virosta kahdeksan kuukauden ajan. Lisäksi kesä 2004 oli kolea ja sateinen, mikä painoi erityisesti oluen ja muiden vastaavien juomien kulutusta alaspäin, Österberg tähdentää.

Vuonna 2004 alkoholin saatavuuteen vaikutti kolme seikkaa; alkoholin maahantuontikiintiöiden poistaminen, alkoholijuomien verojen alentaminen sekä Viron EU-jäsenyys. Maaliskuun alussa toteutettu alkoholiverojen alennus liittyy sekä matkustajatuontikiintiöiden poistamiseen että Euroopan unionin laajenemiseen alkoholijuomien hinnoilta halvempaan Viroon. Veronalennuksen nimenomaisena tarkoituksena oli torjua alkoholin matkustajatuonnin kasvua Virosta.

Lähde: Esa Österberg, Alkoholin kulutuksen kasvu Suomessa vuonna 2004.Yhteiskuntapolitiikka 3/2005.

Lisätietoja: Erikoistutkija Esa Österberg, puh. (09) 3967 2018, 0400 417 514

Link to comment
Share on other sites

Pari viikkoa sitten uutisoitiin (en nyt löydä tähän hätään tuota uutista netistä) ristiriidasta joka on tilastoidun alkon kulutuksen ja haastattelutukimusten välillä. Kun tilastot näyttävät että alkon kulutus on runsaassa kasvussa niin haasteltavat taas kertovat että kulutustottumukset eivät ole muuttunut mihinkään suuntaan; tiedä nyt sitten mihin uskoa.

Ainakaan itse eikä kaveripiiri ole muuttanut alkon käyttöä mihinkään suuntaan hinnan halventuessa - samalla lailla sitä otetaan just silloin kun tekee mieli, oli hinta mikä tahansa...

Link to comment
Share on other sites

Guest Toimi

Tuo muutos alkoholin kulutuksessa on tapahtunut lähinnä alkoholin suurkuluttajien keskuudessa. Eli alkoholin suurkuluttajista on tullut enemmänkin alkoholin ongelmakäyttäjiä. Lisäksi eläkeläisten alkoholinkäyttö on lisääntynyt. Eipä ole minullakaan tähän mitään linkkiä laittaa.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...